شمار عودت کنندگان به کشور کاهش می یابد!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۹    ۱۳۹۴/۶/۳۰ کد خبر: 102819 منبع: پرینت

شمار مهاجرانی که داوطلبانه به کشور برمی‌گردند رو به کاهش است. در عین حال، افغان‌ستانی ها پیوسته در جستجوی کار عازم ایران می‌شوند. آنها که بسیاری شان سال‌های طولانی در ایران زندگی کرده‌اند، بیشتر به کارهای ساختمانی مشغول اند.

در حال حاضر 950 هزار مهاجر ثبت شده افغانستانی به‌صورت قانونی در ایران زندگی می‌کنند و براساس تخمین سازمان بین المللی مهاجرت، حدود یک تا 1.4 میلیون تن نیز به صورت غیرقانونی در این کشور به سر می‌برند. در پاکستان حدود 1.6 میلیون مهاجر ثبت شده قانونی و یک و نیم میلیون مهاجر ثبت نشده افغانستانی زندگی می‌کنند.

بازگشت مهاجران آسیب پذیر
به نقل از افغانستان خانه همه ما، متیو گرایدون، رییس ارتباطات سازمان بین المللی مهاجرت در افغانستان می‌گوید: حدود 10 درصد مهاجران بازگشته افراد آسیب پذیر، کودکان میان 13 تا 17ساله، معلولان ذهنی و جسمی و مادران بدون شوهر می‌باشند اما نه سازمان‌های بین‌المللی مهاجرت می‌توانند به این بازگشتگان آسیب پذیر کمک کنند و نه اداره های افغانستان.

گرایدون می‌افزاید: تلاش‌های متمرکزی از سوی سازمان‌های بشردوستانه و حکومت‌های افغانستان، ایران و پاکستان جریان دارد تا راه حل درازمدت برای این مشکل پیدا شود و مهاجران در دایره اخراج و بهره‌کشی نمانند.

نقطه صفری مرز اسلام قلعه در 115 کیلومتری غرب مرکز ولایت هرات در واقع راه یک طرفه برای کسانی است که داوطلبانه و اجباری از ایران به افغانستان بر می‌گردند و در کنار آنها، کامیون‌های حامل مواد ساختمانی و فولاد از این مسیر عبور می‌کنند. از آنجایی که افغانستان مواد زیاد صادراتی ندارد، کامیون‌هایی که از ایران کالا وارد می‌کنند غالبا خالی دوباره به ایران بازمی‌گردند.

جنرال عبدالرفح وطن‌دار، رییس پولیس مرزی افغانستان در اسلام قلعه می‌گوید: ساعت 2 بعد از ظهر هر روز حدود 30 تا نزدیک به 500 مهاجر بازگشتی به اینجا می‌رسند. ما یک بررسی سرسری انجام می‌دهیم و می‌بینیم که آیا آن‌ها کسانی هستند که خود شان می‌گویند و معلومات بیومتریک شان را ثبت می‌کنیم.

وطندار اضافه می‌کند که گارد مرزی تلاش می‌کند افراد مجرم و کسانی را که نیاز به کمک دارند از میان جمعیت مهاجران تشخیص بدهد اما با پرسنل کمی که دارد روزانه تنها 100 تن را می‌تواند بررسی کند.

اکثریت این مهاجران که به مرز اسلام قلعه می‌رسند، جوانانی هستند که به قاچاقچی‌ها برای رسیدن به ایران پول پرداخت می‌کنند اما دوباره گرفتار شده و به مرز برگردانده می‌شوند.

نورالله، یک پسر 16 ساله از ولایت فاریاب، می‌گوید: همراه با 26 تن دیگر از ساکنان قریه‌اش هر یک 200 دالر به قاچاقچی‌ها داده بودند تا آنها را به تهران برسانند. این افراد در میان راه توسط پولیس ایران دستگیر و به مرز برگردانده شدند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   انهایی هم که مثلا بر میگردند بعد از خرج کردن پولی که از صدقه سر زندگی در ایران به دست اوردن دوباره با جیب خالی و قاچاقی راهی ایران میشوند.حکومت اسلامی ایران هم با روی باز استقبال کره شرایط بیمه و تحصیل انها را هم فراهم میکند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است