همکاری حکومت در انتقال طالبان به قندوز
تلاش هایی صورت می گیرد تا وضعیت افغانستان به گونه ای نشان داده شود که نیروهای افغانستان قادر به دفاع نیستند و دوباره نیاز به نیروهای خارجی در افغانستان وجود دارد تا آمریکا فرمان دوباره ی فرستادن تعدادی از نیروهای آمریکایی را در افغانستان یا حضور دوام دار ترشان را صادر کند 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۳    ۱۳۹۴/۷/۱۱ کد خبر: 103480 منبع: پرینت

طالبان با سه روز حضور در rقندوز دارایی های مردم را به تاراج بردند و خودسرانه به کشتن مردم عادی و نیروهای امنیتی پرداختند. آنها در شهر ترس و وحشت را بر مردم ایجاد کرده اند و ساختمان های دولتی را به آتش کشیدند. هم اکنون مردم به هیچ گونه امکانات زندگی در شهر دسترسی ندارند. گرسنه و تشنه از ترس طالبان در خانه هایشان پنهان هستند. چه کسی باید چنین سرنوشت قندوزی ها را بپردازد؟

فهیم دشتی روزنامه نگار در برنامه «فراخبر» گفت: عملکرد نیروهای نظامی افغانستان در دو روز گذشته درعملیات هایی که در قندوز داشتند عملکردی قابل افتخار برای مردم افغانستان است. آنها مناطقی از قندوز را تصرف کردند و آمار پایینی از تلفات را داشتند و این مشخص می کند نیروهایی قابل اعتماد هستند. در دو روز گذشته، فرماندهی در میدان جنگ هم فرماندهی خوبی بوده است. نیروها با همین فرماندهی توانسته اند به موفقیت برسند اما متاسفانه فرماندهی ارشد نیروهای امنیتی و نظامی ما چه در پیشگیری از سقوط، چه در بازپسگیری قندوز ضعیف عمل کرده است.

وی ادامه داد: اخباری که در مورد مشکلات بدخشان،وردوج، بهارک یا در بغلان وجود دارد نشان می دهد که مدیران ارشد امنیتی نمی توانند درست برنامه ریزی کنند و از مشکلات پیشگیری نمایند و نمی توانند پاسخی درست در زمان درست ارایه کنند.

دشتی در خصوص مشکلات مردم در قندوز عنوان کرد: مردم با مشکلات جدی مواجه هستند. علاوه بر جنایاتی که بر آنها صورت گرفته است، آب و غذا ندارند با وجودی که رییس جمهور کمیسیون هایی را توظیف کرده است که به این مسایل رسیدگی کنند هنوز نتیجه کار آنها معلوم نیست. نمی دانم که چرا والی قندوز هر روز در رسانه ها ظاهر می شود و سخن می گوید، به جای اینکه به کمیسیون ها برود و پاسخ عملکرد ضعیف خود و یا پاسخ معامله ای که بر سر شهر قندوز کرده است را بدهد.

این روزنامه نگار معتقد است جنگ ها در شمال نوعی بازی از جانب کشورهای بزرگ است است و افزود: تلاش هایی صورت می گیرد تا وضعیت افغانستان به گونه ای نشان داده شود که نیروهای افغانستان قادر به دفاع نیستند و دوباره نیاز به نیروهای خارجی در افغانستان وجود دارد تا آمریکا فرمان دوباره ی فرستادن تعدادی از نیروهای آمریکایی را در افغانستان یا حضور دوام دار ترشان را صادر کند. این می تواند یک نوع بازی باشد اما یک بازی که به قیمت جان مردم تمام می شود. رییس اجرایی دیروز اعلام کرد که ما دوباره به حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیاز داریم و انگلیس و آلمان هم اعلام کردند که دوباره نیروهای خود را می فرستیم.

وی یکی از عوامل شکست جنگ را خودکامگی رییس جمهور دانسته و گفت: یکی از ضعف های افغانستان این است که وقتی فردی به قدرت می رسد گمان می کند که جامع الکمالات است و همه چیز را می داند و همین هم باعث می شود که وی تبدیل به فردی خودرای و دیکتاتور شود. حالا اشرف غنی هم فکر می کند که هر تصمیمی می گیرد درست است و تمام مردم اشتباه فکر می کنند. طوریکه تا کنون وزارت دفاع وزیر ندارد و رییس جمهور به میل خود آن را با سرپرست نگاه داشته است.

دشتی همکاری با طالبان را از سوی حکومت غیر قابل انکار دانسته و ابراز داشت: قبل ها وقتی بر دولتمردان انتقاد می شد که چطور طالبان به هلمند، ننگرهار و یا خوست می آیند و با این گستردگی می جنگند، بهانه دولتمردان این بود که این شهرها در مرز پاکستان قرار دارند و طالبان هرگاه خواستند به پاکستان می روند و وقتی آماده شدند بر می گردند و می جنگند اما حالا این بهانه وجودندارد. قندوز با پاکستان هم مرز نیست. وقتی آنها بخواهند از پاکستان به قندوز برسند، باید کیلومترها راه طی شود. این موضوع به این معنا است ستون پنجم که این روزها همه حرف از آن می زنند وجود دارد و بسیار قوی هم کار می کند. چرا که اگر طالبان بخواهند از خوست به قندوز بیایند، باید خوست، پکتیا، لوگر، کابل، پروان، کاپیسا و بغلان را بگذرانند تا به قندوز برسند. اگر فکر کنیم از طرف شرق آمده اند باید بدخشان و تخار را بگذرانند تا به قندوز برسند. پس این راهی که طالبان می َآیند و تجهیزات خود را از آن انتقال می دهند از مسیری می گذرد که دولت بر آن حاکمیت دارد. وقتی آنها از این راهها می گذرند به این معنا است که با آنها همکاری صورت می گیرد. این همکاری هم از جانب کسانی صورت می گیرد که در دستگاه حکومت کار می کنند.

وی در پایان گفت: امروز سوال مردم افغانستان این است که چرا از تمام همکاری ها یا معاملاتی که درون حکومت با دشمنان صورت می گیرد چشم پوشی می شود. رییس جمهور افغانستان مسوول است که کشف کند چه کسی باعث سقوط قندوز و این همکاری ها شده تا مجازات شود و تاوان بدهد.

کد(30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بلی جندی قبل من هم عین سوال را داشتم که طالبان چطوز و یکدم اکمالات میکنند و برق آسا عمل میکنند، صد در صد دستهای پیدا و پنهان که حتی با دیده درایی از عملکرد طالبان هنوز از طریق مختلف میدیا و مصاحبه هایشان در حضور همه از حمایت خود دریغ نمیکنند و آنهارا فرشته نجات بمردم معرفی میکنند و هیچ شرم و حیا در ایشان دیده نمیشود و .....
ببینید این حمایت از جانب کیها صورت میگیرد ؟ اگر وجدان ........

>>>   شجاعت ظهیرسعادت را باید ستود اولین تابو شکنی توسط ظهیرسعادت صورت گرفت سخن گفتن بر علیه منافع خاص ... در افغانستان به یک تابو مبدل شده شکستاندند آن شجاعت میطلبد که این تابو شکنی امروزصورت گرفت امیدواریم رهبران ووکیلان دیگر مجلس امروز از استقبال گسترده مردم از شجاعت ظهیرسعادت درسی گرفته باشند حداقل برای حفظ بقای خودشان هم که شده با مردم باشند دیگر بخاطر منافع ... زیر نام منافع ملی و یا برای بدست آوردند مادیات منافع ملت خود شان را به بازی نگیرند...

>>>   باناموس مردم با آ برو و شرف عزت مردم بازی نکند که خداوند ميشرمانداين را مطمئن باشید

>>>   رابرت گیتس وزیر دفاع پشین امریکا در کتاب خاطرات خود نوشته است که آقای کرزی ( ملا عمر اصلی ) در یک نشست محرمانه در ارگ کابل از من خواست تا در از بین بردن سران جبهه شمال وتضعیف آنها همرایش همکاری نمایم. کرزی به من گفت بزرگ ترین تهدید در برابر حکومت من جبهه شمال است نه طالبان. وکرزی افزوده که حد اقل دست مرا در تقویه طالبان باز بگذارید تا بتوانم از آنطریق تفنگ سالاران را از بین ببرم....

>>>   طالب یعنی... طالب یعنی انتحار، انفجار، وحشی وصدها جنایت دیگیر
آتش گل از قندهار

>>>   نمي دانم اي ... بي غيرت بي همت كه 95 فيصد قواي نظامي قندوز را در دست داشت حال مسئو ليت بي همتي بي غيرتي خويش را گاهي به گردن اتمر مي اندا زند گاهي به گردن پا كستان چرا خودرا به دار نمي زنيد اي دوم بار است كه با توپ طياره لشكريان... از ميدان جنگ از دست دو صد نفر طالب فرار مي كنيد اي بي غيرتان چرا خود كشي نمي كنيد والله اگز زره غيرت در وجود تان باشد برويد يك كمي زهر بخوريد

>>>   تحلیل بسیار حرفه ای و کاملا درست است
فرهاد .ا.ا

>>>   چرا تاجیک ها از ناموس تان دفاع نګردید؟؟؟اګر ...ا فاشست هست پس علیه آنان جنګ کنید ضرورت به حکومت و وحدت ساخت عبدالله قند های مار استین نیست پس جنګ علیه ترویست نیست جنګ قومی هست فقد شروع کنید. اګر نه کردید تاجیک ها از سر مین اجدای تان نیست نابود می شوید.

>>>   با تائسف حادثه درد آور کشتار دست جمعی شهروندان بیگناه و بی دفاع قندوز و بزرگترین گناه نابخشیدنی مسئولان دولت از اثر غفلت و ظیفوی که مرتکب خیانت شده اند ، مقصر اصلی فاجعه درد آور عدم مدریت کشور از طرف سر قوماندان عالی قوای مسلح ریس جمهور و مشاور امنیت وزیر داخله و سرپرست وزارت دفاع ریس امنیت ملی کشور هستند. سر قوماندان عالی قوای مسلح ریس جمهور محمد اشرف غنی و مسئوولان ، مذرت خشک و بستن چشم شان بر حقایق با تصور اینکه مردم نا آگاه و نابینا مانند احمد ضیا اند است

>>>   هم تباران عزیز بیائید فراتر به اندیشیم مایک قوم نیستیم یک ملت استیم درد آن تاجک بدخشی درد من است دردآن تاجک قندوزی تاجک بغلانی وخلاصه درد آن تاجک که دراین کره زمین زنده گی من کند دردمن است ناموس آن ناموس ملی من وتو است مایک ملت قهرمان مجاهدوالحمدلله مسلمان استیم نبایدگذاشت که عده ازقبیله فاسد یهودسلیمان کوهی قصدنابودی من وتوراداشته باشدوبالای عزت و ناموس ماخیانت وظلم کند بیا ای هم تبارعزیز دست مراتوبگیرومن دست توبسیج شویدمتحدشوید اتفاق کن و درس عبرت وپند بدهیم برآن قبیله فاسدجنایت کاران تاریخ که به دستوربیگانگان چهل سال است که من وتورا می کشد ودرحق ما جنایت وخیانت می کند آخر ترا چی شده که غافل وبی پروا استی مگرتوازنسل خراسان نیستی مگرتاریخ باباواجدات قهرمانت راهمچو ابومسلم خراسانی حبیب الله خان غازی کلکانی میرمسجدی خان کوهستانی میربچه خا کوهدامنی واحمدشاه مسعود فراموش نموده ای که برضد قبیله های ظالم جهادمقاومت وایستاده گی نمودن وامروز نام و نشان شان به خط زرین درتاریخ نوشته است برخیز غافل مباش وباملت خراسان هم دست و هم پیمان باش ما هرگزآن بیرق فرمایشی انگلیس راقبول نداریم بیرق ماهمانابیرق مقاومت خراسانیان است و نام و نشان ماهما نا خراسانی خراسانی الاصل ایم من هرگزافغان یهود نیستم بیائید نام و نشان گذشته وحقیقی خود را دوباره زنده نگهداریم که سال های قبل قبیله جنایت کارتاریخ به او به چشم بدنگرسته بود و انتقام خون شهدای ملت مارا که درقندوزبدخشان ودیگرولایات به نام تاجک کشته می شوندبگیریم

>>>   من يك پيام براي امروالله صالح، استاد عطا محمد نور، محمد يونس قانوني، بسم الله خان و داكتر عبدالله را دارم...پس كدام مرگ بهتر است؟ از مرگ مردانه وار آمرصاحب بزرگوار شما بايد بياموزيد و مرگ مردانه وار را انتخاب كنيد تا اينكه مرغ مانند مردار شويد.

>>>   حکومت غنی حکومت وحدت ملی نیست حکومت نفاق ملی است در حکومت نفاق ملی غنی سر قوماندان عالی قوای مسلح ، داکتر عبدالله ریس اجرایی حکومت نفاق ملی ، حنیف اتمر مشاور ارشد ریش شوارای امنیت حکومت نفاق ملی ریس امنیت ملی رحمت الله نبیل ، نور الق علومی وزیر داخله ، استانکزی قاتل استاد ربانی سرپرست وزارت دفاع حکومت نفاق ملی افغانستان کشوری است که از چهار قوم بزرگ بیشتر از یک ملیون نفوسی تشکیل شده است .چهار ارگ مهم امنیت بین اقوام آن تقسیم باشد و حکومت وحدت ملی نام گفته می شود . مسئولان امنیت هم شان از یک قوم است و از همین سبب غفلت کاری در قندوز باعث فاجعه غم انگیز و تاسف بارشده است.

>>>   طالب‌های بدخشان تاجیک اند، اما من طالب نیستم. و از آنها دفاع نمی کنم. پشتون بودن اکثر طالب‌ها سبب نمی شود که اکثر پشتون‌ها را طالب خطاب کنیم. طالب یک انحراف فکری است. در هرجا ممکن است پیدا شود. آنهایی که پشتون‌ها را طالب می گویند، باید از سربازان پشتون که در صفوف ارتش و پولیس برای دفاع از ناموس و جان خواهران و برادران کندزی‌شان جنگیدند، بشرمند....همچنان کسی که از طالب دفاع می کند، طالب است. مهم نیست که «ایزاربند» دارد یا «نکتایی»

>>>   حضور دوباره قواء خارجی در افغانستان ضرور است والا . . .
م.هیکل سیاس

>>>   حضور نیروی امریکایی در افغانستان بهتر از طالبان ای اس ای پاکستان جوته خور انگلیس است .

>>>   امروز همه مردم کشور می دانند که موضوع از چه فرار است (کور هم می داند می داند دلده شور است) یک گروه منفور ،متحجر ،وحشی و تروریست قرون وسطایی که به شمول پاکستان هیچ کشوری از آن علنآ حمایت نمی کنند. درین حاک علیه 46 کشور در رائس سر دمدار جهان (امریکا) + افغانستان 13 سال است می جنگد و شکست هم نمی خورد و برعکس توان محاربوی اش با گذشت هر روز افزایش می یابد به حدی می رسد که توانایی تصرف شهر ها را کسب می کند. یقینآ نیروی بزرگی عقب این گروه است . (معماء طالب) ... بخ نظر من درین ساحه آسیا یک مثلث اهریمنی تشکیل شده که هرکدام درین بازی دنبال منافع شان است. رائس های مثلث عبارت از:
1- ایالات متحده و شرکایش ( تداوم حضورض در منطقه به خاطر اثر گذاری و نظارت بر روسیه،چین،هند و ایران
2- دولت پاکستان ( افغانستان و آسیای میانه منحیث مارکیت پاکستان،تامین منابع انرژی ، محل عقب نشینی مناسب در صورت بروز جنگ با هند.)
3- ناسیونالیست های متعصب و تنگ نظر که به شکل کوچی آمدند و اکنون خود را صاحبان اصیل این مرز و بوم می دانند و می خواهند تاریخ و فرهنک این دیار نیز به نام خودشان جعل نمایند،غیر از خود هیچ گروه و قوم دیگر را نمی پذیرند. برجسته ترین خصوصیات گروپ سوم اینست که به خاطر حفظ حاکمیت وتحکیم آن از هیچ نوعی معامله دریغ نمی کنند ،تاریخ 250 سال اخیر کشور مخصوصآ در چهار دهه اخیر به کرات دیده می شود. اکنون شما بگوئید مهمترین رائس مثلث شیطانی کدامش است و آنرا چگونه می توان ازمیان برداشت؟

>>>   احمد ضیاء نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب فراغت تحصیل دانشگاهی ندارد. ریس چمهور شایسته سالاری او را تنها اکنفا به برادر بودن او با قهرمان ملی کشور احمدشاه مسعود کرده است. حکومت داری خوب ؛ از تحقق عینی تا شعار های خالی ؛ به همین سبب حکومت وحدت ملی شل و ناتوان در حکومت داری خوب است.
زیر کشور های کمک دهنده با جامعه جهانی وقتی کمک های خود را به افغانستان می کنند یکی از خواسته حکومت داری خوب " است که مهم ترین شاخصه آن مبارزه با فساد است و اکنون در چنین فضایی که همه مردم کشور ما از وضعیت فساد انتقاد می کنند. نتیجه کار یک سال حکومت بحران ملی قطع کمک جامع جهان در حال حاضر میلیو نها نفر در سراسر افغانستان گرسنه ، بی مسکن و تفریباُ آنها فقیر مطلق هستند و هم به گونه فوری به غذا قوت لا یموت نیاز دارند. در واقع دولت رفاه نوعی نظام سیاسی است که خود را مسئول بهبود وضع عمومی اتباع کشور باید بداند و مزایای مادی را برای بیکاران ، بیماران از کار افتادگان و پیران فراهم کند.

>>>   یکی از دوستان سوالی مطرح کرد که برایم جالب بود، او میگفت در صورتی که امریکا و اشرف غنی و کرزی و دارو دسته انها طرفدار طالبان تروریست و خونریز و زناکار هستند چرا به یکبارگی طالبان را به قدرت نمیرسانند و بر اینهمه جرو جنجال خاتمه نمیدهند اینگونه با تسلیم کردن یک ولسوالی مثل دهنه غوری و یا تسلیم کردن یک ولایت همچون کندز و جنگ و گریز از دها ولسوالی های دیگر مشکل ایجاد میکنند و مردم را به قتل و قتال و. غارت و تجاوز و مهاجرت های اجباری میکشند، اگر دولت را به طالبان تسلیم کنند دیگر نه انتحاری و نه انفجاری پدید میآید و این طرفداران طالبان هم به نان و نوایی میرسند؟ زیرا مردم از جنگ خسته شده اند ودیگر نمیتوانند تحمل اینهمه فجایع و جنایات را داشته باشند . آری سوال درهمین جاست که چرا این رهبران خاین به دین و. میهن و مردم همچون کرزی و احمد زی و جنود جنایت کار شان اینگونه مردم را به مرگ تدریجی میکشند و میخواهند به تدریج و یواش یواش تمامی افغانستان را به سیطره طالبان مزدور درآورند که بعدآ طالبان با تبدیل کردن بیرقهای شان از سفید به سیاه به داعش مبدل شوند و در انسوی مرزها پرولپس کنند و جهان را به کشتار و تباهی بکشند. این یک حقیقت مبرهن است که سنگ و چوب و زمین و زمان و خدا ومردم و پشتون تاجک و ازبک و هزاره و ایماق و همه فرق های بشری از طالبان و داعش و عملکرد های آنها نفرت و انزجار عمیق دارند و همگی حاضرند بمیرند اما یک لحظه هم زیر سیطره طالبان تروریست زندگی نه کنند و همین موضوع است که دولت کرزی و اشرف غنی و امریکا و ناتو و حتی سازمان ملل به این نتیجه رسیده اند که بایستی طالبان و یا به عباره دیگر داعش که هردو آنها دو روی یک سکه هستند بر مردم سلحشور افغانستان به تدریج تحمیل شوند تا این ابر قدرتها بتوانند به برنامه های وحشیانه و خطرناک خویش نایل شوند، این جنگهای خورد و بزرگ و کشتار و انفجار و حتی تجاوز به ننگ و ناموس مردم به وسیله طالبان به خاطر آنست که مردم را به این نتیجه برساند که طالبان یک نیروی خیلی قدرتمند و مدهش هستند که حتی زور امریکا و ناتو و دولت کرزی و اشرف زی و سازمان ملل و حتی کمکهای تمامی جهان نمیتواند از پیروزی و تسلط طالبان بکاهد و راه پیروزی آنها را مسدود کند و آنها در فرجام پیروز هستند و جهان در مقابل این گروه به زانو در امده است پس بایستی تسلیم شوند و در زیر سیطره داعش و طالبان که حکومتهای ضد بشری و ضد اسلامی و ضد انسانی دارند به ذلت زندگی نمایند. در اینصورت تمامی سرمایه های مادی و معنوی جهان اسلام در خدمت باداران یهود و نصاری آنها در خواهد آمد- همین امروز که داعش بر سوریه و عرق تسلط پیدا کرده است، نفت سوریه و عراق در تمامی کشور های غربی به پول اندک سرازیر میشود و ذخایر نفتی خداداد نفتی جهان اسلام را بیرحمانه تاراج مینمایند و داعش این وجبیه را برای کشورهای غربی و یهودی کاملا مهیا و مساعد ساخته است و کشور های تاراجگر غربی برای ده ها سال ذخایر شانرا از نفت خلیج و کشور های عربی مملو ساخته اند و این چیزیست که برای دستیابی آن روسها و امریکایی ها سالهای متمادی جنگ سردی در میان شان جاری بود ، دیگر دوران آن گذشته است که یک کشوری بر کشور دیگری به گونه فزیکی حمله نموده و آنرا اشغال نماید و سرمایه های مادی و معنوی آنرا تاراج و غارت نماید ، زیرا استعمار گران امروزی با درهم شکستن تمامی نیروهای نظامی و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی از درون و برون و بوسیله عمال خود که در ظاهر همچون طالبان و داعش سنگ ضدیت با امریکا و جهان غرب را به سینه میکوبند بر این کشورها پیروز میشود و در مقابل فرزندان و اتباع جنگ زده و گرسنه و آواره آنها سرمایه های شانرا به تاراج و غارت می نشینند، از اینجا کاملا مبرهن میشود که چرا کرزی با آنکه بوسیله نیروهای امریکایی به اریکه قدرت نشانده شده بود کوس ضدیت با امریکا را همچون طالبان سر میداد و با این قال و مقالش میخواست در ذهنیت های خام و نارسا چنین القاء کند که او واقعا یه افغانستانی وطندوست است و از دل و جان برضد امریکا و عزایم آن میباشد. بهمین ملحوظ کرزی و اشرف غنی احمد زی و حواریون جنایت کار آن به تدریج مردم افغانستان بخصوص نیروهای واقعی آنها راتاراج نموده و با کشتار های سیاسی و درهم ریزی اقتصادی دو. دسته تسلیم دشمن میکنند، جهان غرب و دست های نامریی پشت پرده برای اینکه مردم افغانستان را گول زده باشند قبل از سیطره کرزی و اشرف غنی از آنها فرشته های نجات برای مردم افغانستان ساختند و صد ها تاپه دکتر و انجنیر و مغز متفکر و امثال آنها را بر آنها چسبانیدند تا مردم را اغفال کنند و. در دامهای شیطانی اینها گرفتار نمایند
مریم - کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است