ایجاد پروژه های تحفظی خاک و تنظیم آب
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۹    ۱۳۹۴/۷/۵ کد خبر: 103081 منبع: پرینت

پروژه های حفاظتی خاک و تنظیم آب در نقاط صیقل شده و برهنه از پوش گیاهی در کوه تپه های خاکی، باعث تسریع نفوذ پذیری آب برف و باران در خاک و جلوگیری از جاری شدن سریع رواناب در روی خاک، آب برف و باران در چوقری های حفر شده جمع می شود.

در داخل خاک، آب تجمع یافته فرو رفته و خاک را به مدت طولانی مرطوب برای گیاهان کاشته شده نگه می دارد. پروژه های تحفظی خاک و تنظیم آب موجب بلند بردن درجه حاصلخیزی خاک از طریق افزایش نمو گیاهان و بقای آنها در خاک می شود.

گیاهان و نباتات همچنین باعث کاهش اثرات خشکسالی، کاهش فرسایش خاک و سایر اثرات مخرب زیست محیطی می شوند. یگانه علتی که سبب سرازیرشدن سیل در یک منطقه می شود، از دیدگاه کارشناسان حفظ محیط زیست، همانا از بین رفتن پوشش گیاهی آن محل از طریق چرای بیش از حد، قطع بیرحمانه درختان و بوته های کوهی برای هیزم سوخت پخت پز و گرم کردن خانه ها روستاها یا منهدم ساختتن درختان باغی دامنه های میلان دار به زمین زراعتی و یا تبدیل دامنه های خاکی چراگاه ها به زمین های زراعتی للمی است.

هدف از این فعالیت های برنامه تحفظی خاک و تنظیم آب در جهت پوشانیدن روی زمین بوسله کاشت نباتات یا گیاهان و این تدابیر بخاطر جلوگیری از تخریب خاک و در نهایت پیشگیری از اثرات بلند روی درجه حرارت کره زمین می باشند. هیچ چیزی در تخریب زمین های زراعتی بدتر از سیلاب نمی باشد و خساراتی که از این طریق به دهقانان می رسد از سنجش و اندازه بیرون است. آباد ساختن آن به شکل اولیه با مصرف بی اندازه زیاد را می طلبد که به هیچوجه دهقان بدون کمک دولت از عهده آن نمی تواند برآید.

یکی از فواید پروژه های تحفظی خاک و تنظیم آب در تپه ها و دامنه خاکی برای جوانان بیکار روستا که قادر به پیشبرد آن باشند دستمزد پرداختی از پروژه است و به این ترتیب نه تنها محرکی پایدار بلکه جریانی متداوم از در آمد برای جوانان بیکار نیامند روستاها دستمزد ماهیانه به آنها ایجاد می کردد. این برنامه از طریق برنام حمایت محیط زیست سازمان ملل متحد در همکاری سازمان های غیر دولتی برای پیش گیری مقابه به تغییر اقلیم است.

اهمیت ایجاد پروژه های تحفظی خاک و تنظیم آب در نواحی ولایات برای مردم آن ارزشمند و مهم است و ایجاد این پروژه های تحفظی خاک و تنظیم آب در تپه های خاکی، باعث احیای مجدد منابع طبیعی و افزایش چشمه سارها و علفچرها و در عین حال برای تشویق کردن جوانان روستایی فقرزده و اشتغال آنها می شود.

داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تمجید و تقدیر از جناب داکتر صاحب یار محمد حدر زاده متخصص حفظ محیط زیس که مقالات سدمند و آگاهی دهی شان در امور زراعتی سرسبزی بهبود محیط زیست کشور و عمران مملکت جنگ زده ما مساعی جمیله شان را همیشه همواره نموده و طرح های راهبردی توسعه اماکن سبز و تحول زراعت درباره خودکفایی کشور افغانستان از نگاه مواد اولیه غذایی و سر و سامان دادن زندگی مردم روستایی با منابع طبیعی نواحی شان و مکانیزه شدن دهقانان کشور با متودهای جدید علمی و آشنایی آنها با تکنیک عصری زراعتی بهترین نظریات عالمانه خود را از این نشریه افغان پیپر به مردم بی دفاع خود رسانیده است. تشکر از قلم فرسایی شان در جهت بهبود زندکی مردم ما که طرح های مفید آن در صورت عملی کردن ان اطرف دولت از افزایش حایشه نشنی فقر و هم طرز تحریرشان در ادبیات فارسی بسیار عالمانه بوده است.
وطندار

>>>   یک قدم نیک ویک روش خوب برای حفظ خاک واب درکوه ها وتپه که باعث سرازیرشدن سیلاب میگردد میباشد.که دهاقین افغانستان سالانه ازین مدرک خساران هنگفتی رامتقبل میشوند چه دربخش رزاعت وچه ازتخریب قریه جاتشان.وکمک دولت تنها دودانه کمپل ویکدانه دیک برای متضررین بعد ازگذشت یک سال است.برای مردم باید آگاهی داده شود که علت سرازیرشدن سیلاب درچه است خود آنها باید بدانند مسولیت بگیرند تاازمنابع طبعی خود بصورت درست ودوام داراستفاده نمایندودولت وکدام برنامه واسترتیژی نداردکه مردم بصورت دوامداردرامان باشند وحداقل مسولین بخش زراعت دولتی درمورارزش منابع طبعی کدام آگاهی برای مردم محل نمیدهندتاانهادرحفاظت ونگهداری منابع طبعی ودیگرپروژهای مثل ان که ازطریق موسیسات تطبیق شده حفاظت نمایند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است