نی:جامعه جهانی در برابر رسانه ها متعهد بماند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۵    ۱۳۹۴/۶/۱۲ کد خبر: 101895 منبع: پرینت

قرار است، روز شنبه تاریخ 5 سپتامبر، کابل میزبان نشست مقام های ارشد جامعه جهانی و دولت افغانستان یا SOM باشد که در این نشست دولت افغانستان و جامعه بین المللی بر تعهداتی که در کنفرانس توکیو داده بودند، از پیشرفت ها و مشکلات چهارچوب پاسخگویی متقابل توکیو (TMAF)، بحث های میان مقام های افغانستانی و دول تمویل کننده صورت خواهد گرفت.

در پیوند با این نشست، نهادهای جامعه مدنی طرح ها و خواست های خویش را ذریعه نامه عنوانی برگزار کنندگان این نشست فرستاده اند.

دفتر نی، ضمن هم زبانی با این خواست های نهادهای جامعه مدنی، در خصوص آزادی بیان و رسانه ها از اشتراک کنندگان این نشست می خواهد که برای حمایت از آزادی بیان و رسانه ها به تعهدات خود پایبند بمانند.

البته باید گفت که خروج نیروی های خارجی نباید به معنی بی توجهی جامعه جهانی در افغانستان باشد. دولت افغانستان برای خودکفایی در عرصه های مختلف هنوز نیاز به کمک های جامعه جهانی دارد و بنا نیاز است که جامعه جهانی همان کمک های را که در بخش نظامی به مصرف می رساندند، آن را در بخش های ملکی به مصرف رسانند.

در این یک و نیم دهه گذشته، رسانه ها رشد کمی و کیفی بی سابقه ای را در تاریخ رسانه های کشور، رقم زدند که از آن به انفجار رسانه ای در افغانستان یاد می کنند. رسانه ها توانستند در زمینه اطلاع رسانی، آگاهی دهی و به خصوص در امر مبارزه با قانون شکنی ها، فساد و دیگر معضلات اجتماعی، گزارش ها، میزگردها و برنامه های مفید و موثر داشته باشند اما اکنون رسانه ها با مشکلات مالی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و بیش از (75) رسانه بنابر مشکلات اقتصادی در هایش بسته شده است و بنابر گزارش های دیدبان رسانه ها بسیاری از رسانه های دیگر در حال بسته شدن است.

جامعه جهانی همان طوریکه در رشد و شکوفایی رسانه ای در کشور ممد واقع شد، باید از چنین فاجعه رسانه ای که در آستانه وقوع است، جلوگیری نماید.

دفتر نی حمایت کننده رسانه های آزادی افغانستان از اشتراک کنندگان این نشست می خواهد که در قدم نخست کارکردهای حکومت را در زمینه رشد و حمایت از رسانه ها در چهارچوب TMAF مورد بررسی قرار دهند و از جانب دیگر، تعهدات خویش را در امر دفاع از آزادی بیان و رسانه ها یک بار دیگر با درنظرداشت فاصله زمانی میان کنفرانس توکیو و وضعیت کنونی رسانه ها مورد تاکید قرار دهند تا باشد مفاد TMAF با ایجاد یک نقطه اتصال میان دولت، بخش خصوصی، قشر آکادمیک و جامعه از سوی رسانه ها بگونه موثر اجرا گردد.

صابر فهیم


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است