نقش پروژه هلمند ارغنداب در اقتصاد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۶    ۱۳۹۴/۷/۲۷ کد خبر: 104402 منبع: پرینت

احیای پروژه هلمند ارغنداب در اقتصاد کشور نقش بارزی دارد.

پروژه آبیاری عظیم هلمند ارغنداب در سال 1967 به کمک دولت آمریکا تاسیس گردیده است و 143 هکتار زمین جدید آبی زراعتی زیر گشت گندم سالانه و دیگر نباتات صنعتی قرار می هد.

این پروژه به وسیله کانال آبیاری از دریای ارغنداب آبیاری می گردد. در گذشته فعالیت این پروژه عظیم زراعتی نهایت در سرسبزی و تغییر اقلیم و آب و هوای منطقه جنوب غرب مساعدت نموده بود و هم از صحرا شدن دشت مارگو و ریگستان جلوگیری نیز نموده بود.

پروژه آبیاری عظیم هلمند ارغنداب که ساحه انکشاف این پروژه دشت مارگو و ریگستان می باشد. به طرف راست دریای هلمند دشت مارگو و به طرف چپ آن ریگستان قرار دارد. در اثر اعمار کانال بزرگ عظیم 500 کیلومتری از سد کجکی و حفر چاهای عمیق از بازگشت زمین به صحرا شوی غیر قابل زرع جلوگیری می نماید و باعث می گردد که میلیون ها هکتار زمین به ساحه زراعتی و کشت نبات مفید مبدل شود.

به هر چیزی که از زمین می روید و رشد و نمو دارد، نبات گفته می شود.

با حفر کانال از سد کجکی زرع پنبه, برنج گندم و نباتات صنعتی درختان میوه گیر بی نهایت در ساحه هلمند و قندهار زمینه می دهد و در سرسبزی و تغییر اقلیم آب و هوای منطقه جنوب غرب مساعدت می نماید و بدون تردید احیا و دوباره و بازسای این پروژه عظیم هلمند در رفع فقر و انکشاف اقتصاد کشور و درآمد مردم ما نقش بارزی ایفا می کند و زمینه بازگشت پناهندگان را از ایران و پاکستان به کشور فراهم می کند.

سد گرشک که بالای دریای هلمند در سال 1340 توسط آمریکا اعمار شده است به زیبای شهر گرشک کمک کرده و این شهر از پوشش گیاهی خوب بر خوردار است و گرشگ دارای بند برق آبی می باشد و مصرف برق شهر را تامین می کند.

داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خیلی خوب و از شما جناب حیدر زاده صاحب جهان سپاس که معلومات مفید را ارائه میکنید.
حمیده کندهاری

>>>   داکتتر صاحب حیدر زاده یک دانشمدن مجرب و با افتخار افغانستان است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است