مرگ سیاسی نظامی طالبان در قندوز
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۰    ۱۳۹۴/۷/۱۲ کد خبر: 103523 منبع: پرینت

مخالفت های سیاسی ورقابت های محلی در قندوز دست بدست هم دادند و سبب شدند تا دولت افغانستان بزرگترین شکست در یک دهه گذشته را تجربه نماید و به همین ترتیب طالبان نیزبرای مدت کوتاه شیرینی پیروزی خودرا جشن بگیرند.

قرار نیست در این نوشته کوتاه چرایی سقوط قندوز را به تصویر بکشم ولی آنچه که مایه تاسف شهروندان است، حرف وحدیث های واضح ازارتکاب جرایم غیرانسانی و اسلامی طالبان و گروهای مسلح غیر مسوول در قندوز، رقابت های میان گروهی و مخالفت های سیاسی در این کلان شهر است که که وجدان های خفته را بیدار ساخت و حس نفرت و بدبینی نسبت به طالبان را در بین مردم به شدت افزایش داد.

اگر تا دیروز بودند، کسانی که خواسته و یا ناخواسته تریبونی برای گروهای مسلح تفنگدارشده بودند، امروز با آشکار شدن وسعت جنایت ضد بشری در چند روز گذشته جرات ظاهر شدن در انظار را ندارند.

طالبان فکر می کردند که با سقوط شهر قندوز می توانند توانمندی و قدرت نظامی گروه خود را به رخ مردم و سیاست مداران بکشند و در گفتگوهای آینده صلح امتیازگیری نمایند.

در این شکی نیست که رهبران طالبان درچند روز گذشته خواب و خیال های خوشی را در سر می پروراندند و فکر می کردند سقوط قندوز برای شان پیشرفت است. گفته هایی وجود دارد که گمانه زنی ها در بین سران این گروه بخاطر تصاحب وزارت ها و تصدی ولایت ها افزایش یافته بود ولی ارتکاب اعمال مخالف ارزش های اسلامی ازقتل و کشتار گرفته تا تجاوز و بی عفتی به زنان، جایگاه این گروه را در بین افکار عامه به صفر رساند.

فجایعی که تفنگ داران این گروه در قندوز مرتکب شدند، آوازه بدنامی طالبان را از مرزها فراتر برد و حتی بار دیگر جهانی ساخت. سازمان های جهانی بخصوص عفو بین الملل و نهادهای حقوق بشری جهانی یکصدا تصاویر مدهش حضورکوتاه مدت طالبان و اعمال ضد بشری آنانرا رابه جهان مخابره نمود و بدین ترتیب مرگ سیاسی این گروه را بار دگر رقم زد.

اگر از ممهترین پیامدهای سقوط قندوز را افزایش حس نفرت و بدبینی شهروندان نسبت به این گروه متهجر بدانیم باید اعتراف کنیم که بازپس گیری سریع و آزاد سازی مجدد این شهر استراتژیک نیز، توانمندی و شجاعت نیروهای مسلح کشور را به نمایش گذاشت.


فرهاد جیلانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   روی اشــرار سیاه همراه با حامیان داخلی پشت پرده شان ! ازین گروه جاهل جز وحشت ویرانی خون چیزی دیگری کس انتظار ندارد

>>>   واقعا
شهرمسکونیم خیلی دور ازقندوز است چندتجربه مردم ازین جنگ درمنطقه من آموختند:
1- میگویندگروپ دزدان بادزدان محبس دست یکی کرده چورکردن
2-داخل شهرجنگیدند درحالیکه بخوبی می فهمیدندکه اداره کرده نمیتوانندیعنی موجب قتل اهالی شدند
3- ازخانه های مردم سنگرگیری کردندتاخانه های مردم مانندکابل وقت ویران شودگویا بجای امنیت و آبادی خرابی و کشتارآوردند.
مردم ازکثافت شان آواره شدپروانداشتندیعنی سرشته نمیتوانست بخانه زنبوردست زد
حال چهره طالبان برای مردم کاملا آشکارشدکه مانندمجاهدین سابق گله دزدان و قاتلین بشربودندوهستند
4-کسانیکه خودرانزدیک طالب یاامیدوارطالب بودندخانه شان ویران خودشان هلاک شدند آینده مردم طالب رابخانه خودجای نخواهدداد.
وطندار

>>>   درجریان پاکسازی قندوز عملکردوتواناییهای اردومشخص شد وتوطئه های دشمنان خارجی وفریب خوردگان داخلی برای غالب نشان دادن طالبان شکست خورد .قبلا می گفتندافغانستان درحال سقوط است امااکنون مزدوران طالب حتی درشهریک هفته مقاومت نتوانستند.
البته تفرقه افکنی رسانه هاباید متوقف شود.
شیوا

>>>   هم تباران عزیز بیائید فراتر به اندیشیم مایک قوم نیستیم یک ملت استیم درد آن تاجک بدخشی درد من است دردآن تاجک قندوزی تاجک بغلانی وخلاصه درد آن تاجک که دراین کره زمین زنده گی من کند دردمن است ناموس آن ناموس ملی من وتو است مایک ملت قهرمان مجاهد والحمدلله مسلمان استیم نبایدگذاشت که عده از قبیله فاسد یهود سلیمان کوهی قصدنابودی من وتو راداشته باشدو بالای عزت و ناموس ماخیانت وظلم کند
بیا ای هم تبارعزیز دست مرا توبگیرومن دست توبسیج شوید متحدشوید اتفاق کن و درس عبرت وپند بدهیم برآن قبیله فاسدجنایت کاران تاریخ که به دستور بیگانگان چهل سال است که من وتو را می کشد ودرحق ما جنایت وخیانت می کند آخر ترا چی شده که غافل وبی پروا استی مگرتو ازنسل خراسان نیستی مگرتاریخ باباو اجدات قهرمانت راهمچو ابومسلم خراسانی حبیب الله خان غازی کلکانی میرمسجدی خان کوهستانی میربچه خا کوهدامنی و احمدشاه مسعود فراموش نموده ای که برضد قبیله های ظالم جهادمقاومت وایستاده گی نمودن وامروز نام و نشان شان به خط زرین درتاریخ نوشته است
برخیز غافل مباش وباملت خراسان هم دست و هم پیمان باش ما هرگزآن بیرق فرمایشی انگلیس راقبول نداریم بیرق ماهمانابیرق مقاومت خراسانیان است و نام و نشان ماهما نا خراسانی خراسانی الاصل ایم من هرگزافغان یهود نیستم بیائید نام و نشان گذشته وحقیقی خود را دوباره زنده نگهداریم که سال های قبل قبیله جنایت کارتاریخ به او به چشم بدنگرسته بود و انتقام خون شهدای ملت مارا که در قندوزبدخشان ودیگرولایات به نام تاجک کشته می شوند بگیریم

>>>   حادثه قندوز درد آور و بزرگترین گناه نابخشیدنی با سران حکومت
سقوط بشتر از يك شبانه روز ولایت قندوز به دست طالبان از اثرغفلت سر قوماندان عالی قوای مسلح ریس جمهور محمد اشرف غنی و هم در نبود ریس اجرایی حکومت داکتر عبد الله و معاون اول ریس جمهور جنرال عبد الرشید دوستم بی سواد والی فراری چکر زن آن عمر صافی و ریس امنیت قندوز رخصتی در خان ؛ طالبان فرصت را غنیمت شمردند ، از بیز حمایت شان از ولسوالی چهادره قندوز حمله به شهر قندوز کنترل و شهر را برای بیشتر از یک شبانه روز بدست گرفتند.
ریس چمهور و معاونین آن و ریس اجرائیه و معاونین آن در هنگام تحلیف گرفتن قدرت را که ملت به عنوان امانتی مقدس به آنها سپرده است و در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت افغانستان به خداوند قادر و متعال سو گند یاد کردند که پاسدار قانون اساسی کشور پشتیبانی از حق و گسترش عدالت و از هر گونه خود کامگی بپرهزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است ، حمایت می کنند.

>>>   طالبان با داعش تفاوت ندارد هردو ساخته و بافته استعمار است منتها به نامها و روشهای مختلف عمل می کنند.

>>>   این خیانت وجنایت طالبان از قبل دربین این گروج نادان از دین ودنیا معاصر وجود داشت اما از جنایات بشری واسلامی انها پرده پوشی صورت میگرفت اما در حادثه قندوز از بسکه جنایت این گروه نا بکار ونادان زیاد بود وتصاویر از جنایات شان در رسانه ها وفیسبوک ها به تصویر کشیده شده که دیگر امکان پوشاندن جنایات شان امکان پذیر نبود واز انجام جنایت طالبان که در قندوز درحق مردمان ملکی انجام دادند بیشتر ازهتلر وهلاکو بود ووجدان هر انسان را به لرزه دراورده وجرعت پرده اندازی حامیان سلب کرد تا غیر عاقلانه وخلاف حقیقت در دفاع انها در مقابل خشم مردم وجهان ایستادگی کنند ازین لحاظ چهره های سیاه طلبان جنایت پیشه ضد بشری حامیان انها را وادار به اعتراف از جنایات انجام شده طالبان نمود ودیگر نتوانستند با رفتار های زیکزاک وپرداس دادن از جنایات انجام شده طالبان در ولایت قندوز از ان پرده پوشی کنند .

>>>   یکروزی طالبان تندرو با این تفنگ داران شکم کلان غیر مسول روبرو شوند و واقعاً کسی دیگری مانند اردوی ملی و پولیس ملی نباشد با اینها میدانند که جنگ یعنی چه, مردم افغانستان را این افراد مسلح غیر مسول بلکل گروگان گرفته اند اینها نه قانون را بالای خود حاکم میدانند و نه به کسی دیگری چانس شمولیت در قدرت را, افسوس شما بزودی روبه زوال میروید و تمام کار نامه های تان درج واقعی تاریخ افغانستان گردیده است.

>>>   فرهاد جان، بهتر بود هيج ننويسى!!! عفت و ارزش نوشتىن در لغات جرب و كته نيست، بلكه در مهتوا و حقيقت مضمون است!!! بحيث يك نو يسمده تو بايد معلومات تصديق شده و كره داشته باشى. تا مضمونت قابل قبول أفكار عامه قرار بيكرد. نه به ديد يك بروبانكر ديده شوى!!! از نوشتن يكى مى توان شخصيت آش ارزيابى شود. بس حقيقت بنويس!!!!
افغان

>>>   راه هاى مواصلاتى شمال بايد توسط مردمان بومى شمال كنترول و عمليات نظامى بالاى ولسوالى هاى دشت ارجى و قلعه زال صورت بكيرد عمليات تصفيوى ضرورت است براى برطرفى اتمر خلقى در كابل مظاهره صورت كيرد

>>>   اين ها همه حرفها مفت است تمام پشتون ها پشتباني طالبان شمول اشرف وغني وكرزي هدف اين ها تضعيف كردن قوم هاي غير پشتون است اين ها از هر كاري باعث از بين بردن غير پشتون باشه استفاده

>>>   در افغانستان ما وشما هیچ گروهی مرگ سیاسی و نظامی ندارند و اگر ميداشت ...در سانه قدرت نظامی و سیاسی افغانستان وجود نداشتند پس هالا که اینها در سانه قدرت نظامی و سیاسی افغانستان وجود دارد پس طالبان هم میتواند وجود داشته باشد
جوزجانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است