آمریکا آمده تا ایجاد بحران کند
اگر کمی به سال های گذشته دقت نماییم متوجه می شویم که آمریکا از همان آغاز آمده بود که بحران را مدیریت کند. یعنی بحران باید در افغانستان وجود داشته باشد تا آنها به راحتی در اینجا حضور داشته باشند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۰    ۱۳۹۴/۷/۲۷ کد خبر: 104436 منبع: پرینت

پاکستان بار دیگر به افغانستان پیشنهاد صلح با مخالفان مسلح داده است تا خودنیز در این روند کمک کند. نواز شریف به آمریکا سفر کرده و در این مورد با آمریکا گفتگو خواهد کرد. در این میان آمریکا نیز قرار است به این موضوع کمک نموده و آن را تسریع کند اما آیا پاکستان و یا هم آمریکا در این کار موفق خواهند شد و یا آنها در گفتار خود صادق هستند؟

موسی فریور استاد دانشگاه در برنامه «بازنگاه» گفت: متاسفانه علی رقم انتظاراتی که ملت ما و جهانیان در افغانستان داشتند، سیاست مداران داخلی و خارجی همیشه در حال دروغ گفتن هستند. حالا دیگر همه می دانند که سخنرانی ها و موضع گیری های داخلی و خارجی ها به چه منظور است.

وی معتقد است در چهارده سال گذشته ادعای برقراری صلح وجود داشته و این اتفاق نیفتاده است، بعد از این هم نخواهد افتاد و گفت: چهارده سال گذشته یک فرصت فوق العاده مغتنم برای افغانستان، منطقه و جهان بود که افغانستان از چنگال هیولای جنگ و مداخلات بی شرمانه همسایه ها و قدرت های منطقه ای و جهانی نجات پیدا کند اما بر خلاف انتظاراتی که در اوایل ایجاد شد و همه را به این توهم انداخت که در افغانستان صلح می شود، این اتفاق نیفتاد. همه فکر می کردند آمریکا می خواهد در افغانستان یک نظام سیاسی بسازد و آن را به کشورهای آسیای میانه و دیگر کشورها صادر کند اما بر خلاف انتظارات، افغانستان دچار مشکلات امنیتی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی شد و امروز هم موج فرار از کشور، افغانستان را فراگرفته است.

به باور فریور، آمریکا برای نیت های شوم خود به اینجا آمده و اظهار کرد: از همان ابتدا، آمریکا در افغانستان نیت خیر نداشت. از انگلیس و آمریکا هیچ انتظاری نمی رود که جنگ و فعالیت های تروریستی را در افغانستان خاتمه بخشند. اگر کمی به سالهای گذشته دقت نماییم متوجه می شویم که آمریکا از همان آغاز آمده بود که بحران را مدیریت کند. یعنی بحران باید در افغانستان وجود داشته باشد تا آنها به راحتی در اینجا حضور داشته باشند. نمونه بارز آن فاجعه قندوز بود. آمریکا با سقوط قندوز می خواست از روسیه زهر چشم بگیرد و قدرت خود رابه روسیه نشان دهد. کجای این موضوع نشان می دهد که آمریکا برای نجات مردم آمده است؟

این استاد دانشگاه وجود آمریکا را مضر برای کشور دانسته و گفت: فرصت چهارده ساله ضایع شد و ما دارای حکومت قوی، امنیت و اقتصاد قوی نشدیم. آمریکا اجازه نداد که در افغانستان احزاب نیرومند سیاسی که برانگیخته از آمال و آرزوهای ملت افغانستان باشد به وجود آید، اجازه نداد که انتخاباتی درست بر پایه فعالیت های احزاب نیرومند داشته باشیم چرا که احساس می کرد، با وجود احزاب ملت منسجم می شود و بعد از آن آمریکا دیگر قدرتی نخواهد داشت و نمی تواند برنامه های خود را به پیش برد. پس کوشش کرد که مردم را به جزایر قومی، مذهبی و شوراهای خاینانه ملی تقسیم کند تا از این اوضاع آشفته سیاسی سوء استفاده های مورد نیاز خود را کنند. آمریکا به صراحت نمی گوید که از افغانستان چه می خواهد و در اینجا چه می کند. این کار را با متحد استراتژیک خود، پاکستان انجام می دهد.

وی در خصوص مشکل اصلی افغانستان اظهار کرد: هم اکنون هم، مشکل افغانستان با مخالفان مسلح نیست. مشکل افغانستان با دولت پاکستان است. چرا که آنها مخالف حضور آمریکایی ها در افغانستان هستند. اگر حضور نامیمون جامعه بین المللی می توانست حلال مشکلات باشد، زعما و کسانی که بر دوش ملت افغانستان توسط غرب سوار شده اند این ظرفیت را می داشتند که تا به حال باید امنیت را برقرار کنن و مشکلات پاکستان و افغانستان را حل نمایند اما با کمال تاسف می بینیم که آمریکا به شکلی بسیار نظام مند اختلاف میان افغانستان و پاکستان را حفظ کرد و هیچگاه نخواست که این اختلافات حل و فصل شود.

به باور فریور آمریکا تمایل به ادامه بحران در افغانستان دارد و افزود: اینکه گفته می شود، آمریکا به تازگی پی برده که پاکستان در افغانستان ایجاد ناامنی می کند، تصوری بسیار خوشبینانه است. آمریکا از همان آغاز که به افغانستان آمده بود می دانست که ریشه های بحران در چیست و خاستگاه مخالفان مسلح دولت افغانستان در کجاست. آمریکا خود را به نادانی زده تا بحران همچنان ادامه داشته باشد و وی نی به برنامه های خود ادامه دهد.

وی معتقد است آمریکا با افغانستان صداقتی نداشته و گفت: اگر آمریکا و غرب در برابر افغانستان صادق بودند در سالهای اول، یک ایتلاف قوی را بین دو کشور افغانستان و پاکستان ایجاد می کردند. نقاطی که مورد منازعه بود حل می کردند اما آمریکا به هیچ عنوان خواهان برقراری صلح در منطقه نبوده و نیست بلکه وی می خواهد فقط از افغانستان، این کشور بی در و دروازه و بی رهبر به ضرر کشورهای رقیب خود استفاده کند. در این راه هم از جان مردم ما استفاده می کند. مملکت ما را ویران خواهد کرد، پایه های اقتصادی ما را از بین خواهد برد و این کشور همیشه کشوری جنگ زده باقی خواهد ماند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سازمان فضایی آمریکا (ناسا) آب پاکی روی شایعه‌ داغ فضایی این روزهای اینترنت ریخت و گفت قرار نیست کره زمین در اثر برخورد یک سنگ آسمانی عظیم‌ الجثه در شهریور ماه نابود شود. در واقع ناسا گفته است که این اتفاق قرار نیست در ماه‌ ها یا سال‌ ها یا حتی دهه‌ های آینده رخ دهد. شایعه برخورد شهاب‌ سنگ با زمین در ماه سپتامبر اولین بار توسط یک گروه مذهبی مسیحی به رهبری افرین رودریگز منتشر شد. این کشیش در پیغامی که در وبسایت این گروه و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد گفت: روز داوری نزدیک است و خداوند قرار است مردم را به سزای اعمالشان برساند. همجنس‌گرایان در سراسر کره زمین پراکنده‌اند و کلیسا چیزی نمی‌گوید. در چین، آدم‌خوارها بچه‌ ها را می‌خورند و در آمریکای جنوبی خون انسان خرید و فروش می‌شود. قوانینی تصویب شده‌اند که اجازه قتل جنین را می‌دهند.رودریگز ادعا کرد که خداوند به او تکه سنگی بزرگ، یا یک شهاب‌ سنگ، را نشان داده است که قرار است به پورتوریکو ( مجمع‌ الجزایری در شمال شرقی منطقه کارائیب در جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا) برخورد کند. طبق پیش‌‌بینی این کشیش افتادن این شهاب‌ سنگ باعث زلزله‌ ای به قدرت ۱۲ ریشتر خواهد شد که نشان‌دهنده قدرت خداوند در کره زمین است. این کشیش به این زلزله بسنده نمی‌کند و پیش‌بینی خود را اینگونه ادامه می‌دهد که این زلزله امواجی به به اندازه هزار فیت (کمی بیش از سیصد متر) در سطح اقیانوس بلند می کند که این مجمع الجزایر را غرق خواهند کرد. ادامه این امواج و زلزله به بقیه کشورهای آمریکای لاتین و در نهایت کل کره زمین را در بر خواهد گرفت. با آنکه رودریگز هیچ دلیل علمی برای اثبات ادعایش نداشت، اما اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باعث شدند که این پیش‌بینی او دست به دست بچرخد تا اینکه بالاخره ناسا پا در میانی کرد و گفت: اگر قرار بود شئی‌ای به این بزرگی در یک ماه آینده به کره زمین برخورد کند، آنها باید تا به حال آن را رصد می‌کردند. هیچ دلیل علمی، حتی یک مدرک کوچک، مبنی بر احتمال برخورد یک شهاب‌ سنگ یا یک شئی فضایی به کره زمین در این تاریخ وجود ندارد. رئیس بخش اجسام نزدیک به کره زمین در ناسا ادامه داد: هیچ شهاب‌ سنگ یا ستاره دنبال داری که ممکن است اثری بر کره زمین داشته باشند را رصد نکرده‌ایم. در واقع در صد سال آینده کمتر از یک صدم درصد امکان برخورد خطرناک یک شئی فضایی با کره زمین وجود دارد. گفتنی است؛ این اولین بار نیست که شایعه نابودی کره زمین به دلیل برخورد یک شئ فضایی فراگیر می‌شود. در سال ۲۰۱۱ قرار بود ستاره دنباله‌ داری به نام الین کره زمین را نابود کند و در سال ۲۰۱۲ هم قرار بود که تاریخ بشر بنابر پیش‌ بینی مایاها از قبایل تاریخی آمریکای جنوبی با برخورد یک شهاب سنگ نابود شود

>>>   شبکه دروغ پراکنی انگلیسیهای شیاطین ( بی بی سی ) سخنگوی داعش و طالب مزدوران غربیها شده ... بر بی بی سی .از تمام هموطنانم خواهشمندم که این شبکه خاین انگلیسی را تحریم کنید و بر علیه این شبکه قیام کنید ... بر بی بی سی

>>>   نه آمریکا صلح می خواهد و نه پاکستان همه اش بازی است. مردم ما نبایذ این قدر خوش باور باشند که خیر را از دشمن توقع داشته باشند. آنان تا ریشه ملت ما را نه خشکانند آرام نمی نشینند. دشمن دشمن است چه به شکل آمریکا باشد و چه به شکل پاکستان و طالبان . طالبان افراد نظامی آمریکا هستند منتهی از مردم غیر آمریکایی.

>>>   افغانستان نه نامش جذابيت دارد و نه تاريخش. سرزمين كه با جعل شكل گرفت و هيچ گاه، اين هويت جعلى، نتوانست مردمانش را در بغل بكشد و عدالت اجتماعى را تحقق ببخشد. اين جغرافيا، بيش از دو نيم سده است كه بيكاره ترين، جاهل ترين و عياش ترين و مستبد ترين ها را در صدر خود نشاند و مردمش را از تمدن و زندگى مدرن و انسانى بهره نبخشيد. اين جغرافيا به حفره ء سياهى تبديل شده است كه فقط مردمش را مى بلعد و نابود مى كند. چنين جغرافياى با چنين تاريخى هر چه باشد، قابل افتخار نيست. اين نام جعل و اين سر زمين تبعيض بايد از ريشه دگرگون شود تا باشد نسل هاى آينده بار اين جفا هاى تاريخى را به دوش نكشند.

>>>   بحرانهای راکه قبلا گرگهای داخلی برما وارد کرده بود حال امریکا آنرا ازبین برده است وبحران جدید ایجاد نکرده هرنوع بحرانی که دوچارآن میشویم ازطرف آمریکا نه بلکه ازطرف گرگان حرفوی خود ما ایجاد میشود که درآن منافع شخصی خود را می سنجد امریکا را نباید ملامت کنیم ماوشما همیشه دیگران را ملامت میکنیم درحالیکه دربسا موارد ملامت خود ما هستیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است