بود نبود عبدالله چه تاثیری دارد؟
گذشته از ضعف و کلیشه ای بودن سخنرانی و دیدارهای دوجانبه ی دیکته شده به عبدالله در مقر مجمع عمومی سازمان ملل، تاخیر وی در بازگشت به کشور نیز مورد ابهام و انتقاد است. رسم ادب و سیاست آن بود که عبدالله تا آخرین لحظات خالی شدن نیویورک از سران کشورها در غرب نمی ماند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۳    ۱۳۹۴/۷/۱۴ کد خبر: 103650 منبع: پرینت

داکتر عبدالله از روزی که به عنوان نماینده تاجیک ها و در دار و دسته ی اصلاحات و همگرایی پای به عرصه نهاد، امیدهای بسیاری را در دل حامیان خاتمه تسلط پشتون ها بر تمام اقوام و خاک افغانستان روشن کرد تا اینکه یک سال بعد همه جیز تغییر کرد و به خاموشی گرایید.

اینک از نشست نیویورک سال گذشته که اولین سفر رسمی و مشترک عبدالله و اشرف غنی و حضور در مجمع جهانی بود تا نشست اخیر که با بازگشت بسیار با تاخیر رییس اجرایی همراه شد؛ ورق ها برگشته است و همگان بدین باور رسیده اند که بود و نبود عبدالله به نفع و ضرر چه کسانی است.

درحالی که این نشست نیز همچون سایر نشست های ملی، محلی، منطقه ای و بین المللی بی نتیجه و نمادین پایان یافت و ماه ها و حتی سالها از تطبیق و عملی شدن تفاهمنامه ها و تعهدات طرفین طول می کشد؛ باز هم عبدالله در جایگاه رییس اجرایی کم فروغ بود.

در نشست عمومی قبلی اعضای سازمان ملل متحد که در مقر آن در نیویرک انجام شده بود حضور همزمان و دوشادوش عبدالله و غنی موجی از استهزا و تمسخر را بدنبال داشت که رییس اجرایی را در حد یک مقام همراهی کننده و سیاهی لشگر رییس جمهور تنزل می داد.

با اینحال، هواداران و حامیان این تیم و منصب و مقام ریاست اجرایی امیدوار بودند با غیبت اشرف غنی در نشست سال جاری که چندی قبل برگزار شد؛ عبدالله بتواند چنان که شایسته یک نخست وزیر یا صدراعظم یا رییس اجرایی است توان خود را به رخ همگان بکشد و نگاه ها را از سمت و سویی دیگر به افغانستان جلب کند.

گذشته از ضعف و کلیشه ای بودن سخنرانی و دیدارهای دوجانبه ی دیکته شده به عبدالله در مقر مجمع عمومی سازمان ملل، تاخیر وی در بازگشت به کشور نیز مورد ابهام و انتقاد است چرا که در شرایط دشوار و ناخوشایند افغانستان در روزهای اخیر انتظاری جز این از رییس اجرایی می رفت.

بعنوان یک مثال بدون غرض ورزی و مناقشه، حسن روحانی رییس جمهور ایران قرار ملاقات های آخر خود را به علت حضور در مراسم استقبال و تشییع جنازه حاجیان لغو کرد و خود را به ایران رساند اما در افغانستانی که حاجیانش همچنان مفقودند و تعداد کشته شدگانش در حملات تروریستی در هفته گذشته ده ها برابر تلفات ایرانی ها در عربستان است؛ رسم ادب و سیاست آن بود که عبدالله تا آخرین لحظات خالی شدن نیویورک از سران کشورها در غرب نمی ماند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با این کارها وتشریفات وقت را ضایع نسازید

>>>   عبدالله بیچاره یگ گودیگگ است گه هیچ صلاحیت ندارد. بدتر از او اینکه رییس جمهور صاحب غنی هیچ صلاحیت ندارد. ارگ و سپیدار سالها است که بدست سی ای ای و ای اس ای است تمام صلاحیت بدست کاخ سفید است . طالبان و داعش جدید ساخت کاخ سفید در سال 2016 به بازار افغانستان عرضه خواهد شد . و همچنان طالبان ساخت میدین پاکستان .
احمد

>>>   دلقک ... خود را درست کرد نمی تونه

>>>   عزیز من ! گله از دیر ماندن عبدالله در نیویارک سودی ندارد .زیرا در بودنش چه خلا پر شده بود که در نبودنش حساس حسرت کنیم .اکنون که آمده چه کرده است . آیا از حجاج مفقود شده نام برده ؟ و یا به مردم جفا دیده ی کندوز یاری رسانده و یا کدام حرکت موثر برای جلوگیری از فرار جوانان تحصیل کرده از خود تبارز داده است. پس بودن و نبودن آ ن بمردم مظلوم ما چه سود دارد. بلی فقط بیارانش فایده بی حد و حصر دارد که در روز های که بوطن برگشته از آنها شاید دلنوازی ودلجوئی کرده باشد. ولی در مورد قندوز صرفا انتقاد سر پوشیده از کارمندان دولت کرد که من هم آن را شنیدم و به تمسخر گرفتم زیرا نخست وزیر یک مملکت نباید مثل افراد بی صلاحیت سخن بگوید. بلکه از قدرت خود استفاده کند کسانیکه خلاف منافع عامه کاری میکنند باید مجازات کند. اظهار سخنان بی مسولیت برای ریس اجرائیه مناسب به نظر نمیرسد .
خاموش از پاریس

>>>   داکتر عبدالله در دید وبازدید های خاص شان با سران حکومات مختلف برسم اعتراض از دست درازی های پاکستان با وصف تقاضای نوازشریف صدراعظم پاکستان از داکتر عبدالله عبدالله پاکستان را در انزوای بین المللی قرار داد وبا نواز شریف دیدار نکرد این عمل داکتر عبدالله باعث نا رضایتی جاسوسان پاکستان در داخل کشور ما شده در مقاطع مختلف با دید دشمنانه از سفر جناب داکتر عبدالله عبدالله انتقاد های بی مورد نموده ومینمایند در حالیکه سفر داکتر عبدالله در جلسه بین امللی سارک در نیویارک دستاورد ان در قطعه نامه جلسه مذکور شامل کمک های زیاد مالی وحمایتی از حکومت وحدت ملی بکلی مشهود ومبرهن است ...

>>>   عقده های خود کم بینی در وجود رهبران فعلی وقبلی بوضوح مشاهده می شود ،از کجا معلوم که باز میتواند ویا دوباره امریکا اجازه رفتن را به او در امریکا می دهد یانه؟ ازینرو خواسته تا دقایق آخر از سفر مفت وبی نتیجه لدت ببرد، گور فلان مردم که که کشته میشوند ویا با مصیبت دست وپنجه نرم می نمایند ،برای اشرف غنی احمدزی وعبدالله چهار روزی در قدرت ماندن مطرح است نه غم ودرد ملت ومردم ،اما هموطنان خوبم بیاد داشته باشید که چوب خدا صدا ندارد وانشالله این خود فروختگان بی احساس را به سزای اعمال شان خواهد رساند ،اما هموطن خوبم منتظر عدل الهی نباش و خدا را راضی بساز وخودت عدالت را در خلع این حکوت وحشت ملی بجا آور، متیقین باش که راضائیت خالق در این امر حاصل میگردد.
پاچاگل

>>>   به لیاص خدا اومردم شریف با عزت افغانستان
به حرمت خانواده ها ما او روشنفکران قلم بدستان در مور وحدت ملی یک پارچگی ملت افغانستان هرچه عاجل پیش به سوی خدا به سرنوشت یکپارچگی و آینده ملت توجه جدید کنید. دو شخص یک ریس جهمور از فامیل شبان کوچی ...یعنی شبان غنی کوچی زاده .... اداره کشور 30 ملیون نفوس با اقوام مختلف از توان این ...شخص مریض حفاظت ثبات آن غیر ممکن شده است. غنی شبان فردی خودکامه است ... حرف مفت می زند هر دو در غم ملت فقیر رنجیده افغانستان نیستند در قندوز نسل کشی شده و خانواده ها بی عزت وزمین زبیا حاصلخیز آن از سبب ... فرد بی برکت بی ایمان آسیب دیده است و از طرف مسئولان شورای امنیت به اساس عدم حفاظت از میهن غفلت وظیفه ای شده است ومسولین آن مرتکب خیانت ملی شده اند. شبان کوچی نوکر امریکا در ارگ نشته از خاطر پای لنگ برورن شده نمی تواند... غنی کوچی خودکام و به دستور هم دستان اش ... قندوز گدام خانه مردم ما را تبدیل به وحشت کرده اند و خسارات برجا منده از این حادثه ویرانی جوی ها و باغ ها و تجارت و داد وستد مردم ولایت قندو را شدیدا صدمه رساندند. در حالیکه ولایت قندوز گدام خانه غلات افغانستان است و از حیث اقتصادی و امنیتی یکی از نقاط بسیار استراتیژیکی کشور ما است که رهبر خود کام برای حفظ محیط سالم و منابع طبیعی اقتصادی آن باید تمرکز خاص ای می داشته. اما با تائسف حادثه درد آور کشتار دست جمعی شهروندان بیگناه و بی دفاع قندوز و بزرگترین گناه نابخشیدنی مسئولان دولت از اثر غفلت و ظیفوی که مرتکب خیانت شده اند ، مقصر اصلی فاجعه درد آور عدم مدریت کشور از سر قوماندان عالی قوای مسلح ریس جمهور و مشاور امنیت وزیر داخله و سرپرست وزارت دفاع ریس امنیت ملی کشور هستند. سر قوماندان عالی قوای مسلح ریس جمهور محمد اشرف غنی و مسئوولان ، مذرت خشک و بستن چشم شان بر حقایق با تصور اینکه مردم نا آگا ه و نا بینا مانند احمد ضیا اند، است.خلاصه ادامه راه حکومت داری در افغانستان از سبب تیکه داران قومی دشوار است اما با ایمان قوی به خداوند شجاعت و حمت سربازان ما و حدت ملت ما می توانم

>>>   نویسندهٔ محترم!
آقای عبدالله کسی است که به منافع هیچ کسی و هیچ قومی نمی اندیشد جز به منافع خود و گروه مافیائی ای که او را اداره میکنند. او گاهی خود را پشتون تبار جا میزند و گاهی هم تاجیک تبار و گاهی هم ساکن پنجشیر. ولی وفاداری او، در واقعیت امر، جز به استخبارات خارجی (منجمله سیا و موساد) به هیچ کس دیگری و هیچکدام از این اقوام نیست (البته باید گفت که او برعلاوه وفاداری خاصی به فیشن و لباس های شیک ...دارد). او و غنی مهره هائی اند که امریکا و همکارانش برای داغ نگهداشتن تنور جنگ و آتش و غم در افغانستان به کرسی قدرت سیاسی نشانده شده اند. پس نه از ع و نه از غ انتظار داشت که مرهمی بر زخم خونین مردم مظلوم افغانستان بگذارند. مردم باید چارهٔ دیگری بسنجند!
توانا

>>>   نه کل بماند نه کدو

>>>   عبدالله میتوانست به حیث اپوزیسیون بیشتر خدمت بکند. حال فقط مصرف اضافی بالای مالیات مردم است.

>>>   تاثیر دارد چون نبودش بهتر از بود است اگر نمیبود رئیس جمهور خوب یابد همه تصامیم وبرنامه هایش را بدون موانع عملی میکرد
ر

>>>   اما با تائسف بود نبود عبدالله حادثه درد آور کشتار دست جمعی شهروندان بیگناه و بی دفاع قندوز و بزرگترین گناه نابخشیدنی مسئولان دولت از اثر غفلت و ظیفوی که مرتکب خیانت شده اند ، مقصر اصلی فاجعه درد آور عدم مدریت کشور از سر قوماندان عالی قوای مسلح ریس جمهور و مشاور امنیت وزیر داخله و سرپرست وزارت دفاع ریس امنیت ملی کشور هستند. سر قوماندان عالی قوای مسلح ریس جمهور محمد اشرف غنی و مسئوولان ، مذرت خشک و بستن چشم شان بر حقایق با تصور اینکه مردم نا آگا ه و نا بینا مانند احمد ضیا اند، است.

>>>   به لیاص خدا اومردم شریف با عزت افغانستان
به حرمت خانواده ها ما او روشنفکران قلم بدستان در مور وحدت ملی یک پارچگی ملت افغانستان هرچه عاجل پیش به سوی خدا به سرنوشت یکپارچگی و آینده ملت توجه جدید کنید...

>>>   کدام تاج وبیرق را نگهداری کردن که از دستار پداران ونیکان این وطن نگهداری کنند تنهااز دالر وچوکی خود باکشتن جوانان باحمت وباغیرت نگهداری میکنند حیف وصدحیف برای این وطن که در دست نامردان افتاده.
مسافرجبری

>>>   عبدالله نماینده تاجک نیست وبالای پشتون ها هیچ کاری کرده نمیتواند هه هه هه هه

>>>   یک پشه آمد در گوش فیل نشست ، زمانیکه پشه از گوش فیل پرواز کرد به فیل گفت ، خدا حافظ. فیل گفت از آمدنت چه وقت خبر داشتم که حال از رفتنت. حضور وعدم داکتر عبدالله به اندازه ذره تاثیر ندارد. آیا عبدالله در کابل نبود که پلان سقوط کندز گرفته شد واو خوب خبر دارد؟ حال که آمده چه کاری کرده ؟ یک انسان ترسو وبی جرئت هیچ کاری کرده نمی تواند.

>>>   داکترعبدالله عبدالله رئیس اجذایه نه بنده خدا(ج) شد و نه خدمتگار مردم یک معامله گر است ...
امل

>>>   جای تاسف است که دزدان در افغانستان بر اریکه قدرت نشسته اند. اگر عین وغین دزد نباشند چطورممکن بود, چوکی های مهم را به اشخاص حریص وشارلاتان تسلیم دهند. وزارت های عمده، سفارت های مهم و نمایندگی های سیاسی پر درامد همه در اختیار اشخاص معلوم الحال و استفاده جو مختلس ودوسیه دار قرار گرفته است...بر دشمنان افغانستان !

>>>   مسئولین دولت ما گرفتار لنگی بسته کردن شده اند. نمی دانم که در آن چه دیده است و برای چه هدفی این کار را انجام می دهند. از اشرف غنی گرفته تا رئیس اجرایی و معاونین و سایر مسئولین!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است