افغانستان همچنان زیر خط فقر...
در حالی از هشتم ماه می، روز جهانی صلیب سرخ و کمک به محرومین در کشور تجلیل می شود که با وجود سرازیر شدن كمك های میلیارد دالری دنیا به افغانستان هنوز میلیونها تن از هموطنمان زیر خط فقر زندگی می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۵    ۱۳۸۹/۲/۱۸ کد خبر: 10148 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، امروز هشتم ماه می برابر است با روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، سازمان جهانی صلیب سرخ که یک سازمان بی طرف است و در بخش کمکهای بشری به افراد نیازمند کمک می کند در سال 1919 میلادی پس از پایان جنگ جهانی اول در شهر پاریس با نام لیگ جمعیتهای صلیب سرخ تأسیس شد.

مرکز اصلی این نهاد در شهر ژنو قرار دارد و در حال حاضر 173 کشور عضو این نهاد جهانی هستند.

در گزارشی از روزنامه چراغ نیز امده است که ما در حالی از روز جهانی صلیب سرخ و کمک به محرومین در افغانستان تجلیل می کنیم که پس از حدود سه دهه جنگ خانمان سوز در کشور، میلیونها هموطن ما زیر خط فقر زندگی می کنند و با وجود سرازیر شدن كمك های میلیارد دالری دنیا؛ تاهنوز رسیدگی به ضعیفان برای ما جدی تر می شود و میلیونها افغان با مشکل پیدا کردن لقمه نانی خشک برای خود و اطفالش با سرگردانی مواجه می باشند.

بدیهی است هر عملی اگر از راه اصولی و بنیادی صورت بگیرد نتایج و دستاوردهای آن به مراتب بالاتر از آن خواهد بود که بگونه پراگنده و بدون برنامه عملی شود؛ یعنی چنانچه مردم نیک خواه و یا افراد و گروههایی که مایل اند تا به هر نحو ممکن چه مادی و چه کمک معنوی به تهیدستان کشور انجام دهند، بهتر آن خواهد بود که این کمک ها را از طریق بنیادهای خیریه موجود در سراسر کشور انجام دهند تا این بنیادها در برنامه های منظم اقتصادی و انکشافی خود بهترین راه را جهت ریشه کن نمودن فقر از دامان خانواده ها انتخاب و عملی نمایند و این بنیادها نیز باید توجه کنند که با راه اندازی بعضی پروژه های کاریابی و گماردن افراد بی بضاعت در مشاغلی که آنان توانایی آن را دارند، می توان به نحو بسیار بهتری به مبارزه با فقر پرداخت.

البته اگر كمك های مردم كه چه براساس تكالیف شرعی صورت می گیرد و چه براساس همدردی های انسانی درست و شفاف مدیریت گردد و دست استفاده جویان از آن دور نگهداشته شود؛ بدون تردید می توان به بخش اعظم مشكلات و ناهنجاری های ناشی از فقر و خدمات پایین رسیدگی كرد.

روزنامه درپایان به آنانی که از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی به سر می برند یاد آور می شوند که در همه حال فقرا را از یاد نبرند؛ مسأله ای که بارها و بارها در دین اسلام بر آن تأکید شده است.البته کمک اصلی آن است که به آنها کار و مهارت های مسلكی آموزش داده شود و کمکها را در این استقامت به مصرف رسانده شود تا در آینده ای نزدیک شاهد یک ملت خود کفا، همدرد و همسود و خیر رسان باشیم.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چرا مردم شریف افغانستان زیر خط فقر نباشند در حالیکه هریک از وزیران کابینه ومقامات دولتی آن بیش از چند موتر لندکروزر و ده ها بادی گارد داشته که مصارف تیل موترها و معاشات بادی گاردهایشان میتواند مشکلات اقتصادی عده ء زیادی از مردمان ما را حل کند ولی کجاست گوش شنوا وچشم بینا البته این مثال بدون داشتن ملکیت هایشان است که هرکدام بنوبه خود دارای چندین قصر رهایشی و ده جریب زمین غصب شده دولتی و صاحب شهرک های مسکونی بوده که هیچ کس صلاحیت ندارد تا بپرسد که این مبالغ هنگفت را شما از کجا دریافت کرده اید؟؟؟؟؟

>>>   فقر زمانی محو میشود که قانون یکسان تنفیذ شود بدون تبعیضات قومی ، سمتی ، حزبی و همچنان امتیازات دولتی مامورین هم به یک پیمانه توزیع شود نه اینکه یک غربی بنام سوپر اسکیل ماهوار صدهزار افغانی گرفته ولی یک افغان متعهد و وطن دوست ماهوار سه هزار افغانی بگیرد . زمانیکه واقعا کارمندان عالیرتبه دولتی انتخابی به شکل درست باشند مردمی باشند که دربین مردم بدون تکبر و غرور قدم بردارند نه اینکه موترهای پی درپی شان مانع رفت و آمد و ازدحام شهر به ساعت ها شود . زمانیکه توزیع زمین برای هم شهروندان مهیا شود. زمانیکه فساد اداری و رشوه ستانی بکلی از بین برداشته شود وووووو

>>>   سلام
اين حقيقت دارد که اکثريت زير خط فقر قرار دارند اما اصلآ همت و غيرت وترس از خدا بين مردم کم شده ، به اين معنی که بعضی ها واقعآ مجبور به گدائی اند و راۀ ديگر برای حصول ضروريات شان ندارند اما گدائی برای بعضی های ديگر پيشه و برای بعضی های ديگر عمل شده است و کمک های ميليارد دالری به کام اژدها ها غرق ميشود که ذرۀ آن هم به مستحقين نميرسد . عزيزان هموطن ! لطفآ در صورت امکان وجيبۀ انسانی و اسلامی تانرا انجام دهيد .
فقط سه نکته را مد نظر بگيريد
1 - از تعداد کم کنيد به مقدار بيفزائيد .يعنی هزار دالر را به 5 فاميل 200 دالری ندهيد که مصرف يک ماۀ شان شود . بلکه به يک فاميل بدهيد تا ازان پول برايش کسب و کاری بسازد و به زودی خودش کمک کننده گردد .
2 - به گرسنه ماهی ندهيد که يکبار بخورد ، ماهيگری را بياموزانيد تا هميشه بخورد . فکر نکنم ضرورت به شرح باشد .
3 - مهمترين موضوع اين که پول را به هيچ ، به هيچ ، به هيچ کسی ندهيد که او به فقرا دهد ، خود تان مستقيمآ به مستحق مورد نظر حواله کنيد .
اگر هر يک ما و شما که در خارج هستيم حد اقل برای يک فاميل مستحق کسب و کار و دام روزی مهيا کنيم در مدت دو سه سال ديگر فقيری در افغانستان نميماند و خداوند قهار هم ما را مورد عفو خود قرار ميدهد و ازين بدبختی و جنگ نيز نجات ميدهد چون خداوند اتفاق بندگان اشرا دوست دارد .
وسلام ملنگ

>>>   درافغانستان فقر ریشه بیسار دیرینه دارد برادر ن این فقر کدام پدیده جدید نیست که درافغانستان دراین مدت 9سال پیدا شده باشد . اگر یک دوره پیشتر برویم بدتر از امروز مابود به همین قسم پیشتروپیشتر . درکشوریکه دوبرادر مسلمان کشته شود وملاامام یک جانب جانب دیگررا ملامت کند وکشته خودرا شهید نام بگذارد ویک شهده سبررنک را ویک سنگ مرمری را گرفته ونوشته کنند شهید فلانی واز جانب مقابل هم چنین . پس جطور دعا ما به نزد خداوند قبول گردد . ایا امکان دارد که با داشتند چنین اوصاف خداوند متعال دست کمک ویاری به طرف ما دراز کند .شر ایط فعلی کرسی نشینان مردم افغانستان به همان قومی میماند که از دین خدا گشته اند وبه دین دالر ویورپناه جسته اند . وزور مردم غریب هم نمیرسد انوقتیکه اواز بلند شود گردنش به انواع مختلف جرمی بریده میشود . پس کدام انسان غریب میتواند درچنین وضع از خود دفاع کند .فقر را ازنگاه اسلامی بایدهم مورد مطالعه قرارداد چون رکن سوم اسلام زکات است . اگر هرمسلمان افغانی ویا خارجی با صورت واقعی زکا ت مال وانچه که اسلام عزیز گفته است انجام بگیرد دیگر یک فقر درافغانستان وجهان اسلام نمیماند . ما مردم افغانستان نقد کردن را یاد داریم وبس راه بیرون رفت را برای رهای از این همه مصیبت ها برای مردم فراهم کرده نمیتوانیم . پیشنهاد من برا ی جکومت جناب کرزی صاحب وپارلمان محترم کشور این است که یک وزرات را به نام وزارت عشر وزکات با یک تشکیلات بیسار مناسب وارزنده درچوکات حکومت خویش بگنجانیدتا از این طریق مصدر خدمت برای مردم هم شوید واز طرف دیگر دراز بین بردند فقر این وزارت بیسار موثر است . چون حالا ه رکس را ببنی دریک ساحه رفته یک 10پیپ روغن 10بوری ارد 10تخته کمپل وبه همیناندازه اشیای غیره .توضح مینمایئد واز طریق تلویزیون ها اعلان میکند که با فلان ولایت کمک صورت گرفت وازتوضیح یک دانه گاه کوه میسازند واز نطر بادارن خود هم به عوض محرائی گاه مجرائی کوه را میگیرند .
با احترام جقجو پروانی

>>>   ملنگ جان کاش تمام مردم احساس ترا داشته باشند . عمل ات هم مانند گفتارت است .چیزیکه میگویی عمل هم کردی ومیکنی خداوند اجرش را برایت بدهد

>>>   برادر عزیزم حقجو صاحب! میدانم که این همه احساس و مشوره ناشی از نیت نیک شما در برابر مردم فقیر است ولی به لحاظ خدا، باخبر که رهبری دولت ازین مشورۀ شما خبر نشود چون یکتعداد افراد ..... دیگر که با مقامات بستگی دارند منتظر وظیفه اند و با شنیدن این مشوره خود را در قالب این تشکیل جابجا خواهند ساخت و کرزی صاحب هم در منظوری توسعه و تعدد ولایات، کمیسیونها، ادارات و غیره و غیره علاقۀ خاص دارند همین حالا صد ها کمیسیون ایجاد شده در اطراف ریاست جمهوری شیک شیک قدم میزند ولی گزارش اجراات شان را کی پرسان کرد فقط معاش دالری میگیرند و چور میکنند. من برایت یک اشاره دادم تفصیل اش را خودت میدانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است