لغو انتخابات در بخش هایی از میانمار
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۳    ۱۳۹۴/۷/۲۲ کد خبر: 104106 منبع: پرینت

کمیسیون انتخابات میانمار روز گذشته نشستی با شرکت نمایندگان 7 حزب سیاسی اصلی برگزار کرد و در آن تعویق کل انتخابات به دلیل جاری شدن سیل در بخش هایی از این کشور و ادامه درگیری در چند ایالت و شمال میانمار مطرح شد.

'جبهه ملی برای دموکراسی' که حزب اصلی مخالف دولت به رهبری 'آنگ سان سوچی' برنده جایزه صلح نوبل است اعلام کرد که جاری شدن سیل مانع غیرقابل عبوری برای برگزاری انتخابات است.
12 ایالت میانمار مرداد ماه امسال شاهد جاری شدن سیلی بود که 132 نفر را به کام مرگ کشاند و حدود یک میلیون و 600 هزار نفر (حدود 500 هزار خانواده) را بی خانمان کرد.
سال 2008 میلادی نیز بدنبال یک گردباد که باعث کشته شدن نزدیک به 140 هزار نفر شد، رفراندوم قانون اساسی به تعویق افتاد.

به نوشته تارنمای 'گلوبال میانمار'، 'تین سین' رییس جمهور میانمار از احزاب سیاسی شرکت کننده در نشست نیز خواسته بود با در نظر گرفتن عدم صلح و ثبات در برخی از مناطق و مشکلات بر سر راه مبارزات انتخاباتی موثر در مناطق خاصی از ایالت شان، کاچین و منطقه پالائونگ انتخابات لغو شود.

مقامات انتخاباتی میانمار پس از این نشست اعلام کردند به دلیل ادامه درگیری ها، انتخابات در بخش هایی از ایالات کاچین و شان در شمال این کشور و هم مرز با چین برگزار نمی شود و قادر به برگزاری انتخابات نیستند.

'تان اونگ خایینگ' از مقامات بلند پایه انتخاباتی میانمار در ایالت کاچین در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به محدودیت های امنیتی در برخی مناطق، گفت که نگرانی های امنیتی برای برگزاری انتخابات در این مناطق وجود دارد.
وی گفت: برخی مناطق نیز تحت کنترل شورشیان کاچین است و برگزاری انتخابات در این مناطق مقدور نیست.
براساس این گزارش، امکان برگزاری انتخابات در بیش از 700 منطقه روستایی به ویژه مناطق ایالت های کاچین و شان در شمال میانمار و کارن در شرق این کشور وجود ندارد.

دولت میانمار با همکاری اقلیت های قومی مسلح تلاش داشت پیش از انتخابات برای رسیدن به توافق آتش بس در سراسر این کشور به نتیجه برسد که موفق به این کار نشد.
میانمار که از نظر مساحت چهلمین کشور جهان است، با نام پیشین برمه از مستعمره های بریتانیا بود که در سال 1948 به استقلال رسید. از زمان استقلال، این کشور شاهد درگیری های درازمدت میان اقوام پرشمار خود بوده و یکی از طولانی ترین جنگ های داخلی را به خود دیده است. میانمار کشوری در جنوب شرق آسیا با 144 قومیت است.

در انتخابات سراسری میانمار که قرار است 17 عقرب برگزار شود، سهم 25 درصدی نظامیان تضمین شده است و بیش از چهار هزار نامزد برای راهیابی به چهار مجلس مختلف شامل مجلس نمایندگان، مجلس سنا، مجالس استانی و مجالس استانی نژادهای ملی به رقابت می پردازند.
کمیسیون انتخابات میانمار یکهزار و 179 حوزه انتخاباتی را در سراسر این کشور معرفی کرده است.

انتخابات 17 عقرب میانمار که نخستین انتخابات آزاد بعد از 25 سال در این کشور است، حزب جبهه ملی برای دموکراسی به رهبری 'آنگ سان سوچی' و حزب حاکم از رقبای اصلی هستند.

در این دوره از انتخابات سراسری میانمار، چهار هزار و 224 نامزد از 80 حزب و همچنین 162 نامزد مستقل ثبت نام کرده اند که یکهزار و 191 نفر برای ورود به مجلس نمایندگان، 627 نفر برای عضویت در مجلس سنا، دو هزار و 287 نفر برای راه یافتن به مجالس استانی و 128 نفر نیز برای کرسی مجالس استانی نژادهای ملی ثبت نام کرده اند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است