مردم پکتیا حاضر به اخذ شناسنامه نیستند!
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۳    ۱۳۹۴/۶/۱۲ کد خبر: 101872 منبع: پرینت

هزاران تن در ولایت پکتیا خواهان درج واژه افغان در شناسنامه های برقی شدند.

شماری از باشندگان ولایت پکتیا در پیوند به درج واژه افغان در شناسنامه های برقی دست به تظاهرات زدند و از رهبران حکومت وحدت ملی خواستند که این واژه را درج شناسنامه ها نمایند.

تظاهرات کنندگان هشدار می دهند، در صورتی که این واژه درج شناسنامه ها نشود، آنان حاضر به اخذ آن نخواهند بود.


قاری زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چه بهتر اصلا شناسنامه نکیرند و بروند پاکستان. اشرف غنی با این کار احساسات قوم خود را تحریک کرده و اگر نه هیچ کسی به ابن فکر نبود که آیا در شناسنامه واژه افغان درج شود یا نشود. تمام گرفتاریهای کشور زیر پای این مرئ نا متفکر است. به جای اینکه صلح و آرامش و عدالت بیاور با اینگونه تفرقه انگیزی خود جنجال به وجود می آورد....

>>>   این همان مردم زن ستیز هستند که در انتخابات تمام نفوس ولایت شان 20 هزار نیست 4 میلیون رای به غنی وطنفروش داده بودند. اگر اینها شناسنامه را اخذ نمیکنند مشکل نیست چون شناسنامه پاکستانی دارند. هرکسیکه فرق بین هویت و ملیت را نداند کله اش کله ... است.

>>>   مردم ولایت پکتیا پاکستانی اصل هستند

>>>   کوچی ها سازماندهی خودرا ازولایات پشتو ن نشین آغاز نمود هوشیار خبردار ملیت های ساکن درافغانستان (تاجک هزاره ازبک وغیره......)
م بغلانی

>>>   مردم پکتیا در جیب خود شناسنامه پاکستانی دارند و ضرورت به شناسنامه تابعت افعانستان ندارند. پول مروج بازارشان کلدار پاکستان است.

>>>   چرا کلمه شتر چران واژه افغان در ج هویت زبیا تاجیک فرهنگ غنی من پنچ هزار سال قدمت تاریخ دارد در شناسنامه های برقی خود واژه افغان یهودان کم شده شبان کوه های سلیمان را با خود درج کنم .

>>>   مردم پکیتا اکثریت شان هویت پاکستانی دارند

>>>   به جای افغان باید از واژه افغانستان کار گرفته میشد و به شخصی که در خاک افغانستان متولد میشود نیز باید افغانستانی گفته شود زیرا کلمه افغان مختص به یک قوم خاص میباشد ،پس بهتر همین است که آینده را نیز در نظر بگیریم و از گذشته عبرت شویم .
مسافرجان

>>>   لازم نیست شما شناسنامه بگیرید چون همه ای شما تابعیت پاکستانی دارید.
داود

>>>   در شناسنامه برقی بنویسید که: شناسنامه تابعیت تبعه افغانستان که مردم آن دارای ملیت افغان بوده و به دوزبان رسمی پشتو و دری صحبت میکنند و علاوه بر آن یکتعداد ملیت های دیگر مانند ازبک،ترکمن،هزاره،بلوچ،نورستانی،ایماق و دیگران نیز در آن زندگی میکنند.
در پایین آن چنین بنیسید:
اسم ....
ولد .....
محل تولد....
تاریخ تولد ....
سکونت فعلی....
سکونت قبلی....
امکانات سکونت بعدی....
وغیره

>>>   این مردم پکتیا! بلای دیگه اقوام سر شما بخورد که تذکیره نمی گیرید، شما در حالت عادی هم تذکره نگرفته اید. افغان مساوی است قوم پشتون

>>>   اکثیرت مردم پکتیا از آن طرف مرز دیورند هستند یعنی پاکستانی هستند. فعلاَ با تذکر پاکستان و پاسپورت پاکستان در عربستان زندگی و تجارت می کنند.

>>>   مردم پکتیا اکثریت آنها مردم کوچی ... پاکستانی هستند

>>>   این مردمان دوسره که یک سر شان به افغانستان وسر دیگر شان به پاکستان است در هر زمان جا طلبی وخود خواهی را دارند در زمان ها گذشته همه مردم در خدمت زیر بیرق میرفتند ولی مردم پکتیا ازین امر مستثنی بود اما بر خلاف صاحب منصبان ارتش وپولیس اکثریت شان از مردم پکتیا بودند این امتیاز دهی از طرف نادشاه غدار برای شان داده شده بود که در زمان حکومت کارمل از بین برده شد اکنون بازهم به همان خیال وهمان فکر هستند از خواب غفلت بیدار شوید وهوشیار دیگر ناز ونذاکت تان را مردم تحمل ندارند بس است که یک وزارت بنام اقوام وقبایل با مصرف بودجوی بیشتر از دو وزارت در خدمت تان است بازهم یکسر تان از پاکستان بیرون میشود قانون توزیع تذکره های برقی با تمام سازوبرگ ان از طرف اکثریت نمایندگان خانه ملت تصویب واز جانب همین ریس جمهور جناب اشرف غنی توشیح گردیده برگشت پذیرنیست اگر تذکره برقی را میگیرید خوب در غیر ان شناختی پاس پاکستان در جیب تان است ...

>>>   زنده باد بكتيا!!! ملك نياكان است!!! همه خاينين إز نام بكتيا مى لرزند!!!!

>>>   اینهاازوقت هم تذکره نداشتن این حرف های سازماندهی شده است...

>>>   فتخار به افغانیت نمی کنیم چرا اکثریت نمی بالم که افغانم؟ بخاطریکه کلمه افغان از قوم کوچی است نام افغان اول نام یهود شبان گم شده در کوه سلیمان است در تاریخ نوشته است

>>>   مملكت - افغانستان
مليت- تاجيك
پشتون
هـزاره
ازبك
وغيره

>>>   او قوم شتر چران شناسنامه سند هویت و شهرت ، شهروند یک کشور است. شناسنامه باید معرف شهرت و هویت دقیق یک شهروند باشد ، یعنی پدر ومادر ، قوم ، زبان ، محل تولد و محل سکونت ، ولایت و شهر و ناحیه و حالت مدنی . شناسنامه باید بار فرهنگی یک کشور را نیز باخود داشته باشد، یعنی معرف فرهنگ یک کشور نیز است.

>>>   شناسنامه چیست ؟ شناسنامه سند هویت و شهرت ، شهروند یک کشور است. شناسنامه باید معرف شهرت و هویت دقیق یک شهروند باشد ، یعنی پدر ومادر ، قوم ، زبان ، محل تولد و محل سکونت ، ولایت و شهر و ناحیه و حالت مدنی .شناسنامه باید بار فرهنگی یک کشور را نیز باخود داشته باشد، یعنی معرف فرهنگ یک کشور نیز است. در طرح شناسنامه ی کنونی معرف فرهنگ یک کشور با بار فرهنگی بزرگ متاسفانه کاروانی از اشتر و کوچی گری معرف فرهنگ ما شده این طرح ناقص بازتاب دهنده ء فرهنگ همه باشندگان این کشور نمی باشد ، باید برداشته شود و به جای آن یکی از آثار با قدامت تاریخی و باستانی و افتخارات فرهنگی که معرف فرهنگ و تاریخ واقعی این کشور است ، درشناسنامه ها حک شود. من با نام و هویت و فرهنگ خود می خواهم زندگی کنم ، این کاروان اشتر و هویت ... رابطهء با هویت وفرهنگ من ندارد.

>>>   تمام نفوس یک ولایت کمتر از 20 هزار نفر ؟! بخیز یک گیلاس آب بگی و دوایته بخو ! ده آینده هم کوشش کو که خوردن دوایته فراموش نکنی !

>>>   تاجیکها ازبیکها و هزاره های که خاموش استند به این فلم نگاه کنید برای ... پشتون ها یا افغان ها ... افغانیت یعنی اسلامیت ولی شما ها که خاموش دست زیر الاشه نشسته اید آیا خدا ناکرده پدران تان ...کوچی شترچران از کوه های سلیمان است که جرئت نمیتوانید بگویید من تاجیکم من هزاره ام من ازبیکم آیا فردا میخواهید که اصل نصب تان را گم کنید آیا میخواهید که فردا به زبان مادریتان دیگر صحبت نتوانید ۲۷۰ سال است که ... پشتونها در قدرت استند قانون اساسی را هم خودشان به نفع ... ساخته اند از هیچ قوم دیگری پرسان نکردن پس شما هم بلند شوید به خیابان ها نزد ارگ بروید و در هر ولایات که استین به جاده ها بریزید عدالت خواهی حق طلبی نماهید از هویت تان نگذرید تا نابود نشوید این وطن از همه است تنها از... پشون نیست که بالای همگی حکمفرمایی کنند دیگر دوران عبدالرحمن خانی نادر غدار نیست

>>>   50 فیصد مردم پکتیا از قابیل پاکستان استند ...

>>>   مردم پکتیا مردم سالم صادق به مردم افغانستان نیستند دایم طرف دار رشد اقتصاد پاکستان از راه های غیر مشروع هستند. دارای های افغانستان غیر قانونی به پاکستان قاچاق می کنند. ماشین حالات زراعتی و موتر های دزدی شده را از افغانستان به پاکستان قاچاق می کنند.

>>>   مردم پکتیا خوست اکثر شان پاکستانی استند تذکر پاکستان در جیب دارند و ضرورت به اخذ شناسنامه افغانستان ندارند. داد مامله و خرید فروش شان به پول کلدار پاکستان است تمام ا موال دزد افغانستان را به کستان قاچاق می کنند.

>>>   در زمــــان نادر خـــــــان هم مردم پکتیا تذکره نداشتند اگر تذکرت بگبرند تعداد نفوس تثبیت میشود وآنوقت از چند صد هزاربیشترنیستند

>>>   أكثريت سردمداران افغان در طول زمامداري شان به جعل كاري و تارجگري هاي گوناگوناگونِ مبادرت ورزيده اند. از از بين بردن وپاك كردن نام هاي جاهاي تاريخي وفرهنگي كه به زبان هاي فارسي وتركي بودندوجا گزين نمودن نام هاي تحميلي زبان پشتو گرفته تا از بين بردن هويت اقوام ديگراز بر نامه هاي هويت زدايي، اين زمامداران بوده است. تحميل كلمهء افغان يعني پشتون بالاي ساير اقوام هم در راستاي ادامهء همين سياست جعل وتزوير صورت مي گيرد. در غيرآن اظهر من الشمس است كه افغان وپشتون دو نام براي يك يك قوم واحداست، همان طوريكه دري وفارسي دو نام براي يك زبان واحد است. اما اين جعل كاران عمدن مي كوشند كه بين اين هافرق قايل شوند، در حاليكه خود شان هم مي دانند، كه در بين شان هيچ فرقِ وجود ندارد.

>>>   میگن تفرقه بینداز، حکومت کن ، حالا اشرف غنی این کار را انجام میدهد ولی به نظر من اشرف غنی با این کاری خود قبر خود را می کند.
حسن احمدی.

>>>   در تذکره ملی باید جلوی عنوان ملیت واژه ای درج شود که در برگیرنده هویت ملی آن ملت باشد! بنابر این درج واژه افغان با شناختی که بنده از اوضاع افغانستان دارم بیش از هرچیز به گسترش ناامنی و خشونت و احساس شهروند درجه دومی از سوی اقوامی چون هزاره، تاجیک، ازبک و ... دامن خواهد زد. مثلن اگر در ایران که دربرگیرنده اقوام مختلفی است عنوان شود ملیت : فارس یا معادل انگلیسی آن Persian؛ چه واکنشی از سوی دیگر اقوام رخ خواهد داد!! به نظر می رسه که رهبران افغانستان برای رهایی از چنین ناهمگونی های ملی شیوه مرحوم رضاشاه پهلوی را در پیش گرفته و یک عنوان ملی را برای کشور خود برگزینند.
میری از ایران

>>>   هويت ما در حوزه بين المللي در پاسپورت افغان ازجمهوري اسلامي افغانستان است هويت ما در سطح ملي در تذكره كه فقط وفقط در داخل كشور مدار اعتبار است هزاره ازبيك تركمن تاجك پشتون سادات ايماق نورستاني پشه ي بلوچ وغيره است كه هيچ فرد و مقام حق تصرف وتغيير انرا ندارد

>>>   اینها در طول تأریخ خدمت به وطن نکرده اند و به دستور انگلیسها همیشه کار کرده اند و بیت المال و منابع طبیعی وطن را غارت و به پاکستان میبرند و همچنان دارای تابعیت پاکستان و انگلیسی اند به سند افغانستان که تا حال نداشته اند بعد ازین نیز نیاز ندارند .

>>>   مردم پکتیا 100 فیصد مردم پشتون قایل پاکستان هستند و لشکر نادرخان غدار استند و از سرتاسر آن سوی مرز دیوند به تازگی اتباع افغانستان شده اند.

>>>   بجواب هزاران تن پکتیایان پاکستانی اصل
اصل و نسبم تاجیک است
تاج سرم تاجیک
افغان نبود اصلم
افتخارم است تاجیک
خراسان کهنه وطن م جان وطن م خارچشم پکیتیاوالان پاکستانی اصل وطنم

>>>   نگیرند چه وقت تذکره داشتند که حا لا داشته با شند. به بینامی و بی هویتی زندگی پره زیتی وراه گیری زندگی کرده اند وجز عادت شان شده حا لا که بادارانشان میخوا هند که تفریقه افگنی با درج کلمه "افغان " در کارتهای هویت جدید " افغانستا نیها " منافع خودرا در منطقه به دست ارند...
راصی

>>>   به پاسخ راهپیمایی امروز
از بخارایم، اصیلاً تاجکستانی‌ستم
شهروند مشهد و شیراز، ایرانی‌ستم
رستم و سهراب و فردوسی، منم کاخ بلند
رودکی‌ام، جامی‌ام، اشعار خاقانی‌ستم
مادر بومسلم و زایندۀ کاووس و کَی
مخفی‌‌ام، فرزانه‌ و سیمین، کاشانی‌ستم
مرز را بردار آقا، آشنای سابقم!
«بوی جوی مولیانم» صلح و پیمانی‌ستم
دردهایت، دردهایم، رنج‌هایت، رنج‌هام
سرخ‌تر از خون تو، لعل بدخشانی‌ستم
خانه‌ام تقسیم در جغرافیای پارسی‌ست
کابل و کولاب و تهرانم، خراسانی‌ستم
"انتحاری، انزجاری، انفجاری نیستم!!!
ناخلف باشم اگر گویم که افغانی‌ستم"

>>>   "اسلامیت او افغانیت" آن زمان کجاست؟
1. وقتی کلدار پاکستانی پول رسمی و رایج ولایت‌های مشرقی می‌شود.
2. وقتی بیش از صد جوان پکتکا در میدان ورزشی شهید و زخمی می‌شوند.
3. وقتی چرخ‌بال‌های پاکستانی سنگرهای سربازان را در پکتیا بمباران می‌کنند.
4. وقتی 20 تن از سربازان کشور در غازی‌آباد کنر بدست آی.اس.آی و طالبان بی رحمانه شهید می‌شوند.
4. وقتی طالبان بیش از 30 سرباز را در بدخشان سر می بُرند.
5. آی.اس.آی نزدیک به 400 تن را در شاه شهید، کشته و زخمی می‌کرد.
6. وقتی پولیس پاکستان خانه‌های هم‌وطنان پشتوزبان ما را ویران می‌کرد.
7. وقتی ده ها هزارۀ مظلوم بدست طالب و همکارانش گروگان گرفته می‌شوند.
8. وقتی یازده باشندۀ ولایت غور بدست طالبان تیرباران می‌شوند.
9. وقتی جنرالان آی.اس.آی در شمال جنگ را رهبری می کنند.
10. وقتی ده‌ها کارگر فقیر و مظلوم شهرداری در همین محل اعتراضات در حملۀ انتحاری مظلومانه از میان می روند ...
آن وقت اسلامیت و افغانیت کجاست؟

>>>   اگر افغان نیستی از کشور ما خارج شو!"
پیوند ناگسستنی شکریه بارکزی به ملاعمر، کرزی، غنی، طالب و داعش وانفجار و انتحار ریشه هایش در کجاست که وی را تهی از زن بودن کرده است؟ و فراتر از آن پیوند فاشیستی و غیر انسانی وی به اسمعیل یون، عبدالواحد طاقت، انورالحق احدی، جمعه خان همدرد و ملا تره خیل، ضیاءالحق امرخیل وی را تهی از انسان بودن و انسانیت کرده...فربه از تفکر فاشیستی و ضد انسانی و ضد زن ، بایست ...بگوید :" اگر افغان نیستی از کشور ما خارج شو" کدام کشور؟ کشور شما کنان است که از آنجا کشیده شدید و به کناره های دریای نیل در مصر جازگزین شدید و 2600 سال پیش با حمله آسوری ها از مصر هم رانده شدید و دو قبیله تان به فلسطین جاگزین شدند و از ده قبیله گمشدهء اسراییل، چهار قبیله آن از طریق راه ابریشم به کوه های سلیمان جاگزین شدند و شما سلیمان کوهی ها دیکران را از سر زمین بومی شان بیرون می کنید چون هویت (...یهود) شما را قبول ندارند. همچنان که دو قبیله تان در فلسطین بیرحمانه به کشتار مردمان بومی فلسطین دست یازیده اند، شما صهیونیست ها باید باشندگان اصلی سر زمین های اشغال کرده تانرا از خاک شان بیرون می کنید، این ستمگری در فطرت، فرهنگ و ژن شماست.

>>>   هموطنان عزیز
این کشور خانه مشترک تمام اقوام ساکن آن است۰ هیچ قومی حق ندارد به هیچ بهانه و هیچ حیله ئی هویت و نام اقوام دیگر را نابود کند و تنها نام قوم خود را بر دیگران به زور بقبولاند۰
افغان...اپگان پتان پختون همه به معنی پشتون است، و ما اگر پشتون نیستیم افغان نیستیم۰ ما غیر پشتونها هویت خود را بر دیگران تحمیل نمیکنیم، و این اجازه را به پشتونها هم نمیدهیم تا هویت ما را محو و نابود کنند و نام قوم خود را بر ما بقبولانند۰ واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ و واقعیت های این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی و تمامیت خواهانی بیش نیستند۰ در ویدیو به گفتار افراسیاب ختک رهبر پشتون پاکستانی توجه کنید

>>>   نمیدانم چرا تظاهرات میکنند برای شما هتمی افغان میگذارند تشویش نکنید تشویش من را نداشته باشید من هم بدون درج میلیتم این شناسنامه را قبول ندارم .

>>>   سرزمینم !حال کار به جا کشیده که حال دشمنانت و یک تعداد جاهلان قرن بیست به سر هویتت به زعم خودشان تمسخیر میکنند ،سواد خواندن و نوشتن نیست سواد راست را دروغ و حق را از باطل تفکیک کردن است. در قانون اساسی کشور ما درج است هرکه باشنده این کشور است افغان ګفته میشود ولی ؟؟؟؟؟؟؟ باز هم ګلمرجان یی نه منی.
کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است