پنجشیر ، میدان رقابتهای مافیایی ؟!
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۶    ۱۳۸۹/۲/۱۷ کد خبر: 10133 منبع: پرینت

ولایت پنجشیر از جمله ولایت هایی است که امنیت نسبی دران تامین بوده و تاکنون هیچگونه عملیاتی ضد حکومت یانیروهای خارجی در ان صورت نگر فته است.
شاید علت اساسی این امر درین ولایت این باشد که مردم این مرزوبوم ، مردمی غیور ومجاهد اند که نمی گذارند دیگران سرنوشت انها را رقم زنند وهرچه بخواهند برانها تحمیل نمایند .دلیل این مدعا را می توان گفت که مارشال فهیم معاون اول رییس جمهور در انتخابات اخیر از حامد کرزی پشتیبانی کرده وچندین بار خودش وهمکارانش به این ولایت سفرنموده وبامردم درزمینه صحبت ها کردند تابتوانند رای مردم را به نفع کرزی بگیرند.
اما مردم این ولایت مردانه در برابر مارشال ایستادند ودر روز انتخابات به کاندید مورد علاقه شان (داکتر عبدالله )رای دادند و تعداد ارایی کمی که به نفع کرزی داده شده بود جعلی بود ... وخلاصه کلام این که مارشال باوجود تلاش خسته گی ناپذیر ومصارف گزاف پولی نتوانست در دل این مردم نفوذ کرده ورای انها را به دست اورد . واین عقده ها باعث خشم مارشال گردیده وعلیه مردم شروع به دسیسه سازی نمود که اولین کار ان اقدام به برکناری والی پنجشیرکه یک ادم باغیرت و مجاهد و باناموس وعفیف بود، نموده وبه جای ان کسی را از افراد تیم کاری خود تعیین نمود که در .... شهره افاق بوده و در زمان شهید احمدشاه مسعود رحمه الله علیه نظر به .......... از پنجشیر اخراج گردیده بود و تا زمانیکه امرصاحب زنده بود حق سکونت در پنجشیر را از او سلب نموده و گفته بود" که تامن زنده باشم دوکس راحق نمی دهم که داخل پنجشیر شوند یکی کرام الدین والی فعلی پنجشیر و دیگری تورن لطیف ..."
این است شعار ادامه راه مسعود !..
تعین کرام در پست ولایت پنجشیر باعث نارضایتی بیشتر مردم گردیده و علما و مجاهدین ولایت پنجشیر در یک گردهمایی تعیین شخص .... به نام کرام را تقبیح نمودند و از رهبری دولت افغانستان خواستند تا کرام ..... را برطرف نموده و شخص خوشنامی را به ولایت پنجشیر بفرستند.
درین اجتماع که جمع زیادی از علما و مجاهدین این ولایت گردهم امده بودند سخنرانان به نوبه خود ازسابقه بد والی جدید و همچنان از شهرت بدی که دارد سخن زده و اوصاف والی ایده ال را تشریح نمودند و از این که در تعیین والی با ایشان هیچ نوع مشورتی صورت نگرفته ابراز نارضایتی نموده و از مقامات ذی دخل خواستند تا به اسپ دوانی های مافیایی پایان دهند.
ضمنا درین اجتماع مردم از دولت خواستند جلوقاچاق سلاح و مواد مخدر را گرفته و راه ترانزیت سلاح و مواد مخدر را درین ولایت بر روی قاچاقچیان ببندند.
قابل یاداوریست قاچاقبران، مواد مخدر و سلاح را از ولایت بدخشان خریداری نموده و از راه پنجشیر به کابل و ولایات دیگر انتقال می دهند. درین اواخر دیده شده که موترهای امنیت و پلیس ملی سلاح و مواد مخدر را انتقال داده حتی مامورین امنیتی در رستورانت ها درساعات معیین مواد مخدر را برای مشتریان خود عرضه می دارند.
این امر زمینه دست یابی به مواد مخدر را اسان ساخته و باعث معتاد شدن تعداد زیادی از جوانان این ولایت گردیده و اعتیاد به مواد مخدر زمینه سرقت اموال مردم را افزایش داده و کسانیکه به جرم سرقت تاکنون دستگیر شده اند معتادان مواد مخدر می باشند.
بدتر از همه اینکه زمانی رسانه ها از این بی بندوباری ها گزارش تهیه می کنند از طرف ...... تهدید شده و نمی توانند مسوولیت ملی خود را در زمینه ادا نمایند.
نویسنده : فتح اللهی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اصلا این بی بندباری به خاطر رسیدن به کوهای زمرد پنجشیر است که حکومت دست نشانده ومزدور جمع خارجی ها بتوانند به وسیله کرام الدین به ان دست پیدا کنند .ود . وحالا فهیم جمع کرزی به مشوره خارجی ها جون قرار که گفت شد جناب مارشال صاحب نتوانست که درانتخابات رای مردم پنجشیر را به نغع جناب کرزی بیارد حالا این دسیسه جدید را روی صحنه میخواهند بالای مردم شریف پنحشیر عملی کنند .همین کرام الدین است که که درزمان زمامداری اش از کردن ،کومه ، سینه مردم بیگناه جک میگرفت تا به جرمی که نکرده اند اعتراف کنند . اینکه چرا شهید احمد شاه مسعود کرام را ممنوع دخول به پنجشیر نموده است بحثی است که باید درباره ان کتاب نوشته شود که این انسان میخواست ان بزرگوار را ترور نماید این یک نموده ودیگر که جه پلان داشت باشد . اینکه میخواهند قاجاق مواد مخدر واسلحه از راه ولایت پنجشیر ترانزیت شود این هم کار جناب ماشال صاحب است .که به خارجی ها تهد داده که درولایت پنجشیر یک میل سلام خفیفه هم درنطر مردم نمیگزارم که باشد .این موضوع را باید مردم شریف ولایت پنحشیر بدانند که مارشال فهیم دیگر از مردم پنجشیر شده نمی تواند وهران تهدی که به مردم پنحشیر بدهد .... بیش نیست .
با احترام گل محمد پنجشیری

>>>   نو ش جا ن تا ن پنجشیر ی ها سنگ ها ی قیمتی از شما فر و ش اسلحه کا ر شما انتقا ل مو ا د مخد ر ترا نزیت و فرو ش ان کا ر شما بلند منز ل و ترا نسپو رت زمینی و هو ا ئی از شما غصب و قبض ملکیت ها ی دو لتی و مردم بی د ست و پا و مظلو م کا ر شما حا لا از مستی اعتیا د به مو ا د مخد ر کا ر شما پیشه سا بق چو ر و چپا و ل ر ا دو با ره زنده کردید .
چی کنیم از مرگ شیر است که ر و باه شکا رمیکند بسیار پف میکنید که هی ما این کردیم و آن کردیم و به ا ین طور در چشم مردم خا ک میپا شید در د و را ن اشغا ل افغا نستا ن تو سط قوا ی شو روی در دا خل وطن تا ن تو سط امر تا ن بنا م مسعود با قو ای اشغا لگر آتش بس کردید و هیچ جنگ نکر دید بعد از سقو ط رژیم طا لبا ن مثل پیش آهنگ قو ا ی امریکا ئی که ا و ل در خا ک شما در بگرا م پیا ده شد ند بکا بل آمده خو ب ... تا ریخ را کما ئی کر دید و هنو ز هم فقط امتیاز است که میخوا هید دیگر مردم هم حق دارند یا نی ؟
شیر علی با میا نی از کا بل

>>>   به نقل از قول همکاران اکرام الدین او درزمان مارشال فهیم که رئیس امنیت ملی بود رئیس سوم امنیت اچرا وظیفه نموده است هزاران تن را به جزم کارکردن درحکومت نجیب الله درزیرخانه ریاست شوم باچندتن ازشرکای جرمش کشته اند . که درادم گشتن دربین مردم پنجشیر شهرت کلان دارد .
مارشال فهیم بخاطراینکه بتواند تعداد ازقوماندان های ولایت پنجشیر را توسط کرام الدین والی جدید پنجشیر ازبین برده وترورنماید فقط گفته است که مدت کوتائی باید کرام الدین والی شود تا والی سابق پنجشیر بنام بهلول بهیچ و ارئیس امنیت فعلی ان ولایت بنام محمد سالم را ازبین ببرد . من فکرمیکنم چون این پلان افشاکردیده است شاید وضعیت ارام ولایت پنجشیر به زوترین فرصت نارام گردد. وحکمتیارکه درولایت نورستان مبارزه دارد ازاحساسات مردم پنجشیر استاده کند وارد ولایت پنجشیر گردد دران وقت وضعیت شمال کابل وشمال کشور به شدت نارام خواهدشد چون ولایت پنچشیر یک ولایت سی قوالجوشی است . انفجارروز پنج شبنه دریکی ازولسوالی ولایت پنجشیر درسری را موترهای کارمندان ملل متحد بیان گر این مدعا است .
محمد نزیر

>>>   مردم با غیرت پنجشیر نگذارید مثل .... واری انسان ها و هم قماش شان در بین تان تفرقه باندازد. همانطوریکه از خود در جهاد و مقاومت سربلندی نشان دادید ، بر ضد این قاچاقبران مواد مخدر که بالای آرمان های شهید بزرگوار مان مسعود بزرگ بازی میکنند بر شما مردم سلحشور است تا دستان این مردمان را کوتاه نمایید. همه یی افغانستان با همه چشمان شان به طرف پنجشیر نگاه میکنند. و دشمنان پنچشیر شب و روز در تلاش به هم زدن امنیت در سرزمین مقاومت ، سرزمین مرد خیز ، سرزمین مرد آزاده آمر صاحب شهید است. پس هوشیارانه و بیدارانه متوجه اوضاع بوده ، چشم دشمنان را کور دل شان را سیاه نمایید. تورن لطیف .... در کابل نام همه پنجشیری ها را بدنام ساخت.
غریب دوست

>>>   در میان مردم شریف پنجشیر ضرب المثل معروفیست که میگویند" از بی ملکی ملک غزال هم ملک است"!
روز بد در مجموع برسر همۀ مردم کشورآمده؛ و .........
بقیه موضوع همانا عنوان مطلب بالا میگوید؛ که این رابطه های مافیایی قدرت است که بی ..... ترین فرزند پنجشیر را به ولایت برمی کشد، ورنه در میان اهل خبرۀ آن دیار بسیار اند کسانی که شایستگی رسیدن به آن مقام را دارند.
........... برای اینکه از عقبگاه خویش مطمین باشد و جلو هرنوع حرکت احتمالی پنجشیریان را علیه خود گرفته باشد کرام ..... را که حاضر است ..... هرکسی را به .... بیاندازد، و درعوض با دم و دستگاه قدرت وصل باشد، را به ولایت رساند هم تچارت مواد مخدر و احجار قیمتی و آثار تاریخی و باستانی شان بی مانع انجام شود و هم حرکات اصلاح طلبان و مخالفین و ناراضیان زیرکنترول باشد و هنگام نیاز سرکوب شود.
ولی صبر و حوصله مردم را آزمودن عاقبت خوش ندارد.
انشااله شاهد ..... شدن گلیم رژیم فساد گستر و عدالت ستیز ..... خواهیم بود و در ادامه شاهد بی آبرو شدن خود فروخته گانی چون .........

>>>   بدبختانه (رهبران ) مردم شریف و دلیر ما را توسط کلانها منطقوی زیر تاثیر خود گرفته و کسی حق خود را گرفته نمیتواند هر چی قومندانان حل کردن همان طور مسله حل خواهد شد.
مردم عادی و زجر دیده پنجشیر چیزی را خود شان حل کرده نمیتوانند چند نفر را پیسه داده میخرند متباقی همان طور که زنده گی داشتن همانطور زنده گی کمافی خواهد بود و چیزی دیگری نخواهند دیدند.یگانه چیز یکه جوانان میتوانند بکنند ان هم کار شاقه است روز تا شام در کوه سرنگ پرانی کرده و اکثریت سرنگ و بم ها بیسار خطر ناک بوده مردم زیاد هم کشته میشوند.
در اخر برادر های عزیز همه جنایت کار از خود قوم ندارند جنایت کاران جنایت کا ر هستند.
پنج پیران پنجشیر

>>>   به لحاظ خد پنجشیر را بدنام نسازید. پنجشیر یک مکان مقدس است نه قاچاقی وجود دارد و نه مواد مخدری. این سرزمن مقدس مردم غیور و باناموس و سربلند دارد. چه فرق میکند حاجی بهلول نه حاجی کرام والی. هردو مجاهد، هردو پنجشیری و هردو مستحق. چوکی دولت برای همیشه پایدار نیست. امروز یکی فردادیگری. صرف ما مردم پنجشیر کسی را میخواهیم که کار کند. ما کسی را میخواهیم که پنجشیر را به معراج ترقی و تعالی برساند. از فرصت های موجود استفاده کند کمک ها را جلب کند مکتب بسازد شفاخانه بسازد. برای شاگردان بورس ها را تدارک ببیند.
مردم غیور و باشهامت پنجشیر! لطفآ اجازه ندهید مردمان فرصت طلب از احساسات پاک شما به نفع خود استفاده کنند. شمارا در بین هم بیندازند و خود نظاره کنند و نفع ببرند.

>>>   تا جایییکه من معلومات دارم اولین انتخاب مارشال فهیم آقای جنرال ضیایی از ولسوالی دره بود واقعاً یک انتخاب خوب وبجا بود حال هم سر وقت است بیایید جنرال ضیایی را بیاورید
باید مردم بازارک ورخه بشرمند حیا کنند این بار به ضیایی قناعت نمایند
در انتخابات پارلمانی در حقش خیانت کردید بس است
باید والی شود
آدم مسلمان ومجاهد وامین وصادق وقابل اعتماد برای همه ولایت پنجشیر است سوانح بد ندارد تا علیه اش تظاهرات را سازمان دهند

>>>   نمیدانم که این پنجشیری ها چی کردند که اینقدر امتیازطلبی میکنند. اگر شما مردم غیور و وطندوست می بودید پس چرا روسها تا اخرین روزهای موجودیت شان در افغانستان در دره پنجشیر چکر میزدند؟؟؟؟؟؟؟ افسوس بحال شما ..... که حالا در دامن امریکا سقوط کرده غلامی امریکا را برگزیدید و کشور را به چهل ودو مملکت غربی فروختید. بازهم با بی .... کامل خود را غیور و قهرمان مینامید. آفرین تان خوب نام در تاریخ کمایی کردید که تاریخ نام شاه زمان ، شاه شجاع، شیرعلی خان ، عبدالرحمن خان،نادرخان و ترکی و ببرک و نجیب ... را در وطنفروشی فراموش خواهد کرد.
احمد الدین از بغلان

>>>   جای تاسف است به ..... که از برکت این مردم به قدرت رسیده وامروز برای نابودی شان نقشه می کشد ...خدا همه خاینان را نابود سازد تامردم ما از شر انها در امان بمانند ......؟؟؟؟
عبدالصمد از پنجشیر

>>>   با عرض سلام و احترام اولا به نويسنده متن بالا با متذكر شوم اينكه اغا شما به راه اشتباه رفته ايد مردم پنجشير در طول تاريخ پر افتخار كشور يك مايه ...... براي تمام مردم افغانستان بوده چون در زمان جنگ با روس ها اين مردم با امضا پروتوكول هاي ننگين و شرم اور باعث تباهي و فشار بر مناطق ديگر مقاومت عليه روس ميگرديد و در زمان حكومت .... مجاهدين باعث كشتار و ويراني كابل و عامل فروپاشي اردو ملي و ناموس ملي همين مردم .... گرديد اينها در طول دوره مقاومت عليه روس ها و بعد از ان از پول بيت المال و حرام تا امروز تغذي ميشوند كه از چور و چپاول نمودن كاروان هاي مال تجاري تا چور چپاول سنگ هاي قيمتي بيت المال ادامه دارد همين مردم ...... باعث امدن قشون امريكا و غرب و متحدين اش در افغانستان گرديده كه بايد خون بهاي ان را مردم ديگر بيچاره افغانستان بدهد اين مردم در زمان زمامداري رباني در كابل باعث چي فجايع كه نگرديدند با گروه هاي مجالف يكجاميگرديدند و مردم بيچاره و بي سرپناه كابل را از بين بردند و اموال ان ها را غارت نمودند و رهبر شان به گفته دكتران تكليف رواني داشت كه متداوم از ادويه هاي عصبي استفاده ميكرد و حالا هم از طريق معامله با امريكا و غرب تمام سلاح و مهمات بيت المال را به فروش ميرسانند و اكثر ادم ربايان و قاچاقبران هم از همين مردم ..... ميباشد كه تاريخ بعدا در باره اينها قضاوت خواهد كرد و ما روزي شاهد بربادي و بابودي اين قوم و مردم اگر زنده بوديم خواهيم بود چون پول و مال حرام هيچ گاه بقا ندارد و من از كار گيري نام مجاهد براي اين مردم شرم ميكنم چون اين مردم با .... نميتواند كه جهاد كند بهتر است براي اين مردم اسم معامله گر و وطن فروش را استفاده كنيم كه گذشت روزگار ان را اثبات خواهد كرد
والسلام غريب يار از ملك هاي دور

>>>   بادل ناخواسته اماده پذیرای حکمتیارهستیم
مامردم ولایت پنجشیردردوران جهاد واشغال پنهانی پاکستان باترویریزم جهانی والقاده با رهبرفرزانه خویش احمدشاه مسعود این فرزند واقعی کشور که تمام عمرعزیزخود را درفکرازادی ، عدالت اجتماعی بین اقوام کشور صرف نمود تادراین راه جان خود را قربانی وشهیدگردید.
مسعود درفکرمال وقدرت دنیا هرگز نبوده همیشه برای ملتش راه نجاد را جستجو می نمود ، ومردم ولایت پنجشیربدون اینکه ازمسعود شهید امتیازوقدرت مطالبه نمایند، هزاران فرزندانشان را تحت فرمان او درراهی ازادی وطن شان قربان کردن وهیچ روزی برای مسعود منت گذاری ننمودند چون ازشناخت مسعود بخوبی اگاه بودند. باتاسف قبل ازرسیدن به ارمانهای سی ساله زحمت کشی مسعود ومردم قهرمان افغانستان ازکوشه وکنارکشور جام شهادت نوشید . مارشال محمدقسیم فهیم که سمت معاونیت او را بدوش داشت باتفاهم مردم ولایت پنجشیروکشوردرزمان مقاومت دریک شرایط خاص نظامی جانشین او گردید.
مردم ولایت پنجشیر وشمال کشور فکرمیکردند که مارشال فهیم نسبت به سایرراه روان مسعود ازیک شهرت نیک مردمی برخور دار است میتواند باحفظ روابط مردمی جایگاه سیاسی خویش را پیداکند. باتاسف که مارشال فهیم علاوه براینکه دومرتبه درسیاست روحیه رهبری خود را ازدست میدهد حتی ..... میکند.
1- خونبهای شهدا ما که همانا صدها میلیون دالراست باغارت میرود فهیم توجه نمیکند.
2- سلاح مهمات ما توسط مسوولین ولایت پنجشیربه قاچاقبران اسلحه بفروش میرسد فهیم توجه نمیکند.
3- ولایت پنجشیرگذرگاه قاچاقبران اسلحه میگردد فهیم توجه نمیکند.
4- مسوولین ولایت مردمان بی علم بی ادب بدنام تعین میگردد فهیم توجه نمیکند.
5- خواهش وتقاضاهای قانونی مردم را فهیم درنظرنمیگرد .
درصورتیکه مارشال فهیم باز هم بی توجه ی کند ، بخاطرتطبیق قانون وقطع رابطه قاچاقبران اسلحه ازشمال به جنوب قبول ننمودن این حرف ننگین را که هزاران هزارخون شهیدان خود را تبدیل به این بدنامی نمیکنیم . بادل خواسته ازگلبدین حکمتیارمی خواهیم که ازولایت نورستان به ولایت پنجشیرمانند یک حریف مرد ویک رهبرجهادی بیایند ما تحت فرمان او دربرابرنارسائی ها یکباردیگرجهاد راخواهیم اغازنمود.

>>>   من زیبایی پنجشیر را دوست دارم، اما در انجا مردم متعصب و جنگسالار زیاد است.
بابه گک
کابل

>>>   احمدالدین بغلانی ازخواب بیدارشوکه صبح شده...
محبوب ازمزار

>>>   پنجشیر ولایت ؟
مردم غیور ومجاهد؟
مردم افغانستان وقتی با این جملات سر میخورند انگشت شان را به دهان میگرند ! عجب ! نمیدانیم که مردم افغانستان را احمق فکر کرده اند ویا اینکه خود را به حماقت زده اند ، در غیر آن شخص مورمال هیچگاهی چنین الفاظ را نمی گویند.
ولسوالی پنجشیر که محل اصلی قراردادیان قشون سرخ بود ومرکز وپایگاه ک،جی،بی بود .
مردم پنجشیر که به ..... راه شمالی وسالنگ معروف اند .
میگویند که :ایزک به ..... بچه کاکای خود مینازد. پنجشیری ها هم به زور روسها وامریکای ها پنچشیری شده اند اگر نی همان پ...... اند واضافه از آن چیزی دیگری نیستند .
غیرت را خو بمان به جایش!
من یک تاجیک هستم واز قوم خود مفتخرم ، اما اینکه پنجشیری ها خود را رهبران تاجیک میدانند قابل قبول ما نیست ونخواهد بود .

>>>   سلام به همه برادرانیکه ابراز نظر میکنند باید درمورد برکناری والی صاحب سابق وتقرری والی صاحب جدی من میخواهم بگویم که درتقرری جناب ولی صاحب جدید باید بگویئم که شخص مورد نظر مارشال صاحب جناب ضیائی یکی از استادان عقدتی وسیاسی دوران مقاومت بود که یک شخص مسلمان ومومن است وتمامی مردم پنجشیر از ایشان راضی هستند . ولی درتقرر جناب کرام ماشال صاحب اصلا دخیل نیست این کار جناب بسم الله خان است که به اساس توافق با جناب جیلانی پوپل ریئس اداره ارگانهای محل صورت گرفته است . و برادر محترم ضیائی صاحب جون از یک قوم بیسار خورد درپنجشیر است از همین خاطر جناب بسم الله خان درموردش مخالف کرد حقیقت این است به برادرانیکه نظر میدهند . مردم پنجشیر به هیج وجه دوپارجه نمیشوند . بلکه اینهمه نظرات برادران روی عقده است واکثرا به اسم مستعار نظر میدهند .
با احترام جق جو پروانی

>>>   سلام بر دوستان که ابراز نظر کرده اند، با خبر باشید که دراین نوشتارهایتان دوتن از منافقان هم سهم خویش را که بنام های مستعار ........... اداءکرده اند، این بی .... بی خبر ازاین اند که در خط اول جنگ ضد روس همین مردم پنجشیر بودند و یگانه جای بود که 12 بار روس دراین دره شکست خورده است، نمی دانم این دو ..... چرا این قدر مغرضانه متعصبانه و ظالمانه ضد مردم پنجشیر صحبت می کنند؟؟ نمی دانم چه دردی رسیده است براینها؟ دراینجا مردم پنجشیر از والی های خویش صحبت می کنند و از تغیر والی صحبت می کنند چه امتیاز طلبی کرده اند؟ شما باید به این مردم افتخار کنید چراکه خود روسها به این اعتراف کرده بودند که اگراین دره یعنی پنجشیر و این مسعود نمی بود افغانستان را در همان حمله اول خود تسخیر می کردیم، و به گفته جنرال جنگ روسی که بیشترین ضربه را از دست احمدشاه مسعود خورده اند، آیا این جای افتخار برای شما نیست؟
چرا اینقدر خودخواه هستید؟؟ آن دو ..... گفته است که مسعود در پنجشیر آتش بس کرده بود؟ و روس ها آزادانه در پنجشیر چکر می زدند، شرم باد برتو چرا ذره معلومات در مورد جهاد افغانستان نداری؟؟ آیا مسلمان هستی و یا نه؟ می دانم بزدل بیش نیستی و از مقابله با پنجشیری ها ترس و لرز داری و بزدلانه در صفحات انترنیت تایپ می کنی، ای دونادان ..... شما باید افتخار مردم پمجشیر را افتخار برای خود بدانی ما همه متعلق به افغانستان هستیم اکثریت این مردم جهاد کردند زحمت کشیدند و شهید دادند، افتخارات یک منطقه منحصر به یکجا نمی باشد؟؟
ای مردم پنجشیر اختلافات درونی خویش را کنار بگذارید وگرنه مانند این دو...... منفقان زیاد بالای تان رخنه خواهد کرد، بین بهلول و کرام فرق زیاد نیست هردو مجاهد بودند و از یک امتیاز برخوردار هستند، اگر آمرصاحب بالای کرام قهر بود همچنان بالای بهلول هم قهر بود و بهلول هم درایران برای چندسال از ترس آمرصاحب متواری بود، پس تفاوت زیاد بین شان وجود ندارد خداوند ملت مارا متحد متفق و یکپارچه نگهدارد.
فیروز- کابل

>>>   آقاي احمد الدين از بغلان :
چي نكرديم در ازادي آفغانستان از دست روسها سهم خود را ادا كرديم در آزادي كشور از دست پاكستاني هاي دالخور كه خودت نيز مزدور آنها هستي نقش خود را ادا كرديم فرزندان غيور خود را فدا كرديم تا امرز جناب شما در اين چنين فضا با اطمينان بدون ترس انتقاد كني رهبر فقيد خويش را فدا راه آزادي كرديم و اين وظيفه هر فرد است تا از ننگ ، ناموس و آزادي كشورش دفاع كند ،همه اي آفغانها در سراسر كشور كه در اين راه حركتي انجام داده اند به آن افتخار ميكنند و ما هم . اينكه شما موضوع را وارونه ارائه ميكند نشان دهند ه تعصب ، وطن فروشي و غلام بودن شما ست ورنه آفتاب با دو انگشت پنهان نمي شود.
اكرمي

>>>   احمدالدین از بغلان احتمالا فقط حرفهای سرچوک و فاشیستانی را شنیده اندکه در عین زمان خود نیز از حداقل خرد و تحلیل برخوردار نیستند. پنجشیر یگانه ولایتی بوده است که در تمام طول تجاوز و دوران سیاه طالبان، هیچ گاهی سر تعظیم فرو نیاورده است و برای این امر قیمت گزافی پرداخته است، خون هزاران جوان و زن ومرد این خطه گواه آنست که مردمی آزاده خواه و غیور تر از آنان نمیتوان سراغ یافت. بهتر است حساب افرادی چون ...... را از حساب مردم پنچشیر جدا دانست و اگر صرف به لحاظ تعصبات قومی و تاریخی به قضاوت در این مورد بپردازید جفائی است که در آخرین تحلیل به ضرر خود کرده اید. با اینکه من ..... را آدم مصلح برای افغانستان نمیدانم ولی باید این حقیقت را پذیرفت که وجود چنین رهبرانی در حقیقت ادامه راهی است که همان افراد قبلی آنرا به وجود آورده اند(شاه زمان ، شاه شجاع، شیرعلی خان ، عبدالرحمن خان،نادرخان و ترکی و ببرک و نجیب ...)
جای خجالت است که هنوز ما مردم در کم عرض ترین و گوته نظرانه ترین جوی های فکر ی روان هستیم، بستر هائی که همیشه تعفن آن از روح فاشیستی و تمامیت خواهی سر چشمه گرفته است و روز به روز آثار ویرانگر آن بر جبین این ملت سایه افگنده، تا جائی که دیگر هویتی یگانه برای مان باقی نمانده و مطمئن باشید ادامه این راه به همین منوال تا سرحد تجزیه و فروپاشی به پیش خواهد رفت.
پهلوان

>>>   وای بحال شما افغانا که هنوز ادم نشدید.

>>>   بعد از سلام خدمت گردانندگان افغان پیپر و همه تاجیکان عزیز باید گفت که مردم پنجشیر هیچگاه خود را رهبر تاجیک ها نمیگویند ولی به همگان معلوم است که در سیاست،جنگ و دانش برازندگی خود را در بین تاجیک ها همیش به نمایش گذاشته اند،پس حال هم ارتباط به این مردم غیور دارد که از دسایس اجنبی پروران آگاه باشند و با درایش از وحدت و همبستگی خویش دفاع نمایند.
آمو

>>>   فيروز خان مثلي كه از همو دزد هاي است كه از پول بيت المال و قاچاق مواد مخدر در جيب اش ريخته و يا هم شايد از ادم ربايان باشد كه يا هم از جمله فرزند هاي ظاهر شاه باشد ايا امكان دارد كه مردم كه قدرت حفظ ناموس خود را نداشته باشد و جاهد كند اگاه باشيد شما پنجشيري ها تا بيرون رفتن و شكست امريكا و قواي متحد وقت داريد زماني كه حاميان تان از بين رفت ................

>>>   به جواب عبدالصمد از پنجشیر.
جرت آغا جان. ما از برک بی 52 آزاد شدیم. از برکت شما پنچرمین ها کابل به خاک و خون کشیده شد. هزاران کابلی شهید شدند و بر هزاران دختر و پسر مظلوم تجاوز شد و شما که یک بایسکل کهنه نداشتید حالا هر کدام تان صاحب میلیونها دالر شده اید.

>>>   عجب. مردم پنجشیر را بدنام نسازید. مگر مردم پنجشیر نیک نام اند. هر چه دزد، قاتل و رهزن و رشوت خور و معامله گر و جنگ سالار و ... است در پنجشیر است.

>>>   فيروز جان قند سلام خوشحال شدم كه دريافتم جناب شما هم به كمبيوتر وانترنيت ونوشتن زبان فارسى بلديت ومعرفت بدست اورديد بارسا جان حق طبيعى وحقوقى ووجدانى دارى تا از اولياى النعمت خود از منطقه و ولسوالى ومردم ونام ونشان خود بنجشير وقهرمان تان مرحومى احمد شاه مسعود دفاع كنى وهم بايد بكنيد جون ازبركت وسبب همين مرحومى مسعود وولى النعمه شما بود منطقى است بايد دفاع كنى كه از بركت همين ها خودت بصفت دبلومات در وزارت خارج عبدالله عبدالله وسكرتر سوم در سفارت افغانستان در قاهره شدى جاى كه قبلا از بركت همان مهماندار صاحب ونام ونشان بنجشير بورس تحصيلى به قاهره بدست اوردى وبا شهادتنامه هاى جهلى وساختكى صنف دوازده شامل فاكلته دارالعلوم قاهره شدى نمى خواهم بيسار معلومات واخبار دقيق جناب شما وشاهكارى ها شما رادر قاهره در اينجا ياداورشوم جون قابليت انرا ندارد هموطنان عزيز ما وقت خودرا در خواندان اين موضوعات سبرى نمايند
فيروز جان قند دفاع كردنى هايت از وطنداران وولى النعمت ها خود مورد قبول خواهد بود اما لاف بيحد نزيند روسها ببركت مقاومت همه ملت افغانستان در سراسر كشور شكست خوردند نه بعلت وبسبب يك علاقه دارى كه رهبر فقيد ان هم با يشان بيمان صلح ودوستى داشت وبدون شك يك كار معقول است كه زمامداران روس از هم بيمان اسبق خود دفاع كرده ايشانرا قهرمان هاى ساختكى وانمود سازند
باكمال محبت
همنصنفى شما در بوهنتون قاهره وروزها خاطرت قاهرة!!!!

>>>   سلام به همه بردران که ابراز نظر نمودند
برادران گرامی پنچشیر مکان مقدس بوده و هست.هر کس که به چشم حقارت و بد بینی به آن چپ نگاه کند.کور میگردد.کسانی با الفاظ رکیک پنچشیریان را یاد میکند.یکبار از خود بپرسید که شما کی بودید کی هستید.به خود بیاید این مردم شجاع پنچشیر بود که ازحق شما مردانه دفاع کرد.این پنچشیریان بودند که برای تمام شما ملیت های که عمرتان به مزدوری تیر شده بود فهماند که بیدار شوید شما به نام افغان زندهگی کنید نه به نام برده.وحال که چشم کورتان بینا شده .میخواهید که تفرقه بیندازید.باید گفت که کور خوانده اید.پنچشیر یک پنچشیر است مثل و مانند ندارد.یک ملت واحد در مقابل هر گونه تجاوز وتفرقه افگنی.نزد ما پنچشیریان فرقی بین مارشال و دیگران نیست.این حرف های بی جای را برای خودتان به ولایت و منطقه خودتان نگاه کنید.مردم شجاع ودشمن شکن پنچشیر امتحان خودرا داده است.ضرورت به نظریات بی جای شما ندارد.چون همه میدانیم که افتاب به دو انگشت پنهان نمیشود.قبول کنید یا نکنید.مردم پنچشیر مسعود بوده مسعود زیسته و مسعود خواهد ماند.
انشاالله

>>>   برای مردم جهان معلوم است که کدام قوم وطن فروشی کرده کیها وطن را برای انگلیس روسها عربها .دالخورها و امریکای فروخته
ما جان به فدا دادیم تا زنده شما باشید

>>>   پهلو ا ن جا ن یا پهلو ا ن پنبه !
کتب را که خو د قو ما ندا نا ن قو ای شو رو ی نو شته مطا لعه کن با ز گپ بزن شما غیر از آتش بس با رو سها و چو ر و دزدی دیگر هیچ نکر ده اید و الی خرو ج قو ا ي آمر یکا و قت د ار ید از ان به بعد محا سبه...
خیا نت ملی تجزیه را برای منفعت والسو الی خو یش از سر تا ن دور نگه دار ید .
کر ا مت علی از مزار

>>>   کلش قصی مفت است. مسعود مسعود مسعود، برین بیادر مسعود خو بشما نان نمیته، پنجشیری ها گشنه هستند امدن در کابل بادیگارد شدن
بابه گک
کابل

>>>   به خدا داده گان ستیزه مکن ------ که خداداده را خدا داده .
.....
به جواب نظردهنده فوق که به پنجشیری را نظرداده اند . اگرجه من پنجشیری نیستم ولی هیچ اندیشه طالبانیزم موفق نخواهدشد انها دراول ام دشمن ما بودن همین حالاهم دشمن هستند درلباس دوست

>>>   يكي از علل باخت افغانها تكيه به القاب قهرمان، جنك، غيور، ... است درين شكي نيست كه هر منطقه مردمان خوب وخراب دارد، مكر آيا مردم بنجشير ميدانند كه جند فيصد جوانان اين ولايت در جنكهاي داخلي كشته شده اند، آيا ميتوانند كه احصائيه شهداء در مقابل روس، وكشته شده كان در جنكهاي رقابتي قبيلوي ..... را نشر نمايند، باز ميابند كه مردم بنجشير در راه خدا جنك كرده اند ويا در راه .... اين يك حقيقت است بايد مردم بنجشير بالاي اين نقطه فكر بكنند وخودرا قناعت ندهند كه ما مقاومت كرديم وما از خاك دفاع كرديم نه خير شما قرباني خواهشات جند شخص شده ايد وشما هنوز هم نمي دانيد دنيا واخرت شما را خراب نمودند. - أما كسي است كه فكر كند-
والسلام
تنويز

>>>   دوستان گرامی : امیداست که جناب مارشال صاخب بخاطر اغراض سیاسی خود نباید به سرنوشت مردم غیور و شجاع ولایت شریف پنجشیر بازی کند بدون شک که فضایل آقای بهلول بمراتب اضافه تز از هر لحاظ اخلاقی واجتماعی بالاتر بوده که اصلا این دو قابل مقایسه نیستند و نگذاریم که دشمنان در میان ما رخنه کرده بالاخره باعث سرنگون خود مان شوند اکیدا تکرار میکنم که باید محتاطانه قدم برداشته و مردم با غیور و روشن خود را از دست ندهیم.
کارشناس مسایل سیاسی
از پنجشیر

>>>   وعلیکم السلام السلام به آدم مجهلول الهویه که بنده را می شناسد متأسفانه بزدلانه نام خود را هم ننوشته، نمی دانم چطور همصنفی است که از نوشتن نام خود هراس دارد!! برادر من که از مسعود رحمة الله علیه دفاع می کنم در حقیقت دفاع از حق و حقیقت می کنم چرا اینقدر بغض و کینه قلبت را سیاه ساخته است ؟ چرا از خدا نمی ترسی؟ بهرحال پاسخ تو و امثال تو همان پاسخ امام شافعی رحمة الله علیه است:
فیروز-کابل

>>>   سلام سلام سلام
اين حال و نظريات هموطنان با سواد و با انترنت آشنا و روشنفکرم را که ميبينم ، از آرامی وطن و اصلاح شدن بيسوادان ما ، دست امرا تا شانه ميشويم . وای بر ما
ملنگ

>>>   سلام
چرا موضوع ایکه بنده نوشته بودم در سایت تان نشر نکردید.
باید گفت حقیقت حقیقت است به دروغ نمیتوان آنرا پنهان کرد.به جواب برادر ما هم صنفی اغای فیروز باید بگویم.برادر عزیز افتاب به دو انگشت پنهان نمیشود.تو چی تمام دنیا حضرت مسعود رح به نام قهرمان شکست ناپذیر شناخته و میشناسد.به حرف ها و انتقاد های بیجا یک ملت واحد و شکست ناپذیر پنچشیر را از خود نه ران.که باز همان دیگ خواهد بود همان کاسه.
هر کس که برای رسیدن به مدارج عالی تحصیل جد و جهد میکند.قابل تحسین است.و حق مسلم هر شخص است که کوشش به خرج دهد.تا چی وقت مثل برده ها حرف یک قوم را شنیده و میدان را خالی سازیم.فکر میکنم که اعتراض شما بی جای است.ضرب المثل معروف است که میگویند. دستم به آلو نمیرسد آلو ترش است.

>>>   هر كسي كه از انسان ادم كش و قاتل حمايه كند نزد خداوند عالي مرتبه و عالي شان عين همان شخص قاتل است و اگر كسي از سبب كشتن انسان هاي بي گناه و مسلمان كه الله مهربان برايش حق زنده گي كردن را داده و او ان حق را ازش بگيرد سزايش جهنم است دايم او برادر ها جهاد در مقابل كفار است نه مسلمان ها مسعود كه همه مردم بي گناه كابل و افغانستان را از خاطر قوم گرايي و تعصب كشت و او شخص بود كه از پشتون ها نفرت داشت كه اسلام عزيز قوم گرايي و تعصب ر ا مردود دانسته ايا اگر همين مسعود شما كه قهرمان تان است انسان هاي بي گناه از مليت هزاره ازبك و غير پشتون را كشته باشد جواب اش را نزد الله مهربان داده ميتواند خودش حالا خدا خبر در كجاي جهنم است و شما او را پر ستش ميكنيد و ازش پشتيباني ميكنيد از خاطري كه حالا شما پنجشيري ها از پول حرام و بيت المال استفاده ميكنيد كه روز قيامت جواب اين همه كار هاي زشت تان را خواهيد داد بهترين كار شما پنجشيري ها ............ است كه خود تان بهتر معلومات داريد ايا اين غيرت شماست
غريب يار از ملك هاي دور

>>>   بنام خداوند قدیر وبی همتا........!
برادران مومن من میخواهم دررابطه به موضوع که در فوق یک برادر ابراز نظر نموده بود که پنجشیری ها را بدنام نسازید.
تاریخ سه دهه اخیرکشور نشان میدهد که اولا مردم پجشیر برای دفاع از ابروی خود دین خود ووطن خود جانفشانی های زیادی نموده ان هیج کس ازاین حقیقت جشم پوشی کرده نمیتواند .
سخن دراین است که بعضی اشخاص که درراس مردم پنجشیر قرارگرفت همه ارمانهای شهیدان مردم پنجشیر وکشور ما را به یاس ونا امیدی مبدل ساخت وخون شهیدا ما را فروختند و سیاست های شومی را که در پیش گرفتند. اولا کشور ما تاراج گردید وشیرازه جهاد مقدس ما را از بین برد و ثانیا مردم پنجشیر را با هر قوم قبیله وملیت به دشمنی پرداخت ما وشما دراین کشور هستیم امروز پنجشیر بجز از ولایت کابل وپروان در هیج نقطه از افغانستان چای پای ندارد وهمه مردم از پنجشیرها سخت متنفر اند در حالیکه اراکین وقت مردم پنجشیر برای جکومت سرتاسری در تمام افغانستان سعی می نمودند مگر حکومت داری به زور سر نیزه ونفاق افگنی میشود حکومت کرد تجربه به اثبات رسانید که همجو سیاست های خام دردی رادوا نمی کند سیاست های شوم نفاق افگنانه وقت اراکین پنجسیر مردم ما را کشور ما را به کام نابودی برد به گفته یکی ازاین اراکین وقت(که دیگر پشتون ها درین ملک جکومت کرده نمیتوانند)وجنگ های نژادی را دامن زدند واولین کاری را کردند ایتلاف نامقدس بنام اقلیت ها را سازماندهی وتیوری که برعلیه اکثریت ها به زور متوصل شدند وصدها هزار هموطن بی دفاع ما را شهید کردند که علت اصلی ان همان سیاست شوم نژادگرانه اراکین وقت بود ما شما مشاهده نمودیم که قبل از سقوط حکومت کمونیستی نجیب همین سیاست نزادگرانه اراکین پنجشیری ها ملاقات های پنهانی وردوبدل های مکاتیب با سران حکومت نجیب یگانه تیوری که برای انها داده میشد از طرف این گروه دیگر پشتون ها حکومت کرده نمیتوانند وایتلاف جبل السراج گویای این مدعاست.وجهت بقدرت رسیدن خود یک جنگ نا مقدس را بنام اقلیت ها واکثریت ها براه انداختند در حالیکه این منطق جای را نمی گیرد واین منطق پوچ را دراذهان مردم بیجاره ما ترزیق مینمودند که نتیجه ان جز ویرانی وطن شهید شدن هزاران مردم مظلوم ما چیزی دیگری را به ارمغان نیاورد .وجای افسوس براین است که حالا نیز هستند بعصضی ها که همان سیاست شوم را دنبال میکنند واز گذشته ها پند نمی گیرند نی برحال خود ونی برحال این وطن دل میسوزانند اگر دعوای وطن میکردیم وطن رفت اگر دعوای اسلام میکردیم اسلا از ما نفرت دارد نظر به اعمال ناشایسته ما .
بیایید ایمان خود را اولا تجدید نماییم واززاویه ایمان به خدا وروزرستاخیز در مور هر قضیه فیصله دهیم بیایید این پنجشیری بازی را همراه با زابک بازی ویا پشتون بازی ویا امثال ان برای همیش ریشه های انرا از زمین برکنیم ونظر به فرمان خدا خرکت نماییم که سعادت دارین نصیب ما وشما خواهد بود در غیر صورت شرمنده وغلام اسیر که حتی اختیار ناموس خودرا نیز نداشته وبه چی سرنوست شومی مبتلا خواهیم شد واز خداوند منان به بسیار عاجزی التماس مینمایم که مردم ما راهدایت نیکی فرماید که بسوی او(الله) رجوع نمایند بس است مال ومتاع که بردران از برکت خون شهدای مابدست اورده اند وبه قدرت زانو زده اند اگر نی من کجا واین پست دولتی کجا و این...............کجا
به امبد نصرت وهدایت پرور دگار عالمیان بالای این مردم بی بضاعت افغانستان
از کابل

>>>   فيروز الدين جان محمد
بيشك نوسينده هم شدى وامام شافعى را هم شناختى ونقل قول مى كنى جالب اينكه معبود خودرا حضرت ورحمة الله عليه خطاب مى كنى وامام شافعى را طورى خاطب مى كنى كه يكى از مهمان هاى مهمانخانه هاى كاكا جان محمد خان در دوران بادشاهى پنجشيري ها ...... بوده باشد
بارسا جان! باسناد ومدارك تحصيلى جهلى هتيج وقت عالم وبا درايت نخواهى شد باز جناب شمارا جه و وزارت خارجه خودت خو از دارالعلوم فارغ شدى جاى اساسى خودت كنج يكى از مساجد پنجشير است حتى فكر مى كنم لاياقت همان را هم ندارى وبدبختانه مهمانخانه ها كاكا جان هم مسدود شدند كه انجا مى بودى
همصنفى عزيزيت در كوجه هاى جيزه

>>>   سلام به همصنفی مجهلوالهویه و کینه توز ما در کوچه های جیزه! برادر چرا اینقدر عصبانی هستی بالای من؟ در رابطه به کلمة ترحیم باید بگویم که فرض نیست برای هرکس گفته شود اگر گفته شود بهتر است،فراموشم شد که برای امام شافعی کلمه ترحیم را استفاده نمایم، امام شافعی رحمة الله علیه در علم و تقوی در زمان خود بی نظیر بود اما این را فراموش نباید کنیم که احمدشاه مسعود رحمة الله علیه در جهاد و پیکار خود در زمانش بی نظیر بود، و به شما حتماً معلوم است که روز جهاد در راه خداوند چه مقدار ارزش دارد، این موضوع را می گذاریم خداوند هردوی شان را رحمت کند، اما اینکه تذکر داده اید جای بنده گوشه مسجد است ، آیا فکر نمی کنید که مرتکب خطا شده اید؟ چرا مگر مسجد در نظر شما مکان بی ارزش است؟ چه عیبی دارد اگر من درس دینی خوانده ام در وزارت خارجه نباید باشم؟ آیا شما سیکولار خو نیستید؟ دین را از سیاست جدا می دانند ؟ اگر به این نظر باشید ما موفق با شما نیستیم ازهمان آوان اول زمان پیغمبر صلی الله علیه وسلم دین با سیاست گره خورده بود و ما انشاءالله آنرا ادامه می دهیم، برادر مسجد جای عبادت و سیاست بود آیا مگر آگاهی ندارید؟ شما از پادشاهی پنجشیرها صحبت می کنید کدام پادشاهی؟ درست است که برخی از پنجشیر ها بمقام های دولتی دست یافتند اما اکثریت مردم پنجشیر در فقر و ناداری بسر می برند شما نباید همه را به چوب لت کنید؟ اگر من در وزارت خارجه هستم مانند من ده ها تن دیگر از غرب آمده و کرسی های بلند وزارت در دست آنهاست، مگر بنده هم به حیث یک مامور حق ندارم ازاین امتیاز برخوردار شوم؟ اگر فکر می کنی که بنده لیاقت ندارم که در وزارت خارجه شامل شوم اشتباه می کنی چراکه ده ها نفر کمتر از بنده سویه تحصلی دارند و دراین وزارت کار می کنند اگر شما هم مایل باشید انشاءالله شامل این وزارت شده می توانید، اگر فکر می کنی که ما مستحق نیستیم و درجهاد سهم نداشتیم بازهم اشتباه می کنی چرا از فامیل بنده دو کاکاو پدرکلانم شهید شده اند برای معلوما بیشتر شما یک کاکایم با پدرکلانم بصورت وحشیانه از طرف روسها اسیر شده و ایشان را حریق کردند الله یرحمهم، برادر مجهول الهویه لطفاً نام خود را بگو و هیچ هراس هم نکن بنده قلب پاک و خالی از هرنوع تعصب دارم، من می توانم مانند خودت پاسخ دشنام آمیز بدهم اما این کار را نمی کنم، بازهم از شما یکبار دیگر می خواهم که اسم خود را بنویسید تا مطالب و انتقادهای که داری از نزدیک حل کنیم.
فیروز-کابل

>>>   خوانندگان محترم
نه من پنجشیری هستم، نه پدرم و نه پدر کلانم و نه هم از هفت پدر. ولی به صفت یک انسان با وجدان و کسیکه صداقت را قربانی خیانت ها و ساخت و بافت ها نکرده است، به همت والای احمد شاه مسعود (رح) و همسنگران عزیزش افتخار میکنم و تا روزیکه زنده هستم حق را حق و باطل را باطل خواهم گفت. در قرآن کریم آمده است که "ولاتلبسوالحق بالباطل و تکتمو الحق و انتم تعلمون" یعنی حق را با باطل پنهان نکنید و حق را کتمان نکنید اگر میدانید. در طول 23 سال ما همه به چشم خود دیدیم که مسعود شهید در سخت ترین شرایط در کشورش باقی ماند و شمشیر آزادی و شرف و عزت همه ما را (پشتون و تاجک و هزاره و ازبک و ....) را بلند نگه داشت.
مستقل زاده از جلال آباد

>>>   من یک هراتی هستم بنام احمد شاه مسعود وبراه مسعود وبه پنجشبر مسعود افتخار میکنم

>>>   هراتى جان تا كه مى توانى افتخار كن شاه باس با اين افتخارات شما ايا بهتر نيست كه از وجود شخصيت همانند جناب امير صاحب اسماعيل خان در هرات وقهرمانى هاى ملت غيور هرات افتخار داشته باشى دربدل اينكه از وطندار ما مسعود و پنجشبر ما افتخار كنى مسعود ما از اسماعيل خان جه بهترى دارد ايا امير صاحب قهرمان بشمار نمى ايد
پنجشبر ى

>>>   برادرعزیز فیروز از- کابل! من به وجود شما پنجشیری ها افتخار میکنم. راستی که مردم پنجشیر سزاور هر نوع ستایش اند. خصوصیاتی چون شجاعت،قهرمانی، وفا، ناموس داری، صبوری و دین داری را باید از شما آموخت.
سر افراز دارین باشید.
عزت- از امریکا

>>>   برادرمحتر عزت از امریکا! از محبت شما ممنون وسپاس گذار هستم، کاشکی دیگر دوستان ما هم از شما بیاموزند، بنظر من افتخارا ت و دستآوردهای یک منطقه منحصر به یک جا نیست برخی ها فکر می کنند که این دره کدام کشور دیگر است، همه ما از یک وطن و از یک آب و خاک هستیم، باید باهم در مقابل دشمنان این کشور متحد و یکپارچه باشیم، اگر یک پنجشری خطاء می کند نباید همه مردم آن را دشنام و نفرین کنیم، باید همان شخص را که مرتکب خطاء شده نکوهش و سرزنش کنیم، متأسفانه کشورها به علت فقر فرهنگی که دامنگیر آن است، تا هنوز هم گرفتار چیزهای بی ارزشی هستند و به همین علت بجای اینکه کاروان به جلو ببریم برعکس به عقب روان هستیم، خداوند بالای این ملت بیچاره رحم کند، قلب های شان را صاف نماید بغض عداوت، کینه حسادت و تعصب را ریشه کن کند والله المتستعان
فیروز-کابل

>>>   میخواهم فقط یک کلیمه بکویم از قول شاعر که میکوید
ما شاخ درختیم پر از میوه توحید ... هر رهگذری سنک زند عار نداریم
و همچنان ...
بخیلان غم و سیمو زهر میخوردند .. سخیان ز اموال بر میخورند .
باید گفت که هر چیز که گفته شد همه حرف های پوچ و از تعصب سر چشمه گرفته است ... که زیرا که خداوند هیچ ملتی را سروری نمی دهد بغیر از ملتی که در وجود انان ایمان . توحید . پایمردی . غیرت و سایر ممیزات اسلامی دیده شود .
به هر حال تشویش نکنید . بدون موجودیت این مردان دلیر پنجشیر ی ها هیچ حکومت نخواهد توانست برای یک روز هم حکم روائی کند
پنجشیر پر از مرده روسان و طالبان شده امروز . از ضربه بازوی جوانان شده امروز

>>>   بنده از کابل هستم افتخار می کنم به قهرمان ملی کشور که مردم ما را از شر طالبان وحشی اول خدا نجات داد دوم همین مردم مقاومت شمال
خداموند احمد شامسعود را رحمت کند مرگ بر خاینین وطن.
احمد کابلی

>>>   عزت جان بنجشيرى از امريكا ملا صاحب فيروز جان بارسا از كابل و احمد جان بنجشيرى از كابل باعرض سلام خدمت همه شما وطنداران بنجشيرى خدمت شما بايد عرض شود اينكه خود ستائى وتوصيف شخصى وتكبر وغرور يكى از اسبابى بود كه شيطان رجيم از رحمت خداوند وبهشت برين طرد واخراج ودور رانده شد وخوشبختانه برخى از وطنداران بنجشيرى ما در سالهاى اخير از همين اسلوب وصفات خود ستايشى وتكبر وغرور وتوصيف زاتى خود مشغول مى باشند نمى دانم اقاى فيروز جان وعزت جان مى توانند برايما ازدستاوردهاى عظيم وشاهكارى هاى مخصوصى كه فقط بنجشيرى ها نموده باشند وبقيه ملت افغانستان وولايات وولسولى ها وعلاقه دارى هاى افغانستان از اين شاهكارى ها محروم وغافل وعقب مانده باشند برايما ياداور شوند
عبيد

>>>   مردم عادی پنجشیر در ولایت شان در غربت زنده گی کرده و میکنند ولی دزدان شان در کابل زنده گی خوبی دارند.

>>>   لطفا برایم یک شخصی را نام ببرید که در صدر قدرت باشد ولی زنده گی خرابی داشته است؟
پس فرق بین قومندان پنجشیری و مردم مفلس و غریب پنجشیر را بکنید یکی از مغازه های لکس اروپا خرداری میکند دیگری نان شام خود را ندارد.

>>>   نو ش جانتان پنجشیریها سنگهای قیمتی از شما فروش اسلحه کار شما انتقال مواد مخدر ترانزیت و فروش آن کار شما بلندمنزل و ترانسپورت زمینی و هوائی از شما غصب و قبض ملکیتهای دولتی و مردم بی دست و پا و مظلوم کار شما حالا از مستی اعتیاد به مواد مخدر کار شما پیشه سابق چور و چپاول را دوباره زنده کردید.
چی کنیم از مرگ شیر است که روباه شکار میکند بسیار پف میکنید که هی ما این کردیم و آن کردیم و به اینطور در چشم مردم خاک میپاشید در دوران اشغال افغانستان توسط قوای شوروی در داخل وطنتان توسط آمرتان بنام مسعود با قوای اشغالگر آتش بس کردید و هیچ جنگ نکردید بعداز سقوط رژیم طالبان مثل پیش آهنگ قوای امریکائی که اول در خاک شما در بگرام پیاده شدند به کابل آمده خو ب... تاریخ را کمائی کردید و هنوز هم فقط امتیاز است که میخواهید دیگر مردم هم حق دارند یا نی؟

>>>   وطنداران پنجشیری ها یکبار بخود ایید که چی بودید وچی هستید به نسبت پنچشیری بودن شما در هیج نقطه از افغانستان جای پای ندارید شما با هر قوم قبیله ولایت وحتی با مردم ولسوالی ها نسبت جهالت تان به جنگ پرداختید وتاریخ جهاد پنجشیر هم اوربند بود وهمراه با قواه روس یکچا کوردینیزه میکردید واین سخن من عاری از حقیقت نبوده ومردم مجاهد پرور پروان را پرسان کنید .کدام تاریخ از خود ندارید که مایه افتخار وغرور بی جای شما شود .
از هرات

>>>   دوستان سلام!
قحط رجال است انسان های مخلص مسلمان وطندوست کارفهم کم نیست اما در گروپهای مافیایی شریک نیستند لطفاء به مردم و پنجشیر دل بسوزانید . پول وسرمایه کم جمع نکردید تا طفل شیرخوار تان هم بس میکند.
زمان ان است تا دلسوزانه به مردم خدمت شود.
والی قبلی یک حویلی را به یک میلیون دالر اخیراء خریداری نموده والی صاحب فعلی از املاک وزارت دفاع صاحب همه چیز شد خدا کند پنجشیر را نفروشد...
فرهاد.

>>>   برادرهای عزیز و محترم!
هیچ کسی حق توهین به مردم و اقوام افغان را ندارد.
مردم شجاع پنجشیر یکطرف و قومندانان که ارزو و ارامان مردم عادی پنجشیر را فروخته و هیچ خدمتی به مردم نکردندن طرف دیگر.
کسانیکه مردم پنجشیر را به تجارت مواد مخدره سنگ فروشی
وغیره وغیره تهمت میکنند کور نباشید بیبینید چقدر مردم عادی انها در شرایط فلک بار مثل تمام اقوام افغان زنده گی میکنند؟
رهبران از مردم از ما استفاده میکنند ولی خدمت هر گز.
همه مردم غیور دلیر و شجاع من ارام اسوده و خوشبت باشید.
احمد احمدزی

>>>   برادان عزیز افتاب به دو انگشت پنهان نمیشود.چرا اینقدر کم نظر هستید.چرا دایم از موجودیت مردم قهرمان پنجشیر می هراسید.من فکر میکنم که مردم شجاع پنجشیر امتحان خودرا داده است.شجاعت و مردانه گی شان به همه هویدا و روشن است.چرا کور خوانده اید.ایا همین مردم پنجشیر همین مسعود بزرگ نبود که روس و طالب را شکست داد.همه میدانید که روس ها تمام افغانستان را در اشغال داشتند.تنها ملت قهرمان پنجشیر بود که مردانه از وطن دفاع کرد.ایا ازین منکر هستید.این در تاریخ ثابت شده که همیشه گروه اشغال گر از جنوب به قصد .... به وطن ما حمله کردند.و زمانیکه به شمال رسیدن.شکست داده شدند.ایا منکر هستید.برادران عزیز کوشش کنید قبل ازینکه در باره مردم و ملت غیور پنچشیر بحث کنید یکبار فکر کنید که خود شما کی هستید و به وطن تان غیر از ترانه خوانی چی کردید.. ....نزنید.شجاعت مردم پنجشیر مثل آب زلال آن روشن و پاک است.

>>>   زنده باد افغانستان. مه بحیث یک افغان می توانم بگویم افرین پنچشیرها. وله اگه نه باشند پشتون ها دوباره یکه تازی مکنند.
احمد رحیم کوگری

>>>   رحیم جان گوگری......!
یک کمی عاقلانه بی اندیشید درین مقطع زمان شما چی گلی را به اب مینشانید لله الحمد هر نزاع وجنگ های ذات البینی که درین ملک رخ داده بفضل خداوند جنبه قومی نداشته یعنی بنام فارسیوان واوغان(پشتون) هیچ کش اماده قربانی نگردیده وشما این سخن ابلهانه را به قالب تحریر دراورده اید فکر میکنم که درین ملک نیستید از بستر عافیت وازدلگرم بی غم تان مردم عذاب دیده مارا به این اتش نیندازید ویا به نوای دشمنان این وطن لبیک گفته از این طریق معیشیت نموده واز عذاب خداوقهر خداوند غافلید .خداوند چهره منافق وشیطان را برای همه بر ملا میسازد .بااحترام
از کابل

>>>   هرجا پشتون است انجا قرارت وفریب وطن فروشی است . نباید دیگر به پشتون ها فرصت داده شود که این وطن را بفروش برسانند .
احمد گلی

>>>   پنجشیری ها خاک خود را به ممالک خاریجی فروختن و حالا ادعا
وطنپرستی میکنند.
طالبان .....پسمان ولی ایا وطن فروشی پنجشیریها را میتوان رد کرد هرگز نه و تمام این سند های پنج باره احمد شاه معسود با روسها
ارتباط مستقیم دوستم و عبدالله فهیم قانونی وغیره وغیره با انگلیس ها و امریکایها....تاریخ این را درج و از ان چشم پوشی نخواهد کرد.
افغان

>>>   بد کردی نفر اخر پنجشیری ها مرد میدان اند هم

>>>   بابه گگ اول برو سواد بیاموز بعدا اظهار نظر کن جاروکش.
اگر مسعود عزیز نبود در ولایات مرکزی از کرسنگی جان میدادید.
حالا هم که کوچیها به جان شما افتاده اند.
سالنگی

>>>   مردم غيور و با شهامت ولايت پنجشير نگزاريد دشمن در بين شماتفرقه بيندازد راه مسعود شهيد قهرمان را تعقيب نمايد به دسيسه هاي دشمن فريب نخوريد بين مارشال صاحب و داكتر صاحب كشيده گي ايجاد نكنيد زيرا آنها كساني بودند كه سر دادند ولي سنگر ندادند دشمن دربين طوطعه مي نمايد تفرقه مي اندازد ولي راه بزرگوار امر صاحب شهيد كه صرف بخاطر نجات ملت خود مي انديشيد و اين ولامقام در فكر تباهي مردم و فروش ،تفرقه و سائير مسايل نبود هستند كسانيكه مسائل را دامن مي زنند ولي بايد عاقلانه گام برداشت اينكه چرا اجنبي ها در داخل ولايت پنجشير نفوذ پيدا نميتواند همه آن ثمره جهاد مقدس مردم سلحشور ولايت با شهامت و تحكيم وحدت در بين مردم اين ولايت است كه نفوذ دشمن را بطي نموده و حالا دامن مي زنند .بدين معنا كه تفرقه بينداز و حكومت كن اين وسيله دشمن است ولي من منحيث يك خواهر مسلمان از همه مردم سائير ولايات آزرو دارم تا بيايند ولايات ديگر را مانند پنجشير كه در صلح و صفا زندگي مي نمايد بنمائيد نگذارند كه دشمن در آنجا نفوذ نمايد مجال را به اين و آن ندهند دست از جنگ بردارند نفاق قومي را از بين ببرند به آينده خوشبين باشند دست به دست داده در فكر اعمار وطن باشند نگويند پنجشري ها زمرد دارندو متعلق به يك قوم است در حاليكه در جنوب چه ميگزرد يورانيم افغانستان به يغما برده شده و به روزي هزاران نفر به قتل ميرسد كوشش نمائيم در مسند قضاوت عادل باشيم همه باهم برادر هستيم بيايد كدورت هارا يك طرف گزاشته مدارا را پيشه خود قرار دهيمانديشه مسعود عزيز طوري نبود كه متعلق به مردم پنجشير باشد و به همه مردم افغانستان تعلق داشت وي سخت متنفر از تعصبات بود به هر صورت هر چه فكر مي كنيد ولي هر قدر در وصف اين سلحشور بگوئيم كم است اين تملق نيست و يا به اين عنوان نيست كه من نسبتي به وي دارم ولي خالصانه بايد قضاوت نمود ازين بگو مگو ها چه سودي كه ترجيع بدهيم يك قوم را عليه قوم ديگر جز اينكه نفرت و انزجار ما در مقابل يكديگر بيشتر گردد چيزي ديگري ساخته نيست بيايد فريب دشمنان را نخوريم چون همه از جنگ خسته شده اند و توان جنگ در وجود ما نيست فقر و بدبختي دامنگير همه گرديده است و اجنبي ها از ضعف اين ملت بيچاره به گونه هاي مختلف استفاده نموده و مردم را مصروف نموده اند
موفق باشيد.

>>>   سلام برای همه صاحبان قلم وتحریر بخصوص برای کسانیک وقت قیمت بهای خودرا جهت تحریر کلمات مخرش،منفی ،مجهول،مبهم،زیانبار،غیر منطقی وبهوده که بجز آب ریختن درآسیاب دشمن تاریخ گواه است ازاینک این کلمات ازدهن شما بخواست ذوق،علاقه ،آرزو،آرمان واهداف شوم دشمنان اصلی این مرزوبو بوده وماهی حقیقی این آب گل آلودرا ایشان چنگک نموده وبه طعم شکر آفرینش بلعیده لزت میبرن پس خواهش وطندوستانه دارم برشما کبجای این آب ریختن برآسیاب دشمن بیا یند متحدانه وبااستفاده ازکلیمه توحید منحیث یک مسلمان ودرقدم دوم یک شهروند افغان دست بدست هم داده این همه احساسات،شجاعت،فصاخت،مهارت وهمت دانش ،شعور،آگاهی ازتاریخ،آزادی،بزرگ منشی وتوصیف خودی رادربرابر تبلیغات عوام فریبانه دشمنان اسلام وافغانستان بکار بندید ونکزارید که ازاحساسات پاکتان بالای خودتان استفاده نمایند زیرااگرحقیقتا شما آگاهستید این فقد یکفریباست.... فریدون (کوشان) از افغانستان.... ادامه دارد.

>>>   برادر عزیز راست میګویی در یاره مردم پنشیر هرچه بګی کم است چیزی که ایان است چی بیان است ولی هم روز افسور میکنیم که در ان دره شیران ږالی شده که قهرمان ما نمیخواست آن شخص را روح آن نارام است

>>>   من هیچ وقت برای یک جنگسالار قهرمان نخواهم گفت
بابه گک
کابل

>>>   سلام هم وطن نان عزیز هرکسی در بار پنجشیر هر چی مینوســــــد
اوترازهمه تاریخ آن ولایت وقهرمانان آن رامطالع بکند و بعد
بنویســــــد
هموطن نان عزیز هیچ وقت نگزارید قهرمانان افغانستان
توهیـــــــن
شــــــــــود
آرین

>>>   برادر عزیز راست میګویی در یاره مردم پنشیر هرچه بګی کم است چیزی که ایان است چی بیان است ولی هم روز افسور میکنیم که در ان دره شیران ږالی شده که قهرمان ما نمیخواست آن شخص را روح آن نارام است

>>>   سلام،برای همه خاننده گان عزیز به ادامه گفته های قبلی خویش باید اضافه نمود که مردم مجاهدپروروآزادمنش افغانستان ازاینک روهیه ازادی استقلال،شجاعت،همت ومردانگی رادوست دارند هیچگاه تسلیم کفر والحاد نگردیده بلکه هرزمانیک دشمن راشناخته واهداف آنرا تفکیک نموده دلیرانه وباهمت باسروجان درمقابل آن رزمیده الی شکست وبیرون راندن شان ازکشور.که ملت مجاهد و آزاد منش پنجشیر نیز نه بتنهای بلک باهمایت وهمکاری قشر بزرگ ازجامعه که ایشان هم طرفدار استقلال،آزادی وروهیه دفاع ازنوامیس ملی وتمامیت ارضی خاک خویش داشته همه باهم مبارزه کردن،شهامت کردن،خون ریختن ودرای خداون ج)جان باخته وشهید شدن. که مردم مسلمان ووطن دوست،میهن پرست ومجاهد پرور کشورما،ولوک ازهر ملیت،زبان،مکان وقومی که باشد هرکس به نوبه خودش قدرتوان درین مبارزه ومقاومت بیگانه ستیزی وکفرزدای اشتراک نموده وبرای همگان آفتاب واری روشن است. پس باید ابرازداشت که هیچ خودفروخته،مزدور،غلامی حلقه بگوش امریکا،روسیه،پاکستان،ایران،انگلیس وغییره ممالک نمیتواند که باسخنان بزدلانه،مزدورانه واحمقانه خود که جهت تملق،پابوسی،سرخمی وبیگانه پرورانه خود به آدرس مجاهدین ومبارزین افغانستان ظالمانه تعرض لسانی وغیره بصورت ناجوان مردانه ودورازهمه احساسات ایمانی،وجدانی،انسانی وافغانی نموده خودرا بیشترازپیش خودفروخته،مزدور،غلام،بزدل،ترسو .پیرو یهود ونصاراثابت میسازد.ک باید تاکید بدارم که شما مزدوران غرب غلامان شرق نمیتوانید مردم وآزادی مردم را ازذهن پرغرورشان حذف بدارید بلکه برعکس ایشانرا بشترازپیش متوجه میسازیدکه هوشیارانه عمل نمایند وبر دهن پرتعفن شمااز کاسه لیسی،بادارانخود یعنی یهودیان ونصرانیان ک جامعه را بد نام،بدرنگ وبدفوکس ساخته اید خاک زده وکا بوس آلوده بفسادتانرا بخاک بمالند.ویک سخن به درستی ازتحریرات شما معلوم است ک شاید درین خاک تربیه نشده ویا به ارزشهای اسلامی،افغانی،آزادی واستقلال باورمندی ندارید یا شاید به دسکوتیکهای غرب زیست نموده جزغلامی بافرهنگ آزادی وباداری آشنائ ندارید. نه تنها این بلک چون زیر بیرق یهود ونصارا زنده گی کردید اجازه آزاد بودن وزیستن راندارید پس ازاین لحاظ شما حق دارید که به آزادی،آزادگان،مجاهدین سربکف پنجشیر،کنر،هرات،مزار،قندار به خصوص احمدشاه مسعود قهرمان ملی) وغیره رادمردان تاریخ کشور مان پوچ گوئی کنید وتهمت های دروغین به سود باداران خود ببندید.با معذرت ازاینکه طلانی شد ان هم بخاطر مستعمره شدن افغانی ک اهلیت واصلیت خود رانداسته نا اگاهانه می اندیشن.بگویم که مردم مبارز افغانستان بیدار باشید وهچگاهی تفرقه دشمنان و هامیان شانرا نخورید ونگزاریدک به هدف شوم شان برسند. (وسلام علیکم ورحمت الله) به امید اتحاد،اتفاق،همدلی وآزاد اندشی همیشه گی مردم سلهشور افغانستان سربلند بادملت عزیز افغانستان.
فریدون (کوشان)

>>>   برادران عزیز و مسلمان! یگانه راه حل برای ملت افغانسان اینست که به این گفته ها و چیز های که ما را از هدف اصلی ما دور میسازد اجتناب نمایی و به چیزی که خداوند ما را حکم و مأمور نموده و پیامبرش انرا انجام داد باید که تلاش نماییم در غیر ان مانند دیگرانی که از عقب بزرگان و رهبرانی رفتند که خلاف شریعت زنده گی را اختیار نموده بودند، بناء راه حل کلیدی عبارت از تأسیس دوباره خلافت است که ان نگانه نظام اسلامی است که فعلا در جهان وجود دارد یعنی مسلمانان به تعداد بیشتر از 1.6 ملیار اند و لی هیچ نظامی که از خودشان، ناموس شان، ابروی شان و غیره به سطح جهانی دفاع نماید تقریبا از 86 به این سو وجود ندارد که از مسلمانان دفاع نماید اما یهودیان که از 5تا 6 ملیون اند دارای چنان نظامی اند که دشمن خود را در سراسر جهان نابود کرده میوانند چرا که ما مسلمانان هنوز خود را درک نکرده ایم به امید توجه ما بطرف تأسیس نظام خود ما که ان خلافت است.

>>>   برادر عزیز کوشا! حقا که یک مسلمان متعهد وفرزند اصیل،آ زاد ،باعزت و باغرور افغانستان همچنانیکه شما می اندیشید باید بیندیشد.
متن پرمعنای شما مرا مجدوب ساخته اگر آدرسی از شما به دسترس میبود، به خاطر سپاس و تقدیر از اندیشه والای شما با شما مکالمه میکردم.
سربلند باشید
عزت از امریکا

>>>   هر برادران که خود را به لقب های غیرتی نام میبرند اولتر از همه
فکر مردم خود را و به اینده ان فکر کرده و سبب توهین و تفرقه ملی نشوید.
شخصا به مردم با شهامت خود پنجشیری ها افتخار دارم و میکنم
ولی یگانه فرقی بین شان اینست مردم با ناموس با غیرت عادی
و کسانیکه از برکت این مردم با شهامت سر قدرت امده اند و ارمانهای مردم عادی را فراموش کرده و از انها در وقت مهم تاریخی استفاده شخصی میکنند طرف دیگر.
همه مردم با ناموس و با غیرت من ارام اسوده و خوشبخت باشید.
احمد احمدزی

>>>   هموطنان عزیز سلام !
خواهشی دارم که با آتش زدن به جنگل تر و خشک را باهم نسوزانید. اگر کسی از یک ولایت یا قوم یا ملیت کاری خرابی میکند نباید تمام ساکنان یا افراد آنرا بد بگوییم و ملامت کنیم. پنجشیریان نیز برادران ما هستند و افغان. هیچ قومی در افغانستان نیست که یک نفر خلاف کار نداشته باشد، پس گفته نمیتوانیم که تمام آن قوم خلاف کار هستند و مردم خراب. چرا این نوع قضاوت میکنید. باید منحیث یک انسان عاقل قضاوت کنیم بد را بد و خوب را خوب بگویم و اگر بد را خوب و خوب را بد بگوییم آیا عدالت را تأمین کرده ایم ؟ اگر دیگران همین طور که ما فضاوت میکنیم بالای ما قضاوت کنند چی میگویید؟. حتی ما عفت کلام را در مقابل هموطن خود مراعات نمیکنیم حتی نزاکت نوشتاری در یک ویب سایت را نیز نمیدانیم ، باز خود را پروفیسور و سیاستدان هم میگوییم. حتی تا حال با وجود این همه درد و رنج دشمن اصلی خود را نشناخته ایم. من پنجشیری نیستم ولی زمانی که ناموس این مردمان مورد استهزا و توهین قرار میگیرد پنجشیری میشوم و تحمل اینرا ندارم که افراد بیگناه و وطن پرست واقعی این ولایت و یا از هر قومی که باشد توهین شود. همانطوری که با یک گل بهار نمیشود با یک بتۀ خار ، باغ به خارستان نیز تبدیل نمیگردد. بیایید از خود شروع کنیم که ما کی هستیم . همین نوشته های توهین آمیز ما بی مهری ما را در مقابل وطن و ملت افغان نشان نمیدهد ؟ خود ما دشمن این ملت نیستیم؟ غیر آگاهانه یا آگاهانه مسئولیت پخش نفرت و بدبینی در بین ملت افغان را به عهده نداریم. بحث در کجا میباشد ما مسائل شخصی خود را نیز با وطن ارتباط میدهیم و گپ را خرابتر میسازیم. بیایید یک کمی بخشیدن را نیز یاد بگیریم تا خداوند ما را نیز ببخشد. بگذارید ، تاریخ خود قضاوت خواهد کرد و از این به بعد کوشش کنیم که موضوعات سیاسی، مذهبی و اجتماعی را با نظریات نیک و فکر باز تحلیل کنیم. خائین وطن را افشا کنیم و ملت را به یکپارچگی تشویق کنیم. کسانی را که از خون ما و اولاد ما به قدرت رسیده اند و هنوز هم از سر کل ما دست وردار نیستند بشناسیم . حتی اگر امکان دارد اعمال او را به قوم و ملیت و ولایتش ارتباط ندهیم زیرا اگر او متعلق به افغانستان میبود خیانت نمیکرد. ( هر کس که باشد ) بیایید انتقاد پذیر شویم و آهسته آهسته خود را اصلاح بسازیم تا اجتماع را نیز اصلاح ساخته بتوانیم . یک کور نمیتواند رهنمای کوری دیگری باشد . پس بیایید خود را بینا بسازیم و دیگران را با اعمال خوب خود رهنمایی کنیم بدون اینکه از کسی انتظار ، تعریف و واه واه گفتن را داشته باشیم. امیدوارم دوستان عزیز ما خفه نشده باشند. و شعری کوتاهی را نیز خدمت تان تقدیم میدارم. نام مکمل خود را به خاطری ننوشتم که شاید بعضی ها بگویند:« به تو غرض نیست».
این چنین نفعی که از پنجشیر مارشال میکشد
عاقبت کارش به جنگ و تیغ و چنگال میکشد
آنکه دایم کار او فول است در میدان نهد
دیگران را جملگی از تیم فوتبال میکشد
بسکه بردند معدن لعل و زمرد هر کجا
آنچه باقی مانده آنرا نیز امسال میکشد
مردم زحمت کش پنجشیر ما را بد مگوی
رنجی را بنگر که از اینگونه افعال میکشد
نان خوردن را ندارد طفلک معصوم او
لقمۀ نان خودش از بین آشغال میکشد
لیک بنگر آنکه خیانت کرد بر پنجشیریان
نقشۀ نان خوردنش در کانتیننتال میکشد
مادر سالخوردۀ پنجشیریی خود را ببین
رنج و زحمت از جوانی تا به فی لحال میکشد
دست و پای او ببوسم چونکه باشد قهرمان
سالها باشد که رنج و درد اطفال میکشد
زین همه بدگویی و بدخویی ما فایده چیست؟
دشمن خود را شناس، هردم پنجال میکشد
القصه گویم به تو ای ملت افغانستان!
زین نفاق ما بلاخر ، کار به جنجال میکشد
با عرض حرمت : م. ا

>>>   سلام به همه دوستان!
بیاید مسلمان وار فکر کنیم بیاید تفرقه وبی اتفاقی را از میان برداریم ای ملت شجاع افغانستان.این همه ضیاع وقت است وبس
افغانستان دارای 34 ولایت است که از شروع تا حال هیچ تجاوزی را قبول نکرده است.
بلاخره کشوری خود را شکست ناپزیر نام نهاد و شعار ان کمونیست بود این پدران من و تو بود که زیر یک امر و زیر یک فرمان و با بسیار کم امکانات مادی و لی توکل به خدا ج ان الله ایکه علی کل شی قدیر هست و وعده کرده است که هرا نکه ایمان اورده است از ان دفاع میکند.
چنگ زده بودند و کامیاب شدند من وتو در عقب کمپیوتر نشته و تعصب حماقت را دامن میزنیم. من دراین ولایت زنده گی میکنم نه مافیای است نه قاچاق وجود دارد بلاخره 100% مردم از مارشال و از همه حمایت میکنند و شما ............... این همه خوش کردن دل تان است
تشکر ...
عبدلوحید از پنجشیر (دره تسلیم نا پزیر)

>>>   من پشت تلخان پنجشیر خود دق اورده ام و به گپهای بمعنی شما هیچ ارزش نمیدهم .
بیرار اوغو تان

>>>   پنجشیر به دره زیبایت بنازم - خداودند همیشه سربلند داشته ات.
بگذارکه همه نظر خود را اراه کنند. اما !
ما شاخ درختیم پر از میوه توحید ... هر رهگذری سنک زند عار نداریم
دوستت دارم پنجشیر ( مردان دنیا )
محمد شریف حکیمی ( از رخه پنجشیر )


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است