پدیده ای موقت جوانان را به سوی ابهام می برد
در این سال استثنایی، ناامنی ها یک موضوع موقتی است و در آینده تغییر خواهد کرد. دلیل نگرانی همین است که به خاطر یک پدیده موقتی جوانان به سمت سرنوشت مبهم می روند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۰    ۱۳۹۴/۶/۲۶ کد خبر: 102572 منبع: پرینت

پس از مهاجرت جوانان کشور به سوی آب های مدیترانه و کشورهای اروپایی و قربانی شدن بسیاری از آنان از جمله زنان و کودکان،سران حکومت و اراکین دولت از این موضوع ابراز نگرانی کردند. بسیاری از آنان به دلیل وجود ناامنی ها درکشور و نبود زمینه شغلی رهسپار غرب شده اند. از سویی اشرف غنی نیز در زمان انتخابات به مردم وعده داده بود که تا یک سال آینده برای یک میلیون تن زمینه شغلی را ایجاد خواهد کرد اما نه تنها این وعده عملی نشد بلکه بسیاری دیگر نیز شغل خود را از دست داده اند. بااین وضعیت رویکردحکومت برای جلوگیری از مهاجرت شهروندان کشور چه خواهد بودو علت آن چیست؟

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجران و عودت کنندگان در مورد برنامه های حکومت پیرامون جلوگیری از فرار مردم به کشورهای خارجی در برنامه نگرش گفت: شکی نیست که در 2 ماه اخیر یک روند رو به افزایش مهاجرت در کشور رخ داده است اما در برابر آن آمار عودت کنندگان را اگر در نظر بگیریم در نیمه سال 2015 میلادی یک لک و 30 هزار عودت کننده به کشور داشته ایم. نزدیک به 50 هزار آنان دارای کارت پناهندگی و نزدیک به 80 هزار تن آنان افراد فاقد کارت هستند. عودت مهاجران به کشور نشان دهنده علاقه مردم به وطن خوداست که بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: زمانی که با یک پدیده برخورد می کنیم باید ریشه آن را پیدا کرد. علتی که سبب می شود جوانان کشور را ترک می کنند جنگ، ناامنی و ناامنی شغلی است. وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان نمی تواند در میدان جنگ کاری انجام دهد و نه می تواند زمینه اشتغال را ایجاد کند اما تاکنون توسط رسانه ها برنامه آگاهی عامه پخش کرده است تا خطرات مهاجرت غیر قانونی مطرح شود. همچنین با کشورهایی که در آنجا مهاجر داریم نیز زمینه عودت آنان را فراهم می کنیم اما جلوگیری از رفتن به تامین امنیت نیاز است که از عهده ما خارج است.

وزیر مهاجران و عودت کنندگان ادامه داد: قرار بود رییس جمهور با پرداختن به زیر ساخت ها و برنامه های اقتصادی که دولت روی دست دارد و فعال ساختن بخش های بازسازی و عمران زمینه شغلی ایجاد کند که البته در این مدت کار خود را انجام داده است. در2 هفته گذشته کشور شاهد 2 اجلاس مهم بود که دولت افغانستان برنامه و طرح های اقتصادی خود را در عرصه های مختلف و از جمله در رابطه با مسایل زیر ساختی برای کشورهای شرکت کننده جهت همکاری عرضه کنند. با طرح هایی را که دولت در اجلاس ریکا و سام مطرح کرده است زمینه به وجود آمدن فرصت های شغلی محیا خواهد شد و آهسته آهسته فرصت ها به وجودخواهند آمد. باید قبول کرد که امسال در افغانستان یک سال استثنایی بود. از طرفی نیز مسوولیت های امنیتی به گونه کامل به نیروهای امنیت کشور واگذار شده بود. بعد از انتقال این مسوولیت ها نیز مخالفان تصمیم گرفتند تا شانس خود را بیازمایند.

بر باور بلخی طی سال جاری هیچ فرصت شغلی از کسی گرفته نشده است و گفت: جنگ ها و گسترش ناامنی ها فرصت های شغلی را از مردم گرفته است. افزایش ناامنی ها در سال جاری نتیجه این است که طالبان در تلاش هستند تا دولت را سقوط دهند اما ناکام مانده اند. بخشی از فرصت های شغلی نیز با خروج نیروهای خارجی خود به خود از میان رفتند.

وزیر مهاجران و عودت کنندگان در مورد ریشه یابی مهاجرت شهروندان گفت: در این سال استثنایی این یک موضوع موقتی است و یقین دارم که در آینده تغییر خواهد کرد. دلیل نگرانی نیز همین است که به خاطر یک پدیده موقتی جوانان به سمت سرنوشت مبهم می روند. بر همین اساس ما تلاش می کنیم تا مردم را از خطرات و پیامدهای مهاجرت غیرقانونی آگاه بسازیم.

سید عالمی بلخی برنامه این وزارت را برای جلوگیری از مهاجرت درکوتاه مدت تلاش برای رفع ناامنی، رونق دادن مسایل اقتصادی، ایجاد فرصت های شغلی، بحث آگاهی های عامه است و دخیل ساختن مجموعه ادارات و ارگان های دولتی افغانستان در رابطه مساله مهاجرت عنوان کرد و گفت: در این راستا براساس پیشنهاد وزارت مهاجران و عودت کنندگان کمیسیون عالی مهاجرت برای بررسی مسایل و پیدا کردن راه حل ها و تصویب پالیسی ها و پلان هایی در رابطه با این ایجاد شده است. این کمیسیون تاکنون 2 جلسه داشته است و برای اجرایی ساختن فیصله های این کمیسیون عالی مهاجرت کمیته فرعی شورای وزیران ایجاد شده است تحت ریاست شخص داکتر عبدالله که تصمیم گیری می کنند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: برای زمینه سازی کسانی که به کشور عودت می کنند نیز خدماتی ارایه خواهد شد. بر همین اساس و با توجه به برنامه های ارایه شده از کشورهای کمک کننده 166 میلیون دالر مطالبه شد که به دلیل واقعی بودن طرح ها و باور دونرها با 220 میلیون دالر پاسخ داده اند. باید به مشکلات جوانان توجه اساسی شود و زمینه اشتغال زایی فراهم شود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   علل افزایش مهاجرت
ناکامی دولت در ایجاد فرصتهای شغلی وعده داده شده.
عودت مهاجرین به صورت ناخواسته و اجباری از کشورهای همسایه (برگرداندن مهاجرین در حال فرار به سمت اروپا).
افزایش جنگ و نا امنی در داخل کشور.
سختگیری بر مهاجران در کشورهای همسایه.
فقدان برنامه برای کاهش فشار برمهاجرین در کشورهای همسایه توسط وزارت مهاجرت (به اعتراف وزیر صاحب که از کلامش استفاده میشه: وزارت مهاجرت شرایط اخراج مهاجرین را از کشور خارجی فراهم می‌تواند ولی مانع مهاجرت مجدد شده نمی‌تواند.)
الله وردی از ترکیه

>>>   ناكارآمدي سيد حسين عالمي بلخي از آغاز انتخاب ايشان بعنوان وزير مشخص بود، نخبگان هوشدارهاي زياد نسبت به ايشان داده بودند . ايشان را آورده اند تاآب را گل آلود تر كند، مهاجرين مظلوم را از ايران با حالت بسيار رقت بار به وطن باز گردانند واز طرفي هيچ گونه زمينه سازي%D

>>>   جناب وزیر شما فعلا مشغول پلو خوردن خود باش تا این چوکی ابری از زیر پای شما در نرود .باشد که جوانان دیگر بر نمی گردد چون اینها سالها صبر کردن تا کشور درست شود مثل اینکه شما دولت مردان فقط برای خانواده های خودتان کشور را درست میکنید مانند جناب عبدالله صاحب که هر چه خواهر زاده وبرادر زاده داشته با حقوق آنچنانی منصوب کرده وجناب غنی صاحب وخودشنما و بقیه دولت مردان .
در کشوریکه هرکس بفکر خویش است بقیه یا بمیرند ویا باید راه فرار بر قرار ترجیع بدهند
در آخر شما را به لباس تان قسم تا حالا چند نفر از فامیل تان را که لیاقت نداشته منصوب کردی ؟
جواب با شما
بینام از وردک

>>>   جنگ سي ساله كه تمام كشور را به يك ويرانه تبديل نمد وهروب صدها كشته وزخمي ميشود ازنظر محترم موقت است
فرهاد ازكابل

>>>   جناب وزير صاحب مهاجرين خودت يك ادم روحاني وسيد اولاد پيغمبر ص خودت را منصوب ميداني عقيده به فرداي روز معاد وقيامت هم داري انصا فا از اوضاع واحوال مهاجرين كه در اردوگاه ها اين ايران اين روز ها ميگذرد خبر اگاهي داري فاجعه است ظلم است لت وكوب زنان پير مردان أطفال است چور است بي ناموسي است انواع امراض وغيره وغيره در وزارت تشتي از حال واحوال مردم وطن ات هموطن ات هم دين ات حتا هم مذهب هبر داري دور نرويد بيايد از يك اردوگاه سفيد سنگ خبر بيگريد كه نوع ظلم شكنجه وبيداد است
والسلام علي إز هرات

>>>   آقای عالمی! این جوری حرف زدن خجالت دارد، مگر از سی سال گذشته تا امروز در افغانستان امنیتی وجود داشت که تعبیر به پدیده موقت کردید؟! حکومت های فاسد افغانستان که خود همدست با تروریست ها و باندهای قاچاق انسان و فاسدان اقتصادی بوده و هست. باید وجود مشکلات مردم را در لایه های حکومت جستجو کرد و... غیر از حاکمان حکومت از عسکر گرفته تا شخص رئیس جمهور مقصر است و دیگر هیچ کس مقصر نیست.

>>>   برادر محترم. وزیر صاحب بیش از بیست. سال است که مملکت ما نارام است همیشه به تمام مصاحبه هایت بگو به جهان که هر کسیکه خود وفامیل خود را نجات میدهند به شما پناه. میاورند به صد مشکل خود را به یک مقصد میرسانند شما مملکت های محترم بپذیرید در افغانستان تنها ارگ. نشینان ارام استند تمام افغانستاان با امدن ریس جمهور جدید یک گروه جدید افراطی میاید. مردم بیچاره در این جا زندگی کرده نمیتواند. ع ر ، ازکابل

>>>   مهاجرین عزیز تا می توانید از هر راهی شده به اروپا و کشورهای پیشرفته بروید. در افغانستان هرکه خودرا آدم می گیرند یا تحصیل کرده خارج اند و یا آدم در خارج دارند و یا خانهش در خارج آماده هستند.
دولتی های ما از رئیس جمهور گرفته همه وزرا خارج نشین و تحصیل کرده خارج اند.
نمی دانم چرا برای این کار یک عده حسودی می کنند و مانع ایجاد می کنند.
کرزی تحصیل کرده هند اشرف غنی خارج نشسته و تحصیل کرده خارج زنش خارجی سرور دانش تحصیل کرده خارج و ...
هرکه می خواهند آدم مثمر ثمر بشوند باید در کشورهای پیشرفته رفته تلاش کنند به جایی خودش را برسانند البته کشور خارج مانند ایران و ... نباشند که محدودیت زیاد جلو مهاجرین بگذارند که از عملگی خارج نشوند. از ایران ایمارات و پاکستان افغانستان گشنه مانده بمیریم بهتر است.
معصوم رضایی. مهاجر

>>>   اقایی بلخی حرفهای امید وار کننده می زند برای آنکه چند روز که در پست خود سر کار است جواب و توجیه برای بودنش باشد والا کور هم دیده که دلده شور است سی سال است که افغانستان ناامن است جناب می گوید این سال استثنایی چنین شده هر موقع که انفجار, انتحار, اختتاف و... صورت گرفت حضرت عالی بگوید خوب این موقتی است و استثنایی خلاصه کلام این که جناب آقای بلخی تا در سمت خود هستی خوب استفاده کن که ممکن است دیگر چنین موقعیتی شاید گیرت نیاید.

>>>   مهاجرت پدیده نیک و خوب است.

>>>   «... خواهدشد» و «تحت پلان داریم» و ... کلمات نفرت انگیزی است که ۱۴ سال است به خورد مردم داده میشود. هیچ مسیول دولتی در مدت ۱۴ سال حتی یک بار نگفت که: «چنین شد» و «پلان عملی شد» و ... سایر کلماتی که حکایت از انجام کاری نماید!

>>>   ایجاد کمیسیونها و کمیته ها در کشور نزدیک است وطن ما را بنام کشور تشکیل کمیسیونها و کمیته ها مبدل کند. کمیسیونها و کمیته هاییکه هیچگاه به مردم حساب نداد که چه کاری را انجام داده اند. کمیسیونها صدها مرتبه تشکیل شده و پی کار خود رفته اند. و معضلات یا بگفته مود روز «چالشها» همچنان حل ناشده باقی مانده اند.

>>>   سلام باید ایشان زمینه بازگشت کلیه افاغنه ایران را به افغانستان فراهم کند و گرنه دولت ایران باید به طور ضربتی تمام افغانی ها را رد مرز کند تا این آقا در عمل انجام شده قرار گیرد و اینقدر حرف مفت نزند!
ساناز از خمینی شهر اصفهان.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است