وفای به عهد، افغانستان را می سازد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۳    ۱۳۹۴/۵/۱۰ کد خبر: 100008 منبع: پرینت

پس از گذشت بیشتر از یک سال از تشکیل حکومت وحدت ملی در کشور و تعهداتی که سران حکومتی در زمان تشکیل حکومت جدید داده بودند همچنان ناامنی ها در کشور وجود دارد و هر روز نیز بر آن افزوده می شود. این میان سوال پیش آید که آیا حکومت توانایی عملی کردن توانایی خود را ندارد یا دلیل دیگری سبب شکست سران حکومتی در روند اجرای برنامه های آنان شده است؟

غلامحسن ناصری نماینده مردم در خانه ملت در برنامه بازنگاه در این مورد گفت: در قدم اول جوهره و اصل ماهیت یک نظام و حکومت، حاکمیت قانون است که براساس آن هرشخصی از رییس جمهورتا فرد فرد شهروندان کشور دارای حقوق خود هستند. از سویی ایجاد حاکمیت بر پایه یک قرداد اجتماعی شکل می گیرد و افرادی خود را در جامعه مطرح می کنند تا مردم به آنان رای دهد و بر این نظام فرمانروایی کنند. در ماده چهارم قانون اساسی کشور نیز آمده است که حاکمیت ملی در افغانستان به مردم تعلق دارد. بر همین اساس اصل جوهره و ماهیت حکومت ونظام همان تطبیق قانون است.

وی افزود: زمانی که قانون تطبیق نشود میان حکومت و ملت فاصله ایجاد خواهد شد چرا که با خلاء تطبیق قانون دیگر تمام شاهرگ های حیاتی و تمام مکانیزم هایی که یک حکومت یا یک نظام را تشکیل می دهد در حال ازهم پاشیدگی قرار می گیرد.از طرفی وجود خلاء اعتماد میان مردم و حاکمان در یک سرمین بسیار نگران کننده است.

ناصری ادامه کار حکومت با وجود بی اعتمادی میان مردم و سران حکومتی را در 2 حالت دانست و گفت: سران حکومتی تا اینجای کار مسیرها را اشتباه رفته اند از جمله این که به همدیگر اعتماد نکرده اند و عدم اعتماد میان آنان سبب از دست رفتن زمینه ها و فرصت های بسیار کلانی شده است و اگر این روند ادامه یابد و اصلاحات آورده نشود مسلم است که باز آینده تاریک در پیش خواهد بود. جلو اشتباه را هر زمان گرفته شود منفعت است.

وی در ادامه گفت: همچنین سران حکومتی بر مبنای سوگند و تعهدی که به مردم و در مقابل خدا و قرآن سپرده اند باید اصلاحات اساسی و بنیادی را در کشور اجرا کنند. اگر اصلاحات در کشور وضع شود مسلم است که موفقیت توسط سران و حاکمان کنونی نیز نصیب مردم افغانستان خواهد شد اما اگر وضعیت کنونی همچنان ادامه یابد آینده افغانستان، آینده مبهمی خواهد بود.

نماینده مردم در خانه ملت همچنین با وجود افزایش جنگ در شمال کشور، پر رنگ شدن حضور داعش و نبود وزیر دفاع در کشور در مورد توانمندی حکومت در زمینه جنگ و صلح گفت: تنها وزیر دفاع نمی تواند امنیت را به افغانستان آورد و بر اساس قانون اساسی در راس تمام قوای مسلح در راس فرمانده کل اعلای قوای مسلح که رییس جمهور است می تواند نقش اساسی را ایفا کند. شما می بینید که با وجود ادعای حکومت براساس تامین امنیت و توانایی دفع ناامنی ها، در عمل واقعیت چیز دیگری است.

وی افزود: از سویی با وجود نیروهای امنیتی و توانایی های آنان ناامنی ها دفع نمی شود بلکه جنگ چریکی گسترده شده و انفجارها نیز به جنگ جبهه ای تبدیل شده است که این نشان دهنده خلاء است. جای سوال است که با وجود توانایی ها برخورد قاطع صورت نمی گیرد و اگر این توانایی وجود ندارد باید به مردم گفته شود.

ناصری با اشاره به سخن جنرال دوستم که گفته بود در درون نظام کسانی هستند که از مخالفان و افرادی که در ناامنی ها دست دارند حمایت می کنند، گفت: مشکل افغانستان این است که 2 حاکم بر کشور حکومت می کند. آنان تعهد کرده بودند که از منافع ملی افغانستان دفاع و به مردم خدمت می کنند اما با کمال تاسف تاکنون نتوانسته به وعده های خود جامعه عمل بپوشانند که در نتیجه امروز یک حکومت ناکام داریم، امیدوارم که اصلاحات عمومی را به وجود آید و منافع ملت در نظر گرفته شود.

غلامحسین ناصری همچنین آینده حکومت را تنها در وفای به عهد سران حکومتی دانست و گفت: صلح یک ضرورت است و تنها راه رسیدن به آن مطابق با ماده 63 قانون اساسی که هر دو رهبر حکومت وحدت ملی نیز در زمان تشکیل حکومت در برابر ملت افغانستان سوگند یاد کرده بودند، عملی شدن تعهداتی است که باید به آن جامعه عمل بپوشانند تا افغانستان تبدیل به یک مدینه فاضله شود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب آقای ناصری در افغانستان تعهد و تدین معنا ندارد هرکس که دستش رسید باید جیب را پر کند و به هر چه ارزش است باید پشت پا بزنند.

>>>   دوستم راست گفته است طالبان ازطرف دولت حمایت میشود وگرنه یکروزه هم نمیشود.بااحترام

>>>   دوستم راست گفته است طالبان ازطرف دولت حمایت میشود وگرنه یکروزه هم نمیشود.بااحترام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است