شایسته سالاری چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۵    ۱۳۹۴/۷/۱۹ کد خبر: 103891 منبع: پرینت

شایسته سالاری به شیوه ای از حکومت یا مدیریت گفته می شود که در آن دست اندرکاران حکومت بر پایه توانایی و شایستگی شان بر اساس تخصص مسلکی دانشگاهی یا خواندن کورس های کارشناسی و نه بر پایه قدرت مالی یا موقعیت اجتماعی و فامیلی برگزیده می شوند.

برای استفاده تکنولوژی های نو در جهت سریع تحولات و تغییرات نیاز جامعه به نیروی انسانی متخصص بیش از پیش نیاز دارد.

این امر مسوولیت دولت را به سوی نظام و سیستمی شایسته سالاری کادری رهنمون می کند. در کشورهایی که پابند به شایسته سالاری هستند، توجه خویشاوند سالاری، قبیله گرایی، حزب سالاری و غیره بخاطر رشد اقتصادی جامعه از تقر بی سواد و کم تحصیل در پست مهم دولتی پرهیز می کنند. حکومت افغانستان باید توجه داشته باشد که شایسته سالاری کدام ایدیولوژی نمی باشد. شایسته سالاری در حقیقت یک رویکرد و یک فاکتور جهت انتصاب اشخاص متخصص و کارشناس دانشگاهی در یک حکومتداری خوب است.

جذب افراد تحصیل کرده، مسلکی، مسوولیت پذیر و مسوولیت شناس در سیستم شایسته سالار، بر اساس معیارهای متغییر از شایستگی افراد متخصص یا کارشناس مورد قضاوت جامعه قرار می گیرند. این معیارها می تواند زمینه های گسترده ای، از هوش گرفته تا پایبندی به اخلاقیات، از استعداد عومی تا دانش های مسلکی و کارشناسی در زمینه ی خاص نیازمندی رشد اقتصاد کشور را در بر بگیرند.

کشورهای کمک دهنده یا جامعه جهانی وقتی کمک های خود را به افغانستان می کنند یکی از خواسته آنها حکومتداری خوب است که مهم ترین شاخصه آن مبارزه با فساد است و اکنون در چنین فضایی که همه مردم کشور ما از وضعیت فساد انتقاد می کنند. نتیجه کار یک سال حکومت قطع کمک جامعه جهانی است و در حال حاضر میلیون ها نفر در سراسر افغانستان گرسنه، بی مسکن و تفریبا آنها در فقر مطلق هستند و هم بگونه فوری به غذا و قوت لایموت نیاز دارند.

در واقع دولت نوعی نظام سیاسی است که خود را مسوول بهبود وضع عمومی اتباع کشور باید بداند و مزایای مادی را برای بیکاران، بیماران از کار افتادگان و پیران فراهم کند.

کم کاری، بی برنامه ای، ناتوانی، عدم شایسته سالاری در مدیریت نماینده های فوق العاده حکومت وحدت ملی سبب شده است تا وضیعت از کنترل رییس جمهور و ریس اجرایی برآید.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شایسته سالاری یعنی انتخاب و مقرری مشاورین سخن گویان وغیره افراد در پست های بلند دولتی برای افراد نیمه سواد و بی سواد در دولت کنونی .

>>>   شایسته سالاری برای حکومت دوسره ماذیعنی اینکه برای هر مقام وکاری اقارب ودوستان خویش را شایته وبایسته آن بدانند

>>>   کماشته ها ی افرد بی سواد کم تحصیل بر پایه قدرت مالی یا موقعیت اجتماعی و فامیلی خانوادگی وهم کم کاری بی برنامه ای ناتوانی سران حکومت سبب شده تا وضیعت از کنترول سران حکومت برآید... همین غنی بی مغز متفکر بنام و معاون اول بی سواد جنجالی آن و نماینده فوق العاده بی صلاحیت آن و مشاو امنیت با صلاحیت ان نیز تحصیلات دانشگاهی ندارد. از رفتار خودکامگی افراد تیم غنی افغانستان هروز بطرف بحران روان است.

>>>   اگر اشرف غنی ریس جمهور به وعده های شعارهای دوران مبارزات انتخاباتی شان عملگرانه در امور شایسته سالاری خود پای بند است بهتر گذینه برای کرسی اداره امور اصلاحات و حکومتداری خوب داکتر یامحمد حیدر زاده است. چون داکتر یارمحمد حیدر زاده داکتر علوم است و هم هشت سال در شورای وزیران در بخش اصلاحات و حکومت داری خوب کارکر ده است و 8 سال تجربه کافی در امر اصلاحات و حکوت داری خوب دارد. و فعلا داکتر صاحب یارمحمد حیدر زاده در سویدن زندگی دارد.
شریف نکبین

>>>   بــه شــریف نیکبین !
شما از شرافت خود نظر نیک دادید اما باید داکترصاحب رئیس محیط زیست باشند

>>>   شایسته سالاری یعنی استخدام بر حسب نگرش سیاسی، هوییت قومی ، وضعیت مالی ، کاغذ های تحصیلی ، ارائه خدمات خارج از عرف به مافوق یا واسطه ها ، خیانت و بی وجدانی !
بامیانی

>>>   اشرف غنی با برنامه CBR که کارمندان رسمی که هر کدام بیش از ده سال کار کرده است را اخراج می کند و کارمندان قراردادی که برخلاف قانون است را رئیس های ادارات با معاش 4 هزار دالر مقرر می کند و این کار هم برای واسطه داران است و بی واسطه ها از کار اخراج میشه.

>>>   تقرر های بی کفیت داکتر عبد الله در کرسی های مهم دولت از افراد کم تجربه وکم تحصیل تنها اکتفا بنام بچه ای فلان ... تشویق جوانان به صف جلب و جذب دولت خلافت اسلامی در ولایات بدخشان ، پنچشیر ، تخار ، قندوز ، بغلان ، پروان و کاپیسا نموده است که وضیعت این مناطق را در روزه های اخیر بسیار خطر ناک ساخته است.

>>>   با تیید نظر بامیانی
با واقیعت از تحلیل مقاله های داکتر یارمحمد حیدر زاده که داکتر علوم است اگر مساله شایستگی دانش مسلکی و سابقه خوب و تخصص افراد مد نظر در حکومت وحدت ملی است، گزینه بهتر از داکتر یارمحمد برای کرسی نماینده فوق العاده ریس جمهور در مور اصلاحات حکو مت داری خوب دیگر وجود دارد.

>>>   ممنون از زحمات شما داکتر با ارزوی سلامتی

>>>   اطلاعات خیلی مفید در مورد شایسته سلاری و ارزشمندی بودند.
ممنونم

>>>   داکتر صاحب یارمحمد از پروردگار صحت مندی و جان جوری شما را میخواهم ! صد آفرین با این مقاله های زیبا تان که برای حکومت داری خوب وطن عزیز ما می نوسید.

>>>   داکتر صاحب یارمحمد کارشناس و متخصص محیط زیست راه های حل پیش گیر از سیلاب ها در کشور ما چه است ؟

>>>   داکتر صاحب خیر ببنی من علاقمند مقاله های سودمند شما محترم هستم . انقریب توفان جوانان کشور ما در راه است پابند به شایسته سالاری خویشاوند سالاری، قبیله گرایی، حزب سالاری تنظیم سالاری ، بی سواد سالاری ، نژاد سلاری به دریای هند و دریای آمو غرق می کند.

>>>   داکتر یارمحمد حیدر زاده از جمله کدر های عاشق به وطن بود و فعلاِ هم است کدر تیزهوش، مستعد و مجرب کشور است که همیشه در انجام وظایف صداقت و راستی را انتخاب نموده است. نظر و عمل اش یک است و مهم تر از همه محبت به وطن و خدمت به مردم نزد اش اولویت دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است