مشکل بزرگ محیط زیست در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۸    ۱۳۸۹/۲/۱۹ کد خبر: 10190 منبع: پرینت

چندی قبل در نشرات بیرون مرزی خبری نشر شد که سفارت امریکا مصارف پاک کاری بستر کثیف دریای کابل را متقبل گردید وبرای تنظیف آن به تعداد زیاد اشخاص بیکار جذب خواهد شد و تا کنون از شروع این پروژه معلوماتی در دست نیست برای آنکه در کابل بین خبر وعمل فاصله دراز مدت است . ؟
بعد از انتصاب شاروال جدید کابل آقای انجنیر محمد یونس نو اندیش متعاقباً او در یک مصاحبه بتاریخ 21 اپریل دوهزار و ده میلادی از یک پلان وسیع پینج ساله جدید برای شهر کابل خبرداد که در این پلان هفتاد پروژه که شامل تونل و قیر ریزی جاده های عمومی , سرک های فرعی , ایجاد پارک ها و تنظیفات شهرکابل است.
قرار اطلاع منابع خبری به تعداد هفده هزار نفر از بیکارهای کابل در این پروژه ها جذب خواهد شد و برای تطبیق این پروژه ها بیشتر از دو ملیارد دالر ضرورت است.
یکی از این پروژه های مهم احداث چهار کانال در شهر کابل خواهد بود که قسما توسط امریکا , کشور ترکیه , نیروی ایساف , امیر نشین ابوظبی و بانک جهانی کمک خواهد شد و این کانال ها برای تخلیه آبهای فضله شهر کمک خواهد نمود و اینکه این آب های کثیف بکجا منتهی خواهد شد بازهم چیزی در این مورد تذکرداده نشده است.

تقریبا سه سال قبل در یک بخش انترنت که رویداد ها و واقعات سیاسی و اجتماعی کشور نشر می شود در یک مصاحبه آمرشعبه انجنیری شهرداری کابل اظهار داشت که پلان نهائی پروژه کانالریزاسیون شهر کابل تکمیل و به شهر دارد سابق کابل تسلیم گردید و حتی مصرف پروژه کانالریزاسیون را به هشت صد و پنجاه ملیون دالر تخمین نموده اند وچون شاروالی کابل به مشکل حاد بوجه روبرو است قعلا از تطبیق این پروژه صرف نظر شده و به آینده نا معلوم به تعیق افتاد. این چندین پروژه ای است که در رسانه های مطبوعاتی کشور سر وصدا تولید کرده است ولی تاحا ل بطور عملی کدام اقدامات جدی صورت نگرفت , پاک کاری این شهر کثیف از اولیت های مسایل اجتماعی و صحی و مشکل بزرگ محیط زیست است , به تعویق انداختن پروژه کانالریزاسیون اشتباه بزرگ اداری و اجتماعی است.

مسئولین اداری حکومت آقای کرزی وهبران اداری کشور متوجه شده اند که کثافات انسانی چهار و نیم ملیون جمعیت کابل بکجا منتهی خواهد شد ؟ در مورد نداشتن کانالریزاسیون مضمونی توسط اینجانب ترتیب شد که در اکثر تارنماهای بیرون مزری و همچنان در رسانه های داخل کشور جهت نشر فرستاده شد که قسمت زیاد آن بار دیگر در این مقال بنا بر اهمیت آلودگی فضای کابل و کثافات اطراف شهر که بوی مشمئیز کننده را بر هوای خفقان آور شهر پراگنده ساخته و مشکل بزرگ محیط زیست را بار آورده جا گزین گردیده است.

نداشتن کانالریزاسیون در کابل مشکل عظیم صیحی , اجتماعی و اداری را بار آورده و اکثر پروژه های بازسازی شهر نسبت نبود کانالریزاسیون به تعویق افتاده است و یا اینکه در اکمال آن سکتگی واردشده است. در این اواخر در شهر عمارت بزرگ و چندین طبقه اعمار گردیده ولی مسئولین اداری شهر فکر کرده اند که آبهای فاضله این عمارات چندین طبقه بکجا منتهی می شود ؟ و از جانب دیگر مها جرین بطور روز افزون به وطن عودت و همه سعی دارند که در اطراف و نواحی شهر کابل نسبت امنیت و جستجوی کار و مصروفیت مسکن اختیار کنند شهر کابل که گنجایش پنجصد هزار شهروندان را داشت امروز زیاده از چهار ملیون جمعیت دارد و با گذشت هر ماه و هرسال به تعداد نفوس شهر ازدیاد رونما و این تورم نفوس فشار غیر قابل وصف به ارکان اداری شهر کابل بخصوص شاروالی وارد نموده است.

یکی از پروبلم مهم در این شهر به اصطلاح" هشت رخ نو گرد" رفع ضرورت انسانی است و شهر کابل فاقد آبریز های عمومی است و مردم نا چار درپای دیوار ها , پارک ها , عقب دوکان ها وکنج کنار سرای ها و حتی عقب تعمیرات عامه به اصطلاح رفع حاجت می کنند و از محله و گذر که انسان رد می شود کثافت انسانی در پای مناذل رهایشی به امتداد دیوارها در یک ردیف مشاهده می شود , بستر دریای کابل آبریز عمومی برای مردم است و همان منظره پنجاه الی شصت سال قبل که بند شلوار را به یک دست محکم گرفته و با دست دیگر در داخل شلوار عضو تناسلی خود را با کلوخ مساج می دهند ( استنجاع ) در بستر دریای کابل به کثرت دیده می شود و در موقع تابستان که درجه حرارت به سی درجه سانتی گراد بلند می رود تعفن عجیب وتهوع آور از بستر دریا بلند شده عابرین را خیلی اذیت می کند.

در موسم بهار که فصل باران ها است کثافات انسانی توسط باران ها به تدریج در زمین خاکی منحل شده و بصورت گل و لجن به سرک های محل سرازیر و بعد از یک الی دو روز دیگر در اثر تابش آفتاب این ماجون خشک و در اثر وزش باد به هوا بلند می شود , چون مردم به بستن جهاذ تنفسی عادت ندارند این گرد های آلوده به فضله انسانی توسط شهریان کابل تنفس می شود , مزید بر آن کثافات انسانی در زمین جذب شده و آب های زیر زمینی را ملوث می سازد که در اثر آب آشامیدن از جاه های حفرشده در کابل و همچنان تنفس گرد و خاک مخلوط به کثافت انسانی شهر یان کابل را به امراض مختلف مصاب نموده است , امراض معدوی , اسهال , زخم سال دانه , امراض جلدی , کولرا ؛ تب معرقه ، امراض ریوی وغیره مریضی در شهر کابل بخصوص دراین سال های اخیر خیلی زیاد شده است.

مناذل مدرن کابل عموماً برای آبریز خانه ها چاه به منظور جمع آوری کثافات انسانی که در محوطه منزل حفر کرده بودند در مدت جنگ های سی ساله در کشور این چاه ها تخلیه نشد و آب های فاضله آن در زمین جذب و کثافات انسانی بعضاٌ از چاه ها بیرون سرریزه نموده و مشاهده نجاست انسانی به این شکل و تعفنی که به مشام شهریان کابل می رسد غیر قابل تحمل است.

شهر کابل که مرکز اداری و سیاسی افغانستان است و نظر به اهمیت سیاسی که در جهان کسب نموده و به تعداد زیاد اتباع خارجی در کشور سرازیر شده است و این کثافات انسانی را در جاده ها و پارک ها مشاهده می کنند که با عث خجالت و سر افگندگی برای ملت است و همچنان در هیچ یک از مراکز سیاسی و اداری کشور های همسایه شهر بدون کانالریزاسیون وجود ندارد.

احداث کانلریزاسیون کابل یکی از پروژه های نهایت ضروری است و سهم بارز در امور بازسازی شهر کابل دارد گرچه بسر رسیدن این پروژه چندین سال را دربر خواهد گرفت که واقعاٌ از توان مالی و بودجوی شاروالی خارج است , امید است که مسئولین اداری حکومت آقای کرزی متوجه اهمیت و اولیت احداث کانالریزاسیون شود و وظایف اجرائیوی آن بائیست تنها به ریاست شاروالی تفویض بلکه مدیریت و اداره این پروژه به یک کمیته مخصوص که مستقیما تحت کنترول و اداره ریاست جمهوری باشد تسلیم و با همکاری نزدیک موسسات کمکی آن جی آو و ریاست شهرداری کابل و جلب کمک های کشور های کمک دهنده این پروژه تمویل گردد , اعضای کمیته اجرائیوی این پروژه بائیست از چند انجنیر آقتصادان , محاسب و منجمنت اداری با کفایت اهلیت , شایستگی و دانش اداری تشکیل و پیشرفت جریان کار آن وقتا ٌفوقتاٌ توسط راپورهای رسانه های نشراتی کابل جهت معلومات عامه به نشر رسانیده شود در غیر آن اگر پروژه کانالریزاسیون به تعویق بیافتد شهر کابل با ازدیاد روز افزون نفوس در گودال کثافت انسانی فروخواهد رفت.

داکتر سخی اشرف زی سیدکاغذ


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با تشكر از محترم دوكتور سخى اشرف سيد كاغذ از معلومات دقيق شان و اميدواريم كه مسولين احساس مسوليت كرده تا همجو مشكلات رفع شود و تا باشد كه سرزمين ابايي ما به يك سر زمين سبزه زار مهر و محبت و ترقى مبدل كردد
ايكاش كه كمك هاى بيرونى كه هر روز از ان ها سخن زده ميشود نميبود و ايكاش كه مسولين با انجام اين بروزه ها نامى نيكى از خود بجا ميماندند و ايكاش با تطبيق همجو بروزه ها هزاران هزاران دوعا كويي با سير شدن شكم شان و كار در اين بروزه ها افزود ميشد
خوب بشت برده جه سياست هاى است خود شنان ميداند و اما خواهش ما اينست كه منبعد اقلا بروزه هاى جديد كه در حالت برنامه ريزى است توجه از هر نكاه و خصوص كانالزيسيون در نظر داشته باشند كه غفلت در اين اين كار شان در ايند مشكل زيادى بار ميايد كه كهنه جمع نو بزكترين كناه كبيره خواهد بود كه خداى باك شاهد و ناظر همجو حركات خواهد بود
تشكر از شما
بلقيس از كندز

>>>   برادران شاروالی کابل نواحی مربوطه ان تماما در فکر رشوه گرفتن و چباول هستند نه اینکه حرف خود را مردانه عمل کنند. انها رشوه های کوچک رانمیگیرند انها به دالر رشوه میگیرند.
خداوند اینها را هدایت کند ورنه ملت مظلوم ما را از شراین .... ملی نجات دهد. فکر نکنم که انتقادات اصلا کدام فایده داشته باشد.
وسلام
ق ن ا

>>>   آفرین سید کاغذ راست گفتی و دین خویش را ادا کردی حال تقلق به دولت دارد که چی خواهند کرد.
سید ...... از کابل

>>>   خدایا ما مردم کابل از دست این همه کشافات مرض سرطان صاحب حال ما میشه. کجا است این شاروال کابل اقای محمد یونس نو اندیش؟؟؟؟ این ادم با فریب و دروغگوی شاروال شد و تا حالا هیج کاری برای مردم بیچاره کابل انجام نداده.
مه از تمام شهروندان عزیز کابل صمیمانه خواهش میکنم که بیاید یگ تظاهرات سراسری را بر علیه شاروال کابل راه اندازی کنیم . که دیگر ما مردم کابل طاقت تنفس کردن بوی کشافات را نداریم. اخر شرم هم خوب چیز است برای این شاروال.
کابلی

>>>   چیکار کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شاروال ما دزد است.

>>>   تشکر از آقای سید کاغذ که مشکلات را برای مسولین زربط خاطر نشان نموده و با امید عملی شدن چنین کار های واقعا ضروری که برای مردم یک امر کاملا حیاتی میباشد .
م ر ا

>>>   سلام دوستان عزیز . هر موقعی در مورد محیط زیست شهر
کابل چیزی از رسانه ها و یا اشخاص میشنویم پناه میبرم به خداوند بزرگ از اینکه چرا این مسایل را احساساتی و یا برای استفاده های شخصی خود بزرگ جلوه میدهند بدون انکه این اقایون به اصطلاح بتوانند کاری از خود نشان بدهد . موضوع کانالیزاسیون یک مسئله و پلان ساده ترمیم یک جاده نبوده بلکه نیاز به یک قانون اجرائی طویل اللمدت ،شناخت،سرمایه و متخصص میباشد.باور کنید هر روزی که سر این مسئله می گذرد مسئله از جهت تعمیر های بلند منزل و احداث سرکها موضوع مغلقتر شده و مشکلات بیشتر .
موضوع کثافات و جمع اوری مسئله است که دولت بیشتر در این مسئله سرمایه گذاری نمائید واز جهتی هم مردم را پیهم توسط رسانه ها ارشاد نمائید .موضوع جمع اوری کثافات مسئله مهم نبوده ولی موضوع اصلی کثافات بعد از جمع اوری دفع و از بین بردن ان بدون اینکه دوباره جای دیگر را کثیف و یا مشکلی محیطی را ببار اورد مثال تمام کثافات شهر کابل بعد از جمع اوری به گودالهای دشت چمتله ویا دیگر گودالهای اطراف شهر کابل سرازیر شده و مشکلات بیشتری را ببار اورده است.
مسئله دریا کابل از امروزه نبوده که این اقایون روی ان بخاطر استفادههای بیشتر و سخنان به اصطلاح عالمانه سخن میگویند .این مسئله چهل سال قبل وجود داشته و کسی نخواسته روی ان جدی صحبت نمائید چون قوانینی درست و اجرائی در افغانستان وجود نداشته و از طرفی هم شرایط و مناسبات اقتصادی فیودالی و تقریبآ نیمه سرمایه داری کوچک بوده و مغزهای انسانی نظر به سرمایه های سرازیر شده میلیا رد دالری انچنان رشد نیافته است تا اینکه سطح همه جانبه زندگی بلند رود و انسانها احساس مسئولیت نموده و زندگی روزمره خود را طبق شرایط روز اماده نمائید. اصلآ بعضی اشخاص در کابل نمی دانند محیطزیست چه است اگر پرسیده شود میگوئیند کثافات است در حالیکه مسئله محیطی شهر کابل بیشتر از ان بوده و فقط به حرکت دسته جمعی نیاز داشته. دریا کابل از دریا راین ماین المان بزرگتر نمی باشد ولی راین ماین المان همچو مشکلی نداشته و روز بروز مسئله ابها بهتر شده.چند قبل شنیده ام که دفتر محیط زیست کابل برای محیط زیست صد میلیون دلار خواستار شده بود در حالیکه کل بودجه جمع اوری کثافات شهر فرانکفورت بیشتر از هفتاد میلیون ایرو نمی باشد . ایا شهر کابل بیشتر از شهر فرانکفورت مدرن و اقتصادی بوده که به چنین کمکهای بزرگ جهانی نیاز میباشد و یا اینکه بودجه ها شخصی و موتر های لکس شان در همچو بودجه ها در نظر گرفته شده است .
مسئله محیط زیست در افغانستان خیلی اسان و بدون سرمایه های بزرگ قابل اجراه بوده در صورتیکه قانون مندی اجرائی و بلند بردن دانش همهگانی وجود داشته باشد .
در این مورد میتوانم مشوره های خوبی باهم داشته باشیم
وحدت احمد یار

>>>   آفاي داكتر سخي : بزرگان فرموده اند اگر در خانه مسي هست
يك حرف بس است اما در كابل كسي نيست كه از صحت خود و مردم فكرنمايد فقط دولت مردان امروزي در فكر پر كردن جيب خود وبيرون بردن سرمايه به خارج از كشور وخوش گذراني نمودن در دوبي هستند :
بيغم باش از ناحيه 5 شهركابل

>>>   آفاي داكتر سخي : بزرگان فرموده اند اگر در خانه كسي هست
يك حرف بس است اما در كابل كسي نيست كه از صحت خود و مردم فكرنمايد فقط دولت مردان امروزي در فكر پر كردن جيب خود وبيرون بردن سرمايه به خارج از كشور وخوش گذراني نمودن در دوبي هستند :
بيغم باش از ناحيه 5 شهركابل

>>>   همیش قصهء مفت است...

>>>   دوست عزیز ما مقاسیه شهر کابل را با شهرفرانکفورت نموده از لحاظ مصارف صدمیلیون دالر وهفتاد ملیون یورو .
باید بداند که در شهر کابل اساسات شهری وجود ندارد ودر یک شهر بی بنیاد فاقد سیستم های شهری مانند :کانالیزیاسیون ، آبرسانی ، برق ، گاز ، ترانسپورت شهری ، جاده های غیر معیاری بصورت خامه وغیره....وازهمه مهمتر بودوباش مردمان صحرا نشین که اصلاً بزندگی شهری بوی نمی برند ولو که بهترین موترهای لوکس سال را در اختیار دارند ودر بهترین تعمیرات عصری زندگی مینمایند اما از فرهنگ شهر نشینی وحقوق شهروندی آگاهی ندارند.
عدم آگاهی مردم در تنظیم شهر از اهمیت خاصی برخودار است.
تاکه مردم مسوولیت های شهر وندی خویشرا درک نکرده ودر حفظ محیط زیست شان همکاری لازم نه نمایند غیر ممکن است که حکومت به این مشکل همگانی فایق آید.
ذبیح الله ازناحیه 7 شهر کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است