زعفران، بهترین جایگزین خشخاش
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۹    ۱۳۹۴/۶/۱۲ کد خبر: 101860 منبع: پرینت

زعفران تابستان خشک زمستان فرح بخش را دوست دارد.

از آب و هوای کوهستانی هراس ندارد. ولایات شمال شرقی تخار، بغلان، کاپیسا، پروان، ساحت پایین پنجشیر از سبب آب و هوای گوارای آن و هم وجود بارندگی کافی در فصل بهار می توان دلیل سازگاری آن به این مناطق جای مناسب برای کشت زعفران باشد.

در تحقیقات دانشمندان نزول باران های حوت و حمل در کشت زعفران بی نهایت با ارزش و مهم اند زیرا باران برگ ها را شاداب نگه می دارد و مواد غذایی برای برگ ها و درشت شدن پیاز بسیار موثر است. آبیاری گیاه زعفران در حدود پنچ آبیاری با فاصله داشتن 15 روز و نیز بهترین زمان برای آبیاری کشت زعفران گزارش شده است اما در فاصله ماه های میزان و ثور نیاز آبی زعفران مانند هر گیاه دیگر باید تامین گردد.

بهترین زمان برای آبیاری اول کشت زعفران با توجه به درجه حرارت گرمی هوا محلات سردسیر از 15 تا 20 میزان می باشد. آبیاری دوم که معمولا 40 روز پس از آبیاری اول اتفاق می افتد. از ضروریات این آبیاری این است که باید در اول کود کیمیایی یا حیوانی داد کشت را نرم کرد (شخم) و سپس آبیاری صورت گیرد. آبیار ی سوم در اول ماه حوت انجام می شود که عملیات خیشاوه علف های هرز زمین را آسان تر می کند.

آبیاری چهارم آن در آخر ماه حوت داده می شود که برای حفظ رطوبت پیاز در خاک مهم است. آبیاری پنچم قبل از زرد شدن برگ های زعفران صورت می گیرد. آخرین آبیاری به حساب می آید و معمولا در ماه حمل صورت می گیرد. البته کشت نمایشی در ولایت مذکور از طرف مسوولان ریاست زراعت ولایت برای نتیجه خوب قناعت بخشی مردم برای ترویج ضرورت است که نشان دهند که کشت زعفران در ولایت نتیجه خوب برای ترویج بیشتر زعفران در این ولایات داشته باشند. براری بدست آوردن مقدار مطلوب محصول زعفران نباید رطوبت خاک از حد معین کاهش یابد. میزان تخلیه مجاز رطوبت کشت زعفران به نوع خاک مرحله رشد گیاه بستگی دارد.

میزان رطوبت خاک کشت زعفران 60 تا 70 درصد کمتر نباشد. کاهش رطوبت خاک باعث پژمردگی گیاه زعفران و کاهش محصول زعفران می شود. چون زعفران گیاهی علوفه ای است. آب نقش ساختمانی مهمی در گیاه زعفران ایفا می کند و طوری که 80 تا 70 درصد وزن گیاهی زغفران را آب تشکیل می دهد و اگر میزان از حدی کمتر شود ( درون سلو های گیاه زغفران ) مرگ سلول و سپس پژمردگی گیه در نهایت مرگ گیاه را به دنبال خواهد داشت. انتقال املاح در داخل گیاه به عهده آب است.

خیلی از املاح از طریق حل شدن در آب وارد گیاه می شود و مورد استفاده گیاهان قرار می گیرد، مثلا تمامی کودها باید با آب حل شوند تا بتوانند در گیاه استفاده شوند. کمبود آب در گیاه زعفران باعث توقف رشد و ادامه این کمبود منجر به اختلالات برگشت ناپذیر می گردد و گاهی هم موجب مرگ گیاه می شود. میزان مصرف آب در گیاه زعفران بین 300 تا 1000 گرم آب می باشد. وقتی که گیاه زعفران در حالت رشد است، پیوسته آب را از زمین جذب کرده و از برگ ها آب را تبخیر می کند.


داکتر یار محمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درحقیقت داکتریارمحمد یک کدر متخصص مسلی خوب در بخش زراعت است او تجربه کافی در شیوه های کشت برداشت غلات روش های سیستم ابیاری اولین کدر متخصص کشور است که در همین مقاله علمی خود از نورم آبیاری ،مدت آبیاری یعنی رژیم آبیاری که نهایت تاثیری زیادی در کیفیت کمیت حاصلات غلات دارد رهنمای علمی را برای زعفران کاران کشور نموده است
نقیب اگرونوم

>>>   تشکر داکتر صاحب از رهنمای های علمی تان در بخش رشد زراعت کاشکی دانش شما محترم را این حکومت کمپین و حدت ملی بداند و ارزش برای ان قایل شود.
عمر انجینر عمران زمین

>>>   در قدم اول تشکر از داکتر دلسوز وطن
اگر دولت وحدت ملی در حقیقت میخواهد که کشت خشخاش را محو کند کدر های اگرو نوم و انجینران رشته آبیاری را در بخش عمران را هر چه حاجل پیدا و جذب کند به یقین می توان گفته یک بهبود چشمگیری در بخش زراعت افغانستان بوجود خواهد آورد.
قادر اگرونوم

>>>   کشت زعفران یک کشت آبرومندان برای ملیت افغانستان است و تولید و بسته بندی محصولات زعفران، به نیروی انسانی زیادی نیاز دارد، هم اکنون بیشتر از هزار نفر تنها در شرکت "افغان زعفران" در هرات و در بخش های کشت، تولید و بسته بندی زعفران کار می کنند. طوریکه داکتر صاحب یارمحمد در مقاله علمی خود از شوه های و کشت زعفران بیان نموده است در حقیقت اگر بطور علی در کشت زعفران شیوه علمی آن برای دهقانان ما رهنمای شوند می تون از یک هکتار زمین 3 تا 5 کیلو زعفران بدست آورد.

>>>   محتر م داکتر یارمحمد یک کدر پروفشنل و مجرب مسلی در بخش رشد نباتات و گیاهان در کشور ما است اما در رسانه های افغانستان هیچ ضاهر نه شده است.
محمدعاقل

>>>   طلای سرخ یا همان زعفران یکی از گیاهان گران قیمت است که به علت نداشتن مخارج کاشت در صورتی که همه ساله خوب از آن مواظبت شود، سود سرشاری نصیب زارعین می کند. کاشت زعفران می تواند قشر عظیمی از زنان و دختران روستایی را به کار گیرد و نه تنها باعث سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت آنان می شود بلکه می تواند از این راه کمک مؤثری به اقتصاد خانوار بنماید.
جسور از قیصار

>>>   کشورهای عمده تولید کننده زعفران اسپانیا، هند ، چین، پاکستان، اندونزی،مراکش، یونان و برزیل می باشند. اسپانیا از مهم ترین رقیبان عرصه تولید است. بر اساس آمار سال 1998 میلادی در کشور اسپانیا 6760 کیلوگرم زعفران تولید شده و کشورهای یونان و مراکش و منطقه کشمیر، به همراه اسپانیا در مجموع کمتر از 20% زعفران جهان را تولید می کنند. علی رغم این که مرکز اصلی تولید زعفران جهان، ایران می باشد ولی بازارهای جهانی این محصول در اختیار رقیبان خارجی است و زعفران ایران در جایگاه مناسب خود از نظر قیمت های جهانی قرار نگرفته است. عملکرد برخی تولید کنندگان نظیر اسپانیا که دومین تولید کننده زعفران جهان می باشد به دلیل بارندگی های مناسب، بیشتر از عملکرد کشور ما بوده و حدود 9/8 کیلوگرم در هکتار گزارش شده است. این کشور با توسعه صنایع جنبی و تکمیلی بسته بندی زعفران و نیز به دلیل عملکرد اشتباه صادرکنندگان زعفران ایرانی، به مرکز بورس جهانی زعفران تبدیل شده است.
ولی زعفران افغانستان بنابر نبودن مارکیت بنام زعفران ایران از طریق هرات به بازار های منطقه عرضه میشود .
جسور از قیصار

>>>   داکتر جان دوست عزیزم خلیل زیبا با فهم با معنا است این مضمون علمی شما. واقعاُ در بخش عمران زمین معیاری های آبیاری در افغانستان یک کدر پرو فشنل و مسلکی است.
انجینر خلیل اندرابی

>>>   غیر از زعفران باغهاومحصولات زراعی متنوع باید کشت شود برای مثال انار فراه و قندهار و پسته بادغیس و صدها نوع غله جات و پالیز و چقندر و لبلبو و نیشکر و شرشم و برای کالاهای اساسی مانندروغن نباتی وشکرومیوه جات وصادرات خشکبارمی تواندمنابع عایدی میلیاردی راتشکیل دهد. اولویت مادراقتصادفعال ساختن زراعت علمی ومکانیزه وخودکفایی واشتغال صدهاهزارنفری دراین بخش است
شیواکاندیداحتمالی بلخ

>>>   زعفرانی که از ایران قاچاق میشود خخخخخ... بیشترین بهره بهرداری رو از خاک ایران کردید و این همه نمک نشناس هستید و پس از این همه مهربانی آب هریرود را بر ایران میبندید
امیر از زاهدان

>>>   پیاز قاچاق شده را از ایران می آورید
امیر از زاهدان

>>>   نظریات خیلی مفید جناب تحریر ونشر شده افسوس که حکومت ع وغ کور وکر اند تا حد اقل رییس اداره محیط زیست که انهم میراث خور خانواده اش میباشند وموثریت اندکی هم از خود ندارنددرپست معینت مسلکی مقرر حاصل تا درعمل به تحقق نظریات شان متوصل میشدند.
کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است