سلاح‌های آمریکایی به‌دست القاعده سوریه رسید
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۰۲    ۱۳۹۴/۷/۵ کد خبر: 103072 منبع: پرینت

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا تأیید کردند که نیروهای آموزش دیده توسط این کشور که هفته گذشته برای جنگیدن با نیروهای داعش به سوریه اعزام شده بودند، بخشی از سلاح و تجهیزات خود را تسلیم نیروهای جبهه النصره، از گروه‌های تروریستی زیرمجموعه القاعده کرده‌اند.

طبق اعلام سخنگوي وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) اين نيروها كه به‌اصطلاح «نيروهاي ميانه‌رو» مخالف دولت بشار اسد خوانده مي‌شوند، هفته گذشته «6دستگاه خودروي نظامي و بخشي از مهمات و سلاح‌هاي خود را تسليم گروه جبهه النصره كرده اند». سرهنگ پاتريك ريدر، سخنگوي ستاد فرماندهي مركزي ارتش آمريكا (سنتكام) در پي اعلام اين خبر از سوي پنتاگون به خبرگزاري فرانسه گفت اين نيروها حدود يك چهارم تجهيزاتي كه از سوي آمريكا در اختيارشان قرار گرفته بود را به جبهه نصرت داده‌اند تا به آنها «اجازه عبور» از منطقه تحت كنترل‌شان را بدهند. سنتكام مسئوليت نظارت بر عمليات آمريكا عليه داعش در سوريه و عراق را برعهده دارد.

اين گروه كه تعدادشان 70نفر اعلام شده، دومين واحد از نيروهاي آموزش ديده‌اي هستند كه آمريكايي‌ها آنها را «نيروهاي جديد سوريه» مي‌نامند. هفته گذشته بلافاصله پس از ورود اين واحد به خاك سوريه، خبرهايي روي توييتر منتشر شد كه از تسليم آنها به جبهه النصره حكايت داشت.

پيش از اين در اوايل مردادماه نيز واحد ديگري متشكل از 54نفر به‌عنوان نخستين گروه از اين نيروها به سوريه فرستاده شدند كه طبق اعلام جبهه النصره در عمليات اين گروه، تعدادي از آنها كشته و تعداد ديگري نيز اسير شده‌اند. پنتاگون اين ادعا را رد كرده اما از سرنوشت اين افراد همچنان خبري منتشر نشده است.

سرنوشت طرح 500 ميليون دلاري پنتاگون
اوايل زمستان سال گذشته كنگره آمريكا به درخواست دولت اين كشور طرحي 500ميليون دلاري را به تصويب رساند كه هدف آن آموزش و تجهيز نيروهاي ميانه رو در سوريه براي مقابله با گروه داعش عنوان شد. بودجه كلي درخواست شده از سوي دولت براي اين طرح 1.1ميليارد دلار است. در چارچوب طرح مذكور، نيروهاي ويژه آمريكا از اوايل ارديبهشت امسال در پايگاه‌هايي در خاك تركيه و اردن آموزش اين نيروها را آغاز كردند. كشورهاي قطر و عربستان نيز پس از اين دو كشور محل آموزش نيروهاي مخالف دولت سوريه خواهند بود. بر اين اساس، قرار است تا 3سال، سالانه 5هزار و 400نيرو در اين پايگاه‌ها آموزش ببينند و به سوريه اعزام شوند.

10 روز پيش، قبل از اعزام دومين واحد از نيروهاي جديد سوريه، جنرال آستين فرمانده سنتكام در سناي آمريكا حاضر شد تا گزارشي از آخرين وضعيت اين طرح ارائه كند. گفته‌هاي ژنرال آستين در مورد اينكه در حال حاضر تنها «4 يا 5 نيروي رزمي آموزش ديده» از سوي آمريكا در خاك سوريه در حال جنگيدن هستند، انتقادهاي شديد سناتورهاي مخالف اين طرح را به‌دنبال داشت. طبق گزارش‌ماه گذشته روزنامه نيويورك تايمز، پنتاگون اكنون با گذشت 9‌ماه از آغاز طرح، به ناموفق بودن آن پي برده و قرار است در نحوه اجراي آن بازنگري كند.

خونريزي در خاورميانه نتيجه اقدامات آمريكا، عربستان و تركيه
در پي انتشار خبرهاي مربوط به تسليم سلاح‌ها و تجهيزات نيروهاي آموزش ديده توسط آمريكا در سوريه، سناتور جمهوريخواه ديك بلك در گفتگو با شبكه تلويزيوني روسي راشا تودي، بحران كنوني سوريه را نتيجه اقدامات كشورهايي چون عربستان و تركيه دانست كه به گفته او طي سال‌هاي اخير به «تجهيز و حمايت از گروه‌هاي مسلح مخالف دولت مركزي در سوريه» پرداخته‌اند. او همچنين دخالت‌هاي آمريكا در منطقه خاورميانه را عامل اصلي رشد گروه‌هاي تروريستي چون داعش دانسته است.

ديك بلك گفت: «اميدوارم آمريكا روزي از خواب بيدار شود و بگويد زمان پايان دادن به خونريزي‌ها فرا رسيده است. زمان آن رسيده كه از اقدام براي سرنگوني دولت‌هاي ديگر دست‌برداريم و خونريزي در خاورميانه را متوقف كنيم. اگر ما آموزش و تجهيز گروه‌هاي جهادي را پايان دهيم، جنگ در اين منطقه هم به پايان مي‌رسد.»


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   داعش و تروریستهای منطقه ساخته غرب و اسراییل هستند و آنها را حمایت و تجهیز می کنند ولی برای فریب افکار عمومی و افراد ساده لوح چنان نقش بازی می کنند تا مردم سر دم گم شوند و بعد افکار خود را به آنها تحمیل می کنند چگونه امریکا مخالفان را آموزش می دهند و تجهیزا تشان بعد از مدتی دست بقیه تروریستها می افتد اینها از قبل برنامه ریزی کرده اند برای کشتن مسلمانان همانطور که سرخپوستان را قتل عام کردند مردم منطقه باید با دشمن مشترکشان آمریکا و اسراییل و طرفداران آنها در منطقه بجنگند نه اینکه با همدیگر بجنگند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است