دندغوری جزیره ای امن برای طالبان
مناطق امن برای طالبان در دیگر شهر ها، مانند قندوز ایجاد می شود و بالاخره یک روز سقوط می کند. آیا حکومت پاسخگوی این ناامنی ها و کشتارها خواهد بود یا آمریکا که ادعای حمایت از افغانستان را کرده است و در پشت پرده تفاهمنامه ها از طالبان حمایت می کند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۰    ۱۳۹۴/۷/۱۲ کد خبر: 103541 منبع: پرینت

در دند غوری بغلان تفاهمنامه ای از سوی حکومت ظاهراً با نمایندگان مردم امضا شده است اما اعتراض نمایندگان مجلس بر این است که این تفاهمنامه برای سپردن این ولسوالی به طالبان امضا شده است. امضای این تفاهمنامه چه زیانی برای مردم افغانستان و ولایت بغلان خواهد داشت؟ چه تاثیر منفی بر امنیت کشور می گذارد؟

فرهاد عظیمی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «نگرش» گفت: موافقتنامه ای که در دندغوری امضا شده، ظاهراً با این عنوان است که دولت با تعدادی از متنفذین محل آن را به امضا رسانده است تا از نفوذ طالبان جلوگیری کند. از این موضوع امتیاز دهی تمام عیار به طالبان مشاهده می شود. این افرادی که با آنها تفاهمنامه امضا شده است، فرماندهان طالبان هستند. فرماندهانی که در گذشته با آمریکا همکاری می کردند. تفاهمنامه هایی از این قبیل که در شهر های دیگر امضا شده بودند، هیچ پیامد مثبتی جز اینکه موجب تجهیز و تمویل بیشتر طالبان شوند، نداشت. در واقع هم اکنون دندغوری به جزیره ای امن برای طالبان تبدیل شده است.

وی در خصوص درگیری پارلمان در مورد این موضوع ابراز داشت: گلاب منگل این تفاهمنامه را به امضا رساند و با اعتراض برخی از نمایندگان، به مجلس برای استجواب فراخوانده شد. پس از سخنان وی در پارلمان برخی از نمایندگان برای وی کف زدند و کارش را تایید کردند. ما نمایندگانی که سوالهای انتقادی داشتیم، با شروع به صحبت، از حرف زدن ما جلوگیری به عمل آمد و مجلس به هم ریخت و متاسفانه گلاب منگل پاسخی به ما نداد. این جریان در مجلس طوری پیش رفت که گویا ما با یک قوم مخالفت داریم در حالیکه اینطور نبود. ما می خواستیم از سپردن دندغوری به طالبان انتقاد کنیم.

عظیمی اظهار کرد که دلیل سقوط قندوز امضای چنین تفاهمنامه هایی بوده است و افزود: یکی از نماینده ها در قندوز بارها از همین نوع زمینه سازی ها برای طالبان، با این گونه توافقنامه ها انجام داده است. با اعتراض نمایندگان دیگر دولت به آن مکان می رفت تا عملیات کند روز بعد از آن، این نماینده قندوز می آمد و فریاد می زد که در عملیات دولت مردم بیگناه از بین رفته است و ... بالاخره با نظریات مخالف و موافق، دولت طوری در قندوز عملیات کرد که طالبان در آنجا رشد کردند و همین هم باعث سقوط قندزو شد. حالا همان کسی که هر روز دفاع می کرد که هیچ چیز مهمی در قندوز نیست، هیچگونه طالبی در قندوز وجود ندارد و مردم در امان هستند، باید بیاید و پاسخ بدهد. چه کسی مسوولیت کسانی را که به رگبار گرفته شده اند، را برعهده می گیرد؟

این نماینده مجلس با امضای این تفاهمنامه پیش بینی بغلان و پل خمری را می کند و می گوید: ما اگر گلاب منگل را به استجواب خواستیم عین همین نگرانی را که برای قندوز داشتیم، برای پل خمری داریم. ما می دانیم مناطق امن برای طالبان در دیگر شهر ها، مانند قندوز ایجاد می شود و بالاخره یک روز سقوط می کنند و مردم همینگونه به رگبار بسته می شوند آنوقت چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ آیا حکومت پاسخگوی این ناامنی ها و کشتارها خواهد بود یا آمریکا که ادعای حمایت از افغانستان را کرده است و در پشت پرده این تفاهمنامه ها از طالبان حمایت می کند؟

وی معتقد است حکومت با پلان غربی ها سعی دارد با این اینکارها طالبان را تجهیز کرده و افزود: اینکارها برای به رسمیت شناختن طالبان و ایجاد یک منطقه امن برای آنها به خاطر تجهیز و تسلیح هر چه بیشتر آنها و عملیاتشان برسایر مناطق به شمول این منطقه است. مشخص است که شاید امروز بر این مناطق حمله نکنند و بر جاهای دیگری حمله کنند اما یک روز دیگر از همین منطقه به همین سرک پل خمری مزار شریف حمله خواهند کرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ...درحال حاضر؛ هرقدر منكر هويت قومي طالبان شويم، بهمان اندازه طالبان در ميان لايه هاي مختلف ...از خلقيهاي زرغوني گرفته تا خلقي هاي اميني واز اميني ها تا افغانملتي ها واز افغانملتي تا گلبديني ها ومايوويستهاي دو آتشه؛ طالبان را نه بعنوان يك گروه دهشت افگن وتروريست جنايتكار بلكه بحيث يك نيروي مقاومت ملي ... برسميت ميشناسند. هرگونه جنايت طالبان را منكر ميشوند و تمام بارگناهان را بدوش اقوام غير پشتون مي اندازند. اگر باور نداريد يك سر به صفحات دوستان ...تان بزنيد قرار گزارش يكي ازخبرنگاران آزاد به اسم وارث خان هوتك؛ ديروز درشهر مالموي سويدن؛ تعداد زياد از خلقيهاي دنمارك، ناروي وسويدن درشهرمالموي سويدن طي برگزاري يك محفل رسمي، اوضاع قندوز را به بررسي گرفتند وهمه به يك صدا؛ عليه اقوام غير... دشنامهاي ناموسي دادند...

>>>   برای بنده نیز مسالۀ خاموشی جناب پدرام در پیوند با دندغوری سوال برانگیز بود. به همین دلیل در این مورد از ایشان پرسیدم که پاسخ شان چنین بود: "مدتی را در مجلس حضور نداشتم. آجندای مجلس را نمی دانستم. بر فضای حاکم بر مجلس مسلط نبودم. معاهده دند غوری را نخوانده بودم. پس چگونه میتوانستم در اولین روز حضورم در مجلس با ذهن خالی سخنرانی کنم؟ تنها کاری که میتوانستیم بکنیم این بود که با مشوره هم یعنی آقای بهزاد، عظیمی و داکتر صاحب مهدی و من تصمیم بگبریم کی ها سخن بگویند، طبعا داکتر مهدی، بهزاد و عظیمی باید سخن میگفتند که گفتند و بسیار زیبا و محکم سخن گفتن، آنچه لازم بود گفته شد. از برنامه داکتر سعادت آگاهی نداشتیم که چی می خواهد بگوید، چیزی گفت که شما هم شنیدید و دیدید و کسی کسی را لت و کوپ نکرد، صرف یک جدال لفظی بود. اما اگر جدال فزیکی هم می شد من در شأن خودم نمیبینم به کسی سیلی بزنم. حتی دشمنم را و دوستان بهتر میدانند که مجلس جای مشت و لگد نیست. هیچ روشنفکری قرار نیست دندان کسی را در مجلس بشکند."از نظر من پاسخ آقای پدرام قانع کننده به نظر می آید. تمنای بنده از جناب شان و از همۀ شخصیتهای سیاسی یی که خود را به حوزۀ مقاومت و جهاد وابسته می دانند، اینست که در شرایط گرم و داغ کنونی حرف خود و حرف مردم خود را در هرفرصتی که میسر و ممکن است، بیان کنند. خاموشی زهر است. همچنان حفظ همبستگی سیاسی در قبال قضایای پیش آمده، از ضروریات همگانی است و برای یک وکیل مجلس و شخصیتهای سیاسی از وجایب اولیه است. به همین ترتیب از همه شخصیتهای سیاسی کشور تقاضا می شود تا در برابر رویداد فاجعه بار کندز و رویدادهای مشابه آینده، نه تنها خاموش نمانند بلکه با همبستگی هرچه بیشتر و با فراموش کردن سلیقه های شخصی در کنارهمدیگر، در یک خط واحد دفاع از وطن و دفاع از انسانیت و دفاع از مردم ایستادگی کنند. جا دارد، از بیانات عالمانه و قاطع جناب داکتر محی الدین مهدی، احمد بهزاد و فرهاد عظیمی تشکر و ستایش به عمل آید.

>>>   دیدگاه مرد و زن ، طالب و داعش ،کمونست و تکنوکرات فاشیزم قبیله در مورد وکلای باعزت غیر پشاتین یکیست !

>>>   همه میدانند که این تفاهمنامه برای طالبان یک پلت فورم ایجاد کرده است و ازان حملات خود را در مراحل جاری به دیگر جاها پلان وسازماندهی مینمایند اصطلاح عامیانه است که میگویند (کور هم میداند دلده شور است ) این امضاء کننده هاهیچ قدرتی ندارند تا دشمن را کنترول کنند و حتی خود ملوث اند هم به نعل میکبند و هم به میخ. من از منطقه هستم و حقیقت به من معلوم است.
م.ن.ح

>>>   ...وطن فروش همیشه معامله میکنند که زمینه بر بادی کشور را فراهم کنند یکی از آن جمله یار و رفیق شفیق اشرف غنی احمدزی گلاب منگل است که بدستور اشرف غنی احمدزی با دشمنان مردم افغانستان معایده امصا میکند وطالب خونخوار را بر منطقه مسلط می سازد ،بهوش بیا وطندار این ... را که از جمله اشرار بی فرهنگ هستند خلع کن ووطن را نجات بده وگر نه امروز یا فردا به سر نوشت مردم کندز دوچار خواهی شد .
پاچاگل

>>>   همین طور که پنجشیر جایی امن برای... است پس دند غور هم می تواند جایی امن برای طالبان باشد
جوزجانی

>>>   ای ...
اگر دند غوری هم بجان مردم برخیزد تو واری بوتلها بغلان را به کام طالب بی رحم خواهی انداخت!

>>>   مرسل انجنير مزمل...
خبرمؤثقی از منابع وزارت دفاع افغانستان به طورغیررسمی دراختیارگزارشنامه افغانستان قرارگرفته است که نشان میدهد، بسم الله «محمدی» ملقب به «مجاهد کبیر»، سابق وزیردفاع، لوی درستیز ووزیر داخله در حکومت حامد کرزی، دست به اختلاس شاخداری زده است که هم سنگ با جنایات بشری و خیانت به منافع ملی درتاریخ کشور محاسبه می شود. گزارش مشعر است که آقای محمدی در زمان تصدی وزارت دفاع، با انحصارکردن خریداری تفنگ های مدرن امریکایی نوع M4 مرتکب این تخلف شده است. درگزارش آمده است که وی درازاء هرمیل تفنگ M4 ساخت امریکا به اردوی ملی، مبلغ 5000 دالر از حساب وزارت برداشت کرده درعوض، با خریداری نسخه جعلی این سلاح از بازار دیره اسماعیل خان پشاور به مبلغ 8000 کلدار، ضربۀ بزرگی بر توان دفاعی مملکت وارد آورده است.... با پیش آمدن حوادث کندز، اردوی ملی وقطعات خاص به اسلحۀ موثر و قوی نیاز اشد داشتند؛ وقتی به سلاح کوت وزارت مراجعه شد، راز بزرگی افشا گردید ومعلوم شد که همه سلاح های M4 فاقد کیفیت است و قابل استفاده نمی باشد. این درحالی است که وی از پیمان کاران اصلی اکمال اسلحه و ضروریات لوژستیک اردو و پلیس ( مطابق قراردادهایی که ازامریکایی ها گرفته) به شمار میرود. قرارداد ساخت ساختمان جدید وزارت دفاع موسوم به«پنتاگون کابل» از طرف امریکایی ها به خانواده و شرکای وی داده شده است که مفاد حاصل از آن سرسام آور است. منابع نزدیک به ارگ و قصر سپیدار به طورمشترک، این گزارش ها را تصدیق کرده و ابراز تأسف می کنند. طبق قراردادی که با اردوی امریکا انجام شده بود، شرکت ها و کمپنی های جعلی که گروه وابسته به بسم الله از سال های 2002 به بعد تشکیل داد. اسلحه ومهمات تحت نام این که از بازارهای آزاد اکرائین و جمهوری چکبرای اردوی نوپای کشور وارد می شد؛ از انبارهای ذخیره در پنجشیر وشمالی تخلیه شده و سود حاصل از آن به حساب این گروه واریز شده است. طبق تحقیقات انجام داده شده ازسوی بازرسان داخلی و خارجی، جنرال بسم الله محمدی برای خریداری 6000 شش هزار میل تفنگ های م فور آمریکایی، برای هر میل تفنگ 5000 پنچ هزار دالر آمریکایی از بودجه وزارت کشیده است. این سلاح ها هم اکنون بدون استفاده در ذخیره گاه وزارت انبار شده است. هیأت فنی وزارت که اخیراً ازین سلاح ها دیدن کرده، به ارگ گزارش کرده است که همه آن ها جعلی واز استفاده خارج است. پروندۀ تخلیۀ کامل انبارهای شفاخانه چهار صد بستر ( مسما به شفاخانه سردار داود خان) که درآن بسم الله خان به اختلاس بیش از صد میلیون دالر از سوی بازرس امریکا متهم دانسته شده است؛ هنوز دست ناخورده است. ازین قرار، نیمی ازین مسئولیت به دوش ارتباطی های امریکایی است. این مورد، تنها نوک یک کوه یخ در پهنای یک بحر بیکران فساد و خیانت در تیم کرزی است. این درحالی است که بسم الله محمدی تازه به دنبال استفاده جویی از وضعیت کنونی به نفع خود است و قصد دارد که تحت نام «مجاهدین» تحرکات تازه یی را سازماندهی کند.
انجنير مزمل

>>>   ماسخنان محترم گلاب منگل را شنیدیم وسخنان محترم عظیمی رانیزشنیدیم گلاب منگل گفت که ما با بزرگان قوم دردند غوری موافقه نمودیم که گویا آنها به فعالیت طالبان اجازه نمیدهند حالا جناب عظیمی صاحب بزرگان قوم را اگرطالب میخواند به کدام ثبوت درغیرآن این گپ قابل تشویش نیست و جناب گلاب منگل کاریسیار معقول کرده است

>>>   این یک شروع تجزیه است و نقطه ضعف و بیچارگی حکومت است اگر در هر ولایت چنین جزیده های قدرت به طالبان داده شود حاکمیت واحد ملی و دولتی از بین میرود
نسرین فرزانه بغلان

>>>   سلام ! رفتن مخالفین دولت یک پروژه است که در زمان آقای کرزی توسط باداران شان و رهای پنجهزار مخالف دولت طرح شده بود واین پروژه در زمان آقای غنی و عبدالله در سمت شمال در حال تطبیق است که مثال آند معاهده ننگین شرم آور فاشیست ها در دند غوری میباشد که نوع از ستم ملی را گویند وگر نه تمام نا امنی افغانستان از جنوب و شرق میباشد که چرا اقای منگل داعیه مادر مانند را در منگل ودر جنوبی که هرروز انتهاری است با طالبان معاهده نمی بندد و قندهار سال هاست که جنگ است چار لالی با طالبان در ولسوالی های ناامن قندهار صلح را امضا نمی کند و ریس صاحب جمهور چرا هدایت به آقای منگل نمی دیهد که ولسوالی های صد در صد جنوبی را به برادران طالب نمی سپارند که دند غوری مرکز فارسی زبانان میباشد و باجور و یک خط دیورند دیگر میان افغانستان و آسیای میانه را برای سرزمین های فارسی زبان میسازند تا مردم مانند فلسطین دایم بسوزند . امضای دند غوری یک خیانت ملی بوده و هر انکه در پای این ورق امضا نموده اند به داد گاه عدلی وقضای شپرده واز ماموریت شان برطرف و جبران و خسارات مالی وجانی قندوز را بپردازند و هر گاه مخالفین دولت هر جای را که به زور جنگ میگیرند فرق دارد با معامله وطنفروشی . این معامله فسخ گردد وطالب اگر به زور جنگ میگیرد مخالف دولت است ولی نان از گندم قطغن زمین بخوریم و در نمک دانش خیانت کنیم کاری انسانی و ملی نخواهد بود .
زره

>>>   مگر دند غوری از خاک کشور نیست ؟ یا اینکه در داخل کشور حکومت دیگری هم وجود دارد که دولت با آن تفاهمنامه امضا می کند! این چیزی عجیب است آدم دیوانه می شود از شنیدن این اخبار. دولت اگر خودش توانایی حفظ کشور را ندارد آن رها کند نه اینکه با فرماندهان دشمن تفاهمنامه امضاکرده و مناطقی از کشور را به دست آنان بسپارد. فرض کنیم این فرماندهان طرفدار دولت هستند پس امضای تفاهمنامه با آنان چه معنا دارد. تفاهم نامه با کسی امضا می شود که تحت سیطره دولت نبوده و قدرت مستقل باشد. دولت با این کارهای غیر قانونی کشور را می خواهد کم کم بفروشد و در قبال آن چیزی به دست آورد که فقط برای اهداف شخصی به درد خواهد خورد.

>>>   حکومت غنی حکومت وحدت ملی نیست اما به این د لیل حکومت نفاق ملی است . چون زن غنی رولا غنی یهود تبار لبنان است به همین حساب غنی داما یهود است و غنی ریس جمهور حکومت نفاق ملی به دستور هم سفره آن در موقف سر قوماندان عالی قوای مسلح غفلت وظیفه ای در حفظ جان هزران باشینده قندوز نوده است و باعث فاجعه غم انگیز وتائسف بارشده است.

>>>   پاسداری حبیب الله خان کلکانی از فامیل شاه امان الله خان
بعد از اینکه حبیب الله خان کلکانی به قدرت رسید، به گفته مرحوم قاسم رشتیا یک دسته از خواهران جوان امان الله خان در ارگ موجود بودند. حبیب الله خان کلکانی درین هنگام نه تنها نگذاشت که دستان دشمنان امان الله خان به دامان دختران جوان برسد، بل پاسدار عزت وآبروی شان نیز گردید.درین هنگام شاه امان الله خان در قندهار سنگر گرفته و به طرف کابل لشکر کشید تا حبیب الله را از قدرت خلع کند. حبیب الله خان باوجود اینکه حریفش امان الله خان را با تمام قدرت و قوت در قندهار یافت، ولی روی همرفته حبیب الله خان از خواهران امان الله خان منحیث ابزار و وسیله سیاسی استفاده نکرد.و آنها را تک تک به اقارب و خیشاوندان ایشان سپرد. و مرحوم قاسم رشتیا می گویید،که چنین خودگذری و حرمت به زنان و زنان دشمنان را فقط می توان در حبیب الله خان کلکانی سراغ کرد.

>>>   طالبان بی فرهنگ بی غیرت وبی خبر از دین وحامیان وطرفداران ان از جمله کسانی اند که نه دین را میشناسند ونه غیرت وانسانیت را فقط وفقط به قدرت وپول فکر میکنند نه به چیز دیگری واز هر جانبی که برایشان پول وقدرت برسد به همان طرف نگاه شان است اگر طالبان اگاهی از دین میداشتند وغیرت اسلامی وانسانی میداشتند هرگز زن ودختر ومادران شانرا بدون سرپرست تنها در اسارت ای اس ای نمی گذاشتند وخودشان بخاطر نابودی کشور ما وقتل وقتال مردم مسلمان ما نمی امدند از ملاعمر گرفته تا ملا منصور ملعون گرفته تا پایین سطح طالبان حلقه بگوش فرمان انگلیس وپاکستان عمل میکنند وخجالت وشرم بکسانی است که ازین گروه بی دین بی غیرت دفاع وحمایت میکنند در حالیکه خودشان در چوکی های کلان دولت تکیه زده معاش وامتیازات از خزانه دولت که متعلق به ملت است میبرند اما در دفاع از اعمال ننگین طالبان بعنوان قوم وزبان هستند دودی زما خوری تو تو په سلاح خانه کوی .

>>>   این توافق را برای یک مدت کوتاهی میتوان نظر به اهداف مشخصی توجیه کرد اما برای دراز مدت این نوع توافق ها مناسب نیست. توافقنامه مشابهی بین دولت و بزرگان قوم در ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند امضا شد و سبب شد که ولسوالی گرمسیر به مرکز قومانده دهی و سوق الجیشی طالبان در منطقه تبدیل شود. طالبان بعد از حمله بر مناطق همجوار به گرمسیر فرار میکردند و دولت هم بنابر توافقنامه ذکر شده بر آنها حمله کرده نمیتوانست. طالبان در گرمسیر آزادانه گشت و گذار میکردند ولی ماموران دولتی در عوض به محل کار خود رفته نمیتوانستند.
پس باید دولت جمهوری افغانستان در مورد چنین توافقنامه ها تجدید نظر کند.
گل الرحمن: پکتیا

>>>   جناب عظیمی صاحب!
... رواداری نداریم که در دند غوری جاییکه هشتاد در صد ان پشتونها اند، ریختن خون قطع گردد" اصل گپ تانرا بگویید! مردم افغانستان شما را بیشتر از ان میشناسند که با ریختن "اشک تمساح" تان فریب بخورند." برای آقای زره که دندعوری را مرکز فارسی زبانان دانسته اند باید گفت که بکوشید معلومات تانرا در مورد کشور تان بالاببرید! در دند غوری 80 % قوم پشتون از قبیله احمدزی زندگی میکنند!!!
م.م.م

>>>   شروع تجزیه کلیمه اتحاد شمال است واگرتجزیه نمیخواهند چرا بعوض اتحاد شمال اتحاد افغانستان نام نگذاشتند

>>>   اگر از طالبان جنايت كار كه مردم كندز را به خاك وخون كشانيدند ويك تعداد طالبان دولتي يا همان ستون پنجم حمايت كردند، به حمايت خود ادامه دهند، بدون شك كه اين ها با اين نوع اعمال خاينانهء خود آب به آسياب دشمن انداخته و مقدمات تجزيه را فراهم مي كنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است