فرماندهان جهادی مسلح شده اند
هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که برنامه سقوط قندوز از سوی حکومت است. آنها هیچ فکر نمی کردند که سقوط قندوز منجر به سقوط افغانستان و در نهایت منجر به سقوط حکومت خودشان شود 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۱    ۱۳۹۴/۷/۲۹ کد خبر: 104604 منبع: پرینت

با وجود اینکه هشدارهای زیادی از سوی مردم و مسوولان شهر قندوز مبنی بر سقوط قندوز به حکومت داده شد، حکومت عمداً یا قصداً اعتنایی به آن نکرده و طالبان به دروازه های شهر قندوز رسیدند. این در حالی است که جنرال دوستم نیز می گوید: ما از قبل در خصوص حمله طالبان بر قندوز می دانستیم و اقدامات زیادی را نیز برای جلوگیری از سقوط انجام دادیم. پس چرا با وجود این آگاهی ها و اقدامات قندوز سقوط کرد و به دست طالبان افتاد؟

عبدالحفیظ منصور عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: سران دولت افغانستان از چهارده سال قبل بدین سو علاقمند بدین بودند که طالبان نابود نشوند و در آستانه نابودی طالبان، اعلام کردند و گفتند که طالبان دیگر برای ما خطر نیست. خطر، سران مجاهدین یا به قول آنها جنگ سالاران هستند و برای حذف آنها در ادارات دولتی و سیاسی کوشیدند. علاوه بر این آنها سعی داشتند برای تضعیف بیشتر مجاهدین که اکثر آنها در شمال افغانستان هستند، هسته هایی از طالبان را در آنجا بسازند و تقویت کنند.

وی در خصوص سقوط شهر قندوز اظهار کرد: هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که برنامه سقوط قندوز از سوی حکومت است. آنها هیچ فکر نمی کردند که سقوط قندوز منجر به سقوط افغانستان و در نهایت منجر به سقوط حکومت خودشان شود. حکومت کنونی میراث حکومتی قبلی را برده است. کرزی هیچگاه طالبان را دشمن و تروریست نمی خواند و تا حالا نیز آنها را برادر ناراضی می خواند و برای رهایی آنها از زندانها زمینه سازی می کند. در گذشته هم برای تضعیف مجاهدین برنامه های دی دی آر و امثال آن را طرح کرد. حملات شبانه علیه طالبان راممنوع کرد از بمباران نیروهای خارجی نیز جلوگیری کرد. حتی از آمریکا کمک خواست تا بتواند مجاهدین را تضعیف کند.

منصور معتقد است حکومت مدیریت بسیار ضعیفی دارد و افزود: سران دولت وحدت ملی، در راس آن اشرف غنی، با سیاست به خصوصی که اتخاذ کرده است، انحصار طلبی، تمامیت خواهی و دیکتاتوری، در حقیقت به طالبان کمک می کند. به طور مثال، معاون اول ایشان که از مردم رای گرفته و تمام تخصص وی در جنگ است در این حیطه کار نمی کند. آیا شایسته نیست که رییس جمهور بخش امنیتی را به وی بسپارد. این در حالی است که حتی جنرال دوستم باید برای اظهار نظر در بخش های امنیتی نیز تقلا کند تا به وی اجازه داده شود.

این نماینده مجلس مردم را خشمگین از اعمال و اهمال کاری های دولت می داند و می گوید: صبر فرماندهان جهادی به پایان رسیده است. آنها نمی توانند افغانستان را در این اوضاع ببینند. نه دولت خود، کاری می کند و نه اجازه می دهد که فرماندهان کارکشته قبلی روی کار بیایند و اوضاع را سرو سامان دهند. حتی از فعالیت جنرال دوستم برای پاکسازی طالبان نیز جلوگیری کرد. اکثر فرماندهان جهادی هم اکنون در شمال افغانستان مسلح شده اند. دولت باید آنها را در چارچوب قانونی برای دفاع جای دهد. اگر دولت این کار را نکند، آنها جداگانه فعالیت خواهند کرد که این هم برای دولت و هم برای نظم آینده افغانستان خطرناک خواهد بود.

وی سیاست حکومت وحدت ملی را باعث نابودی کشور دانسته و افزود: شعار همه سران حکومت وحدت ملی مبارزه با فساد بود اما چه شد؟ هم اکنون رییس جمهور خود، به فساد مشغول است. همینکه ستون های پنجم درون حکومت آزادانه فعالیت می کنند، همینکه رییس جمهور هیچ اقدامی برای از بین بردن آنها نمی کند در حالیکه آنها کشور را به سوی نابودی برده اند. چه فسادی بالاتر از این وجود دارد؟ سیاست انحصار طلبانه و دیکتاتوری وی فساد است. به معاونین خود اعتماد نمی کند، به رییس اجرایی خود اعتماد نمی کند، به وزیر خود اعتماد نمی کند، در حالیکه باید تقسیم کار داشته باشد تا به خوبی از پس همه کارها برآید و خود فقط مدیریت و نظارت داشته باشد. ساده ترین مدیر در این زمانه زمینه مشارکت و تفاهم و همکاری را مساعد می کند. نه اینکه همه کارها را به دست خودبگیرد و هیچکاری هم نتواند انجام دهد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام به همه . اقاى منصور خواهش ميكنم برنامه جديد تقديم كنيد مجاهد طالبان دولت كرزى دولت وحدتملى نزد مردم امتحان خويش را داده انده مردم برنامه جديد و عمل ضرورت دارند جند دوزد ...جند قاتل خون خور طالب وجند مزدور خارجى ها درد مردم را علاج كرده نميتواننداين ها همه اعتبار خودرا از دست داده. اند.ازورده نشويد باز هم خواهش ميكنم برنامه جديد تقديم كنيد بااحترام ملنك وطن

>>>   دوستان السلام علیکم ورحمتالله وبرکاته !
قرار خیانتهای امریکا ودولت دست نشانده جهاد برعلیه امریکا در افغانستان فرض عین گردیده است. باید جهاد علیه دست نشاندگان آنان که پلانهای شوم آنانرا پیاده مینمایند بر همه فرض گردیده است. درین راه هرگونه تلاشرا نباید دریغ ورزید. به امید روزیکه وطن ما آزاد واستقلال ما برگردانده شود. باید خودرا ازیوغ استعمار داخلی وخارجی آزاد گرداند. خداوند مددگار است وخائنین بوطن سر افگنده میگردند. بشمول غنی مریض و علیل و کوتاه فکر.
بااحترام سمندر از هرات

>>>   ... خودشان عامل ایجاد جنگهای داخلی در افغانستان و روی کار آمدن طالبان شد.
محمد فاضل صمدی

>>>   فاشیزم افغان از صدای رسای عدالت خواهی ترس دارد
فاشیزم افغان هر چیز را در افغانستان در انحصار خود دارد به جز از صدای اعتراض دادخواهی از طریق رسانه های آزاد.
فاشیست ها از صدای رسای اعتراض در برابر توطیه های ارگ کابل ترس دارند و تلاش می کنند،که با هر قیمتی خاموش سازند. یکی از نیرومند ترین ابزار بدست فاشیزم افغان تروریزم طالبانی بحیث لشکر وحشت آفرینی و تهدید است.
به باور من تهدید به تلویزیون های طلوع و یک توسط طالبان در هماهنگی با فاشیست های داخل نظام صورت گرفته است. چنانچه این دو رسانه نه تنها در بازتاب فاجعه قندوز ،بلکه در بسیاری مسایل دیگر جایگاه خاصی در رساندن صداهای اعتراضات مدنی و ضد طالبانی داشته اند.
به نظر می رسد که فاشیستان بیش ازین تحمل شنیدن صدای آزاد اندیشی و اعتراضات مدنی را ندارند و در صدد تضعیف و یا سقوط این دو رسانه پیشتاز مثل کابل بانک اند.

>>>   جنبش ضد ترس" و بیداری اجتماعی را در کابل باید تقویت کرد.
بعد از سقوط قندوز یک جو روانی غالب در شهر کابل شکل گرفته است که امکان دارد دشمن به کمک ستون پنجم در میان شهروندان طالب پرست در بخش های جنوبی و شرقی کابل و در همدستی با گروه های داخل نظام تکرار شود. دولت هیچ تلاشی نمی کند که این نگرانی شهریان کابل را برطرف کند. بر عکس بازار شایعات دوست و دشمن گرم است.
دشمن از دو ابزار نیرومند استفاده می کند: ترساندن و غافلگیر کردن. دشمن در قندوز نخست غافلگیر کرد و سپس با ایجاد وحشت آفرینی ترس ایجاد کرد. آیا دشمنان این سناریو را در جاهای دیگر از جمله در کابل تعقیب خواهند کرد؟
بدون شک این سناریو در هیچ جاه نمی تواند موفقانه عملی شود مگر اینکه خیانت توسط دو گروه صورت نگیرد: یکی ستون پنجم در دولت و دیگر ستون پنجم در میان اهالی. در قندوز دشمن هر دو را داشتند. دشمن در قندوز بدون جنگ روانی پیش از سقوط شهر را بطور غافلگیرانه اشغال کرد.
بد ترین حس اینست که بسیاری ها فکر کنند که ارگ کابل بجای دفاع از مردم خود همدست با طالبان اند. افزون بر ان بدترین حس اینست که اهالی یک منطقه از منطقه دیگر ترس داشته باشند و تصور کنند که بحیث ستون پنجم طالبان اند. بگونه مثال بسیاری شهریان کابل از هوتخیلی ها و یا تره خیلی ها و یا نواحی دیگر ترس دارند که ستون پنجم طالبان اند.
این ترس را صرف یک نیرو می تواند بر طرف کند و آن دولت وحدت ملی. اما دولت از یک طرف در بر طرف کردن نگرانی های مردم خاموش است و از طرف دیگر یک تعداد رهبران آن متهم به علاقمندی به طالبان اند.
چگونه به مردم اطمینان داد که زیر تاثیر تبلیغات جنگ روانی دشمن نروند و با روحیه بلند به کار و زندگی شان ادامه بدهند؟ هم چنان چگونه مردم را بیدار نگهداشت که غافلگیر نشوند باید برای دفاع از جان،ناموس و مال شان آماده باشند؟
به باور این قلم بجای اطمینان های میان تهی و غافلگیرانه باید منابع تهدید در شهر کابل را زیر کنترول و نظارت گرفت و مردم را روحیه داد.
اگر هر شایعات را تبلیغات دشمن بنامیم خیلی اشتباه است باید میان شایعات دشمن و شایعاتی ناشی از تهدید های بالقوه تفکیک قایل شد.
سناریوی قندوز در کابل عملی نخواهد شد اگر مردم ضد طالبان اتکا به نفس و بیدار باشند. از منابع تهدید در شهر نترسند بلکه با ترس برزمند و جنبش ضد ترس را تقویت کنند.

>>>   وزیر دفاع پیشین آمریکا میگوید:
کرزی طالبان را در شمال جابجا ساخت !
رابرت گیتس وزیر دفاع پیشن آمریکا در کتاب خاطرات گفته است که حامد کرزی ریئس جمهور پیشین افغانستان از همان سالهای دور دوم حکومتش به جابجایی طالبان در شمال آغاز کرد.
ریئس پیشین پنتاگون همچنان در این کتاب نوشته که آقای کرزی در یک نشست محرمانه در ارگ کابل از من خواست تا در از بین بردن سران جبهه شمال و تضعیف آنها با او همکاری نمایم.
در این کتاب آمده است : کرزی به من گفت : بزرگترین تهدید در برابر حکومت من جبهه شمال است نه طالبان.
بر اساس نوشته گیتس ، کرزی افزود که حد اقل دست مرا در تقویه طالبان باز بگذارید تا بتوانم از آن طریق تفنگ سالاران را از بین ببرم.
کرزی جابجایی افراد مسلح طالبان را با فامیل های شان به کمک کشور انگلیس و همکاری سازمان مواد خوراکی ملل متحد از پاکستان به نام عودت کننده گان و بیجا کننده گان آغاز کرد.

>>>   آقای منصور ! اگر اشرف غنی به جنرال دوستم یک وظیفهء امنیتی را محول کند (مثلا او را برای گرفتن راءی بحیث وزیر دفاع ) معرفی کند، شما و هم تنظیم های شما که ادعای 50 %میراث را در حکومت به اصطلاح وحدت ملی دارید، به وی راءی اعتماد نخواهید داد و حتی علیه غنی و دوستم دست به توطیه هم خواهید زد. این مجاهدینی که شما از آن نام میبرید، دیگری اعتباری میان جامعه ندارند و مردم نمیتوانند کارنامه های سیاه آنها را نا دیده گرفته و باز هم گوسفند وار به دور آنها جمع شوند. خیال تان راحت باشد ! تآریخ شما و همفکران شما دیگر منقضی شده است. اگر قرار باشد افغانستان ، آزاد و آباد هم شود بدست جوانان تحصیل یافته و صادق و متعهد که چشم به بیت المال نه دوخته باشند آباد میشود نه به وسیلهء دزدانی که شما نام میبرید !

>>>   شما وکیلان ولسی جرګه همیشه انتقاد کرده و میکنید واصلاحات می خوهید چرا اصلاحات را از خود شروع نمیکنید شما وکیلان قتل کردید زمین ها را غصب کردید و شهرک ها راساختید و قاچاق شراب و ارد و نفت و مواد مخدره را کردید و رشوت خوردید و قانون خشونت زنان را پاس نکردید و وکیل تان سه رشوت خور شهرک سازی را به سرحد تاجکستان نقل دادید که فرار کند اما از طرف حکومت ګرفتار شدند و به وکیل جزا داده نشد شما طالبان را به پاکستان منتقل کردید که زخم شان تداوی شود و لست خاینین و حنایت کاران ولسی جرګه در نزد شما وجود دارد و انرا افشا نکردید این تالار فساد باید منحل شود و شما محکمه شوید و جایدات های شما به خزانه ملت داده شود و برخی شما اعدام شوید بنام مجاهد مردم بی ګناه را کشتید و چور و چپاول کردید شما دزدان ملیونر و ملیادر شدید از خون ملت . شما حق تنفس هوا را در این دنیا ندارید
بصیر نظری

>>>   خبـــــر مؤثقی از منابع وزارت دفاع افغانستان به طورغیررسمی دراختیار... قرارگرفته است که نشان میدهد، بسم الله «محمدی» ملقب به «مجاهد کبیر»، سابق وزیردفاع، لوی درستیز ووزیر داخله در حکومت حامد کرزی، دست به اختلاس شاخداری زده است که هم سنگ با جنایات بشری و خیانت به منافع ملی درتاریخ کشور محاسبه می شود. گزارش مشعر است که آقای محمدی در زمان تصدی وزارت دفاع، با انحصارکردن خریداری تفنگ های مدرن امریکایی نوع M4 مرتکب این تخلف شده است. درگزارش آمده است که وی درازاء هرمیل تفنگ M4 ساخت امریکا به اردوی ملی، مبلغ 5000 دالر از حساب وزارت برداشت کرده درعوض، با خریداری نسخه جعلی این سلاح از بازار دیره اسماعیل خان پشاور به مبلغ 8000 کلدار، ضربۀ بزرگی بر توان دفاعی مملکت وارد آورده است

>>>   فرماندهان جهادی درسالهای قبل که درینجا نه امریکا بود ونه به اصطلاح ...فاشیزم افغان مسلح بودند ومردم انرا تجربه کرده اند

>>>   فرماندهان جهادی درسالهای قبل تجربه شده است

>>>   فرمانده هان جهادی امتحان خود را دادن
بدخشانی

>>>   برادر عزیز سمندر از هرات، نظردهنده دوم!
شما فتوای جهاد داده اید، در حالیکه مردم مظلوم افغانستان تا حالا در پنجه های خونین نتایج ... قبلی دست و پا میزنند!!!! چرا فتوای ریختن چند بمب اتم را بر سر این مردم بیچاره نمیدهید که بیکبارگی ازین مظالم خلاص شوند و چهل سال دیگر از ...فتوایی شما رنج و عذاب نکشند؟؟!!!
نذیر احمد از زابل

>>>   ما افغانها از گفتن فاشست ، و مخاطب قرار دادن هم وطن خود به کلمه فاشست وغیره چه سود میبریم ، اگر سخن از ستون پنجم شود ، باز یکدیگر را متهم میکنیم . آیا میدانید ،هرکسی که وحدت یک ملت را بشکند همان شخص از ستون پنجم است . خواه او جاسوس بیگانه باشد و یا نباشد. زیرا خواسته و یا نخواسته به وحدت ملی صدمه میزند . و خدمتی به نفع بیگانه و دشمن انجام میدهد . در این زمان که وطن در جنگ نیابتی میسوزد باید یکدیگر را گرم در آغوش بگیریم . «حافظ وظیفه تو دوعا گفتن است وبس .
خاموش از پاریس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است