می خواهم از روزهای ایران بگویم...!
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۴    ۱۳۹۴/۷/۲۶ کد خبر: 104352 منبع: پرینت

این نامه را می نویسم به خودم که زندگی ام دست رفته است. این نامه را می نویسم به شما

سلام
از یک دست شروع می کنم. یک دست که دارد می گندد. برایش لقمه گرفتم و در دهانش گذاشتم. من عباسم. عباس ها هستم. هزاران عباس هستم. خشمگین نیستم. نمی توانم خشمگین باشم. میلیون ها عباس هستم که جابجا می شوند بی هیچ صدایی. میلیون ها عباس هستم که دروغ می گویند. که کتک می خورند که در دیوارهای بلند و سیم خاردارهای تیز و اتوبوس های با پرده های کشیده پنهان می شوند. عباس هستم. آری همان کسی که زندگی اش را مخفی می کند از شما. که دروغ می گوید. که خوب فهمیده اید یک اسم ندارد اما هرگز هیچکس نمی پرسد چرا اینگونه است؟ دست ها می شکنند. قلب دختربچه ها ناگهان در شلیک گلوله ها پیر می شود. زندگی ها از هم می پاشد و دویدن یک زن با گریه به دنبال اتوبوس ها هیچ عشقی را باز نمی گردند. زنجیرها برپا.

مادرخانم ام می گوید: احتیاط کن. حرف نزن. پدرم می گوید: حواست باشد اما سرم از درون فروریخته است. من هزاران عباس هستم که هیچ صدایی ندارند. که فقط برای معامله به حساب آورده می شوند. امروز در تاریکی اردوگاه نشسته بودم. به آشووییتس فکر می کردم و قانون های کثیف. می ترسم. حالا از زندگی کردن زادگاهم می ترسم. انسان هایی که مرا می شناختند امروز از اردوگاه آزادم کردند. من دروغ گفتم. دروغ می گویم تا تکه ای نفرین شده از زندگی برای خودم داشته باشم که درد جدا شدن را نکشم. من دروغ می گویم دوستان برای کمی نفس کشیدن. برای سه گام سهم داشتن از همه زندگی. برای یک روز احتمالی دیگر که بتوانم کنار خانواده ام باشم. روزهای من خرده نان است. پسمانده است. زندگی من جیره احتمالی است.

همسرم مرا در آغوش گرفت. گریست. گفت می ترسد. من میلیون ها عباس بودم که جابجا می شدند. میلیون ها عباس که فقیر بودند. مجبور بودند. برای زندگی شان فرار می کردند. برای حثیت شان فرار می کردند. برای بچه هایشان فرار می کردند. مردمی پشت دیوارهای بلند که هیچ کس صدایشان را نمی شود. هیچ خبرنگاری آنها را نمی بیند و قوانین به سر آنها کوبیده می شود. من به خانه کسی تجاوز نکرده ام. من یک پناهنده هستم. یک مستاصل. من یک پناهنده هستم یعنی هر کسی می تواند مرا با کمر شکسته به هر کجا که خواست پرتاب کند. من میلیون ها عباس هستم.

دروغ می گویم چون قانون مجبورم می کند. چون پیش از محاکمه، محکوم ام. همه آماده هستند برای تف کردن به صورت من. میلیون ها عباس هستم که نمی فهمند انسان چیست؟ انسان چرا هست؟ آنها چون میرغضب ها به کشتن، به شکنجه دادن، در هم شکستن انسانیت انسان ها عادت کرده اند. آنها ما را به مثابه دوساعت می بینند. آنها ما را انسان نمی بینند. قوانین سختگیرانه آتش پاره هایی هستند که از حدود بی منطقی پاسداری می کنند.

امروز دوستانم به خاطر آزاد کردن من، دویدند. شاید التماس کردند. شاید هر چیز دیگری اما عباس های دیگر چه که پشت دیوارهای بلند هر ثانیه را هزار سال می گذرانند. هزاران عباس دیگر که در اتوبوس ها خرد و خراب و خمیده هستی شان را از دست می دهند. اقامت های نیم بندشان را از دست می دهند. کجاست دولت افغانستان؟ کجا هستند رسانه های جهانی؟ کجاست کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان؟ کجا هستند روحانیون؟ روشنفکران؟ کجاست قانونی که انسانی باشد؟ چند نسل دارد تلف می شود. چند نسل دارد له می شود. انسان ها، انسان ها در دو طرف این نامعادله، به انسانیت شان خدشه وارد می شود. آنها که ظلم می کنند. آنها که مظلوم هستند. به من می گویند. همه به من می گویند. می ترسم به درستی می ترسم. من یک دروغگو هستم که بیش از نیمی از عمرم را قاچاقی زندگی کرده ام. نامرئی زندگی کرده ام. می ترسم که خانواده ام را بگیرند از من. می ترسم که همین اندک خوشی از من گرفته شود. بله پناهنده ای در ایران وجود ندارد. عده ای هستند که به پناه آمده اند و قرار بوده است که پرونده هایشان بررسی شود. سی سال است که پرونده هایشان در دست بررسی است. کدام پناهنده؟ یک پناهنده حداقل حقوق یک شهروند درجه دو برخوردار می شود. حق تحصیل، حق درمان و بهداشت، حق کار، حق مسافرت به هر نقطه ای از جهان، حق ... حق... حق... اما در سکوت کمیساریا، در سکوت همه حقوق دانان، در سکوت همه و همه، بدتر از همه در سکوت مشمئز کننده وجدان ها، سال ها است که میلیون ها آدم دارند له می شوند.

استثمار می شوند. تحقیر می شوند و بدهکار جلوه داده می شوند.

هر انسانی حق حیات دارد و هیچکس نمی تواند او را از این حق محروم کند.

دلم گرفته است. از آزاد بودن و در کنار خانواده بودن خوش نیستم. چون سیستم به شکلی بی شرمانه مجبورم می کند دروغ بگویم. مجبورم می کند پیش وجدانم شرمنده باشم. مجبورم می کند تا منجلاب هیچ بودن زندگی کنم. چه کسی حال عباس ها را می داند تا عباس نباشد؟ تا خودش در بین شان زندگی نکرده باشد و ترس های آنها را در رگ خویش نداشته باشد؟ حالا که می نویسم امین درد دستش را تحمل می کند. رضا به دنبال قاچاقبر می گردد تا به سر خانه و زندگی از هم پاشیده تر شده اش برگرد. همین حالا که آرسن ونگر کنار نیمکت به فوتبالش می رسد باران برسر کودکان می بارد در کوه های ارومیه. مرگ به زودی فرا می رسد. همسرم در آغوشم می گرید برای روزهایی که نخواهم بود. می گوید می ترسم.

من نیز می ترسم مانند میلیون ها عباس که یک سرباز می تواند همه شان را در کمتر از سی ثانیه به خط کند و به همه شان با فریاد بگوید که احمق هستند و آنها مجبور باشند بگویند: آری احمق هستند اما حرف می زنم. اینبار با همه هراسی که در تن میلیون ها عباس انباشته شده حرف می زنم و می گویم قانون هر کاری می تواند با من انجام بدهد اما انسانیت مرا نمی تواند بگیرند. انسان می مانم. حق می گویم و به خاطر این والاترین کار آماده مردن هستم. همسرم در آغوشم آرام می گیرد. دلم برای دوستانم تنگ می شود و شاید اندکی دلبستگی به جایی که در آن زاده شدم داشته باشم اما دیگر تحمل دیدن کشته شدن پناهجویان بر اثر شلیک، تصادف اتومبیل و ضرب و شتم را ندارم. من عباس ام.
چروکیده و آسیب پذیر. هر کس حتی یک کودک می تواند مرا شکست دهد.

من شکست خورده به دنیا آمده ام. کلمات من، ناله های پیرمردی است که کتک می خورد.

آقای بان کی مون
آقای سازمان ملل
آقای خانم ها و آقایان
به آرامی دراز کشیده اید. کودکانی گریه می کنند. مادرانی رانده می شوند. جوانانی کتک می خورند. روان هایی شکسته می شوند. زندگی هایی به باد می رود توسط قانون های بیشرمانه. حقوق بشر در حال نقض شدن است هم اکنون. حقوق پناهجویان به سادگی آب خوردن نادیده گرفته می شود. اینجا دارد اتفاقی می افتد که تاریخ از آن شرمگین خواهد بود.

چرا هیچ کس کاری نمی کند؟ کسی که فتوا می دهد، مسلمان به کشور غیرمسلمان نرود بیاید و دیه دست و پای و سر شکسته را بدهد. بیاید دیه خون ریخته را بدهد. بیاید پول غصب شده ی انسان هایی بیچاره را پس بدهد. مدیون هستید. مدیون به اخلاق، مدیون به انسانیت.کجا هستید ای مدعیان؟ کجا هستید ای عقل کل ها؟ کجا هستید؟ کجا هستید؟ کجا هستید؟

هموطن


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با سلام این نامه این هموطن واقعا دردناک است. و این اولین بار نیست و هزاران مرتبه این کارها در ایران شده ولی دولت ما پی گیری نمی کند باید پی گیری شود و از دولت ایران حساب گرفته شود که به چه اجازه ای و چه قانونی که خودشان در آورده اند با هموطنان ما این گونه ...رفتار می کنند. جای تاسف تاسف تاسف است...

>>>   بلی هزاران عباس عمر شان تلف شد! هزاران عباس از اینجا رانده از آنجا مانده شدند. نه راه فرار دارند و نه جای ماندن! دروازه باز و بزرگ همسایه ها عباس ها را فریب داده و مانند دامی آنان را به جایی کشاندند که بی خبر از همه چیز به غلام و برده تبدیل شدند. و... بس است این نوشته ها هیچ سودی ندارد بماند برای فردا، فرادیی اگر باشد که هست. آنجا باید عقده های دل را باز کرد. اینجا نه گوشی برای شنیدن آن وجود دارد و نه ارادة برای دلداری. بماند تا آن روز بیاید.

>>>   همه تقصیر از خود ماست ! هرفامیل تاسن هفتاد سالگی متواتر تولد کند وپانزده طفل بدنیا بیاورد چون(رزقش را خدامیدهد وز ن اشرازمین برمیدارد فایده دیگرش اینکه کلمه گوی زیاد میشود)
ااما زمانیکه ده دوازده ساله شد بدنبال روزی اورا راهی پاکستان کنند تا درانجا شستشوی مغزی شده وبا کمربند انتحاری بدنبال پدر ومادرش بیاید یا اینکه اورا به قاچاقبر تسلیم کنند تابه ایران برود ودر داش های خشت پزی روزی اش را بدست بیاورد دیگران مسئول مانیستند به ما دعوت نامه ارسال نکرده اند غیر از اینها زندگی در داخل افغانستان بد تر ازین است از کندهار تا کابل امن رفته نمیتوانی در غزنی شب را راحت بوده نمیتوانی در شعبات حکومتی لباست را ازجانت میکشند وهزار ها مشکل ومشکل
ر

>>>   ....به اندازه کافی برده اید و خورده اید.این ناله و فغان هم مشخصه قوم افغان است که دستت را عسلی کنی در دهانش بگذاری باز طلبکار است.کمی هم از تولیدات مواد مخدرتان و تروریست پروریتان برای دیگران بگوئید.وظیفه ما نیست هزینه بی لیاقتی توی افغان را بپردازیم.دولت ایران هم بیش از این نباید با بیگانگان مماشات کند و با مشت اهنین باید همه را بیرون بریزد تا ملت ایران ارامش بیشتری یابند.نه بزرگ نمایندگان ملت در مجلس به طرح حمایت از اتباع بیگانه خود نشانه ای از نوع تفکر اکثریت جامع ایرانی است.زودتر شر را کم کنیداین فیلم هندی ها را هم برای کسانی اجرا کنید که شما را نمیشناسند نه ما که 40 سال است اسیر امثال شمائیم.

>>>   ماندن در ایران اشتباه است

>>>   درد ناک است این که در ایران پناهنده نیست و سی سال در حال بررسی پرونده های پناهندگی شان هستند واقعا حرف حقی هست. که حتی شهروند درجه دوم هم حساب نمی شوند خدا همه را هدایت کند.
مهاجر ایران

>>>   ایران بشترین نژاد پرستی را دارد...

>>>   بعد از چندین دقیقه انگار هنوز در شوک این نوشته زیبا در عین حال واقیعت هستم.نمیدانم اقای عباس چطور توانستی این همه سخن را از متن دل من و عباسهای دیگر بیرون اری؟همه دست نوشته هایت دلنوشته های پنهان شده در قلب من است.شاید نتوانم بمانند تو زیبا و دلچسپ با قلم رنگی روی صفحه سفید کاغذ بنویسم ولی خودت خوب میدانی که بهتر ازخودت این درددلها و شکوه ها بمانند داغ سیاهی بر دل سرخم جای گرفته و با تک تک سلولهای بدنم حرفهایت را درک کرده ام.این جمله هنوز برزبان منو تو جاریست و باعث خوشبینی به اینده ماست که خدای ماهم بزرگ هست.به امید پایانی خوش و خیر برای همه مهاجرین جهان
عباس افغان

>>>   واقعا اشک تو چشمام جمع شد کاش خدا صدای میلیون ها مرده متحرک را میداد رگ خیلی بهتر است تا مرگ تدریجی کشوری که جنگ و کشته دهد خیلی بهتر است امیدوارم این فریاد ها به گوش کسی برسد و به جای تاسف یک قدم برای کمک و آبادانی این مردم شود متاسفانه کشور افغانستان توسط سودجویان مورد استثمار قرار گرفته و حتی بعد از هزاران سال رنگ و بوی آسایش را نخواهد دید نمیدونم شرایط جغرافیایی این کشور در نقشه با ما چه کرده ....امیدی در کار نیست شاید فردایی کسی به داد این مردم برسد .... شاید
بغض یک هم وطن

>>>   دولت افغانستان دیپلمات های بزدلی دارد که هیچ وقت جسارت دفاع از حقوق شهروندی افغانستانی ها در هیچ کشوری و به خصوص در ایران را نداشته اند...

>>>   بیچاره افغانی.دلمان کباب شد!!این بازیها ماله گذشته است.یک موجی را قبلا با همین بازیها راه انداختید اما دیدید که ملت هوشیار ایران فریب نخورد و با طرح یک اقلیت همیشه حامی افغانی مخالفت کرد و حالا باید مثل همیشه ارزوی شهروندی ایران را به گور ببرید.یکسری پناهنده جنگی بودید و از ابتدا قرار بر رفتنتان بود.حالا در افغانستان جنگ تمام شده حداقل با امریکا که خوب قرارداد می بندید!!مشکلات فلاکت زدگان جهانی به ایران ربطی ندارد.همینکه با وجود همپیمانی با امریکا و بستن اب به روی ملت ایران مانده اید تنها دلیلش عده اقلیت اسلام گرا است که انها هم هر روز در حال به انزوا رفتن هستند. بخصوص بعد از اجرایی شدن توافق بزرگ اتمی با غرب.

>>>   هــــــر چـــــه مـی خــــــواهــــد دل تـنـگـت بــگــــــــو !
ازماست که برماست !

>>>   ما ایرانی ها اشتباه کردیم به شما پناه دادیم و برایتان در کشورتان سازندگی کردیم...ولی شما انبوهی مواد مخدر و کثافات و تروریست به ایران فرستادید...ما ایرانی ها باید مثل دولت پاکستان با شماها رفتار کنیم تا قدر عافیت را بدانید و دست از دروغگویی و یاوه سرایی بردارید.
ساسان از مشهد

>>>   عربها در سال 1948 در كویت و قطر عمان امارات جعلی خاك ایران را اشغال نمودند و استان چهاردهم بحرین را اشغال و ایرانیان آن را كشتار نمودند که حدود 400 هزار ایرانی را كشتند و شاه بحرین را از عربستان آوردند و حدود 6. هزار ساكن ابوموسی كه همگی ایرانی بودند را زنده زنده زیر خاك كردند
ر

>>>   دیگر کسی دروغ های افاغنه را باور نمیکند.اگر بد می گذشت 40 سال گریبان ایران را نمیگرفتید.

>>>   این یک اشتباه بود از سوی پدران ما که در میان این همه کشور,کشوری را بهتر از ایران که فقط خودشان از خصلت ساختگیشان تعریف میکنند را پیدا نکردند,دوستان بخشی از حرکات ایرانی ها هم به حق است ما نباید ان فرهنگ ونوع تفکر که در اروپای غربی است را از کسانی توقع داشته باشیم که تا هنوز هم افراد بی شماری در ان به لحاظ اقتصادی و فرهنگی فقیر هستند و به قول ان مثال معروف از گشنه چه بماند که گدا بخورد,و مطمعن باشید که اگر انها روزی مثل اروپا خرج ما را میداد چهل سال که هیچ,چهل روز هم ما را مهلت نمیداد.

>>>   به نویسنده دهم ان افغانهای که خود را افغان نمیداند و صدا میزند ما ایرانی هستیم در این جا حکومت چی قصور دارد دولت از اتباع خود دفاع میکند نه از بیګانه.

>>>   روزهای خوب در راه است برادران وخواهران مهاجر که در ایران زندگی میکنید اری یک روزی کتک های خورده شده وتوهینهای شده و حقارتهای شده و حق و حقوقهای خورده شده وپایمال شده و خونهای ریخته شده به ناحق چه در داخل ایران و چه در مرزها به بهانه های مختلف از جمله حفاظت از مرزها که خوب تشخیص داده میشود ...یک روزی فرا خواهد رسید که به این ظلمها وتهمتها پاسخ داده خواهد شد ...

>>>   مراجعات شخصی به سفارت برای حل مشکل گواهینامه رانندگی و سایر حقوق نتیجه ندارد و خیلی راحت با بیان اینکه به سفارت مربوط نیست شمار را رد میکنند

>>>   دولت افغانستان به فکر هموطنانش نیست اگر بودی خودش قدرت مند می شد. دولت را مردم تشکیل می دهد وقتی دولت به فکر خورد و خوراک خود باشد. انتظار هم دارد که روزش بهبود یابد؟! از شهروندانش حمایت نمی کند. اتباعش تحقیر می شود که در حقیقت تحقیر دولت را به دنبال دارد.
عرفانی

>>>   برادرعزيز دولت افغانستان مزدور است وتمام سران به نحوي ازكشوري مزدوري مي كند كه مبادا نان شبش قطع نشود و هر بلاي بسر ملت آمد، سر خودشان بسلامت باشد، نمونه بسيار بارز حضور امريكا درافغانستان كه چه بلاي برسر ملت آورده است.امايك نكته به اين برادرايراني كه بساير بي ادبانه سخن گفتند كه باادعاي ايرانيها ساز ازادب فرهنگ دارند نمي باشد، همين افغانستانيها بودند كه كشورشماراآباد كردند همين افغانها بودندنداقتصادهشت سال دفاع مقدس رانگهداشتند،برادر عزيز عمر خدا طولاني وصبر من وتوكوتاه باشد به اميد آن روزي كه خدا صبرش به پايان رسد وپاي محاكمه دولت مردان وكوته نظران رسد.

>>>   ....به اندازه کافی برده اید و خورده اید.این ناله و فغان هم مشخصه قوم افغان است که دستت را عسلی کنی در دهانش بگذاری باز طلبکار است.کمی هم از تولیدات مواد مخدرتان و تروریست پروریتان برای دیگران بگوئید.وظیفه ما نیست هزینه بی لیاقتی توی افغان را بپردازیم.دولت ایران هم بیش از این نباید با بیگانگان مماشات کند و با مشت اهنین باید همه را بیرون بریزد تا ملت ایران ارامش بیشتری یابند.نه بزرگ نمایندگان ملت در مجلس به طرح حمایت از اتباع بیگانه خود نشانه ای از نوع تفکر اکثریت جامع ایرانی است.زودتر شر را کم کنیداین فیلم هندی ها را هم برای کسانی اجرا کنید که شما را نمیشناسند نه ما که 40 سال است اسیر امثال شمائیم.بروید اروپا سیم خاردار ها و فسن ها را جمع کردن و فرش قرمز برای شما پهن کردند..

>>>   به برادران ايراني كه بسيار ازدست افغانيها ي مقيم ايران گلايه مند هستند كه ما اشتباه كرديم افغانيهارا راه داديم به اين برادران عرض كنم كه اولا اين اشتباه راازدولت سوال كنيند كه آيا اشتباه كرده يا خير دوماًماكه مي خواستيم بريم شما نگذاشتيد مرزهارابستيد ماكه مي رفتيم چه فرقي داردكه شما بخل ورزيكرديد،اين حرفها رابه دولتتان بزنيد كه چرا نگذاشتيد افغانها خارج شود.

>>>   ... ايران خانه برادران و خواهران عزيز افغاني است برخي مشكلات بخاطر تحريمهاي عليه ايران و هم چنين تعدد و جمعيت زياد مهاجر عادي است

>>>   بی در و پیکر نیست مثل افغانستان از اینورش بزنی از اونور دربیای...

>>>   سلام ، هیچ کجای دنیا با مهاجر مثل هم وطن خود برخورد نمی کنند .اگر ایرانیها هم به این صورت به کشور افغانستان مهاجرت می کردند آیا مطمئن هستید که با آنها مانند بقیه مردم افغانستان برخورد میشد، قبول داریم بعضی اوقات از بعضی افراد نادان حرکات ناپسند سر می زند اما این را به تمام ایرانیان نسبت ندهید ، مردم ایران با مردم افغانستان بیش از هرکجای دنیا به خوبی برخورد کرده است ، کمی انصاف داشته باشید و تفرقه بین دو ملت هم زبان و مسلمان نیندازید ، من از جانب ایرانیها از کسانی که دل آرزده هستند عذرخواهی می کنم امیدوارم دوملت برای همیشه همسایه خوبی برای یکدیگر باشند.

>>>   حالا خوبه ایران این همه خودش مشکل داره شماهام بهمون اضافه شدین ای تویی که این نامه رو نوشتی هیچ میدونی. الان 3 میلیون مهاجر غیر قانونی توی ایران وجود داره که الان هزینه سنگینی به دولت ایران تحمیل میکنه؟نه نمیدونی...تو هیچی نمیدونی .... وقتی که کشور شما که بزرگترین تولید کننده ی مواد مخدر و خشخاش توی جهانه زندگی یه عالمه جوونو نابود کرده و آرزوهاشونو تبدیل به دود خشاش و مواد مخدر کرده تو هیچ وقت اشک اون خانواده هایی رو ندیدی که با مواد مخدری که توی کشور تو تولید میشه دودمان خودشونو عزیزاشون به باد میره تو هیچ وقت نفهمیدی وقتی جوونای کشورم لب مرز برای دفاع ازما ازناموسشون پرپر شدن روی دست هزاران نفر تشییع شدن تا ناموسشون به تاراج نره تا دشمنا بی اجازه به کشورمون وارد نشن اون موقه تو کجا بودی؟ ندیدی اشک مادری رو که 25 سال در غم دیدن پسر 19 ساله اش سوخت و مثل شمع آب شد...تو هیچ وقت اینارو ندیدی ما8 سال تمام توی جنگ بودیم و ازشرفمون ا ز ناموسمون دفاع کردیم تنهای تنها بدون هیچ کمکی اون موقعی که 20 تا کشور با هم متحد شده بودن تا مارو نابود کنن این آب وخاک حاصل خون هزاران لاله ی سرخه تو حق نداری به کشور من به مردم کشور من توهین کنی و مارو متهم به نقض حقوق بشر کنی اگر راست میگین ازکشورتون دفاع کنین درست مثل ما که بیست و چند سال پیش تنهای تنها ایستادیم وپیروز شدیم ... ایران نفس منه عشق منه خونه منه تو حق نداری درمورد خونه امن من اظهار نظر بد کنی بدون که بدون که این خاک ایران من سرزمین مهربانی هاست و ما ایرانیان مهربان ترین مردم جهان نمیتوانم ببینم و تحمل کنم که به مردم عزیز خاک من توهین میکنی خون سیاوش در رگ هایمان جاریست از نسل کوروشیم از نسل آریو با تمام بی انصافی این نامه رو نوشتی ولی بدون بدون که هیچی نمیدونی... ای کاش ای کاش میدونستی
آریایی از سرزمین آریایی ها

>>>   افغان ها تو جرم و جنایاتی که توی ایران میشه پای ثابت هستند به طوری که از هر 10 جرم و جنایت و تجاوز 8 تاش مربوط به افغان هاست شما بدور از هر گونه تعصب خیلی منطقی بشین فکر کن ببین چرا مردم ایران چنین دیدی به افغان ها دارند به نظرت این همه جرم و جنایت و تجاوزی که شما افغان های مهاجر دارید توی ایران انجام میدید باعث میشه که مردم ایران شما رو از خودشون بدونن و یه دید خوب به شما داشته باشن؟؟!!! نه دیگه خودمونیم یه خرده بشین فکر کن

>>>   ایران نفس منه عشق منه خونه منه تو حق نداری درمورد خونه امن من اظهار نظر بد کنی بدون که بدون که این خاک ایران من سرزمین مهربانی هاست و ما ایرانیان مهربان ترین مردم جهان نمیتوانم ببینم و تحمل کنم که به مردم عزیز خاک من توهین میکنی خون سیاوش در رگ هایمان جاریست از نسل کوروشیم از نسل آریو ...
آریایی از سرزمین آریایی ها

>>>   سلام . آقا یاخانم که چنین مطلبی نوشتی که از هر ده تا جرم هشتاش مربوط به افغانی هست این دیگر خیلی تعصبی و نژاد پرستی هست یک سوال ازد دارم یعنی از ده هزار زندانی که در زندان هست هشت هزارش افغانی هست قدری هم خودت فکر کن اما این را هم برایت بگویم که خیلی از افغانی ها بدون جرم ویا با کوچک ترین اشتباهی روانه زندان میشود مثل یک دعوای خیابانی و مثل یک تصادف کوچک ویا با زنی صاحب خانه سری کرایه خانه بگو نگو کرده که من سوراغ دارم فقط به همین خاطر هم روانه زندان شده چونکه خیلی از مهاجرین از گرفتن وکیل محروم هست ویا اصلا آشنای به آن ندارد و چنین پولی ندارد که به وکیل پرداخت کند و دیگر اینکه شما از جنایت چیزی نمی دانید دوست داردم خودت قضاوت کنی ... دلیلش هم این هشت که دولتی عراق قدرت مند هست ولی دولتی ما یک دولتی بی کیفیت
طاهر

>>>   سلام به همه.این آمار ها رو از کجا آوردن آقا یا خانم آریایی و یکی بعدیش؟؟؟؟اولا هر فرد افغان مقیم ایران چه قانونی و چه غیر قانونی نان بازویش را میخورد و در عین حال هزینه های زیاد مالی و جانی و روانی را برای زندگی در ایران پرداخت کرده و میکنند. هر افغان هزینه تنفسش را هم پرداخت میکند بعد نفس میکشد.ثانیا افغانستان فقط تولید کننده خشخاشه نه چیز دیگه.خشخاش استفاده دارویی هم دارد.میتونید درست استفاده کنید یا اصلا استفاده نکنید. ثالثا در هشت سال دفاع مقدس چندین هزار شهید افغان داشتیم.
افغان

>>>   هموطن عزبرم حق دازی. دل ماهم مثل تو خون است

>>>   مردم افغانستان نجیب وشجاع وهمسایه دوستند اگر مهمان ما بودید در حد توان دولت از شما پذیرائی شد ودرست است که بچه های افغان توجنگ کمکمان کردنند لذا هرجا اب باشد گل هم هست هستند افرادی از افاغنه محترم که جنایت تجاوز و...... هم انجام میدهند که نمیشود به حساب همه گذاشت وهمچنین مامورینی که حق مهاجرت را رعایت نکردنند ولی دوستان افغانی هیچ جا وطن نمیشود ای کاش رنج ومهنت کشورتان را بپذیرید ودر انجا بمانید تا کشورتان را بسازید افغانستان کشور شهیدانی بزرگ مانند شاه مسعود و.... است حیف است وطن مادری تان را ترک کنید ودر کشوری دیگر با استرس و......زندگی کنید بعضی از شماها دختران زیبا وخوشکل کشورتان را رها کرده ...

>>>   به هموطن عزیز ! همه کشورهای فقیر گرفتار مصیبت هستند چند سطر زیر را بخوانید برخورد روسها با تاجکستانی ها:
هر ساله ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از اتباع تاجیک در روسیه ناپدید می شوند و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تابوت از روسیه به تاجیکستان منتقل می‌شود. بیشتر این افراد از بیماری، سانحه و تصادف جان خود را از دست می دهند، اما عده زیادی هم به دست گروههای نژادپرست روس کشته می‌شوند
ر

>>>   بــــه هـمـوطن !
درینجا سرنوشت کشترک افغانی وایرانی را بخوان: مقامات مسول در پاپوآ گینه نو می گویند به تدریج به افرادی که تقاضای پناهندگیشان پذیرفته شده، اجازه میدهد اردوگاه ها را ترک کنند و وارد جامعه شوند. پناهحویان ایرانی و افغانی که در این جزیرها ساکنند از طریق دریا تلاش کرده بودند به استرالیا برسند اما استرالیا آنها را در اردوگاه هایش در جزایر گینه نو و نائورو جای داد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است