پاکستان نیازی به صلح ندارد
در پروسه صلح، ما خواهان صلح هستیم. ما نیاز به صلح داریم و پاکستان نیازی به آن ندارد. پاکستان در تلاش است تا آتش جنگ را در کشور شعله ورتر کند. پس مجبوریم که خط و نشان بیشتر نکشیم بلکه اول باید قدرت و صلابت خود را بسنجیم 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۳    ۱۳۹۴/۵/۲۷ کد خبر: 101008 منبع: پرینت

پس از انفجارها در کابل محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در نشست مدیران ارشد امنیتی گفت که پس از این ابتکار گفتگوهای صلح به جز افغانستان برای کشور دیگری داده نخواهد شد. آقای غنی با انتقاد از پاکستان خواست تا لانه های تروریستان را در خاک پاکستان ببندند درغیر این صورت افغانستان با موضع گیری جدیدی در برابر پاکستان خواهد ایستاد. این درحالی است که رییس جمهور پیش تر گفته بود که دشمن پاکستان، دشمن افغانستان است اما ظاهرا برای رییس جمهور مشخص شده است که پاکستان جزاغفال و فریب کاری کشور هدف دیگری ندارد.

بشیر احمد ته ینج عضو مجلس نمایندگان در برنامه پس از خبر در مورد سخنان رییس جمهور پس از انفجارها در کابل گفت: سخنان اشرف غنی متفاوت از گذشته بود و مردم افغانستان انتظار چنین تصمیم قاطعی از سوی رییس جمهور کشور نداشت. مشکل افغانستان در ظاهر طالبان و نیروهای مخالف دیگر است اما در پشت پرده همه این قضایا دست پاکستان در کار است. رییس جمهور نیز خواست تا پاکستان دیگر میان ما و طالبان میانجی گری نکند و بر آنان عملیات انجام دهند. مخاطب رییس جمهور کشورهای همسایه و منطقه نیز بود تا با تحت فشار قرار دادن پاکستان موجب جلوگیری مداخله این کشور در امور افغانستان شوند اما نتیجه این سخنان به قاطعیت رییس جمهور بر می گردد.

وی افزود: در پروسه صلح، ما خواهان صلح هستیم. ما نیاز به صلح داریم و پاکستان نیازی به آن ندارد. پاکستان در تلاش است تا آتش جنگ را در کشور شعله ورتر کند. پس مجبوریم که خط و نشان بیشتر نکشیم بلکه اول باید قدرت و صلابت خود را بسنجیم زیرا به همین دلیل دنیا در مساله صلح و جنگ در کنار افغانستان نیستند. کشورهایی که در افغانستان سفارت دارند و از تمام جزییات داخلی کشور با خبرهستند اما به دلیل عملکرد ضعیف کشور در مقابل ما ایستاده اند.

نماینده مجلس با اشاره به سیاست اشتباه حکومت قبلی گفت: رییس جمهور پیشین کشور در مجالس مهم بین المللی که بسیار با اهمیت بود، طالبان را برادر و پاکستان را دوست افغانستان خطاب می کرد. سیاست رابطه عاطفی نیست بلکه سیاست محاسبه توان و قدرت است.
اول باید نیروی دفاعی و امنیت خود را مقتدر بسازیم تا پاکستان بیشتر از این در خیال نباشد که با جنگ و ترور و انفجار حکومت افغانستان را ناکام سازد. امیدوارم تا رییس جمهور تصمیم خود را عملی کند. باید به دنیا تفهیم کنیم که حداقل بدامنی و ناامنی ها در داخل کشور و آسیای میانه از پاکستان سرچشمه می گیرد. نیاز است که افغانستان یک دیوار جدیدی از کشورهای دنیا را مقابل پاکستان بسیج کند و از طریق سازمان ملل و شورای امنیت معرفی شود. افغانستان باید برنامه و استراتژی دقیق، منظم و زمان بندی شده روی میز کار خود داشته باشد.

بشیر احمد ته ینج عضو مجلس نمایندگان افرود: طالبان یک گروه با مفکوره های افراطی هستند که با بستر سازی های پاکستان در حال افزایش هستند. هدف پاکستان نیز این است تا از طالبان به عنوان ابزار استفاده کند. پاکستان به راحتی می تواند طالبان را مدیریت و یا تحت فشار قرار دهد و یا آنان را از بین ببرد. طالبان گروه تروریستی هستند که بر الفبای سیاست باورمند ندارند.

وی اداکه داد: پروسه صلح بین الافغانی است ما باید یک تیم باشیم و یک نظر را بر طالبان پیشکش کنیم اما نمی توان ضمانت کرد که طرف مقابل، طالبان افغانستانی باشند و برای منافع کشور کار کنند چون تاکنون برای منفع پاکستان کار کرده اند. در هر صورت گفتگوهای صلح باید انجام شود، زیرا گزینه دیگری نداریم و مجبوریم با تروریستان گفتگو کنیم. ما با پاکستان مشکل مرزی و سرحدی داریم و می توانیم با مراجعه به دنیا باید روی ریشه اختلافات خود با پاکستان تمرکز کنیم. یک راه حل مناسب پیدا کنیم تا نه افغانستان و نه پاکستان بازنده باشد و مسیر سازش و آشتی پیدا شود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اصلاصلح برپاکستان مضزاست .حتی صلح بدست پاکستان هم نیست.چون پاکستان مزدورچندین کشوردیگریست .اگردرموردصلح حرف زندبایدرضایت سایرشرکای خودرادرنظرگیرد.بنابرین بزای صلح تمام کشورخودربخشش هم کنیم جنگ بخاطرحق کم و زیادادامه خواهدیافت .فلهذاجنگ برعلیه طالبان راهصلح است نه تفاهم باداران .
وطندار

>>>   دژم کوهستانی:در هر در جای زمین که آتش افتد همان جا می سوزد جنگ در افغانستان است مشکل ماداریم قربانی ما هستیم هرروز مردم بی گناه ما شهد می شوندو می سوزد ما تشنه صلح هستیم .پاکستان که از جنگ نفع مبرد انها درفکر همسایگی ومسلمانی نستند فقد وفقد تجار خودرا می دانند بس ومشکل دیگر هم عدم وحد مردم افغانستان است اگرما واقعا متحد وملت یک پارچه باشیم پاکستان هیچ بدی کرده نمی تواند . ضرورت بسیار عمده در حال حاضر وحد ویک دلی واقعی است وحدت از دل جان در ظاهر ودر باطن نتها بر زبان بلکه در عمل .

>>>   راست است پاکستان به صلح نیاز ندارد به چه دلیل؟ پاکستان ازطریق آی اس آی به گونه گسترده نفوذ دربین حلقات مختلف داخل حکومت وبیرون حکومت بخصوص دربین قوم پشتون دارد بنابرهمین لحاظ مطمئین هست افغانستان را تحت قیادت وتصرف خود درخواهد آورد
رستم ازتخار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است