راه های ماشینزه شدن زراعت در کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۵    ۱۳۹۴/۷/۲۱ کد خبر: 104044 منبع: پرینت

تحول یعنی دگرگون شدن از حالی به حال دیگر درآمدن است. تغییر و تحول خودش یک پیشرفت است و زمانی می توانیم متحول بشویم که بخواهیم و حرکت کنیم، بشنویم، جستجو کنیم و به چشم ببینیم، یاد بگیریم، تغییر بدهیم تا اینکه متغیر بشویم.

به عبارت دیگر تحول یعنی اینکه بتوانی اندیشه ها و عقاید و مسایل جدید را جایگزین اندیشه ها و مسایل قبلی کنیم. زراعت افغاستان در طی این چهارده سال نیازمند تحول بنیادی بود ولی با تاسف با وصف کمک های میلیارد دالری جامعه جهانی زراعت ما امروز هم ماشینیزه نشده است و به شکل سنتی نسل به نسل که میراث باقی مانده بیش از یک قرن بود تا اکنون هم باقی مانده است.

در افغانستان صدها هزار نفر از زراعت پیشان این کشور زندگی خود را از کار به روی املاک کوچ یا کلان که متعلق به خود آنها است تامین می کنند. کشت زراعت از عدم دانش دهقان حرفه ای با کشت به دلخواه خود مالک زمین یا دهقان اداره می شود. دولت باید با ایجاد مراکز آموزش جهت آموزش دهقان حرفه ای و نوجوانان صاحب زمین را آموزش حرفه ای روش های کشت با استفاده از ماشین آلات زراعتی جدید، طرز آبیاری، تعیین مقدار آب دهی یا نورم آبیاری، مراحل آبیاری و آب مانی که برای هر غلات و نبات در دوره رشد و نمو آن با توجه به بافت خاک، نوع غلات و نبات و شرایط اقلیمی از جمله موارد تاثیر مثبتی در تحول زراعت و بالا روی در کیفیت محصول است.

نیازمندی تحول چشمگیر زراعت در قدم اول ازدیاد حاصل با کفیت بر هر هکتار زمین وابسته با عمق شخم، تخم های اصلاح شده، کود و رژیم آبیاری سیستم های آبیاری مردن است.

دوم تغییرو تحول زراعت نیز وابسته به فعالیت مراکز تحقیقاتی ترویج غلات و نبات عایدآور است. باید مطمین باشیم با طرح ریزی سالم به وسیله افراد رشته های مسلکی تغییر و تحول دادن روش های کشت در زراعت یا عمق شخم زدن زمین برای هر نبات با این ظرفیت و پتانسیل آب 3 میلیون 300 هزار زمین آبی افغانستان توان خوب رشد زراعت را در کشور دارد که هم نان کشور را تهیه کند، هم برق کشور که دیگر به کشورهای بزرگ یا همسایگان خود متکی نباشد و در سطح بین المللی افغانستان از قدرت عمل بیشتر برخوردار باشد.

برای به دست آوردن حاصل خوب با کمیت برداری با کیفیت، تعیین مقدار آب و مراحل آبیاری برای گیاهان در دوره رشد و نمو مختلف گیاهان با توجه به بافت خاک، نوع گیاه و شرایط اقلیمی بسیار متفاوت است.

نیاز آبی گیاه و مراحل آبیاری و آب مانی به عوامل گرما، خشکی محیط بافت خاک و نوع گیاه زراعتی بستگی دارد. آب و هوا به و یژه درجه حرارت، رطوبت نسبی و باد بطور عمده بر تعرق گیاه موثر اند، آب مورد نیاز در درجه حرارت بالا حرارات، وجود باد و هوای خشک زیاد است و در هوای خنک و بدون وزش باد و شرایط مرطوب آب مورد نیاز پایین تر است. آب مورد نیاز هر رستنی در مناطق مختلف متفاوت است.

هر چند سیستم زراعت امروز در بسیاری از کشورهای جهان پیشرفت و تحول چشمگیری کرده است ولی بعضی از کشورهای جهان هنوز برای شخم زدن از داس و دروی حاصل از این شیوه های عصری در زمین های کلان استفاده می برند اما هنوز زراعت افغانستان در اکثر مناطق نواحی ما از عدم تغییر و تحول همان شیوه های سنتی برای کشت و زرع زمین و برداشت حاصل استفاده می کنند.


داکتر حیدرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تقرر های بی کفیت داکتر عبدالله در کرسی های مهم دولت از افراد کم تجربه وکم تحصیل تنها اکتفا بنام بچه ای فلان سران تنظیم های گذشته ؛ تشویق جوانان به صف جلب و جذب دولت خلافت اسلامی در ولایات بدخشان ، پنچشیر ، تخار ، قندوز ، بغلان ، پروان و کاپیسا نموده است که وضیعت این مناطق را در روزه های اخیر بسیار خطر ناک ساخته است.

>>>   یارمحمد حیدر زاده داکتر علوم است و سود مند ترین طرح ها را برای حکومت و حدت ملی آرائه نموده است اگر مساله شایستگی دانش مسلکی و سابقه خوب و تخصص افراد مد نظر در حکومت وحدت ملی است، گزینه بهتر از داکتر یارمحمد برای کرسی نماینده فوق العاده ریس جمهور در مور اصلاحات حکو مت داری خوب دیگر وجود دارد.

>>>   داکتر یارمحمد حیدر زاده از جمله کدر های عاشق به وطن است و کدر تیزهوش، و مستعد و مجرب کشور است .

>>>   داکتر یارمحمد حیدر زاده که داکتر علوم است اگر مساله شایستگی دانش مسلکی و سابقه خوب و تخصص افراد مد نظر در حکومت وحدت ملی است، گزینه بهتر از داکتر یارمحمد برای کرسی نماینده فوق العاده ریس جمهور در مور اصلاحات حکو مت داری خوب دیگر وجود دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است