نورستانی اسناد خود را فاش کند
در جریان انتخابات، آرای مردم به یک تفاهمنامه سیاسی تبدیل شد و کمیسیون برای این موضوع جوابی برای مردم نداشت چه می تواند باشد؟ بهتر است این اسناد هرچه که باشد افشا شود 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۲    ۱۳۹۴/۶/۷ کد خبر: 101600 منبع: پرینت

پس از به حکومت رسیدن دولت وحدت ملی، سران این دولت با توجه به تقلب های گسترده و عدم شایستگی کارمندان کمیسیون های انتخاباتی به مردم وعده داده بودند که این نهاد را اصلاح خواهند کرد. سرانجام پس از گذشت چندین ماه کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به کار خود آغاز کرد اما با واکنش تند کمیسیون انتخابات مواجه شد. در تازه ترین مورد نیز احمد یوسف نورستانی در نشستی اعلام کرد که قانون نباید براساس هوس های شخصی حلقات و افراد خاص تغییر کند و هیچ کسی حق برکناری کمیشنران این کمیسیون را ندارد. وی همچنین دلیل برگزار نشدن انتخابات پارلمانی را نزاع های سیاسی در درون حکومت وحدت ملی دانست. اما آیا گفته های وی براساس قانون است و یا برای حکومت خط و نشان می کشد؟

محمد صدیق پتمن آگاه مسایل سیاسی در مورد خط و نشان کشیدن آقای نورستانی برای حکومت در برنامه فراخبر گفت: کمیسیون انتخابات براساس فرمان رییس جمهور تشکیل شده است و مطابق با قانون اساسی کشور و هر کسی که این کمیسیون را تشکیل داده است صلاحیت دارد تا آن را عزل کند. از لحاظ حقوقی نیز ترتیب به همین گونه است. از طرفی در حکومت قبلی و فعلی و سایر نهادها گذراندن دوره کاری بستگی به کفایت شخص دارد. هر کسی از خود کفایت نشان دهد دوره کاری خود را به گونه کامل می گذراند و در غیر این صورت باید برکنار شود.

وی افزود: کمیسیون انتخابات استقلالیت خود عدم اعلام نتیجه انتخابات زیر سوال برده است. در حقیقت کمیسیون انتخابات در زمان انتخابات در برابر هر دو تیم تسلیم شده و حتی میزان رای را مشخص نکرده است. زمانی که گفته شد در انتخابات تقلب صورت گرفته است، باید این جرات را می داشت تا به خاطر نجات مردم و اثبات حقانیت خود افراد متقلب را معرفی کند اما کمیسیون هیچ موقف ملی نگرفت پس دلیلی برای دفاع از این کمیسیون وجود ندارد.

این آگاه مسایل سیاسی با توجه به اینکه نورستانی اعلام کرده بود اسنادی در دست دارد که در صورت افشا بسیار خطرناک است گفت: خطر بزرگتر از این که در جریان انتخابات، آرای مردم به یک تفاهمنامه سیاسی تبدیل شد و کمیسیون برای این موضوع جوابی برای مردم نداشت چه می تواند باشد؟ بهتر است این اسناد هرچه که باشد افشا شود. با افشای اسناد حقایق بر مردم روشن می شود. با افشای این اسناد حکومت صدمه ببیند مهم نیست بلکه صدمه بر ملت دارای اهمیت است. این ملت است که می تواند حکومت را بسازد. زیرا ما راه طویلی را در پیش داریم و این راه طویل با تهمت بستن و بی اعتمادی به سر منزل مقصود نمی رسد. ما زمانی بر دموکراسی باورمند می شویم که افرادی که در کمیسیون ها کار می کنند صادق به مردم ، وطن و ملت خود باشند و به گروه ها وابسته نباشند.

پتمن از دست دادن فرصت برای انتخابات پارلمان را قابل قبول ندانست و گفت: به هیچ عنوان قابل قبول نیست زیرا رییس کمیسیون انتخاباتی پس از انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود که با این سیستم فعلی ملایکه هم نمی تواند رقابت کند. پس به این معنا است که اول باید سیستم نظام انتخاباتی با نظرداشت شرایط افغانستان اصلاح شود. ما باید شرایطی را فراهم کنیم که تمام مردم افغانستان در انتخابات شرکت کنند و حکومت مسوول است تا امنیت را برای برگزاری انتحابات تامین کند.

وی با توجه به وقت کشی حکومت در 10 ماه گذشته گفت: مردم به دو رهبر سیاسی رای داده اند و آنان باید برنامه های خود را ارایه دهند. گذشته ها گذشته است و سران برای یادآوری و محاسبه مشکلات گذشته نیامده اند. مردم به این دو تن رای داده اند تا با توجه به مشکلات برنامه خود را ارایه دهند اما در حال حاضر حکومت به جای این که برای مردم کار کند و حمایت مردم را جلب کند روز به روز حمایت مردم را از دست می دهد.

صدیق پتمن در پایان مشکلات توزیع شناسنامه ها را مربوط به سران حکومتی دانست وگفت: این مربوط به هر دو رهبر می شود و برای ملت مهم نیست که چه کسی رییس جمهور و چه کسی رییس اجرایی است. ملت تنها از سران حکومتی می خواهند تا برای آنان کار انجام دهند و اختلافات خود را حل کنند. همچنین معتقدم اصلاح نظام انتخاباتی باید در پشت درهای بسته صورت نگیرد هر فیصله ای که می شود باید نشر و علنی اعلام شود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نورستان یک انسان ... است که نمی داند چه بگوید . او با تمام بی شرمانه خیانت بزرگ را مرتکیب شد ، و به اساس تقلب و غدر غنی را رئیس جمهور اعلان کرد. او تا زنده است در این کمیسون باقی است.

>>>   نظر به قانون کسیکه جرم را کتمان میکند مجرم است و حتما در جرم وسازش خود نورستانی شریک است
(( ر ))

>>>   پتنگ صاحب تو هم فساد پاروک وردک را افشا بساز !آن زمان معینش بودی واز زیاد کار های خلاف او خبرداری

>>>   جناب محترم صدیق پتمن! آفرین واقعیت را گفتی قبلاً فکر می کردم که شاید شما هم مانند حمید الله فاروقی شخص کور دل و متعصب باشید ولی چندی میشود مصاحبه ها٫ نظریات و نوشته های شما را خواند که همه جانبه بوده٫ که واقعاً برایم خوش ایند بوده امید و روشنایی را نمو دار مسازد که همچو اشخاص در را ستای وفاق ملی کوشش میکنند و نه تنها قبیله گرایی مانند یون٫ طاقت و چند متعصب انگشت شمار که ملت را به سوی بر بادی می کشاندن. در شرایط فعلی مردم و کشور عزیز مان به همچو اشخاص مثل شما ضرورت دارد که اتحاد اقوام را بوجود و فاصله بین اقوام٫ دولت و مردم را کمتر بسازند. اشخاصیکه بدون در نظر داشت مقام٫ منصب٫ سمت گرایی٫ قوم گرایی٫ زبان گرایی در ین راستا در شرایط فعلی مصدر خدمت می شوند نزد خالق لایزال منزلت اولیاالله را میداشته باشند. بنده حقیر و فقیر همیشه به شما و امثال شما که در را خیر کوشش میکنند دوعا نیک می نموده که توانایی های شما تشدید و ملت مان آیندی امن و امان داسته باشند. وسلام
میرمحمد عثمانی

>>>   پتمن صاحب خوب گفتی واقعا افغان هستی
وردگ

>>>   پتمن صاحب واقعیت را گفتید بخاطریکه به شما سهم نرسید اگر یاددت باشد در یک محفل به زبان پشتو گفتید که من تمام لیسه ها و مدیران مکاتب را وظیفه داده ام که به داکترصاحب اشرف غنی رأی دهند آیا این خیانت نبود؟ تشکر از اشرف غنی و عبدالله که از شما و امثال شما شناسایی کامل دارند و از تعصبات که در زمان معینیت اداری تان در وزارت معارف انجام داده اید یکبار سر به گریبان نماید.خداوند لایزال به هر شکل که باشد انتقام را میگیرد. به یاد دارید زمانکه به حیله ننگرهاریها را به وزارت معارف مقرر میکردید و حقوق دیگر ولایات و اقوام را پایمال مینمودید. اینست عدالت خداوند کریم. زنده باد عدالت
دولتزی

>>>   پتمن صاحب، افرین برشما باد که اینگونه نورستانی سیه دل و منافق را افشاء کردید. نورستانی اگر ادعا دارد که خاین نیست بایستی اسنادش را رو کند، و دیگر اینکه مردم باید بر دولت فشار بیاورند که نورستانی اسنادش را برملا کند- همه میدانند که دولت اشرف غنی و یاران نابکار او همگی با این نورستانی در تبانی بوده اند و اگر اینچنین نیست چرا سکوت میکند - من به داکتر عبدالله متحیرم که اگر ریگی در کفشش نباشد چرا در مقابل نورستانی سکوت اختیار کرده است باید هرچه زودتر اورا وادار بسازند که اسنادش را به مقابل دیدگاه مردم بگذارد.
مریم

>>>   تمام این بی چارګی غریبی وبی کاری بخاطر اینست که کمیسیون نا مستقل انتخابات خیانت کردند وتمام دنیا را بالای افغانستان بی باور ساختند که سرمایه ها ګریخت باید این نورستانی ...وهمدستان شان در پلچرخی...

>>>   دوستان عزیز فریاد همه شما بر جاست اما کو کسی که بشنود صدای مردم را، کدام مردم کدام ملت ، کسانی که در قدرت هستند همین ها باز خواست گر هستند این ها که نکند کی میتواند . مسولین امنیتی که وظیفه اصلی شان مبارزه با بی عدالتی ها است که باید افراد تقلب کار را دستگیر و به میز قضا بکشاند . بر عکس کسانی که قومانده گر هستند خود دخیل در تقلب هستند.
( ز د )از کابل.

>>>   این هنوز افغانستان است که رهبران اش با تقلب و نیرنگ و دروغ به قدرت می رسند و در ذهن و ظمیر شان جز تعصب قومی و سمتی چیزی دیگری وجود ندارد. با شعار دروغین یک ملیون وظیفه ایجاد کردن به قدرت میرسد اما هزاران هموطن و جوانان ما ترک وطن نموده غرق دریا ها میشوند.
وطندار کابل

>>>   همه انهایی که به اسناد دسترسی دارند باید شرافتمندانه آنرا در مقابل مردم قرار دهد....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است