از قندوز تا غزنی با طالبانی که شبیخون می زنند
مردمی که می بایست از خانه و کاشانه و خاک و ناموس خود دفاع کنند به هجرت و سفر به دیگر مناطق یا احتکار و خانه نشینی روی می آورند و شهر از وجود موانع حمله کنندگان و متجاوزان خالی می شود 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۰    ۱۳۹۴/۷/۲۳ کد خبر: 104158 منبع: پرینت

روزهای اخیر و پس از عقب نشینی محسوس طالبان از قندوز که البته هنوز اوضاع امنیتی این ولایت را به حالت عادی درنیاورده است، خبرهای ضد و نقیضی از ولایت بزرگ و باستانی غزنی به گوش می رسد که از دو منظر قابل بررسی است.

منظر اول اینکه خبرهای داغ و شایعه واری که بشدت و بسرعت میان مردم ملکی مخابره و پراکنده می شود حاکی از حالت اضطرار برای غزنی و تصمیم طالبان برای حمله ای همه جانبه است که پیامدهای منفی متفاوتی از احتکار مواد غذایی تا مهاجرت برخی به دیگر ولایات داشته است.

درواقع جنگ روانی ابزار بالقوه ای در دست طالبان، داعش، مخالفان مسلح و گروهک های تروریستی است که به وسیله آن از لحاظ روحی روانی مردم را تضعیف و زمینه پیروزی و فتح خود را در یک ولایت مهیا می سازند.

به همین منظور، مردمی که می بایست از خانه و کاشانه و خاک و ناموس خود دفاع کنند به هجرت و سفر به دیگر مناطق یا احتکار و خانه نشینی روی می آورند و شهر از وجود موانع حمله کنندگان و متجاوزان خالی می شود.

منظر دوم اینکه مسوولان محلی ازجمله فرمانده امنیه و والی و ولسوال ها تا نمایندگان این ولایت در پارلمان و تا ارگ نشینان و وزارتخانه های دفاع و داخله و امنیت ملی سخنان ضد و نقیضی درخصوص وضعیت عادی یا اضطراری ولایت مربوطه به مردم ملکی ارایه می دهند لذا...

لذا مردم نسبت به مواضع اینان بی اعتماد تر می شوند و به دیگر رسانه های خارجی یا منابع موثق و غیرموثق غیررسمی روی می آورند؛ در نتیجه با وقوع اولین حمله میزان تلفات غیرنظامیان به مراتب بیشتر از نظامیان است و فاجعه ای ضدبشری رقم می خورد.

اینک چهره نظامی غزنی و آماده باش اردوی ملی بیش از آنکه امنیت را به اذهان عمومی متبادر نماید مایه نگرانی و ترس مردم ملکی شده است؛ با این حال چه غزنی قندوز دوم بشود و چه نشود، این استراتژی طالبان برایشان نتیجه بخش و سودمند بوده است.

گذشته از تمام اینها، مسوولان محلی و ملی سیاست پیشگیری و علاج واقعه قبل از وقوع را نیاموخته اند و منتظر حملات جسته و گریخته مخافلان مسلح می مانند تا به دفاع بپردازند از این رو است که هر از چندی خبر سقوط و بازپس گیری چرخه ای ولایتی به گوش می رسد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یک کشف نو جدید در افغانستان طالبان به داعش تبدیل شد ودر سوریه داعش به مخالفان میانه رو دولت بشار اسد فکر کنم که وقت پوست اندازی این افعی های آدم خور فرارسیده وآنهم در یک فصل... راستی که میگن ماده هرگز از بین نمیرود نابودی یک شی سر آغاز شی دیگر است.

>>>   تسلیبمی ساحه دند غوری ولایت بغلان که همجوار ولایت قندوز است واین سند را به طالبان گلاب منگل وزیر سرحدات اقوام وقبایل داده که در حقیقت دادن یک مرکز بدون دغدغه به طالبان است تا با جمع اوری سلاح ومهاماتی که ایاسایبرای انها میرساند چنین تعرضات وحملات را در سمت شمال بخصوص ولایت قندوز انجام دهند چنانچه اکنون ما شاهد چنین تعرضات در ولایت قندوز توسط ترورستان هستیم که به فضل خداوند از جانب نیروهای پولیس ملی وارتش ملی ونیروهای مردمی با تلفات زیاد به جنگجویان بیگانه نگذاشتند که ولایت قندوز سقوط کند اکنون که طالبان ترورست شکت خورده اند وتعداد زیاد شان کشته وزخمی گردیده به تلافی از ان نشود که بواسطه طالبان زنانه پوش وچادری بسر خود اعمال نوع دیگری ترورستی شانرا از طریق انتحاری های شان انجام دهندبهتر است مسولین امنیتی ما متوجه ان هم باشند زنده باد نیروهای مسلح ترورست کش طالبان افراد ای اس ای پاکستان .

>>>   حکومت افغانستان اگرمی خواهد نیروهای افغان رابا طالبان مقابله کندازداخل عسکرها معتادان چرس را و هیروین را از قاتشان بک شدبه عسکرهای دولتی با چرس فروشان همدست هستندمن خودم چشم دید گواه هستم آدرس شهر مزارشریف دان دروازه بازارباختربندرزرنجهابیا ید دولت چه حال است عسکرهای حوزه یک هر هفته از چرس فروشان مبلغ یکهذار افغانی رشوت میگرد هر روز چرس ازخاطرکشیدن خودشان ازچرس فروشان میگرد....
مولدین ازولسوالی آقچه

>>>   حادثه درد آور کشتار دست جمعی شهروندان بیگناه و بی دفاع قندوز و بزرگترین گناه نابخشیدنی مسئولان دولت از اثر غفلت و ظیفوی که مرتکب خیانت شده اند ، مقصر اصلی فاجعه درد آور عدم مدریت کشور از سر قوماندان عالی قوای مسلح ریس جمهور و مشاور امنیت وزیر داخله و سرپرست وزارت دفاع ریس امنیت ملی کشور هستند. سر قوماندان عالی قوای مسلح ریس جمهور محمد اشرف غنی و مسئوولان ، مذرت خشک و بستن چشم شان بر حقایق با تصور اینکه مردم نا آگا ه و نا بینا مانند احمد ضیا اند، است.

>>>   به لیاص خدا اومردم شریف با عزت افغانستان
به حرمت خانواده ها ما او روشنفکران قلم بدستان در مور وحدت ملی یک پارچگی ملت افغانستان هرچه عاجل پیش به سوی خدا به سرنوشت یکپارچگی و آینده ملت توجه جدید کنید...

>>>   سلام علیکم وطنداران !
...؛ من از شما می پرسم که نقش شما در حال و آینده امنیتی افغانستان چیست؟ آیا امروز که ایام به کام شماست وقت آن نرسیده که در میدان خدمت به مردم این آب وخاک یک شینگ مردانگی نشان دهید ؛ تا ببینیم شما چگونه می توانید امنیت قایم کنید اگر چه وضعیت موجوده محصول کار وتلاش شما ست ؛ چون مجاهدین یا نیستند ویا پیر شده اند ویا هم در گوشه عزلت اند؛ میدان به دست شماست ؛ شما باید با پشتیبانی لیبرلیسم، دموکراسی، مارکسیسم، ماهویسم، افغان ملت، حزب اسلامی ، آقای ملنگ، پلنگ، لیوو، ولیوانی و... وطن پال، وطن جار، وطن قربان، از هنرهای بشر دوستانه و هر آنچه در غرب دیده یا شنیده اید استفاده کنید و اگر نمی توانید به پیشگاه خداوند از توهین به... شهدای مظلوم افغانستان که در همچو شرایط جان شرین شان را از دست داده اند توبه کنید . وگرنه برگردید به هر کشوری که از آنجا آمده اید مردم مظلوم افغانستان را به حال خودشان بگذارید که یک حکومت موثر تاسیس کنند.
والسلام حمید سامانی

>>>   تلفات زیادی رانیروهای امنیتی در السوالی سرپل متحمل شده اند آنها در مقابل اشـــرار مقاومت کردند و مرکز برای شان کمک هوائی نکرد تا اینکه مجبور به عقب نشینی محاصره وصدمات بزرگ شدند

>>>   سلام دوستان عزیز
بنده به تمام فرموده های آقای امید مهر تایید میگذارم اما یک چیزی باید اضافه کنم که اصلا قدرت طلبی به هر شخص ویا مجموعه ای که فطرت انسانی میباشد موجود است لهذا چه باید کرد
بیایید به عمق ماجرا بپردازیم که عمق فاجعه و خیانت بستگی به شیطانت و منافقت شیطان بزرگ جهانی که عبارت است از ایالات متحده آمریکا است به خاطر مصلحت های خود یک افغانستان نه بلکه افغانستان های دیگری را به مثل کشور های عربی قربانی می گیرد اما توسط چه کسانی ؟ توسط کسانی که عقد غلامی را با او می بندند به مثل این آقایان بی حیا و بی شرمی که در اریکه قدرت تکیه زدند پس باید هر یک از فرد فرد افغانستان مدافع خود و ناموس خود و خانه وشهر خود باشد که خدای نخواسته شاهد سقوط دیگر شهر های خود نباشیم تاروزیکه این بی حیا های وحشت ملی در خدمت یهود ونصاری است امروز شرمسار در مقابل این ملت بزرگ باشند فردا چه شرمساری در مقابل خداوند متعال خواهد داشتند

>>>   از قندوز تا غزنی همرای طالبان امریکای پاکستانی .... بر امریکا و پاکستان جنایتکار طالب پرور.

>>>   سازمان ملل جنایتکارترین سازمان در عرصه بین الملل است . این سازمان جنایتکار که توسط یهودیها و غربیها کنترول میشود خیانتهای بیشمار در حق مسلمانان انجام داده . تمام گروه های تروریستی مشل طالب داعش توسط این سازمان هدایت میشود . این سازمان خاین جنایتکار باید از افغانستان رانده شود . طالبان و داعش در خاک پاکستان توسط غربیها و سازمان جنایتکار ملل اموزش داده میشود و به افغانستان فرستاده میشود تا فرزندان ما را انتحاری کنند. و ظیفه اصلی سازمان جنایتکار ملل و سفارتخانه های غربیها در افغانستان قرار ذیل است .
1. تولید طالب و داعش و دیگر گروه های تروریستی .
2. ترویج دین عیسوی و یهودی .
3. کشت و صادرات مواد مخدر و درامد میلیاردها دالر از صادرات ان .
4. ایجاد فاحشه خانه ها که به خانه های امن یاد میشود .
5. تربیت دختران نوجوان افغان به سبک غربی و فرستادن انها به کشورهای غربی . و همچنان صدها جنایت دیگر .
احمد

>>>   ضعف، ترس و بیغیرتی و خیانت در ارگ است. ارگنشینهای خائن و وطنفروش از طالبان هیولای خطرناک در اذهان مردم میسازند و شمشیر طالب را برسر مردم میکوبند. این سیاست منفی ارگ و رئیس جمهور است که طالبان را در ولایات جابجا کند. از ارگ هیگ امیدی نیست

>>>   به نظر من ..... طا لبان وجنګ سا لاران باهم اتحاد نموده اند قربانی اېن اتحاد صرف و صرف مردم خلع سلاح افغانستان هستند وبس.
بااحترام هادی

>>>   اشــــرار منبعد هیچ ولایتی را غارت کرده نمیتوانند چون مردم دانستند که داخل شدن این دزدان اوباش چی پیاندی برای شان دارند حالا ارگان های امنیتی هم هوشیارتر شده اند
ر

>>>   تنها راه نجات افغانستان از شر طالبان سرنگون ساختن دستگاه فاسد ع و غ و استقرار یک نظام مردمی صلحجو و پیروی از اساسات دین مقدس اسلام خواهد بود.
یونس تمنا

>>>   شــورای امنیت ملی باید سیاست را که تاحال تعقیب میکرده تغیر دهد یعنی اینکه: ( اول ســـقـــــوط بـــعــد کـــمـــک ) حالا باید پیش از سقوط کمک کند واگر قصد اکمال اشـــــرار را دارد به نوع وطریق دیگری آنهارا اکمال کند مثلا ازفضا سلاح ومهمات را عمدا به محل اشرار پرتاپ کند بعد بگوید سهواشده راه های زیادی وجود دارد که بتوانید به اشرار کمک کنید ضرور نیست جهت زمینه سازی غارت امکانات دولتی وتجهیزات نظامی مردم بیگناه را به کشتن دهید
ر

>>>   رئـیـس امنـیــت غــــزنی را بـه زنجـــیر بنــــــدند تا فـــرار نکـــنـــــد

>>>   ما نباید تجربه دیگران شویم بلکه باید از تجربه انها استفاده کنیم,برای مثال در کشوری مثل ایران علاوه بر داشتن سازمان اطلاعات,هر شخص هم مسعولانه در مورد اتفاقات پیرامون خود عمل میکند و در صورت دیدن چیزی مشکوک ان را سریعا به اطلاعات گزارش میدهد.اما متاسفانه در کشور ما یک حالت بی مسعولیتی فراوان دیده میشود و هرکس فقط میخواهد خود اسیب نبیند و دیگران برایش اهمیت ندارد و نتیجه ان همین میشود که لشکری چند هزار نفری تا چند کیلومتری غزنی نرسیده کسی متوجه حضورش نمیشود,ما باید من حیث شهروند وظیفه خود را که اگاه کردن حکومت از تحرکات پیرامونمان است به درستی انجام دهیم و حکومت هم باید وظیفه ی خود را که ایجاد امنیت است با همکاری ما انجام دهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است