درخواست کمک از روسیه یک اشتباه سیاسی!
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۹    ۱۳۹۴/۶/۱۱ کد خبر: 101841 منبع: پرینت

آیا درخواست دوستم کمک از روسیه یک اشتباه سیاسی نیست؟

اعلام پایان موفقانه ای عملیات خبر ساز جنرال دوستم در ولایت فاریاب و سرپل در کابل از چندین نقطه نظر قابل تعمق و بحث است:
1. دوستم از چهره دشمن، تاکتیک حمله و فرار آنها در فاریاب و سر پل شناخت خوبی دارد. این یک موفقیت بزرگ برای او به حساب می آید.
2. دوستم درک درست از خطرات فرامرزی داعش و متحدین منطقه یی آنها برای کشور های آسیای میانه روسیه و قفقاز دارد.
3. اما متاسفانه جنرال دوستم درک درست از حامیان تروریسم در شمال ندارد. او تنها حامی تروریسم را محدود به آی اس آی نموده است. تصور می شود این بازی بزرگ به تنهایی از توان آی اس آی بدون حامیان منطقوی و ابرقدرت آمریکا دشوار به نظر می رسد.

4. دوستم برای شکست تروریسم از روسیه کمک می خواهد و مستقیما به پوتین پیام می دهد.
5. به باور این قلم جلب حمایت نظامی از روسیه بجای شورای امنیت و رییس جمهور غنی در شرایطیکه افغانستان در تحت نفوذ غرب قرار دارد شاید یک اشتباه بزرگ باشد.

نخست اینکه جنگ شمال صرف پروژه آی آس آی نیست ولی نقش بازیگران دیگر آمریکا و انگلیس و بویژه ترکیه حامی و تکیه‌گاه اصلی جنرال دوستم را نباید فراموش نمود. بدون شک در شکست تروریسم در شمال روسیه و کشور های آسیای میانه خیلی ذینفع اند.

دوم اینکه جنگ شمال یک جنگ استخباراتی است. استخبارات روسیه و ازبکستان و سایر کشورهای آسیای میانه از یک طرف و ترکیه، عربستان، پاکستان، انگلیس، آمریکا، اسراییل و اتحادیه اروپا در قطب دیگر قرار دارند. کرملین پیش از اینکه از زبان دوستم دشمانان و حامیان شان را بشناسند، شاید معلومات دست اول از استخبارات و عوامل خود در منطقه داشته باشد.

سوم اینکه جنرال دوستم نقش ارگ و ستون پنجم در ناامنی های شمال را نادیده می گیرد.

بدون شک عملیات دوستم از لحاظ نظامی یک موفقیت است ولی از لحاظ سیاسی اظهارات و درخواست کمک از روسیه یک اشتباه است.

تصور می شود اگر از خط قرمز ترکیه فرارتر برود، انقره می تواند بخاطر منافعش در نتیجه فشار متحدین اش مثل آمریکا و انگلیس و پاکستان دوستم را به همان سرنوشتی دچار کند، طوری که پاکستان با ملاعمر آخوند نمود زیرا پان ترکیست ها عاشق" ترک تباری" دوستم نیستند، آنها عاشق منافع ملی کشورشان هستند.

این در حالیست که هنوز دوستم به کابل نرسیده بود، طالبان دوباره برخی روستاها را در قیصار گرفتند و این بازی را نمی توان صرف با چند عملیات نمادین حل کرد و یا از روسیه دشمن غرب و ترکیه کمک نظامی خواست.

به باور این قلم شاید بهترین راه حل جنگ در شمال دو چیز باشد:
1) بجای تمامیت خواهی و بزرگ نمایی در جنگ شمال رهبران، فرماندهان و نخبگان و مردم شمال را بر علیه دوشمن و حامیان داخلی و خارجی آنها بسیج نمود.
2 ) با حامیان طالبان در ارگ کابل و دستگاه دولت و ستون پنجم دشمن رزمید.


هارون امیرزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تحلیل خوبی است
با احترام مولاداد

>>>   دوست و دشمن خیالی مدزمان شده شایددوستم هم ازلابلای گپ چیزی شنیده و دیده کارطوطی راکرده باشد.
جناب کرزی درزنان ریاستش مخالف امریکل و مخالف پیمان امنیتی شدوامریکاهم به کرزی چیزی گفته نتوانست ماهم شنیدیم و باورکردیم که کرزی ازامریکازوربوده است .
زمانی بچه سقاووظیفه گرفته بودکه به مردم بیانیه بدهد.مردم پروان دراطراف قصرجبل السراج جمع شده بچه سقاودرحالیکه دریشی امان الله خان بجانش درمقابل مردم ایستاده گفت .اومردم همی امان الله خان هم خوب آدم بوداستقلال افغانستان راازانگلیس گرفت مه هم دروازه لندن ازصندن نیاورم والله اگه بانم سفیرانگلیس که پهلوی بچه سقاایستاده بوداین گپ بچه سقاوراحمله به انگلیس تصورکرده ازنادرخان خواهش کردکه بچه سقاورایکطرف کرده خودش شاه شوذتااینکه بچه سقاوراباکاردحلالش کردند.
درین جنگ آقای دوستم مانندکرزی لاف ازاستقلالیت زده عملیات کرددرحالیکه عساکرجبهه به معاش امریکا پیروانش بمصرف امریکا نان و غذایش بمصرف امریکا عملیات رابه نفع افغانستان آنهم بامختاریت کامل حتی پوتین راهم به صف خوددعوت کندهمچوگپ های لاف و پتاق کرزایی رامنطقه ازقبل هم تجربه دارد.اگرپوتین ضرورت به دفاع داشته باشد. بخاک خود و به عسکرخودقومانده کرده میتواندشایدمحتاج دوستم نشده باشد.
وطندار

>>>   آمریکا تجهیز نکرد طیاره نداد دوستم دلسوز است مجبور شده ازروسیه خواستار تجهیز نظامیان شد خصوصا دربخش هوایی ضرورت زیاد داریم.
افسران نظامی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است