مشکلات مهاجرین افغانستانی در ایران
براساس آمار مستند تعداد زندانیان افغانی در ایران 5600 تن میباشد که 3000 تن از این افراد که اکثرا قاچاقچیان مرزی می باشد و نه مهاجرین، به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام هستند در این میان تنها 2400 تن زندانی باقی می ماند که نسبت به حضور سه میلیون مهاجر افغانی در ایران رقم بزرگی به حساب نمی آید 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۲۴    ۱۳۸۹/۲/۲۹ کد خبر: 10466 منبع: پرینت

 به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، محترم حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان پس از بازگشت از سفرش به آمریکا و بریتانیا با حضور در یک کانفرانس خبری، مظاهره علیه ایران را کار نامناسبی خواهند و گفت: مردم نباید علیه یک کشور دوست و برادر مظاهره نمایند.

وی افزود: قانون اساسی افغانستان حق مظاهره را به مردم داده است اما کسانی که از وضعیت پناهجویان افغان در ایران تشویش دارند، بگذارند تا دو حکومت این مسئله را بین خود حل کنند.

این در حالی است که این مظاهرات که بیشتر جنبه سیاسی داشته تا جنبه مردمی، سبب تحریکات برخی از مقامات ایران نیز گردیده است. به نحوی که محترم سید تقی قائمی مدیرکل امور اتباع بیگانه وزارت خارجه ایران بیان نموده است که زمینه بازگشت داوطلبانه اتباع افغانی به کشورشان فراهم شده و براساس تفاهم نامه ای که میان ایران، کمیساریای پناهندگان سازمان ملل و دولت افغانستان منعقد شده اتباع افغانی به تدریج از ایران خارج می شوند.

که البته امید داریم این مظاهرات که از قبل طرح ریزی شده بوده است سبب بروز مشکلات برای هموطنمان در ایران نشود و مقامات دولت ایران همچنان مانند سه دهه اخیر آرامش خود را حفظ نمایند و به روابط دوستانه خود با دولت و مردم افغانستان ادامه دهند.

کارشناسان شبکه اطلاع رسانی افغانستان پس از این اتفاقات بر آن شدند تا پس از گفتگو با مردم مشکلات مهاجرین را مشروحا اعلام نمایند تا اگر دو دولت ایران و افغانستان قرار بر اتخاذ هرگونه تصمیمی گرفتند، این مشکلات را نیز مد نظر داشته باشند.

 اولا لازم به ذکر است که دولت ایران سه دهه اخیر پذیرای چند میلیون مهاجر افغان بوده است که در نوع خود در جهان کم نظیر و البته قابل تقدیر می باشد و بروز مشکلاتی برای طرفین دور از ذهن نیست.

از سوی دیگر باید گفت مشکلات مهاجرین در ایران به مشکلات قانونی برمی گردد. متاسفانه با گذشت چندین سال از آغاز هجرت، ایران هنوز نتوانسته مهاجرین را در یک قالب مشخص بگنجاند که دارای شرایط، ضوابط و قوانین خاص باشد. به همین دلیل مدیران کل اداره اتباع در ایران اکثرا سلیقه ای عمل کرده و به دلیل نبود یک قانون واحد درباره مهاجرین، بر مبنای نظرات خود تصمیمهایشان را اتخاد می نمودند که هنوز نیز این روند ادامه دارد.

در مجموع می توان مشکلات مهاجرین در ایران را به هشت عنوان خلاصه نمود که به شرح زیر می باشد:

مشکلات کاری:

هر عقل سلیمی بر این واقعیت اذعان دارد که هر شخصی که اجازه زندگی در جامعه را داشته باشد برای به انحراف کشیده نشدن نیاز به مجوز کار دارد و این همان مشکلی است که مهاجرین ما همیشه با آن مواجه بوده اند. با توجه به اینکه همگان بر این امر معترفند که کارگران افغانی پرکار، کم توقع و مفید برای جامعه ایران می باشند، اما شرایط قانون کار برای مهاجرین بسیار سخت بوده است به نحوی که کمتر مهاجری به مجوز کار دسترسی پیدا کرده است.

در دو سال اخیر نیز که اداره اتباع اقدام به صدور کارت کار برای مهاجرین نموده است اکثر این کارتها پس از پایان اعتبار به دست صاحبانش رسیده است.

مشکلات تحصیلی:

حق تحصیل در کنار مابقی امتیازات طبیعی هر شخص، در اولیت قرار دارد و ملت ما از اینکه زمینه تحصیل اکثر دانش آموزان افغانی در ایران فراهم بوده، از دولت ایران قدردان می باشند. اما در این میان تعدادی نیز به بهانه های مختلف از این امر مهم محروم شدند که از جمله این بهانه های بی مورد می توان به نقص مدارک شناسایی دانش آموزان، نداشتن مدرک شناسایی، عدم تطبیق سنی، سردرگمی بخاطر اعلام نشدن مجوز از سوی اداره اتباع به ادارات ذیربط و ... اشاره نمود.

در این میان عده ای از مهاجرین دست به کار شده و با دایر نمودن مدارس خود گردان سعی در کاستن این مشکلات نمودند که تا سال قبل این دانش آموزان با وجود مشکلات فراوان و پلمب شدن های مکرر به تحصیل خود ادامه دادند و هنوز نیز تعدادی از این مدارس مشغول به وظیفه می باشند. که البته در سال اخیر قسمت عمده ای از این مشکلات رفع شده است.

مشکلات دانشجویان:

تحصیلات عالیه که از ملزومات اولیه برای افغانستان می باشد برای مهاجرین در ایران رنگ باخته و اصرار جوانان مهاجر برای ورود به دانشگاه همچنان بی نتیجه باقی مانده است.

در این میان تعداد محدودی نیز موفق به ورود به دانشگاه های ایران شدند که آن هم در مقایسه با جمعیت مهاجر در ایران بسیار ناچیز است. البته باید گفت که این جوانان تحصیل کرده مهاجر نیز با مشکلات عدیده ای از جمله ادامه تحصیل، تمدید اقامت، عدم دریافت مدرک تحصیلی و ... مواجه بوده و هستند.

امتیازات حقوقی:

در امور حقوقی حق طبیعی هر تبعه افغان است که در داخل ایران یا از جایگاه قانونی خاصی برخوردار می بود که نحوه برخورد قانون با وی مشخص باشد و یا نمایندگان قانون افغانستان در ایران به عنوان حامی در کنار مهاجرین قرار می گرفتند تا در صورت بروز مشکلات مانند حضور در دادگاه برای تثبیت جرم ، احراز هویت و ... تکلیف مهاجرین مشخص می بود تا این اشخاص احساس نکنند که به جرم افغانی بودن کسی به حرفشان توجه نمی نماید.

امتیازات اجتماعی:

هنجارهای یک جامعه می طلبد تا افراد حاضر در آن جامعه از امتیازات و قوانین یکسان برخوردار باشند تا جامعه دچار هرج و مرج نگردد ولی اکثر مهاجرین افغانی که عمر سکونتشان در ایران به سه دهه می رسد متاسفانه از امتیازات اجتماعی یکنواخت بومی برخوردار نبودند.

که نبود این امتیازات اجتماعی مشکلات و ناراحتی های فراوانی را برای مهاجرین به وجود آورده که علاوه بر نداشتن مجوز برای رانندگی، عدم تنظیم سند اموال به نام خودشان و ... که در سالهای گذشته مطرح بوده، در این اواخر استرس حذف یارانه از برخی کالاها در ایران، بر این نگرانی ها افزوده است.

مدارک شناسایی:

هرچند احراز هویت از مشکلات عمده مهاجرین در ایران به شمار می رود اما می توان گفت که در سه دهه گذشته تنها یک سوم از مهاجرین موفق به اخذ مدارک شناسایی از دولت ایران شده اند که اکثر مدارک شناسایی این افراد نیز پس از اتمام مهلت اعتبار به دستشان رسیده که این مسئله خود باعث تضعیف روحیه مهاجرین گردیده و جرات زندگی در آرامش را از آنها سلب نموده است.

آن هم با وجود آنکه با تمدیدهای مکرر سالیانه این مدارک شناسایی و پرداخت هزینه های زیاد، مشکلات مالی فراوانی برای بسیاری از اقشار کارگر و کم درآمد مهاجر به وجود آمده است.

وضعیت زندانیان :

از آنجایی که مهاجرین در ایران از جهات سیاسی، اجتماعی و حقوقی به احساس امنیت نسبی نیز نرسیده بودند، استرس بیگانه بودن را همواره به دنبال خود یدک می کشیدند، که این موضوع سبب می شد تا روحیه دفاعی خود را در موارد متعدد از دست داده و بالاجبار خود را مجرم قلمداد نمایند، بدون آنکه حتی در برخی موارد جرمی مرتکب شده باشند.

این موضوع باعث می شد تا در موارد اتهامی، روحیه خود را از دست داده و نتوانند از حقوق حقه خود دفاع نمایند که در این زمینه شایعاتی نیز مبنی بر پذیرفتن اتهاماتی وجود دارد که هرگز مرتکب نشده بودند.

براساس آماری که بدست ما رسیده است، تعداد زندانیان افغانی در ایران 5600 تن میباشد که 3000 از این افراد به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام هستند. که البته لازم به ذکر است حساب این سه هزار نفر از مهاجرین جداست زیرا این افراد اکثرا قاچاقچیان مرزی می باشند نه مهاجرین. در این میان تنها 2600 تن زندانی باقی می ماند که نسبت به حضور سه میلیون مهاجر افغانی در ایران رقم بزرگی به حساب نمی آید و این نشان دهنده حسن معاشرت مهاجرین در ایران است.

رسانه های ایرانی:

برخی رسانه ها در ایران که اکثرا در موارد مهم تاثیر گذار بوده اند و از جنبه تبلیغات اجتماعی اذهان عامه را تسخیر کرده بودند، در مورد مهاجرین افغانی به رسالت مطبوعاتی خود عمل نکرده، عواید و امتیازات مهاجرین را نادیده گرفته و در عوض زمینه تحقیر و توهین آنان را در جامعه ایرانی فراهم نمودند.

این رسانه ها با بزرگنمایی اتهامات وارده بر مهاجرین، باعث اختلاف و عقده مندی بسیاری از اتباع ایرانی نسبت به مهاجرین شدند. همین تحقیرها ، توهین ها  و اتهامات بی مورد به مهاجرین باعث شد تا ذهنیت مردم مهاجر نیز نسبت به ایران از موضع مسالمت آمیزی برخوردار نشود و سبب نادیده گرفتن خدمات و زحمات ایرانیان شود که همین موضوع باعث استفاده برخی از سودجویان در به هم زدن روابط دوستانه بین دو کشور گردیده است.

نکته مهمی که در پایان لازم به ذکر است اینکه، بروز این همه مشکلات و احساس ناامنی های اجتماعی در عالم هجرت، سبب شد تا در سالهای اخیر عده زیادی از مسلمان افغانستان که سی سال قبل به خاطر تجاوز کفر از کشور خود به ایران آواره شده بودند، از بلاد اسلامی ایران به بلاد غیر مسلمان اروپایی و آمریکایی بصورت غیرقانونی نقل مکان نمایند.

آن هم در حالیکه از وجود خطرات فراوان طول سفر آگاه بوده و می دانستند که عقاید اسلامی فرزندان آنها در آینده درخطر می باشد ولی با این وجود تحمل مشکلات فوق الذکر را نیاورده بار دیگر به کشورهایی که دین، زبان و فرهنگ شان با آنها مغایر بود، آواره گردیدند. لازم به ذکر است که بر این نکته نیز تاکید گردد که رفتار دولت جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر در جهات مختلف نسبت به مهاجرین افغانستانی بهبود یافته است که یان خود از مسولین کشور میزبان جای تقدیر دارد.

در پایان نیز امید آن داریم که عزیزان مسئول دو کشور، در راستای بهبود وضعیت مهاجرین گامهای مفید و موثر برداشته و تصمیمات لازم در این زمینه را هرچه زودتر اتخاذ نمایند تا هموطنان مهاجر ما نیز بار دیگر از اضطراب و دلهره آوارگی مجدد رهایی یابند. 

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با سلام و تشکر از همه کارکنان شبکه اطلاع رسانی افغانستان
من که خودم یک افغان متولد شده در ایران هستم، شخصا از این تحلیل کامل و جامع بسیار خوشم آمد و به درستی که اکثر مشکلات مهاجرین ما در این مطلب گنجانده شده است.
انشالله که هرچه زودتر این سوءتفاهم ها نیز بر طرف گردد

>>>   نباید منافع بیش از دو ملیون مهاجر را فدای چند نفر قاچاقبر کرد، کسانیکه در ایران اعدام می شوند، آنها قاچاقبران مرزی هستند که در حین انتقال مواد دستگیر شده اند.
شما این ..... را ندیده اید، اینها اکثراً جنایتکار و شریر هستند، اینها کسانی هستند که در زمان های گذشته به ...... انتقال داده شده اند، ناقلین هستند و همینطور به قانون شکنی و کار خلاف عادت دارند.
حساب اینها باید از مهاجرین جدا باشد.
خداوند تخم قاچاقبر و مواد فروش را از دنیا نابود گرداند.

>>>   حقوق بشر هیچ کس را به جرمی که ارتکاب شده کس دیگری را مجازات نخواهد کرد من خود از جمله کسانی هستم که در وزارت تحصیلات عالی علف زیر بایم سبز شد و با هرگونه تحقیر روبرو شدم م خاطره خوشی از این کشور ندارم و این عقده تا اخر عمرم برای من باقی خواهند ماند راه خوشبختی از مدرسه میگذرد وقتی سرنوشت اکثر کسانی که به جایی رسیدند نگاه میکنی میبینی که در فلان دانشگاه در این رشته تحصیلی درس خوانده ایا بدون تحصیلات دانشگاهی میشود یک اینده خوب داشت فقط خدا به دادمان برسد با این تصمیمات دولتمردان

>>>   سلام خدمت تمام دوستان !
هر کشور از خود قانون اساسی دارد که قانون اساسی مادر قوانین به حساب می اید بنا احترام به قانون اساسی جز اولو یت های مهم شناخته می شود بنا اگر واقعا ایران به این تعداد زندان های افغان را محکوم به اعدام ساخته اند کاری درستی نیست باید کسانی که این جرم را مرتکب گردیده اند ریشه های اصلی انها در هر کجای دنیا که باشند نابود گردند ولی متاسفانه که سیاستمداران افغان خارجی های را که در قندهار به جرم حمله انتحاری به جان والی ان ولایت اقدام کرده بودند بس ار جند روز رها نموده و اعلامیه بخش می نمایند که برتانوی ها هیج گونه کار خلافی نکرده اند و بی گناه می باشند .
اگر قانونی یک کشور در تناقص باه قانون کشور دیگر قرار بگیرد به قانون اساسی خود ان کشور ارچحیت داده می شود بنا باید این اشخاص که به جرم قاجاق مواد مخدر از طرف دولت ایران گرفتار گردیده اند باید محکمه عادلانه در قبال انها صورت بگیرد چون قاجاق یکی از جرایم بین اللملی و علیه امنیت ملی یک کشور تلقی می گردد بنا اگر واقعا این اشخاص به این جرایم دستگیر گردیده باشند باید به محکمه ها گ معرفی شوند ویا در خود افغانستان زمینه محکمه عادلانه برای اینها صورت بگیرد در غیر ان این تمام اعدام ها خلاف موازین بین اللمی می باشد چون ایران یک کشور مسلمان و همسایه افغانستان است وبایدا هر چه زودتر دست از اعدام افغانها کشیده و افغانها مجرم را به وطن اصلی شان فرستاده تا در خود کشور انها بصورت عادلانه محکمه شوند ورنه این یک جنایت است نابخشنودی و خلاف تمام موازین و میثاق های بین اللملمی .
حنیف رستم

>>>   سلام به کارکنان شبکه اطلاع رسانی افغانستان
ایرانیان مشکلی که با افغانها دارند به این سادگی ها قابل حل نیست اینها تاکنون هزاران افغان بیگناه را کشته و از بین برده اند که همگی یا در اردوگاهها و یا بازداشتگاههابوده است بنابرین نباید زیاد نگران چند قاچاقچی که با مواد مخدر و مدرک جرم دستگیر شده اند اظهار نگرانی کرد.
شاملو
ایران

>>>   باسلام و احترام صمیمانه از کارکنان شبکه اطلاع رسانی افغانستان قدردانی مکنم!

>>>   مطلب فوق کاملا درست است ولی آنچه البته به جای نرسد فریاد است .
دولت افغانستان در این زمینه مسؤلیت بسیا رسنگینی دارد ولی متأسفانه دولت درموضوع مهاجرین مستقر درایران هیچ گاه توجه جدی انجام نداده ودلیل آن نیز می تواند مسایل مذهبی وقومی باشد که دولت مردان افغانستان را این گونه نسبت به مشکلات مهاجرین درایران بی میل نموده است .
امید واریم دولت ما لااقل غیرت وتعصب افغانستانی خودرا یک بار هم که شده بروز داده وشجاعانه به نمایش بگذارد.
حسینی -سیدمحمدعلی.

>>>   دو سه هفته است که دست به کار شده و دوباره شروع به اخراج مهاجرین کرده.

>>>   مهاجرین افغانی و یا مها جرین افغانستانی ؟
تشکر

>>>   تحليل بسيار بجا و منطقي بود .
متاسفانه بعضي از دوستاني كه بسيار هم تندرو هستند به اينگونه افراد همچنين نظير شما كه به صورت منطقي و با اخلاق خبرنگاري ، اين گزارش را تهيه نموده ايد ، برچسب مزدور و يا جاسوس ايراني مي زنند .
بنده نيز مطالبي در اين مورد نوشتم كه چندين نفر مرا مزدور ايران خواندند .
جاي تاسف است كه هنوز عده اي بسيار قليل و انگشت شمار اين تفكر غلط ،‌ جاسوس و مزدور خواندن مخالفين خود را هنوز دارند .
به عنوان يك مهاجر مقيم ايران از اين مقاله و خبر كمال تشكر و قدرداني را دارم .
در پناه حق پايدار و پيروز باشيد .

>>>   امیدوارم که ایران مهاجران افغانی را سازماندهی و به دغدغه روحی و اجتماعی این قشر بزرگ پایان دهد.
سوئد.مصطفی

>>>   آقايان مدعي حمايت از مهاجرين :
در قبال لت و كوب مهاجرين مقيم يونان چه كرده اند؟
در قبال اسير و زنداني صدها مهاجري كه به قصد عتبات عاليات عراق وارد اين كشور شده اند و اكنون صدها نفرشان مدت 6 سال است كه زنداني هستند چه كرده اند؟
در قبال اخراج ها و لت و كوب هاي مهاجرين مقيم پاكستان توسط دولت اين كشور ، چه كرده اند ؟‌
در قبال اعدام چندين قاچاقچي كه در عربستان ، گردن زده شدند چه كرده اند ؟
در قبال وضعيت بسيار بغرنج و زجر آور مهاجرين غيرقانوني در كمپ هاي انگليس چه كرده اند ؟
در بيشتر كشورها قاچاقچي و قاتل را اعدام مي كنند و اين رويه هم در افغانستان و هم در پاكستان و عراق و عربستان وايران نيز وجود دارد .
پس چرا بي جهت مهاجرين مقيم ايران را قرباني نابخردي خودمان مي كنيم .

>>>   شماخیلی محترمانه برخی ازمشکلات مهاجرین افغان مارادرایران مطرح کردیدکه قابل قدراست وسپاس،اماازحکومت .....ایران برخوردانسانی آنهم درقبال مهاجرین آواره نشاید.
نمی بینیدکه مدیرکل اتباع وزارت خارجه چه مبرانه وانسانی درقبال مهاجرین عکس العمل نشان میدهد؟؟!!

>>>   آقایان محترم که ایران را محکوم میکنید!
مگر مردم افغانستان را ایران دعوت کرده به مهمانی خواسته سی سال است که مردم ایران تمام مشکلات بیش از سه میلیون مهاجر را تحمل کرده باز هم شما از ایران ناراضی هستید، متاسفم برای شما آدم های ناسپاس.
اگر یک هم وطن ماو شما از ولایت خودش به ولایت شما بیاید از حسد و بخیلی نزدیک است منفجر شوی در حالیکه هم افغانستانی هستیم، ایران که یک کشور دیگر است باز هم دولت و مردم ایران موفق باشد که سی سال است آنها را حمایت کرده اند افغانستانی ها تمام امکانات آنها استفاده میکنند.
دیده از مزار

>>>   دستبندي خوبي از مشكلات مهاجرين درايران شده است، اميد ميرود كه مسئولين سايت در باره مهاجرين خود ايراني هم در بقيه كشورها تحقيقي داشته باشند اصلا قانون مهاجرت در مورد مهاجرين درايران به چه قسم است ما كه نفهميديم.
باتشكر

>>>   بسیار مقاله ی به جایی بود. فقط باید مهاجر در ایران باشی تا خط به خط این مقاله را بفهمی.
عده قلیلی که مدرک شناسایی دارن به بهانه های مختلف مدرکشان را دولت ایران باطل میکند مثل همین دانشجوها که خانواده شان در ایران اقامت دارند و دارای مدرک به اصطلاح قانونی هستند.ترای ورود به دانشگاه مذرک اقامتی باطل میشه و پاسپورت صادر میشه بعد از اتمام تحصیل عملا بی مدرک می شوند و به عبارتی مهاجر غیر قانونی عده ی زیادی از این دانشجوها خانم هستند که چاره ای جز ماندن در ایران در کنار خانواده ندارند و بعد از گرفتن مدرک دانشگاهی به شدت نفله میشن.اینو جدی دارم میگم!

>>>   با سلام
بهتر است منصف باشيم و كمي هم در مورد خدمات ايران به پناهندگان افغان در سي سال گذشته بنويسيد.
فكر كنم در حدود 100 ايراني در زندانيهاي مختلف افغانستان هستند كه در شرايط غير انساني بخاطر تجاوز به خاك افغانستان زنداني هستند. دو ميليون افغان در ايران بصور غير قانوني زندگي مي كنند مناسب است شرايط انها را با شرايط و برخورد خودتان به ناقضين به خاك كشور مقايسه كنيد.
در روانشناسي افغانها يك نكته قابل توجه است كه همواره همه مشكلات را به گردن ديگران مي اندازند. بهتر است كمي بيشتر فكر كنيم و بجاي توهين و عبور از خطوط قرمز ديگران و آتش زدن عكس اين و آن و اتهام زدن به همه ، از خودمان شروع كنيم و به اصلاح خودتان بپردازيم .
علي احمدي - تهران

>>>   سلام هردو طرف درست می گویند البته بصورتنسبی نه مطلق

>>>   من طبق ایات قران گب میزنم از نظر قران کسی که به شخصی کمک کند اگر از ان شخص منت گرفت یا او را اذیت کرد کمکش به او باطل است یا ایها الذین امنوا لا تبطلوا صدقاتكم بالمن والاذی كالذی نیفق ماله رئاء الناس و لا یومن بالله و الیوم الاخر فمثله كمثل صفوان علیه تراب فاصابه وابل فتركه صلدا لا یقدرون علی شیء مما كسبوا و الله لایهدی القوم الكافرین." ( بقره /264)
" ای كسانی كه ایمان آورده اید، صدقه های خود را با منت و آزار، باطل مكنید، مانند كسی كه مالش را برای خود نمایی به مردم، انفاق می كند و به خدا و روز بازپسین ایمان ندارد. پس مثل او همچون مثل سنگ خارایی است كه برروی آن، خاكی – نشسته – است، و رگباری به آن رسیده و آن – سنگ – را سخت و صاف بر جای نهاده است.
آنان – ریاكاران – نیز از آنچه به دست آورده اند، بهره ای نمی برند؛ و خداوند، گروه كافران را هدایت نمی كند."
برطبق این ایه هیچ کمکی به افغانها نشده است زیرا تمام انها با منت و ازار واذیت باطل شده است وچیزی که باطل شده است کانه انجام نشده است حال نویسنده باید توضیح دهد از چه کمکی صحبت می کند اگر باز بر موضع خود اصرار کند گویا این ایه قران را تکذیب کرده است که برطبق قران « والذين كفروا وكذّبوا باياتنا اولئك اصحاب النار هم فيها خالدون . ترجمه : و آنهائيكه كافر شدند و تكذيب كردند آيات ما را آنها اهل دوزخند و در آتش آن هميشه معذّب خواهند بود . بقره / 39 »

>>>   سلام آرزوی خوش بختی میکنم برایکاربران شبکه اطلاع رسانی در افغانستان
(اسد )

>>>   طبق قوانین بین الملل ورود غیر قانونی هر شخص به خاک دیگر بدون اجازه ان کشور ممنوع و پیگرد قانونی و علاوه بر اخراج میتوانند بازداشت کوتاه مدت روی اتباع غیرقانونی به عمل درارند
خوب جیگر من علت را دنبال باش چرا ایران زیاد با غیرقانونی ها مبارزه میکنه؟ بعضی از این دوستان میایند یک سری جرایمی را خواسته و ناخاسته مرتکب میشند انوقت گردن همه میفتد بطور مثال ان دوستی که کارت اقامت داره و مالیات و عوارض و کلی هزینه های اقامت میده با اونی که هیچی نمیده فرقی نداره؟فکرکن همه یک ساعت توصف نانوایی هستید یکی بخواد بدون نوبت نون بگیره شما چه عکسالعملی نشون میدید. عیب ما مهاجرین اینه که جلوی اینا بلد نیستیم از حقوق خودمون دفاع کنیم ومیاییم پشت سرشون تقاضاهای زیادی میکنیم
انصاف کجاست؟ الان زمانه ای شده که این برادر افغانی از ان یکی فکر میکنه بالاتره چرا ؟
منم اول فکر میکردم تو کشورهای دیگه 1سال بمونی بهت زن میدن ماشین و خونه و اقامت دایم میدن شهروند اونجا میشی
اما ما حالا در هر کشوریکه باشیم تابع قانون اونجاییم اگه دلمون نمیخواد میتونیم بریم لس انجلس کاباره بزنیم یا بریم تگزاس هفت تیر کشی کنیم اما ما حالا در اینجاییم...............
من نمیخوام از ایران دفاع کنم ایران کلی مشکلات داره بیاد خودشو درست کنه یا مشکلات افغانی ها چطور بعضی ها در کشور های مختلف جنگیدند تا اینده از ان فرزندانمان باشد ایا ما هم برای ایندگان تلاش میکنیم؟ مافقط میگیم خودم و هیچ کس دیگه تو بیا برادری و پاک بودنت راثابت کن تا در اینده فرزندانت اون امکاناتو داشته باشه.چندین سال متوال اس که تکیه قنداریها مقیم یک شهر؟ با خودشون سر هیچ و پوچ دعوا میکنند در روز عاشورا ایا میدانید که اگر قانون بفهمه همین دعوای احمقانه را چه محدودیتهایی برای سایرین اعمال میکنه.
مشکل اینه که ما زیاده خواهیم.ما فکر میکنیم حتی مقام اجتماعی مان از یک شهروند ایرانی بیشتره
دوست دارم روزی برسد همه روشن فکران کشور عزیزمان را بسازد
دوست دارم همه دارای همه امکانات باشند
دوست دارم همه مهاجرین غیر قانونی با زن و بچشون هیچ موقع نیان یه کشور دیگه که اگه بگیرتشون زن و دخترش مجبور باشند خودشونو بفروشند برای یه لقمه نون
دوست دارم برادران هزاره و قندهار و فارس و پشتو پشت هم باشند نه مقابل هم
دوست دارم این همه کمکهایی که از سازمان ملل و سایر کشورها میرسه مستقیما خرج ابادانی بشه با این همه پولی که سایر ممالک میدهند افغانستان میشد لندن پس چرا نشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انشاالله خدا همه مارو به راه راست هدایت کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است