بالای چشم رییس عمومی امنیت ملی ابرو است!
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۹    ۱۳۹۴/۷/۲۱ کد خبر: 104084 منبع: پرینت

نصرت الله اقبال خبرنگار و كارمند ریاست اجرایی و عمر احمد پروانی صاحب امتیاز مكاتب أسرا، استاد دانشگاه خورشید و فعال مدنی از دو روز بدین طرف به دلیل نامعلوم از سوی ریاست عمومی امنیت ملی بازداشت شده اند!

ریاست عمومی امنیت ملی نخستین وظیفه اش دفاع از تمامیت ارضی و حاكمیت ملی افغانستان است اما سازمان های استخباراتی و كشفی در افغانستان چندان تاریخ نیک در میان مردم ندارند، در طول تاریخ سیاسی افغانستان امنیت ملی به نام های مختلف یاد شده است و همیشه نهادهای استخباراتی و امنیتی در برابر مردم قرار گرفته اند تا در كنار مردم، هیچگاهی مردم نهاد های استخباراتی را از خود نداسته اند و همیشه این نهاد مانند دوران جنگ سرد به دنبال سركوب مردم خود بوده اند، سازمان های جاسوسی در افغانستان به جای بودن در كنار مردم و به جای دفاع از حاكمیت ملی از استبداد پیشه گان و حاكمان ظالم پشتیبانی و حمایت كرده اند و بخاطر خوشنودی حاكمان وقت مردم بیگناه را گروه، گروه به چوبه های دار و كشتارگاه های دسته جمعی سوق داده اند اما بعد از سقوط حاكمیت سیاه طالبان و آغاز دوره دموكراسی و ایجاد ریاست عمومی امنیت ملی، این نهاد توانست از فاصله ایجاد شده میان مردم و ریاست امنیت ملی بكاهد و بعنوان یک نهاد مسوول متوجه اعمال و عملكردهایش در برابر قانون و در پیشگاه مردم باشد، با این رویكرد بود كه مردم در این دوران برای نخستین بار در تاریخ افغانستان از جان و دل به حمایت نیروهای امنیتی شان شتافتند اما در این آواخر شكست های ننگین ریاست عمومی امنیت ملی به خصوص ناكامی این نهاد در بدست آوردن اطلاعات از سقوط ولایت قندوز به دست دشمن، باعث برانگیختن موج نارضایتی مردم از حاكمیت، ناتوانی دولت سقوط اعتبار امنیت ملی و تضعیف جایگاه نیروهای امنیتی شد.

این مسله باعث شد تا درز و یا فاصله میان مردم با نهاد های امنیتی ، بخصوص ریاست های امنیت ملی در ولایات بیشتر از پیش برملا گردد، البته این فاصله حاصل همان اعمال خود سر، عملكرد های فرا قانونی كارمندان و رویسای ریاست های ولایتی امنیت ملی بود و است، در بعضی اوقات برخورد های سلیقه این نهاد باعث شده است تا مردم در فكر همكاری و نزدیكی با امنیت ملی نباشند و همین بیگانگی مردم با نهاد امنیت ملی، تبر دشمن را دسته داد و باعث سقوط یك ولایت مهم و استراتیژیك در شمال افغانستان شد، این شكست یا سقوط یك ولایت و كشتار مردم توسط دشمنان بی رحم، بدون كدام لشكر كشی و بدون كدام جنگ طولانی و حضور گسترده دشمن رخ داد است كه باعث بی بیاوری و نا امیدی مردم از عملكرد نهادهای امنیتی شد كه فرار مردم از ولایات دور دست به كابل و فرار جوانان از كابل به خارج از كشور در بر داشت، این شكست در حقیقت امر پرده از بیكارگی، بی مسوولیتی، بی تجربگی و غیر مسلكی بودن رهبری نهاد های امنیت ملی برداشت، ضعف در اداره و مدیریت بر عمل كرد ریاست امنیت ملی، ناتوانی این نهاد مهم در ایجاد رابطه نیک با مردم و بی ظرفیتی و عدم توانایی رهبری این نهاد در به دست آوردن اطلاعات از توانایی های دشمن، نفرات، و آرایش نیروهای آنها و حتی عدم اطلاعات از حمله گسترده دشمن به ولایت كندز نشان دهنده بحران امنیتی و بحران اطلاعاتی در كشور است. اگر دولت به خود بگیرد!

حالا به نظر می رسد ریاست عمومی امنیت ملی به جای رخنه در میان دشمن به دنبال ترور شخصیت و نام بد نمودن جوانان با تحصیل، استادان دانشگاه، صاحبان فكر و اندیشه بر آمد است، بجای عملیات اوپراتیفی بر ضد دشمن تمام توان و نیرو خود را بسیج كرده است كه؟ از كدام آدرس فیسبوک می نویسد كه بالای چشم رییس عمومی امنیت ملی ابرو است، با این روش و با این رویكرد در فكر ایجاد ترس، وحشت و خاموشی در جامعه هستند، تا با این روش جلوی نقد و انتقاد از ناكامی ها و ضعف های شان را بگیرند و دیگر صدای در مقابل ضعف و ناتوانی نهاد امنیت ملی بلند نشود و اگر بلند شد برای همیشه خاموش گردد!

حرف من به رهبری امنیت ملی این است كه بجای از بین بردن اعتماد یک نسل در زمینه ایجاد اعتماد كار كنید و بجای قرار گرفتن در برابر جوانان در كنار آنها بایستید!

توجه:
امروز طالبان نیز با پخش خبرنامه ای تلویزیون طلوع و تلویزیون یك را تهدید كردند با این حساب آزادی بیان از جانب دولت و هم از جانب طالب با تهدید جدی روبرو است!


سالم وحدت


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خجالت آور ، شرم آوراست که بیش ازچند هزار طالب داخل شهر کندز شود ماه ها پلان حمله را درکندز بگیرد امنیت ملی خبر نه شود .
یک سوال ازامنیت ملی طالبان کندز تخار بغلان ازکجا اکمال می شوند؟؟
م بغلانی

>>>   زمانیکه پاکستانی ها بالای مردم بی دفاع قندز حمله میکنند اولین کسیکه فرار را برقـرار ترجیح میدهد رئیس امنیت نا ملی قندز است اولین تقلب کار در انتخابات ریاست جمهوری در السوالی سید اباد کارمندامنیت نا ملی آنها توانائی دفاع از رئیس خودرا ندارند یک دکاندار از پشاور پاکستان می آید وبنام ملا ذکریا لک ها دالر را میگیرد ومیبرد یک ترورست می آید چند شبانه روز در مهمانخانه ها سپری میکند بعد استاد ربانی را شهید میسازد استخبارات پاکستان هر روز یک مصیبت برای مردم کابل وسایر ولایات خلق میکند هرگاهی که خواسته باشند هرکاری میتوانند بکنند وگاهیکه طالبان پاکستانی در پشاور یا کدام محل دیگر کاری کردند پاکستانی ها از روی ریشخند میگویند این کار امنیت افغانستان بوده!! در اداره که من کار میکنم کارمندان امنیت ناملی تاحال دوعراده موتر شخصی مامورین را سرقت کرده اند هدف شان اینست که برای انتقام جوئی سرقت این موتر هارا بپای کس دیگر ختم کنند
اگر کسی از امنیت انتقاد کرد فورا تاپه ترورست داغش وطالب رابراو می چسپانند. هزاران فیرمرمی وسلاح های جدید را در قندز به اختیار اشرار گذاشتند وخود شان فرار کردند
(ر)

>>>   معذرت خواهی ریس عمومی امنیت ملی در حادثه قندوز خود کم کاری ان اداره را در مقابله با جلوگیری از رخنه کردن دشمنان ملت را که باعث سقوط یک ولایت گردید میرساند که کار درست صورت نگرفته وزمینه نفوذی دشمن فراهم شده دشمنان ملت جنایات شان را انجام دادند خدا کند که بار دیگر چنین چیزی پیش نیفتذ بهر صورت ریاست امنیت ملی با وظیفه سترگ وخطیری که در برابر وطن ومردم وقانون که دارد باید در بین دوست ودشمن نفوذ داشته باشندکه نشود مبادا بنام دوست گویا جاسوس بیگانه ویا مخرب وخرابکار جا گرفته باشد که حادثه قندوز یک مثال ان است باید شخص ویا اشخاص را با اسناد معتبر بازداشت وگرفتار کند ودر صورت دلایل جرمی از طریق محاکم به جزای اعمال شان رسانده شوند اما نه اینکه بواسطه اطلاعات کاذب ودشمنی شخصی باعث اذیت وازار مردم خود گردند .
سید باسط هاشمی

>>>   چـــــی کنند وقتی در مقابل پاکستان شکست خورده اند باید یک مصروفیت دیگر برای خود ایجاد کنند وبا مردم خود بجنگ شوند چون آِ ی اس آی اینهارا بازیچه خود همن قبول نمیکند مجبور اند امروز به تو. دسیسه طالب ببندند فردا به دیگری وقت خودرا صرف کنند واخبار دروغین از رسانه ها نشر کنند

>>>   قــــبـــلا وقتی از تلویزیون ها میدیدم که افرادی را امنیت بازداشت کرده وعکس های را نشان میداد فلان در فلان نقش ! من فکر میکردم چقدر دقیق کارمیکنند هرکس را مستند دستگیر کرده اند! اما حالا میدانم هشتاد فیصد این ها دروغ توطئه وکذب است خود اینها برای دسیسه ساختن به یک فرد دزدانه داخل ایمیل یک فرد میشوند واز ذهن خود هرچه خواستند می نویسند بعد آنرا بنام آن فرد مجرا میکنند واین هم شد سند برای طالب وترورست بودن یک فرد ! اینها بجای اینکه از ناکامی خود خجالت بکشند فکر میکنند مختار اند هرکاری که خواسته باشند می توانند انجام دهند. اگر پروفایل اینها چک شود اکثریت آنها به اساس تنظیم سمت وواسطه داخل این ارگان شده اند . در هفته تجلیل از روز شهید مردم کابل دیدند که اینها چی کردند! همه خصوصیات این افراد همینگونه است آن تعداد اعضای امنیت که ازپروان پنجشیر کاپیسا هستند فکر میکنند همه ... ها طالب ودشمن هستند وبیشتر از آنان کسانی را دشمن وطالب فکر میکنند که در زمان حکومت طالبان ماموریت خودرا رها نکرده وبه کارخویش دوام داده اند حالا اینها به آن افراد دسیسه میسازند که گویا طالب هستند . در مقابل پاکستان اینها تسلیم هستند وهیچ کاری به کار پاکستانی ها ندارند جنگ اینها با مردم خود شان است . استخبارات پاکستان می آید ودر فاریاب قندز عملیات را رهبری میکند اما رئیس استخبارات ما درکشور خودش از وظیف فرار میکند ومردم قندز را به دشمن میدهد... حکومتیکه حتی ارگش زیر انداخت سلاح خفیفه بود حالا به تدریج توسعه می یابد حکومتیکه حتی روسها هم ازان دست برداشته بودند وبحال خودش رها کرده بودند اما جنرال امنیت ما همه مسئولیت هایش را زیرپامیکند واز وظیفه خود فرار میکند ومی آید بکابل از دور تماشا میکند که اشـرار و پاکستانی هابا مردم قندز چی میکنند نـــــنـگ بـر این غــــــیـرت وریـــآســت !

>>>   اولا باید بدانیم که این افراد که شما نام ګرفتید به چه جرمی دستګیر شده اند چون شما هم دلیل الزامیت متهمین را اروشن ننموده اید بعدا بالای امنیت ملی که سالیان درازی صادقانه به وطن خدمت کرده وقربانی داده است به قضاوت بنشینیم من کارمند امنیت ملی نیستم ولی آنچه راکه به صفت یک افغان همیشه تدقیق نموده ام مثال کوچک ولی بامفهوم بسیاربزرګ است وآن اینکه تاحال کسی نشنیده است که درامنیت ملی چورو چپاول شده وفساد جریان داشته باشد واینکه تاحال کسی سندی ندارد که ارګان امنیت ملی واردوی ملی رشوه ستانی کرده باشند درحالیکه از سیستم قضایی ما ګرفته تا شاروالی ها غرق ارتشا وفساد هستند من مطمینم اګر اشخاصیکه دربالا تذکارداده اید بیګناه باشند به زودترین فرصت احترامانه رها خواهند شد والسلام
س م

>>>   ابرو است ولى شايد دراز شده باشد كه راپور ها درست نميبيند كه دشمن تازير ذنخ اش ميرسد اگر شود ابروى انرا كوتا كرد كار خوب وخدمت بوطن است تا شود وطن امنيت شود
م ى

>>>   اینهـــم امنیت ملــــی !!!!
ســــرگــروپ اشـــــرار به غـــزنی می آید اینها آگاه نمیشوند!!! ک عضو مجلس نمایندگان ادعا دارد که ملااختر محمد منصور رهبر جدید طالبان خود فرماندهی عملیات این گروه را در غزنی برعهده داشت که از سوی نیروهای امنیتی کشور با شکست مواجه شد....محمدعارف رحمانی نماینده مردم غزنی در مجلس گفت: " دو شب پیش طالبان می خواستند حملات پیچیده ای را به قصد تصرف شهر غزنی انجام دهند که از سوی نیروهای امنیتی دفع شد؛ رهبری این عملیات را ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان بر عهده داشت".آقای رحمانی افزود: ملا منصور حدود پنج روز در ولسوالی ناوه ولایت غزنی حضور داشت و پس از ناکامی طالبان در تصرف غزنی دوباره به پاکستان برگشته است. او با انتقاد از نهادهای امنیتی خاطر نشان ساخت که چرا زمانی که ملا منصور در غزنی بوده برای بازداشت و یا نابود کردنش اقدام نکرده اند.

>>>   ریس امنیت مو لی نا ملی
ملااختر یک هفته درغزنی بود چرا حملات هوای را سازمان ندادی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حتماَ دست وزبان تان راISI بسته نموده است... به کسی که ازامکانات ودارای افغانستان استفاده نموده به نفع پاکستان کار مینمایند آمین
قره ازپغمان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است