عاشورا و حضرت امام حسین
عمق این تراژدی به قدری بزرگ است که با گذشت چندین قرن، با فرا رسیدن روز عاشورا، خاطره اندوهبار شهادت مظلومانه حضرت امام حسین و یاران با وفایش در اذهان میلیونها انسان مومن و آزاده تداعی می‏شود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۹    ۱۳۹۴/۸/۱ کد خبر: 104673 منبع: پرینت

سالروز شهادت حضرت امام حسین رضی الله عنه را به همه مسلمانان جهان و کافه ملت مسلمان افغانستان تسلیت عرض میدارم.
کلمه عاشورا بمعنی عاشر یعنی دهم بودن را معنی می دهد و عاشورا هم روز دهم ماه محرم الحرام است لذا به این عنوان نام گذاری شده است. روز عاشورا از جمله روزهای بس بزرگ تاریخ بشریت است که در خود حوادث و وقایع تابناک و تاریخی را جای داده است.
در این روز پرفضیلت بنابر بعضی روایات می توان وقوع حوادث ذیل را نام برد :
1- خلقت حضرت جبرئیل، حضرت میکاییل، حضرت اسرافیل، حضرت آدم و حوّا علیهم السلام، عرش و کرسی، لوح و قلم ، آسمان و زمین؛ کوه و جنّت در روز عاشورا اتفاق افتاده است.
2- خداوند توبه حضرت آدم علیه السلام را قبول کرد.
3- حضرت ادریس علیه السلام را به مکان والا (بهشت) داخل کرد.
4- کشتی حضرت نوح علیه السلام بر روی کوه جودی قرار گرفت.
5- حضرت ابراهیم علیه السلام در این روز به دنیا آمد.
6- خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را برای خود دوست (خلیل) برگزید و او را از آتش نمرود لعین نجات داد.
7- توبه حضرت داود علیه السلام را قبول کرد.
8- حضرت عیسی علیه السلام در این روز به دنیا آمد.
9- حضرت عیسی علیه السلام را به بهشت داخل کرد.
10- حضرت موسی علیه السلام را از دریا نجات داد، و فرعون و همراهانش را در دریا غرق کرد.
11- حضرت یونس علیه السلام را از شکم ماهی نجات داد.
12- ملک حضرت سلیمان علیه السلام را باز گردانید.
13- دیدار حضرت یعقوب علیه السلام با حضرت یوسف علیه السلام
14- شفا یافتن حضرت ایّوب علیه السلام از بیماری خود
15- ازدواج رسول اکرم صلی الله علیه و سلم با حضرت خدیجه رضی الله عنها
16- شهادت سید الشهداء حضرت امام حسین رضی الله عنه
البته تراژدی ترین روز درتاریخ مسلمانان در دهم ماه محرم ( روز عاشورا) اتفاق افتاده است که قیام و شهادت سالار وسردار آزادگان حضرت امام حسین (رض) می باشد.

عمق این تراژدی به قدری بزرگ است که با گذشت چندین قرن، با فرا رسیدن روز عاشورا، خاطره اندوهبار شهادت مظلومانه حضرت حسین رضی الله عنه و یاران با وفایش در اذهان میلیونها انسان مومن و آزاده تداعی می‏شود. از این رو، نباید داستان حادثه کربلا و شهادت حضرت حسین رضی الله عنه را مسألۀ ساده ای تصور کرد و به سادگی از کنار آن گذشت، زیرا داستان کربلا نهضت فرزند رسول الله صلی الله علیه وسلم است که برای خدا قیام می کند و انسانیت را به نهضتی فرا می خواند که اساس آن آزادی، عدالت و شرافت است، او می خواهد تا مردم از ظلم و جور حاکمان زمان، رهایی یابند و عدل و قسط و برادری و برابری درهمه جا گسترش یابد و برای تحقق این آرمان والا و الهی، با عشق و ایمان و با کمال شجاعت و شهامت قدم بر می دارد.

پیامهای مهم و بزرگ این روز یعنی نهضت حضرت امام حسین در طول تاریخ، همواره مورد توجه انقلابیون و رهبران سیاسی و محلی جهان بوده است؛ گاندی- رهبری فقید هند- می گوید: «من برای مردم هند، چیز تازه ای نیاوردم، بلكه فقط نتیجه ای را كه از مطالعات و تحقیقاتم پیرامون تاریخ زندگی قهرمانان كربلا بدست آورده بودم ارمغان ملت هند كردم، اگر بخواهیم هند را نجات بدهیم، باید همان راهی را بپیماییم كه حسین بن علی پیمود.»

حضرت امام حسین رضی الله عنه شهید جاوید و زنده تاریخ اسلام است كه فریاد عزت، عدالت خواهی ، برابری و آزادگی را سر داد، او آموخت كه در مقابل ظلم و استبداد و خودكامگی مستبكران باید قیام كرد، و فریاد زد: «هیهات منا الذله»؛ ذلت و خواری از ساحت ما بدور است، و «الحیاه عقیدة و جهاد»؛ زندگی پیكار در راه عقیده است.

قیام حضرت حسین رضی الله عنه پیامهای بس بزرگ و ارزنده دارد؛ حضرت حسین رضی الله عنه به مسلمانان درس عزت، استقامت، شهامت و آزدگی داد.
او داعیه امر به معروف و نهی از منكر داشت، پیام او حكومت قرآن بر مردم بود تا عدل و قسط و برادری و برابری در همه جا فراگیرشود، و حكومت اسلامی به صورت واقعی و كامل در همه ابعاد زندگی مسلمانان پیاده شود، و در راه تحقق این آرمان الهی، تا پای جان ایستاد؛ از این رو، مسلمانان باید شهامت و شجاعت حسین رضی الله عنه را سرمشق زندگی خویش قرار دهند، و خود را به اخلاق زیبا و خصال نیكوی آن شهید بزرگوار بیارایند و از خود در مقابل ظلم و استبداد یزیدیان و مستكبران زمان، استقامت و پایمردی نشان دهند، آنگاه است كه مسلمانان در مقابل دشمنان اسلام، احساس عزت و سربلندی می كنند و در مقابل هیچ قدرت و حكومتی تسلیم نمی شوند.

من آرزو دارم تا از قیام وحرکت پیامبران که اساس آنرا توحید و خدا پرستی تشکیل داده و برای آزادی انسانها روش نیکوئی را ترسیم کرده اند همه مسلمانان پیروی کرده و دین و شعایر دینی و فلسفۀ قیام حضرت امام حسین (رض) را با اعمالیکه مناقض اهداف و اعتقاد حضرت امام حسین ( رض) باشد آلوده نسازند و در عوض با اعمال، تزکیه نفس، پرهیزگاری و درس گرفتن از حرکت حضرت امام حسین (رض) بتوانیم اندیشه و مکتب امام حسین را زنده نگهداریم.
در اخیر آرزومندم تا همه مسلمانان از قیام سیدنا امام حسین (رض) درس قیام، مجاهدت، ایثارگری و شهامت و شهادت را آموخته و بنای مدینۀ فاضلۀ اسلامی را در کشورهای اسلامی بریزند و از تعصب و تحجر و اعمال خرافی و ضد شریعت اسلامی بپرهیزند.

به امید اتحاد، وحدت و یکپارچگی امت مسلمان در جهان و درس گرفتن حقیقی از فلسفۀ عاشورا .

آمین یارب العالمین
والسلام وعلیکم ورحمة الله وبرکاته
احمد راشد خسروی- هرات


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حسین وعاشورا نه تنها به همه اقشار اسلامی بلکه به همه انسانهای که انسانندمربوط میشود. اینکه انسان نماهای آدم خوار وشیطان صفت درین روز به تابعیت از یزید، سک منشانه به قتل وکشتارمردم بی دفاع روی می اورد این هیچ گونه توجیه انسانی ندارد

>>>   خوشا بحال آنانیکه در راه خدا با قافله ملکوتی حسین ع بطرف شهادت رفتند ومصداق عملی عاشورا در افغانستان عملی شدواکنون رسیدگی به مجروحین وخانواده های معظم شهدا وظیفه هر مسلمانی هست ،ومیلیاردها لعنت خدا وتمام مخلوقات خدا به قاتلان این شهیدان که مثل یزید لعین صد ها انسان بی گناه را در حین انجام یک عمل ارزشی بشهادت رساندند وخودش نیز مثل سک دیوانه مردار شد. کسانی به این عمل شدیدن شرم آور دست میزنندسگی است از سگان یهود وحتی خودش نمیداند که سگی میکند.این عمل ننگین وجدا شرم آور از کسانی جز مزدوران یهود از کسی دیگر سر نمی زند.

>>>   قیام حضرت حسین رضی الله عنه پیامهای بس بزرگ و ارزنده دارد؛ حضرت حسین رضی الله عنه به مسلمانان درس عزت، استقامت، شهامت و آزدگی داد.
الکوزی محمد نوید

>>>   در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
روبه صفتان زشت خو را نکشند
پایان زندگی هر کسی به مرگ اوست
جز مرد حق که مرگش آغاز دفتر اوست

>>>   آقای خسروی واقعاً که مطلب پر محتوا و جالبی را نشر کردید. خدا کند که همه از این روز درس بگیرند

>>>   متأسفانه امروزه نگاههای عرفی و عام به حادثه کربلا یک نگاه احساساتی بوده و صرفاً آن را یک واقعه غم‌انگیز می‌دانند، درحالی که اگر کمی عمیقانه و عالمانه به واقعه کربلا بنگریم، متوجه می‌شویم که پشت پردۀ این واقعه اسراری بزرگ و آموزنده نهفته است. حادثه کربلا در کنار همۀ صحنه‌های غمناک و خونین خود، مجموعه ای از واقعات با شکوه و عظیم، در تاریخ اسلام و حتی درتاریخ بشریت را در خود جای داده است.
امام حسین رضی‌الله‌عنه در آن صحرای گرم و با تحمل سختیها، برای نسلهای بعد از خود پیام عزت، آزادی و مردانگی را به جای گذاشت و خودش و یارانش مورد اکرام و اعزاز خداوندی قرار گرفته و مدال پرافتخار شهادت درراه خدا، از جانب پروردگار متعال برگردنشان آویخته شد.
ا -د

>>>   بسم الله الرحمن الرحیم

در روز دهم ماه محرم سال ۱۴۳۳ هجری قمری در شهر های کابل و مزار، انفجارات مرموزی صورت گرفت که در آن تعداد زیادی از هموطنان بی دفاع ما در خون های شان غلطیدیده و خانواده ها بر بساط غم عزیزان شان نشانده شدند.

شورای رهبری امارت اسلامی در همان لحظات اول، این واقعات را بشدت رد و محکوم نمود و روز گذشته نیز در تاریخ ۱۴۳۳۱ ۱۴ در همین موضوع نشست فوق العاده تشکیل داده و در این نشست در مورد این واقعات بحث های بسیار مهمی صورت گرفت و این را یک دسیسه از طرف دشمن شکست خورده قرار داده و بر این تاکید شد که ملت بیدار و هوشیار ما باید با زیرکی تمام به اینگونه کردار های غیر انسانی دشمن متوجه گردیده و به هیچ کسی اجازه ندهد که برای رسیدن به اهداف شوم خویش در کشور ما بنام مذهب ، قوم ، سمت و زبان، ملت یک مشت و متفق ما را دوچار اختلاف و پراکندگی کند .

در این نشست از تمام اطراف و جناح های سیاسی و مذهبی خواسته شد که در هنگام اینگونه فاجعه های ملی ، منافع کشور و ملت را بر منافع شخصی و تنظیمی شان مقدم شمار کنند و برای بدست آوردن اهداف سیاسی شان ، باید چنان اظهاراتی نکنندکه در مقابل وحدت ملی کشور و مردم ما ، بمعنای پاشیدن تیل بر آتش افروخته شده از طرف دشمن باشد .

همچنان در این نشست گفته شد ، در این لحظات حساس که دشمن در حالت فرار از کشور است ، می خواهد که طبق عادت همیشگی خود ، دست به واقعات تاسف آوری همچون واقعات روز عاشورا بزند و با این کار تلاش نماید که در میان ملت یک مشت ما تخم اختلاف کاشته و آنان را دست وگریبان هم دیگر کند ، زیراکه دشمن در تمام دسیسه های دیگر خویش کاملا ناکام گشته و حال می خواهد که از همین حربه ها کار گرفته و بدین ترتیب انتقام تمام شکست ها و ناکامی های خویش را از ملت بی چارۀ ما بگیرد ؛ اما ملت هوشیار و متفق ما هیچ گاه فریب اینگونه دسیسه های دشمن را نخواهد خورد و روحیه اش را از دست نخواهد داد و این پلان دشمن را همانند دیگر دسیسه ها و مکرهایش خنثی و بی اثر خواهد نمود .

در پایان این نشست و بحث های مهم در مورد واقعات مذکور ، اعلامیه بشکل نکات ذیل صادر گردید :
1 – شوری رهبری امارت اسلامی به تمام افراد زیان دیده در این واقعات، مراتب تعزیت و غمشریکی خویش را تقدیم نموده و بار دیگر اینگونه واقعات را بشدت محکوم می نماید .

2 – امارت اسلامی اینگونه واقعات را کار و دسیسه دشمنان اسلام و افغانستان می داند و از تمام هموطنان می خواهد که برای جلوگیری از اینگونه واقعات، مسئولیت ملی خویش را انجام داده و با همدیگر همکار شوند زیراکه اینگونه اعمال شوم دشمن بر علیه تمام ملت و بر ضد و زیان افغانستان عزیز می باشد .

3 – امارت اسلامی بطور خصوصی از علماء و بزرگان اهل تشیع می خواهد که در این مورد بسیار متوجه باشند و مردم خویش را در این مورد آگاه کنند که این به هیچ وجه موضوع دشمنی میان سنی و شیعه نیست ؛ آنان باید هیچ گاه به سخنان بی مسئولیت بعضی از اجیران داخلی گوش فرا ندهند کسانی که در تلاش اند تا برای حفظ منافع خویش و خوشحال نمودن اقایان و باداران خارجی شان ، این موضوع را رنگ اختلاف داخلی و مذهبی دهند .

4 – امارت اسلامی به تمام مجاهدین خویش هدایت می دهد که در ضمن انجام دادن دیگر وظایف گمارده شدۀ شان ، برای جلوگیری از اینگونه واقعات نا هنجار ، کاملا متوجه باشند و تا حد توان خویش تلاش نمایند تا عاملین اینگونه واقعات را پیدا نموده و آنان را بسزای اعمال شان برسانند.

شورای رهبری امارت اسلامی افغانستان
>>>   به اثر اعمال جنایتکاران طالبان که هر روز مردم بی دفاع و بی سلاح کشور ما را قتل عام میکنند وسر های شانرا از بدن شان حیوان صفتانه جدامیکنند ومسلمانان این وطن را صف بسته کرده تیرباران میکنند این عمل طالبان کمتر از یزید ویزیدیان نست ایکاش طالبان همانطوریکه می نویسند اختلاف بنام مذهب وقوم وسمت وزبان را ندارند عمل شان همان گونه میبود در زمان اشغال شان اگر بین پشتون وقوم دیگری دعوی ومشکلی وجود میداشت در حالیکه صد فید برایشان ثابت می بود که پشتون (افغان)ملامت است ولی پشتو زبان را حق بجانب میدانستد وجانب مقابل انرا تهدید وتوهین وتحقیر وحتی زندانی میکردند واکنون که بدستور ای اس ای وهمکاری مسقیم انها دزدانه در کوشه وکنار وطن ما راه گیری وتخریبکاری وجنایت میکنند تا اکنون چندین تن از مردم هزاره دری زبان مارا اختطاف کرده اند وتعداد شانرا کشته وسربریدند وتعداد دیگر شان هنوز سرنوشت شان معلوم نیست جرم انها نزد طالبان فقط زبان انها است که مخالف با زبان طالبان است صفایی دادن دراینمورد فایده نداردچیزی که عیان است چه حاجت به بیان است ودر حادثه قندوز عمل ضد اسلامی وانسانی را که طالبان انجام دادند دشمنی این گروه را بامردم مخالف زبان شانرا بخصوص تاکیک وهزاره وازبیک راواضح واشکارا نموده است .

>>>   درود و سلام بر امام حسین علیه السلام و یاران با وفایشان و درود و سلام بر پیروان حضرت ابالفضل علیه السلام لشکر فاطمیون مدافع حرم حضرت زینب کبری و حزب الله که با غیرت از حریم حرم آل الله محافظت میکنند خداوند شهدای لشکر فاطمیون را با شهدای کربلا محشور نماید دوستان ندای هل من ناصر ابا عبدالله هنوز به گوش میرسد پس خوش بر مدافعینی که با غیرت حسبنی به مبارزه با داعش خونخوار نا مسلمان رفتند تا حریم اهل بیت حفظ شود
مجاهدین مدافع حرم حضرت زینب س سلامتان میرسانند

>>>   در این روز بسیار واقعات بزرګ رخ داده و یزید لعنتی این فرشته ها را به شهادت رساندن. که باقی مانده یزید تا فعلا از این کارهای یزیدیت خود را انجام میدهد ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است