ذکر کلمه افغان در تذکره لجاجت است
در کشورهای دنیا مطابق اصول جهانی نام قوم شخص ذکر نمی شود. وقتی که شخصی از کشور تذکره دارد یعنی شهروند افغانستان است و ذکر کلمه افغان در تذکره الکترونیکی لجاجت است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۰    ۱۳۹۴/۶/۴ کد خبر: 101422 منبع: پرینت

قانون ثبت احوال نفوس پس از مشکلات فراوان و وعده های سران حکومت وحدت ملی و تصویب در دو مجلس توسط اشرف غنی توشیح شد اما پس از گذشت ماه ها همچنان روند توزیع آن به تعلیق افتاده است. با صرف زمان و هزینه گزاف، اختلافات برای توزیع تذکره های الکترونیکی درج کلمه افغان گفته شده است. آیا درج این کلمه که نشان دهنده قوم خاص است در تذکره های الکترونیکی ضروری است؟

آثار حکیمی رییس انجمن خراسانیان در پیوند به تعلیق روند توزیع تذکره های الکترونیکی در برنامه راه حل گفت: موقف توزیع تذکره های الکترونیکی را یک گام بسیار ارزنده و ضروری است. قانون ثبت احوال نفوس قانونی است که توسط دو مجلس تصویب و توسط رییس جمهور توشیح شد. در ماده ششم قانون، تمام مشخصات تذکره های الکترونیکی گفته شده است. در این تذکره های الکترونیکی به دو زبان رسمی پشتو و فارسی نام، نام پدر، نام پدر کلان، دین، تاریخ تولد، محل سکونت اصلی و فعلی و در سوی دیگر مشخصات به زبان انگلیسی آورده شده است.

وی افزود: برخی مسایل را نمی توان با نادیده گرفتن حل کرد. این کشور 99 درصد مسلمان است و بر اساس قرآن باید اقوام و قبایل یکدیگر را به رسمیت بشناسند. بر فرهنگ و ارزش های یکدیگر احترام بگذارند و در پی حذف یکدیگر و تحمیل هویت خود بر دیگری نباشند. کسی که تاجیک است افغان ساختن وی خلاف قانون است. در تمام آثار مشرق زمین افغان مترادف با قوم پشتون است. در قرن دهم این واژه نام بخشی از قوم پشتون در نواحی کوه های سلیمان بوده و در قرن هیجدهم به تمامی قوم پشتون نسبت داده شده است. در تاریخ فرشته نیز حدود جغرافیای سکونت افغان ها ذکر شده و گفته شده است که از رعایای سامانیان بوده اند.

رییس انجمن خراسانیان افزود: در تاریخ قبار نیز آمده است که اطراف قندهار و کوه های سلیمان محل سکونت افغان ها بوده است. نام افغانستان نیز بر کشور در سال 1302 هجری خورشیدی در نظام نامه امان الله خان عنوان شده که از سوی یک جنرال انگلیسی پیشنهاد شده بود.

وی خطاب به اشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفت: اشرف غنی احمدزی یک فرد قانون گرا و اصول گرا معرفی شده است. اگر این شخص آدم اصول گرایی است پس باید قانونی که هر دو مجلس تصویب کرده و خود وی توشیح کرده است را مطابق قانون و فیصله شورای وزیران اجرا کند. ما در تفاهم در کشوری زندگی می کنیم که حتی نامش غیر دموکراتیک انتخاب شده است. این سرزمین نام دیگری دارد و حتی نام آن جای بحث دارد.

آثار حکیمی افغان را در تاریخ، عرف و زبان عامیانه هویت قوم پشتون دانست و گفت: در کشورهای دنیا نیز مطابق اصول جهانی نام قوم شخص ذکر نمی شود.افغانستان، تاجیکستان، ترکنستان کشورهایی هستند که پس از استعمار با نام قوم ساخته شده اند. تمام باشندگان ازبکستان ازبک نیستند. همین طور 70 درصد مردم کشور افغانستان نیز افغان نیستند. احمدشاه ابدالی در 1747 به عنوان شاه خراسان تاج گذاری کرد. افغانستان در 1302 هجری خورشیدی یعنی 92 سال پیش نام کشور افغانستان گذاشته شده است. وقتی که شخصی از کشور تذکره دارد یعنی شهروند افغانستان است و ذکر کلمه افغان در تذکره الکترونیکی لجاجت است.

وی افزود: کشور ما مرز مشخص ندارد. درصد نفوس معلوم نیست، سرشماری تاکنون در کشور نشده است و اگر تذکره الکترونیکی توریع شده بود در انتخابات نیز تقلب صورت نمی گرفت. کسانی که روند ملی توزیع تذکره ها را دچار اخلال می کنند تنها در تلاش باج گیری هستند و اشرف غنی نیز آهسته آهسته به سمت قوم گرایی حرکت می کند. کسانی که این روند را مختل کرده اند همان کسانی هستند که تلاش جنرال دوستم در فاریاب را قوم کشی می دانند.

آثار حکیمی به هیچ وجه درج کلمه افغان در تذکره الکترونیکی را نیاز ندانست و گفت: افغان هویت ملی شهروندان نیست. عنوان نشدن قوم شخص در تذکره الکترونیکی نیز دلایل امنیتی دارد. از طرفی ما در کشوری زندگی می کنیم که افراد را از روی قیافه پایین می کشند و گروگان می گیرند، بنابراین با ذکر قوم شخص در تذکره الکترونیکی جنجال ها بسیار خواهد شد. باید مطابق با قانون، خواست جهانی و مطابق استاندارها تذکره الکترونیکی طراحی و روند توزیع آن هر چه زودتر از سرگرفته شود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درست فرمودید. ای کاش واقعیت ها معلوم شود.

>>>   این مشکل انجمن خراسانیان است...
کمیسیون حقوق بشر افغانستان

>>>   تذکره سند هویت است ، هویت مردم افغانستان ملیت شان ( افغان) است افغان کلمه نیست که به یک قوم دلالت کند بلکه همه اقوام را دربر میگیر ند متائسفانه بعضی ها فکر میکنند که کلمه افغان تنها به پشتون ها اطلاق میگردد ازین جهت ازروی تعصب از ملیت شان انکار میکنند شما درخارج کشور بزبان خود میگوئید که ما افغانها هستیم ولی در داخل کشور از ذکر ان درتذکره لجاجت مینامید که عادلانه نیست .

>>>   معلوم میشود که پدران ونیاکان این اقا این لجاجت راسالهای سال قبول کرده بود ولی حالا نواسه شان به دستور بیګانګان این لجاجت راازبین میبرد اولآ این اقا باید قبرهای پدران ونیاکان خودرا ازبین ببرد بخاطر لجاجت شان
منصور رحمانی از شهر ایبک

>>>   تشکر از مطالب بسیار زیبا و حقیقی شما بانظرات آثار حکیمی موافقم دوستان عزیز نگذارید که این رهبران...مغرور که با وجود این که خود از قوم یهود هستند و از صحرا های کشور های عربی به شکل کوچی آمدند در اففانستان و در این جا به دین اسلام مشرف شدند . و به معامله های گوناگون با انگلیس ها قدرت افغانستان را به زور بیگانه ها و یهودی ها ی اسراییلی گرفتند . و در حقیفت بی نظافت ترین مردم دنیا هستند که در زیر هر ریش آنها شیطان های ضد اسلامی نهفته است و میخواهند که کشور را باز هم به زور افوام کافر شان مثل امریکا و انگلیس خود را بالای مردم اصیل افغانستان تحمیل کنند .مدت 100 سال است که مردم این قوم را در راس خود منحیث پادشاه و ریسس دولت تحمل کردن عزت دادند قدر دادند احترام کردن .اما این ها آنقدر بی رحم ، متعصب ، بد دیانت ،ظالم و بی عدالت بودند که حتی به قوم خود رحم نکردند و یک زندگی انسانی نساختند . چی رسد به اقوام دیگر .از اثر حکومت های بی شرمانه این ها است که تا به حال مردم افغانستان نه در داخل کشور کیفیت زنده گی و نه در خارج حیثیت و آبرو دارند و تمام کشور ها مار ا به چشم حقارت میبینند .یکی مارا اشغالی میگویند و تو حین میکنند دیگری تروریست و بعضی هم فاچاقبر مواد مخدر .این است حیثیت ما. ... و انسان ها تا هنوز در در کمون اولیه زنده گی میکنند .از بی امنیتی و انتهار و انفجار های آن خو هیچ پرسان نکو که درین کار در دنیا نمره اول را گرفتند . نیم شان طالب میشوند نیم شان دولتی ، و نیم شان داعش میشوند و نیم دگر شان حکومت میکنند .مردم را گر و گان گرفتند . اما نمی فهمند که دگر اعتبار خود را در بین مردم ازدست دادند حالا مردم هوشیار شده و کارد ظلم این ها در استخوان رسیده است . دگر مردم تحمل ندارند حکومت شما کثیف ها را .نگزارید تذکره را خراب کنند.
وطندار شما کابلی

>>>   درسته در تمام دنیا اسم قوم ذکر نمیشه اما در افغانستان فعلا کلمه افغانستان ذکر میشه که اسم یگ قوم هست نه یگ اسم کلی. باید به دنبال یگ اسم جدید که همه اقوام از آن راضی باشه یک کلمه به جز کلمه افغان را پیدا کنید

>>>   جناب حکیمی صاحب
شما یک فرد روشنفکر هستید نباید به سخنان که مایه اختلاف شود حرف بزنید ما زمانیکه در قانون اساسی کلمه افغان را پذیرفتیم نباید دوباره اختلاف صورت گیرد. شما ماده 4(4) قانون اساسی را بخوانید نوشته بر هر فرد از افراد ملت افغانستان کلمه افغان اطلاق می شود. ودر جمله قبلی ملت افغانستان را تعریف کرده که متشکل از اقوام پشتون، تاجک ،هزاره ،ازبک .......میباشد. بناء ملت افغانستان احمد+ قوم(هرقوم)= افغان + تابعیت افغانستان = ملت افغانستان است.این فورمول منطقی است که ما همه میتوانیم در زیر ان جمع شویم.
باحترام ش+قوم=افغان

>>>   ﺁﻗﺎﻱ ﺁﺛﺎﺭ ﺣﻜﻴﻤﻲ اﺯ ﻫﻤﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺩﺭ ﻓﻜﺮ اﻳﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﻧﻪ اﺯ ﺧﺮاﺳﺎﻥ ﺁﺛﺎﺭﻱ ﺑﻴﺒﻴﻨﻲ و ﻧﻪ اﺯ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺟﺎﻱ ﺧﺠﺎﻟﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﭼﻲ ﺣﺎﻝ و ﺷﻤﺎ ﭼﻲ ﺑﻮﺭﺵ ﻣﻴﺰﻧﻴﺪ

>>>   هیچ قدرت حق گرفتن هویت قوم مردم افغانستان ندارد. کلمه افغان دربین کشور های همسایه یک کلمه بد و نفرین است... افغان معنی کوچی نیشن را دارد.

>>>   مردم چیز فهم آگاه افغانستان تاریخ را خوانده اند که کلمه افغان تعلق به یهودان گم شده در زمین کوه های سلیمان دارد.

>>>   ... کلمه افغان مطلق مربوط به افغانستان میشود و باید ذکر شود. اګر هزاره. تاجک. ازبک. پشتون. پشیی. است و خود را افغان میداند از افغانستان است و اګر کسی قبول ندارد دروازه های افغانسنان بروی ایشان باز است بروند به کشور های خود...

>>>   تا که خورشيد است, پاينده خراسان است
نام نامى اش تاج سر جان است
در اين ستان , خور آسان باز تاب مى کند
نور اش شناخت هر شهروند را شتاب مى کند
چه رییس جمهور غير قانونى داريم حتى با قانونيت تقلبى خود تقلب مى کند.: به قانون ثبت احوال نفوس که توسط دو مجلس تصویب و توسط خود رییس جمهور توشیح شد زير پاى لنگ شد. هر جا که سنگ است زير است لنگ! تغير نام يگانه گزينش(option ) است تغير نام از همچم ناله و فرياد به کشور خورشيد بهترين گزينش است.

>>>   ... این دسته پشتونها بطور علنی پشتون و افغان را معادل یک دیگر می دانند و افغانستان را معادل پشتونستان می شمارند . به باور آنها پشتونها صاحبان اصلی و بومی این سر زمین اند و اقوام غیر پشتون مهاجر از تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، ایران و مغلستان... اند. به نظر آنها اگر غیر پشتونها می خواهند در افغانستان و یا پشتونستان زندگی کنند، باید هویت پشتون و یا معادل آن افغان را بحیث هویت ملی بپذیرند و به ارزشهای پشتونها بحیث ارزش ملی احترام قایل شوند. بر اساس محاسبه پشتونستها آنها باید با زور و یا رضا در هویت پشتون جذب و یا حذف شوند و در غیر آن این کشور را ترک گفته به سرزمین های اجدادی شان برگردند. سر شناس ترین طرفداران این فکر در زمان حاضر انور الحق احدی ، رهبر افغان ملت ...لالی حمیدزی،جنرال طاقت، ضیا الحق امر خیل، شکریه بارکزی و صد ها تن دیگر اند، که در عقب آنها سیاست مداران قدرت مندی مثلی غنی احمدزی، حامد کرزی، خلیلزاد،سلیمان لایق، علی احمد جلالی، حنیف اتمر، زاخیلوال ، فاروق وردک و دها تن دیگر قرار دارند.

>>>   کسی که در آخر نظر داده فقط یک سوال از ایشان پرسیده میشه که واژه افغان از چه زمان به مردم این سرزمین اطلاق شده که شما برای خود کشور کشیده و دیگران را به کشور خودشان روان کرده اید کمی بهتر است با منطق فکر کنید و صد البته تاریخی

>>>   کلمه افغان بر یک قوم اطلاق می شود. افغان یعنی پشتون. اگر همه مردم کشور افغانستان افقغان باشند معنایش این است که تاجیک، هزاره، ازبک، سید، بلوچ، و... در این کشور وجود ندارند و این یک دروغ شاخدار است. ممکن نیست یک تاجیک و یا یک هزاره و ازبک افغان باشد. مثلا به جای افغان اگر در تذکره ها برای همه افغانستانی ها اسم تاجیک یا هزاره گذاشته شود ، کار بسیار مضحک و غیر عقلایی است. بنابراین در تذکره ها یا هیچ نشانه ای از قوم نباشد نه افغان و نه هیچ عنوان دیگری درج نشود و یا هر کسی با قوم خودش در تذکره ها نوشته شود. کسانی که با این پیشنهاد مخالف می کند قطعا غرضی قومی و سیاسی دارند.

>>>   یقین دارم که این حقیقت را میدانید که هیچکس جرات حزف این کلمه را ندارند و نمیتواند وطن حیثیبت پدر و مادر دارند هرکس که اینها را ندارند...نمیتواند افغان باشد.
تشکر محبت کنری

>>>   برادر عزیز کسی که در وازه خروج از افغانستان را برای مردم نشان میدهید .بهتر است که از 5 سال دوران طالبان و طا لبانی خود پند بگیرید که تمام مردم افغانستان را ... کافر میگفتید و به زور شکنجه و بهانه های گوناگون از افغانستان خارج میگردید . و خون صد ها هزار مردم بیگناه را تا هنوز به بهانه های مختلف ریختانده روان هستید و به کمک اقوام انگلیسی خود که در پشت پرده شما را حمایت میکرد موفق نشدید حالا میخواهید از طریقه های دیگر از پشت سر جنجر بزنید . و در یک تحول دیگر در آینده خود را صاحب اصلی کشور ما بسازید. فراموش نکنید که شما در پیشگاه مردم افغانستان مقصر هستید و یک روز که عدالت خداوندی بر قرار شود جواب ده خواهی بود.

>>>   من افغانستانی استم اما افغان نیستم. به نام افغان تذکره را نه میگیرم ... من قطعآ تعصبی ندارم فقط حقیقت را میگویم . اگر به گفته من باور ندارید لطفآ سایت گوگل زا باز کنید و شرح آنرا با تصاویر این حیوان بخوانید شرح مبسوط و مصور است . اشخاص متعصب و تشنج آفرین است که اصرار به درج کلمه افغان در تذکره مینمایند . همینکه ما به نام افغانستان و تحت بیرق افغانستان شناسنامه می گیریم کافی است که از افغانستان هستیم ذکر نام قوم و قبیله مانند افغان - تاجک هزاره- ازبک - بلوچ - پشه ای - ایماق و غیره هیچ ضرور نیست بگذارید یک ملت واحد باشیم وبه دشمن وقت ندهیم تفرقه و رخنه وارد کند . از نگاه دموگرافی کاملآ ممکن است که احصاییه اقوام - کسب و کار -سواد - وسایر اوصاف و خصوصیات در داتا بیس و فورمه ها جمع و تدوین گردد که در پلان های انکشافی و کارهای اجتماعی و حکومت داری ازان استفاده شود .در تذکره نام قوم و قبیله نه علمی است و نه در دنیای مدرن مروج است. مصلحت اندیشی هم ایجاب میکند که تفرقه زدایی کنیم من از روی تجربه و علم سخن میزنم . در سجل نفوس کار کرده ام
م.ش.ف بدخشان

>>>   نظر اقای منصور رحمانی ازشهر ایبک تائید است ...
سلیمان قطغنی از شهر مزارشریف شهرمولاعلی

>>>   نوشتن کلمه افغان نادرست است وجنجال افرین با نوشتن یک کلمه بنام افغان نمیتوانند که هویت سایر اقوام را مضورانه و کاذبانه بخود بدزدند وباز بگویند که قوم ما اکثریت است واین وطن از ما است با کلمات پوچ بی معنی وخلاف واقغیت مردمان اصیل این کشور را مهاجر به کشور اجدادی شان خطاب کنند چون بعد از جر وبث های زیاد در مجلس شورای ملی با اکثریت ارا قانون ثبت احوال نفوس به تصویب رسیده واشرف غنی احمدزی انرا توشیح کرده پس از ان مطرح کردن کلمه افغان در تذکره های الکترونیکی جاهلانه وفتنه انگیز است ونوشتن کلمه نوشتن افغانستان در تذکره های الکترونیکی طرف قبول ۹۸ فیصد مردم است دیگر جای جروبحث باقی نمانده وفایده هم نداردجز کشیدگی وجنجال بین اقوام مختلف در این کشور وبر اورده شدن هدف امیال پاکستان دیگر سودی نخواهد داشت وامروز کسانی این مطلب را دوباره مطرح میکنند که جواسیس پاکستان اند وبس.

>>>   اول معنى لغوى اين واژه ازديدگاه ريشه شناسى یا علم اشتقاق، علم مطالعهٔ تاریخی واژه‌ها و بررسی تحول شکل واژه‌ها در مسير دورانهاى گذشته زبانى می‌باشد. ريشه اين واژه اصلاً در منشأ لغت عربى [فغ] نهفته است که در زبانهاى توانا و گردان پرست ازخانواده سامى (عربى و عبرى) به مرور زمان [فغان] و جمع آن [افغان] مانند "قلم" (مفرد) اقلام (جمع). فغان از فغ مشتق شده است و افغان جمع فغان است.اين کلمه با بنياد عربى در زبان فارسى وام گرفته شده است .در انگليسى واژه هاى "افغان" و "فغان" به قرن هژده هم ميلادى براى اولين بار آمد که هنوز از نام کشور قلابى و ساخته و بافته و نقشه تحت کشور "افغانستان" خبرى نبود. اين واژه منحوس و بسيار جنجال برانگيز و افغان و فغانکش در انگليسى هم "افغان کردن" "لمنت" (lament) , "کری" (cry ), "کومپلین" (complain) , "الاس" ( Alas) .... ترجمه شده است. در فرهنگهاى قرن نوزده تا ميانه اين قرن افغان باشندگان پشته شرقى و جنوبى کوه سليمان که در تاریخ بزرگوار غبار ( غبار نوشته مى شود که در استانهاى غربى [قبار] خوانده مى شود) هم درج است. نگاه کنيد که حاکمان پشتون چه گونه پنج بار کوشش کرد که لقب خود را و با چه زريکى و چالبازى در ظرف ١٠٠ سال لقب منحوس خود را به کرسى مى اندازد, زيرا رهبران غير پشتونها از سياست واکنشى پيروى مى کنند و يا نيمه پشتون اند.
1- 1919کشور با نام "افغانلند" (نامگذار مونت استوارت الفنستون) افغانستان شد و از طرف شوروى و آلمان به رسميت شناخته شد.
2- 1936 ظاهر خان به نام ولى عموهايش افغان را هويت ملى داد. روپيه به افغانى تغير نام داده شد. کدام کس در وطن افغانى مى گويد? فقط و فقط رييس بانک مولى و آنهم با خارجي ها
3- 1964 مجلس پلوخورى قبيله دوران سنگ داير شد. صفت فارسى تنها شد يعنى فارسى را از درى جدا کردند .و تهداب جدايى صفت ويا مترادف پشتون از پشتون گذاشته شد. افـغان از پشتون انگار جدا شد?
4- رهبر تره کى+ امين خان همه را کرد پس افغان
5- 2004 مجلس پلوخورى قبيله دوران سنگ اين بار در خيمه آلمانى قانون اساسى تصويب کرد که نام همه اقوام و ملتها و زبانها را درج کرد که خوب ولى ملت را با فورمول و يا معادله باز افغان کرد.
و اکنون که به سال ٢٠١٩ را ٤سال ديگر ماننده هر يک را "افغان" مى کند. کاش اين نام منحوس نبود! من يک فورمل رياضى مى سازم که پژواک سرچه از افغان باشد: ناغفا
حتى همين واروخوانه که معادل فارسی ایست برای پالیندروم ضرورت به يک حرف دارد به گونه نمونه حرف [ر] ناغفا

>>>   من که از این افغان بودن و از افغانستان بودن متنفرم ...

>>>   افغان اسم قوم اسن نه اسم کشور. این قوم اسم کشور را به نام خود تغییر دادند. د کجای دنیا اسم یک قوم در تذکره ذکر شده است. افغان اسم قوم ... است. تاجیک، هزاره و ازبک که نمی توانند پشتون شوند مگر اینکه ر جنیتیک آنها تغییرات ایجاد شود. عجیب منطقی ارائه می دهند می گویند هرکسی اگر افغان نیست از کشور بیرون شوند. این قوم این قدر نژاد پرست و زورگو است که حالا که از پاکستان آمده اند و وارد خام ما شده و بسیاری از مناطق ما را اشغال کرده اند همه چیز را از خود می دانند. این غیرت غیر پشتونها و غیر افغانها کجا رفته است که هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهند. در داخل کشور هر جا که بروی اگر بگوید افغان آمد یعنی کوچی و پشتون آمد. اگر بگوید افغانی یاد داری یعنی پشتو یاد داری. پس شرم کنید به زور دیگران را افغان نکنید که اصلا ناشدنی و محال است و به زور مانند...سر تان را به گل نبندید عاقلانه فکر کنید. حالا که تاجیکها ، هزاره ها و ازبکها شما را در کنار خود پذیرفته اند شما هم لااقل آنان را بپذیرید اگر به این خود خواهی های تان ادامه دهید سبب نابودی تان می شود.

>>>   بجای افغان تابعیت "افغانستانی" ذکر شود مشکل حل می شود هرچند افغان منظور تمام مردم است و اشاره به قومیت ندارد

>>>   افغان = پشتون. بگزاريد همه به قوم خود افتخار كنند مردم از نام افغان متنفر شده اند ديگر قابل قبول هيچكس نيست. اگر شما به اين لجاجت تان ادامه بدهيد راه را به تجزيه آماده ميسازيد. لطفن از خر شيطان پايين شويد.
موچى

>>>   سلام به همه دوستان قلم...
من در اينجا چند مثال ذكر ميكنم تا مردم نجيب و دل پاك ما بفهمه كه چه حقيقت است وچہ دروغ وخلاف كلتور وفر هنگ است:
مملكت : ايران - افغانستان - روسيه - امريكا - تركيه -دنمارك - سعودي
ملت : ايراني -افغان - روس - امريكايي- ترك - دانش -عرب
لسان: فارسي-پشتو،دري -روسي - انگليسي - تركي - جرمني - عربي
حال ما از خواننده هاي محترم نشريه سوال داريم كه غير از نوشته شدن كلمه افغان در تذكره هويت، امكان دارد كه هويت خود را به سويه ملي و بين المللي تظاهر و نشان دهيم، واين كلمه از طرف الهي به هموطنان ما براي اتحاد واتفاق شان هديه شده وما بايد شكر گذار باشيم، نه اين كه به چيز هاي خورد وريزه خود را هنوز هم كوچكتر بسازيم، وما شما از سمت، گروپ، علاقه، ولس و ولايت به سويه مملكت فكر كنيم، كسان كه خود را ،ملت را ومملكت خود را خورد و خورد تر ميسازدكار خوب نه ميكند. واين ها كاسه لسان خود فروخته اجنبي ها استند. زنده باد مردم نجيب وبا ايمان كشور
تشكر وحيد از بدخشان

>>>   اقاى اثار صاحب شما درقرن ٢١ زندكى ميكنيد ازحال احوال دنيا خبر نداريد بخاطريكه از نوشته تان هويدا است من فكر نميكونم كه كليمه افغا ن به يك قوم مطلق شود واكرشما باز هم ميكويد (نه) همجو نيست بكوفته برادر ما دروازه ها برويت باز است خراسان وجود دارد البته درايران من بتمام هموطنانم ميكويم دوشمن را مجال ندهيد . زنده باد تمام اقوام افغانستان شيرمردان اين سرزمين با احترام .
برمك ازتهران

>>>   هموطن عزیز ش +قوم= افغان!...
شما به دلایل وی از جمله این دلیل "افغانستان در 1302 هجری خورشیدی یعنی 92 سال پیش نام کشور افغانستان گذاشته شده است." اینکه این جمله از نظر ترکیب تا چه حد غلط و بی مفهوم است و نشاندهنده کمسوادی اوست بجای خودش!!!!!! ولی از این آغا بپرسید که مردم افغانستان 4 سال قبل از 1302هجری خورشیدی یعنی در سال 1298 خورشیدی در یک جنگ استقلال طلبانه که در ان تمام ملت افغان متشکل از تمام اقوام ساکن این سرزمین بخصوص در سه جبهه اشتراک داشتند استقلال خود را بنام افغانستان گرفتند یا خراسان؟؟؟ دشمنی این طیف روشنفکران با افغانستان تا آن حدی است که شاید "خراسان" داعش را هزار مرتبه بهتر از افغانستان افغانها بداند!!!! شما به دلایل وی از جمله این دلیل "افغانستان در 1302 هجری خورشیدی یعنی 92 سال پیش نام کشور افغانستان گذاشته شده است." اینکه این جمله از نظر ترکیب تا چه حد غلط و بی مفهوم است بجای خودش!!!!!! ولی از این آغا بپرسید که مردم افغانستان 4 سال قبل از 1302هجری خورشیدی یعنی در سال 1298 خورشیدی در یک جنگ استقلال طلبانه که در ان تمام ملت افغان متشکل از تمام اقوام ساکن این سرزمین بخصوص در سه جبهه اشتراک داشتند استقلال خود را بنام افغانستان گرفتند یا خراسان؟؟؟ دشمنی این طیف روشنفکران با افقانستان تا آن حدی است که شاید "خراسان" داعش را هزار مرتبه بهتر از افغانستان افغانها بداند!!!! مردم افغانستان از اغای اشرف غنی رییس جمهور و مخصوصا مخصوصا "عبدالله عبدالله رییس اجراییه" با جدیت میخواهد که "شینگ" خود را معلوم کند!!! و با چنین "نیمه روشنفکران" ... که با وقاحت نه تنها قانون اساسی کشور، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشوربلکه نام قبول شده در سطح ملی و بین المللی کشوررا به دشنام میگیرد برخورد قاطع و قانونی نمایند. مردم چنین دشمنان کشور را محکوم به "خیانت ملی" میسازند و جزای خاین ملی در تمام قوانین دموکراتیک جهان معلوم است.
م.م.م

>>>   افغان کی نیستی خی کدام ... هستی. مثلاً در کانادا هر کس که تابعیت را گرفت کانادایی میشود. کسانیکه از کلمه افغان بد اش می آید ... است

>>>   ما اگر شعار خراسان سر مى دهيم مى خواهيم هويت محصور مانده در اقليم جغرافياى قومى و قبيلوى را به هويت كلان تمدنى و سپهر تاريخى اش پيوند بزنيم. ما مى خواهيم شما را از اضطراب و دغدغه اى مستمر كذب هويت به آرامش ابدى در بستر جاويدان تاريخ دعوت كنيم .
خراسان يعنى عظمت و عزت تمدن هريوا ؛
خراسان يعنى اوج اقتدار غزنين؛
خراسان يعنى طوس و سمرقند و بخارا و بلخ و خوارزم و كابل و بست و نيشابور و قندهار و سرزمين هميشه بهار جلال آباد ...
خراسان يعنى يعنى گهواره معرفت همه اى اقوام و خرده هويت هاى ساكن در جغرافياى كشور ما؛
خراسان يعنى دفاع از مظلوميت و مهجوريت صد ها ستاره پر فروغ كهكشان علم و دانش و فلسفه و كلام و فقه و ادب و عرفان ...
مسله بسيار ساده است ،
خراسان يعنى صد و افغانستان يعنى ده ،
وقتى سخن از خراسان است همه اى ارزشهاى افغانستان را هم شامل مى شود و مشتاقان اين اسم چيزى را از دست نمى دهند ، اما وقتى افغانستان مى گوييم در واقع بحرى را در كوزه كرده ايم !؟"

>>>   افغان نام مر
...کشوری که امروز افغانستان خوانده می شود با غصب وخوش خدمتی به انگلیس توسط این قوم جعل شده است این سر زمین در گذشته تاریخ نام دیگر دارد من از شنیدن و خوادن کلمه افغان تنفر دارم به همین علت ارزوی داشتن تذکره تابعیت را ندارم

>>>   این که میگوید مردم افغانستان بیش از ۷۰ در صد افغان نیستند برای من خنده آور است ههههههههههه بلکه بیش از ۷۰ در صد افغان هستند با اینکه بعضی ها میگوید ما افغان نیستیم هیچ فرقی برایم نمیکند من که افغان هستم و هویتم چز افغان چیزی دیگر نمیتوان باشد و خواهدشد
جوزجانی

>>>   وقتی عقل نباشد جان در عذاب است. دیگران مشکلات خود را حل میکنند ما از هیچ برای خود مشکل میافرینیم. ضرب المثل دیگری داریم که میگوید علم بی عمل مثل زنبور بی عسل است. عالم و روشنفکری که علم و روشنفکری اش در خدمت مردم نباشد بدرد ما نمیخورد.

>>>   افغانستان یعنی سرزمین افغان ها

>>>   ...تشکیل یک ملت اینطور است :
1- خانواده .
2- طایفه .
3- قبیله .
4-قوم ..
5- ملیت .
6- ملت .
حالا قضاوت کنید که پشتونها که میخواهند بالای تذکره قوم افغان نوشته شود ملیت ها وملت ما متشک از چند قوم است که افغانستان تشکیل شده است ؟ گرچه در 1302 نام افغانستان که یک قوم اقلیت بودند بالای کشور خراسان بزرگ مانده شد و کشور ما از ساحه وسیع توسط معامله سران وطنفروش به افغانستان تغیر یافت و انگلیس ها که همین روز را میخواستند توسط جنرال شان این نام نا مأنوس و غلط و از یک قبیله را بالای کشور بزرگ ما نهادند . به همه پشتونها میگویم که این نام شما هم نیست افتخار نکنید شما از بحر به جویچه آمده اید که مرگ ما وشما دران متصور است زیرا این جوی اکثرا به اثر عوارض خشک میشود. این یک امر عادی است شما به حرف...و امرخیل نکنید که کشورتانرا خورد نشان میدهد بلکه باید بدانید که بعضی نامها که شما را خوش میسازد لازم نیست که بالای دیگران تحمیل شود ببینید ملت ما افغانستان است ،ملیت ما هزاره ،پشتون و تاجیک .....است و قوم ما اسماعیل خیل ،بارکزی ،سید،ایماق ،پامیری و غیره است و لی شما قضاوت نامانوس بالای چیزی میکنید که ابهت شما را و کتگوری شما با تجزیه مواجه ساخته نا م قوم اطراف سفید کوه را بالای کشورتان میگذارید و این شرم تاریخ است باید نام کشور ما افتخاران به اریانا ،خراسان و یا یک نام که همه گیر باشد تغیر کند .
با احترام کابلی

>>>   درست فرموده است هرکس که انتقاد دارد باید ادرس مشخص خودش را هم بنویسد
محمدخان حیران ازتخار

>>>   از آنروزی که انگلیس بیدین و مفسد فی الارض نام این کشور را افغانستان مانده و به پادشاهان بیسواد و بی منطق آنزمان کشور خورانید بدبختی هم آغاز شد این نام بسیار نامیمون است یعنی چی ؟؟؟؟ افغان ! یعنی شیون ناله و آه و بیداد بخاطر ظلم و بی عدالتی. باید نام این سرزمین را تغیر داد اگر کشوری میتواند پرچم کشور خود را تغیر دهد ما نمیتوانیم نام کشور خود را تغیردهیم؟ یعنی بگذاریم جنگلستان آسیا.
هلمندی

>>>   افغان نام مر
... کشوری که امروز افغانستان خوانده می شود با غصب وخوش خدمتی به انگلیس ... جعل شده است این سر زمین در گذشته تاریخ نام دیگر دارد من از شنیدن و خوادن کلمه افغان تنفر دارم به همین علت ارزوی داشتن تذکره تابعیت را ندارم

>>>   "ايراني" = به معنى شهروند ايران که همه ملتها و مليتها و ٢١ اقوام سرزمين را در بر ميگيرد مانند فاررسى زبانان, کورد ها , بلوچها, ڀشتونها (آزادخان شاه مازندران بود ) , ترکها ارمنى و يهودها و زردشتى, محسيها..... زنده گى مى کنند."ايران" نام يک قوم نيست ولى افغان نام تاريخ ىقوم است. امپراطورى فارس و شهانشاهى ايران معلومدار بود. ولى سرزمين هميشه ايران ويا ايرانشهر نام داشت .سلطنت درانى نام داشت ولى سرزمين خراسان اصلا حاکمان اين قوم گمشده و گريخته ازکاشانه خود در همه جا آرامش را برهم زده و مادر جنگ و جدال و تروريسم شده است
کلمه افغان جدا کن ز ستان
ستان را آزاد کن ز فغان

>>>   من از ملیت پشتون نیستم بلکه تاجک هستم اما شهروند افغانستان و افغان هستم. پشتونها از ملیت خود را پشتون و یا پختون میخوانند.
احمد الله پنجشیری

>>>   من‌ خودم‌ یک‌ طلبه‌ علوم‌ دینی‌ هستم‌ ولی‌ به‌ نظر من‌ همان‌ عنوان‌ جمهوری‌ اسلامی‌ افغانستان‌‌ گویای‌ همه‌ چیز‌ است‌ هم‌ نشان‌ میدهد تابعیت‌ چه‌ کشوری‌ هستیم‌ و هم‌ نشان‌ میدهد‌ دین‌ ما چیست‌ بنا‌بر‌این‌ اصرار‌ و تکرار‌ اسلام‌ افغان‌ نشان‌ جهالت‌ و تعصب‌ کورکورانه‌ است‌ و هیچ‌ منطقی‌ پشتش‌ نیست

>>>   در هندوستان ، مسلمانان هند خود را هدوستانی می گویند و هندو ها هندو. عینا مثل افغانستان که که پشتون ها خو.د را افغان و دیگران افغانستانی می خوانند.

>>>   هويت ملي ما يعني ‫#‏افغان‬ مربوط هيچ رهبر قومي مذهبي سياسي اجتماعي جهادي نميشود....ما افغان هستيم و از درج كلمه افغان در تذكره هاي الكترونيكي با جان دل دفاع ميكنيم.

>>>   غیر از پشتون ها، کلیه ساکنین کشور ( تاجک، ازبیک، هزاره و...) نمی خواهند کلمۀ " افغان " در تذکرۀ شان نوشته شود. این فقط پشتون ها اند بنابر دلایل آشکار و هویدا برخلاف اراده و خواست دیگر اقوام به گنجانیدن این کلمه در تذکره اند. این خود ثابت می کند پشتون مساوی افغان. در اصول اساسی 1311 نادر غدار آمده هر آنکه در افغانستان زندگی می کند تبعۀ افغانستان محسوب می شود. فقط در قانون اساسی 1343 ظاهر است که کلمۀ " افغان " تعمیم داده شد بر کل باشندگان افغانستان. برادران پشتون( افغان "! از خدا بترسید و لجاجت را بس کنید و نمی توانید هویت کسی را تغییر دهید. نمی دانم که یخ های مغز تان چه وقت آب خواهد شد!

>>>   هرکس افغان است ازافغانستان است وهرکسیکه افغان نیست ازافغانستان نیست کسانیکه برای نابودی هویت ملی افغانها به دستوربیگانگان مبارزه میکند این آرمان پوچ شان رابه گورخواهد برد وباداران شانرا خوش نخواهد ساخت

>>>   تشکر از کد(18) و یک سلام خدمت آقای حکیمی صاحب و نظر دهنده گانی گرامی ! آریانای کهن - خراسان دیروز و افغانستان امروز یک کشوری کثیرالملیت بوده که هر قوم به هویت ملی و قومی اش افتخار میکند و کشور مان هنوز قبیله گرابوده و ملت نشدیم که افغانستان تاریخ دیرینه دارد و صد سال قبل کلیمه افغان در این کشود فهمیده ویا دانیسته نمی شد و بعداز تغییر نام خورشید زمین به افغانستان آغاز بد بختی ها و حس بد بینی ها میان اقوام با برادر شروع شد و یکی ستمگر شد و دیگری ستمکش . سه حالت باعث وحدت واقعی ملی خواهد گردید 1- حل عادلانه مسایل ملی 2- حل عدلانه خط دیورند 3- تغییر نام افغانستان مطابق زمان و حذف کلیمه افغان از روی اقوام غیر پشتون . در تذکره ذکر جمهوری اسلامی افغانستان - دین اسلام و هویت هر قوم و یا نه کلیمه افغان ونه ذکر سایر اقوام . قرن 21 قرن آزادی و پیشرفت است نه قرن قبیله گرای و ما بکوشیم احترام به همه همویت ملی اقوام افغانستان که افغانستان را تشکیل داده اند . مثال : دری - فارسی و تاجیکی مترادف میباشند و پشتون و افغان مترادف میباشند و سایر اقوام با هویت قوم خود میباشند .. ذکر کلیمه افغان جدای افغانستان و ذکر هویت هر قوم وحدت ملی کشور . سابق تذکره داشتیم ولی کلیمه افغان نبود و هر قوم با هویت خود ذکر شده بود و در قانون اساسی خیانت ها صورت گرفته و یگان ماده آن قابل تعدیل میباشد . زره

>>>   اول کلمه افغان درک نماید که چه معنی دارد .
الف به معنی انسان .
ف به معنی فهمیده .
غ به معنی غلام .
الف اجنبی .
ن نمیشود .
انسان فهمیده غلام اجنبی نمیشود .کسی که خود را افغان نمیداند پس کی است .جواب خودرا پیدا کند.

>>>   کابلی حرف دقیق فرمودند و تشکر از کد(18) . آریانای کهن - خراسان دیروز و افغا نستان امروز یک کشوری متشکل از قوام مختلیف میباشد . به هویت ملی هر قوم احترام دارم . من یک دری زبان هستم و از قوم تاجیک و شهروند جمهوری اسلامی افغا نستان شما ببینید که افغا از نستان جدا است که افغا نستان میباشد وبه تاجیک بودنم افتخار میکنم که 99% اقوام افغا نستان به زبان دری افهام و تفهیم میکنند که در حقیقت زبان دری زبان رسمی همه اقوام افغا نستان میباشد و سایر زبان ها زبان ملی کشور بود ویکی از دیگر بر تری ندارند . در ولایات غیر پشتون یگان کوچه را گذز افغانا میدانند پس پشتون یعنی افغان و دایم در فغان و عقبمانده و بدون تحصیل داخلی کشور و افغان مسدود کننده علم و مکتب . ..... پس ذکر کلیمه افغان در تذکره الکترونیکی مخالف روحیه ملی و بین المللی میباشد نتنها لجاجت است بلکه نادانی تفریقه و حماقت است . زنده و پاینده باد هویت ملی همه اقوام افغا نستان . مابا هویت ملی تاریخی 5هزرا ساله خود زنده هستیم نه با هویت های قلابلی کشور گشایان .
رستم

>>>   من دری زبان هستم و قوم یا ملیت ام تاجیک است شهروند افغا نستان میباشم مربوط به جمهوری اسلامی افغا نستان . حتی پشتون های نیمه مترقی از نام تحملی افغان متنفر اند . ذکر کلیمه افغان در تذکره برقی میان اقوام غیر پشتون برق تولید می شود و یکباری دیگر قوم جنگی و حس بد بینی شروع می شود بنآ این کلیمه تحملی تاریخ اش تیر شده ومورد قبول مردمان اصیل بومی افغا نستان نمی باشد و یا بصورت دیموکرات بودنی هر هویت هر قوم هویت هر قوم ذکرشود با زبان اکثریت مطلق مردم افغانستان که زبان اول و رسمی زبان دری است و سایر زبان ها زبان ملی میباشند . من یک تاجیک دری زبان قندهاری میباشم و از تاجیک بودنم افتخار می کنم یا من یک پشتون هستم از افغان بودنم افتخار میکنم من یک هزراه - ازبیک - ایماق - ترکمن و بلوچ هستم که هویت ملی مان افتخاری ماست . ما نباید دراین قرن 21 بدمبال عقبگرایان برویم و ما فرهنگ بیشتر پنجهراز سال بالاتر داریم تاریخ داریم که کلیمه افغان وجود نداشت . هر قوم به هویت هر قومی دیگر احترام داشته باشد . من یک دری زبان جلال آبادی هستم و قوم من تاجیک هست .
ننگر هاری

>>>   از وقتیکه اسم خراسان تبدیل به افغانستان شد، بدبختی گریبان گیر این ملت شد، از زمانی که روپیه کابلی تبدیل به افغانی شد اوضاع بدتر شد، حالا میخواهد که مرد، وزن، کوچک و بزرگ را تبديل به افغان کنند، به نظر بنده این یک اسم، ناشایسته و نا میمون است، به این دلیل که افغان، به معنای آه و فغان، گیر و ناله است، از این جهت است که این مملکت دروست نمیشود، اینجانب به هیچ وجه این واژه را به عنوان هویتم قبول ندارم،
محمد ابراهیم از و لایت هلمند فعلا مقیم تهران

>>>   کلمه "افغان" از ديدگاه واژه و ريشه شناسى "فریاد و ناله , زارى شیون و واویلا و شکايت, داد و نالشت" معنى مى دهد همانگونه ايکه بزرگان زبان فارسى و يا به گفته حاکمان دولت ستان افغان بزرگان زبان "درى" بکاربرده اند:
گر جهل ترا درد کردی از تو
بر گنبد گردان رسیدی افغان .
ناصرخسرو.
از خواندن چیزی که بخوانی و ندانی
هرگز نشود حاصل چیزیت جز افغان .
ناصرخسرو.
من هم از باد سربدرد سرم
ابرم از باد باشد افغانم .
خاقانی .
ز بس کاورد درد چشمش بافغان
گلوی خراشیده ز افغان نماید.
خاقانی .
در طواف کعبه ٔ جان ساکنان عرش را
چون حلی دلبران در رقص و افغان دیده اند.
خاقانی .
گرچه ز افغان مرا با تو زبان موی شد
در همه عالم منم موی شکاف از زبان .
خاقانی .
خاقانیا دلت را ز افغان چه حاصل آید
چون دل نیافت داور ز افغان چه خواست گویی .
خاقانی .
هزارت مشرف بی جامگی هست
بصد افغان کشیده سوی تو دست .
نظامی .
ز بس خنده که شهدش بر شکر زد
بخوزستان شد افغان طبرزد.
نظامی .
کزان پیش کافغان برآرد خروس
برآیدز لشکرگه آواز کوس .
نظامی .
نماند جانوراز وحش و طیر و ماهی و مور
که بر فلک نشد از بیمرادی افغانش .
(گلستان ).
بهر سو بلبل عاشق در افغان
تنعم از میان باد صبا کرد.
حافظ.
افغان ز تو شوخ نامسلمان افغان
افغان ز تو آفت دل و جان افغان
افغان بچه ای در دل تو رحمی نیست
از دست فغانی بچه افغان افغان .
؟ (از آنندراج ).
در افغان بودن ؛ در ناله و زاری بودن . نوحه سرایی کردن .
افغان از دل برآمدن ؛ از دل نالیدن :
برآمد هر شب افغان از دل زار
چو روز موسی عمران فروشد.
خاقانی .
به افغان آوردن ؛ به ناله درآوردن :
ز بس کاورد درد چشمش به افغان
گلوی خراشیده ز افغان نماید.
غزليات حافظ شيرازى و واژه " افغان" و "افغان" :
به هر سو بلبل عاشق در افغان
تنعم از میان باد صبا کرد
مبتلایی به غم محنت و اندوه فراق
ای دل این ناله و افغان تو بی چیزی نیست
شمع دل دمسازم بنشست چو او برخاست
و افغان ز نظربازان برخاست چو او بنشست
ماهی و مرغ دوش ز افغان من نخفت
وان شوخ دیده بین که سر از خواب برنکرد
کلمه "افغان" در شمارى زياى از ٥٠ لغتنامه و يا فرهنگ که تا سال ١٧٠٠ ميلادى در هند و ايران و توران آسیای میانه به چاب رسيده درج اند. اولين نوسينده فرهنگ فارسى درى به فارسى درى و يا فارسى ديوانى فرهنگ ابوالحفص سغدى (ابوحَفص سُغدی) موسیقی‌دان و شاعری پارسی‌گوی از آسیای میانه از سغدیان سمرقند در پایان سده ۳ و آغاز سده ۴ ق. بود.نامهاى نويسندگان اين پنجاه فرهنگ را بزرگوار توماس هايد ايران شناس در شهکار خود تاريخ پارسى چاپ ١٧٠٠ ميلادى درج است. در فرهنگهاى پس سال ١٧٠٠ ميلادى واژه افغان هم به همين مهفوم "فریاد و ناله , زارى شیون و واویلا و شکايت, داد و نالشت" بکار برده مى شد و مى شود بويژه که مشتق بدون الف اش در کشور هميشه فغان! اين چارمين بار است که حاکمان به قول معروف "افغان" و يا پشتون مى کوشند با فريب, نيرنگ, تقلب و چالبازى اهداف شوم خود را پياده کنند. و هر بار جنجالى تر! امروز ديگر زمان ترس و وحشت نيست, امروز ديگر زمان ترس و وحشت نيست. اگر در زمانهاى ديکتاتورى مطلقه مى گفتى تغير نام ويا حذف کلمه افغان از واژه ناب پارسى ستان حاکمان دُر ودربار شايد جزا مى ديدى ولى با آمدن دموکراسى امريکاى آزادى بيان دارى! بهتراست براى کشور افغان ستان يک نام نو جستجو کرد . نام "افغان" به هيچ گونه نام يک کشورنمى توان شد. که هرشهروند خود را مثل شهروند درجه يک و درجه دو ووو حس نکند. چون نام "افغان" شايسته نه براى ملت شريف پشتون و يا ملتهاى غيرپشتون مى باشد. باوجود ايکه حاکمان "افغان" و فغان و فریاد و ناله , زارى شیون و واویلا و شکايت, داد و نالشت مردمان اين سرزمين را کشيدند. واژه“افغان“ حيثيت ملي بخود نگرفت نمى گيرد و نه خواهد گرفت .تغير نام "افغانستان " وحدت ملى را مهتر بوجود آورده مىتواند توجه شما را به جملات سيد جمال الدين افغانى جلب مى کنم. پشتونها که خود را "افغانهاى اصيل"مى نامند , سيد جمال الدين را از اسد آباد کنر مى داند. راستى که آباد يک پسوند پارسى است و از آبادى و آبادان گرفته شده است. حاکمان پشتون سيد جمال الدين را از اين سبب دوست دارند که به "افغانى" تخلص کرده است و نه بخاطر گذشته نگارى!"راستى ديکرشيوه هاى تحريک آميز مدرن نيست اکنون هنگام منطق و دانش است. زمان دشنام و توهين گذشت.سيد جمال الدين افغانى مى نگارد :"فارسها اين مردم را "افغان" ناميده اند ؛ به اين علت كه هنگامي كه آنان در زمانهاي قديم توسط بخت النصر اسير شده بودند بسيار آه و ناله و فرياد و شيون مي كردند . از اينرو نام "افغان" كه در زبان فارسي معناي ناله وفرياد مي دهد آز آن زمانها بر آنان اطلاق مي شده است . ""عوام فارسي به زبان عاميانه اين مردم را " اوغان" مي نامند كه مشابه نام " پتان" است كه از طرف هندوان بر آنان اطلاق مي شده . اما بعضي از طوايف افغاني مثل ساكنين قندهار و غزني خود را پشتون و يا پشتانه مي خوانند . و بعضي هم مثل ساكنين نواحي خوست ؛ كورم و باجور خود را پختون و پختانه نا ميده اند . "اين دوبند متن ترجمه از کتاب سيد جمال الدين افغانى زير عنوان "تتمة البيان في تاريخ الأفغان" مى باشد که به زبان عربی در سال 1901 در مصر منتشر شد.سيد جمال الدين افغانى ويا اسد آبادى که با "ال کابلى" هم دستخط دارد اين کتاب را در قرن نوزده نوشت ولى چاپ اش دراولين سال قرن بيست به فرمان آدمکش قرن, جانى بشرى عبدالرحمان خان چاپ شد.الافغانى در فصل اول کتاب خود معنى و ريشه واژه افغان را و پيوند سياسى اش را روشن نموده فصل دوهم کتاب خود چندين اقوام افغان را به معرفى گرفته است: بگونه نمونه: کاکر, توخى, يوسفزى, عبدل, مهمند, هتک, افريدى سليمان خيل, بارکزى, اليکوزى وغيره...نام "افغان" به هيچ گونه نام يک کشورنمى توان شود. سرودهاى ملى غير پشتون واژه افغان ندارند. اگر مى خواهيد کشور نوين سازيد, که قوم و تبار, نژاد و زبان, هنر و فرهنگ همه يکسان ارزش داشته باشد و تفکر برترى و نابرابرى نابود شود بايد نام ديگرى براى "خانه مشترک", (همه در کشتى نجات) جستجو نمود و کلمه افغان را براى کتاب لغت پس داد?
فغان کم کن !
غلام گم کن!
بادار پس کن
افغان از ستان
حذف کن
ناگفته نبايد گذاشت که فرهنگ هندوايران و توران برده و بادار نداشت. برده دارى در زمان يونان و روميان و عربيان وعبريان بود. غلامى را جنايت کار و قاتل بشريت, عبدالرحمان خان رواج داد. تاريخ ايران زمين چه پارس وسغد وباختر ارخوزيا و بخارا و کرمان غلام و يا برده نداشت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است