عکس هایی از ورزش تا فرهنگ و...
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۹    ۱۴۰۰/۸/۴ کد خبر: 168767 منبع: پرینت




کریکت افغانستان قدرتمندانه اسکاتلند را شکست داد

کریکت افغانستان

کریکت افغانستان

کریکت افغانستان

کریکت افغانستان



غرفه خالی افغانستان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت آلمان

غرفه خالی افغانستان در نمایشگاه کتاب

غرفه خالی افغانستان در نمایشگاه کتاب



فیلم سینمایی مشترک افغانستان و استرالیا در اسکار

فیلم سینمایی مشترک افغانستان و استرالیا

فیلم سینمایی مشترک افغانستان و استرالیا

فیلم سینمایی مشترک افغانستان و استرالیا

فیلم سینمایی مشترک افغانستان و استرالیا

فیلم سینمایی مشترک افغانستان و استرالیا

فیلم سینمایی مشترک افغانستان و استرالیا



دختران تیم رباتیک ساز در دو حالت قبل و بعد

دختران تیم رباتیک ساز

دختران تیم رباتیک ساز



کد (10)

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عکس
اسلاید
نظرات بینندگان:

>>>   توصیه من به دختران عزیزم در تیم رباتیک این است که دین و هویت و عزت خود را حفظ کنند و توانایی های مسلکی خود را بالا ببرند.
این دختران عزیز به خاطر توانایی های مسلکی شان مورد احترام ما و دنیا قرار گرفتند نه به خاطر چهره و سلیقه های پوشیدن لباس و آرایش سر و صورت.

>>>   چیزِ زیادی نه، فقط یک خورده شعور و نیم‌مثقال عقل را که آدم به کار بیاندازد به روشنی فهمیده می‌شود مشکل این ملک ریشه در کجا دارد.
بحران از ناسیونالیسم قومی-پشتونی ناشی می‌شود. همه‌ی کسانی که احساسات وطن‌خواهی تان فَوَرانی شده است و امروز همه‌چیز را از دست داده‌اید، از یاد نبرید که ناسیونالیسم افغانی عامل آن است.
تیم کرکت یکی از جلوه‌های آن ناسیونالیسم است. فعال شدن تنها یک فدراسیونِ ورزشی از مجموعِ ۵۵ فدراسیونِ ورزش و آنهم تنها کرکت، معنا دارد. به پرچم و سرود نمادهای ناسیونالیسم افغانی اند هرکدام تعریف دارند. درِ هیچ کدام این نمادها و جلوه‌ها شما جایگاه ندارید؛ از چه برای هیچ این‌همه شیفته‌گی راه انداخته اید؟
از سقوطِ رژیم قبلی تا امروز سدتا مصیبت سر مردم آمد ولی تنها و اختصاصن غنی فعال می‌شود و برای به اصطلاح پیروزی کرکت تبریکی می‌نویسد، اینها هم معنا دارند. همه تبلیغ و تمجید و خاطرخواهی برای آرمان و مانفیست پشتونوالی اند. بخشِ عظیم و اساسی ویرانی و بحرانِ جغرافیایی به اسم افغانستان ازهمین‌جا ریشه می‌گیرد. برای همین تاهنوز نه وطنِ باعزت داریم و نه نماد و ارزش و هویت ملی.
کمی، فقط کمی سر حافظه‌ی تاریخی و درازمدتِ تان هم نه، سرِ حافظه میان‌مدتِ تان فشار بیارید.
نوشته از کفایت الله محمدی

>>>   Wahid Payman
بر اساس برخی ویژه‌گی‌های جغرافیایی پشتون‌ها عمدتا کریکت‌باز و سایر اقوام عمدتا فوتبال‌باز و فوتبال‌دوست هستند. لطفا ورزش را قومی و سیاسی نکنید. مردم غرب آسیا کُشته و مُرده فوتبال و مردم جنوب آسیا عاشق کریکت هستند. آب و هوا و جغرافیا و مهاجرت‌ها، نقش اساسی و اصلی در انتخاب این رشته‌های ورزشی داشته‌اند.
ورزش به جز در افغانستان‌ در همه جای دنیا از سیاست جداست. به تیم ملی کریکت افغانستان‌ افتخار می‌کنم، چنانچه به تیم ملی فوتبال کشور افتخار می‌کنیم. با هر پیروزی‌شان خوشحال می‌شوم و با هر شکست‌شان ناراحت.
زنده‌باد تیم ملی کریکت و تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی افغانستان

>>>   Asar Hakimi
بیش از ۶۵ هزار قلبک پای پست یک دزد فراری فاشیست (اشرف غنی احمدزی) به خاطر مبارک گویی بازی کرکیت، کافی است که این بازی که نماد تعصب و قوم‌گرایی بود، بیش از پیش برای بیشتر مردم این خراب شده، حتا بردش هم حس غمناکی به بار آورد. جز قوم‌گرایی چه چیزی دیگر سبب می‌شود که ۶۵ هزار انسان به عامل بدبختی، تباهی آوارگی یک ملت، قلب بفرستند. این فراتر از ابتلای جمعی به سندروم استکهلم است.
دیروز تالب -که از میان همه ورزش‌های افغانستان تنها اسپانسر همین بازی شده و برای بازیکنانش جواز سفر و فعالیت داده، حتا با بیرق و سرود حکومت اشرف غنی- دو کودک ۱۶ ساله‌ی پنجشیری را به جرمی پنجشیری بودن و یک کودک ۱۳ ساله غوری را نیز همراه کاکایش به جرم مخالفت با این گروه تروریستی تیر باران کردند؛ اما در همین بازی با غنی و دار و دسته اش حس مشترک دارند. انس حقانی نیز در کنار غنی برد کرکیت را تبریک گفته است، امرالله صالح هم و مرتضوی هم. یعنی چی‌پیوندی می‌تواند میان این چهار نمونه‌های بارز قوم‌گرایی، تروریزم، مزدوری و دلقکی، وجود داشته باشد؟
برای هیچ کسی از این‌ها درد کشتار، فقر و بی نوایی مردم ما دو توت ارزش ندارد، پس آیا راه اندازی اتن در این بازی قومی و تبریکی این دزد فراری با دلقک های مزدور و آن تروریست، جز نمکی بر زخم مردم ما دیگر چه می‌تواند باشد؟
نفرین بر وجدان‌های مرده‌ تان، انسان های آزرم‌فروخته و تهی از شرف.
دیدگاه‌ها و واکنش کاربران زیر پست، اشرف غنی نمونه‌ی خوب برای تبیین جامعه شناختی از وضعیت همزیستی امروز و آینده‌ی کشور است.

>>>   ما افغانها مسلمان هستیم عاشق اسلام هستیم , ما نماز میخوانیم , قرآن میخوانیم , روزه میگیریم , عبادت میکنیم بخاطر اسلام گریه میکنیم زیرا اسلام خیلی خوب است من خودم در جرمنی زندگانی میکنم و عاشق اسلام هستم و بخاطر اسلام گریه میکنونام و اشک میریزم و خیلی خوشحال که برادران ما در افغانستان اسلام را بر پا کردند ما مسمان حاتم به امید جهاد بزرگ در اروپا - ما در آینده جهاد را در اینجا و اروپا انجام میدهم تا کفار را به سازی عملشان برسانیم
از برادران مسلمان و مجاهد افغان از جرمنی و به امید جهاد در جرمنی و اروپا

>>>   پیش از این به این خواهرانم افتخار میکردم اما با عرض معذرت کسی که اصالت ندارد هیچ ندارد ما دین و فرهنگ خودمان را داریم اجداد ما همه پوشش داشتن اینکه هرجا رفتی همان شکل شدی دون شخصیت انسان غنی است
امروز هم دین هم فرهنگ هم کشور خود را ترک کردند دیگر دربین ما جایگاهی ندارند اگر کمی وطن دوست بودید هم و غمتان این میشد چطور پیشرفت کنید وبرگرید به خانتان برای کمک حتی با وجود طالبان که لعنت خدا بر انها باد من کاری کنم برای دختران وپسران هموطنم چکار دارم به طالبان ولی ظاهرا اینها نرفته فراموش کردند افغانستانی هم وجود داشته

>>>   اینکه تو آنها فرزند افغانستان نمیدانی مسخره است
افغانستان از شما اسلامگراها متحجر جاهل رنج دیده این دختران تا حال یک بمب در افغانستان منفجر نکردتد.افغانستان خودش میداند فرزندانش چکار کرده اند.اکر پوشش ندارد به تو ارتباطی ندارد
تو مسءول زن و بچه و ناموس و حجاب پوشش دیگران نیستی برو بر سر خانواده خود برقع سر کن
شما مردان جاهل در ایران و خارج از افغانستان دست از سر ما بر نمی دارید افکار پوسیده و جاهلیت را برای خودت نگه دار هرکس میداند و خدای خودش
فرهنگ افغانستان؟کدام فرهنگ؟زن ستیزی بچه بازی؟.سنگسار و شلاق زدن بر زنان و کنیز بودن زنان را دوست دارید؟

>>>   باید همه اینها رو کشت زیرا اینا کافر شدند و حجاب و فرهنگ ما افغانها رو رعایت نکردند ، ما مردم افغانستان مسلمان و با حجاب هستیم، من و دوستان هموطن اگر زنان افغان را در اروپا ببینم که حجاب نداشته باشد آنها را به قتل خواهیم رساند، حتی اعضای خانواده شان را هم‌ قتل عام خواهیم کرد، من خیلی عصبانی شدم از این بی حجابی و رعایت نکردن حجاب زنان افغان در خارج
احمد اهل غور ساکن فرانسه

>>>   Asar Hakimi
قومی‌سازی ورزش در افغانستان
کرکیت، ورزش انگلیسی است. اما این ورزش امروز بیش از انگلیس در کشورهای مستعمره‌ی بریتانیای وقت، مثل هند و پاکستان ورزش اصلی و پر طرفدار به شمار می‌رود.
کرکیت در افغانستان هم از راه پاکستان وارد شد. مهاجرانی که در میان سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ در این کشور، حضور داشتند کرکیت یاد گرفتند و با برگشت به افغانستان، این ورزش را رشد دادند. هرچند مهاجرانی که در پاکستان کرکیت آموختند، عمدتا پشتون‌ها بودند، اما در میان جوانانی که کرکیت آموخته بودند، از همه اقوام حضور داشت. ولی به دلیل نگاه قومی حاکم به پدیده‌ها و حس انحصار و تمامیت‌خواهی حاکمیت، مسئولان حکومتی کرکیت را یک ورزش قومی و حتا به نماد تبعیض تبدیل کردند.
در این تیم هیچ کس حق نداشت از اقوام دیگر شامل شود. فاشیت‌ترین‌ها مسئولان و گردانندگان این ورزش و کرکیت بورد تعیین می‌شدند. بودجه اختصاصی داشت و ورزش‌های دیگر، با آن که بهترین دستاوردها را داشتند، اما انکار می‌شدند و همه توجه مسئولان به کرکیت بود. برای همین حتا نگذاشتند این ورزش همگانی و سراسری شود.
یک جوان به نام محمد، از اناردره فراه که در پاکستان زندگی کرده و خوب کرکیت آموخته بود، روزی برای من حکایت کرد که روزی با اشتیاق تمام رفته امتحان داده بود تا عضو تیم کشوری کرکیت شود. او در آزمون توانایی و تکنیک قبول شده بود و قرار شده بود که برای شمولیت در تیم کرکیت، شناسنامه اش را ببرد و به مسئولان کرکیت بورد بدهد. به روایت او وقتی، آن‌ها شناسنامه اش را دیده بودند که تاجیک است، با وجود موفقیت در آزمون بازی و توانایی فردی در این ورزش، تنها به دلیل قومی، مسئولان کرکیت بورد برایش پاسخ منفی داده بودند.
سال‌های بعد با خرج هزینه‌های کلان تلاش می‌کردند که کرکیت را سراسری و همگانی بسازند، تلویزیون حکومتی اختصاصی به آن می‌پرداخت؛ اما دیگر مردم در برابر این ورزش حتا حساسیت داشتند.
ام شام دیدم که تیم کرکیت افغانستان در برابر اسکاتلند بازی دارد، برای شان به عنوان انسان‌های این سرزمین آرزوی موفقیت دارم، اما صادقانه این ورزش برای من در افغانستان، نماد قوم‌گرایی و تبعیض است.

>>>   به احمد اهل غور ساکن فرانسه
زنان افغان در اروپا به قتل می رسانی؟
مردان افغانستان از دم باید نابود شوند

>>>   محکم چسپبدن به همین دین و غیرت افغانی بود که مردم و کشور را در دهن اژدهای پاکستان این حرامی انگلیس انداخت.
خجالت بکشید ازین راه و غیرت افغانی تان.
ملا جان

>>>   احمد از فرانسه
همین .... هایی مثل تو وضع افغانستان را به اینجا رساندند توکه از کفر و بدحجابی بدت می اید غلط میکنی در فرانسه زندگی میکنی یا شاید برای شما مردان خوب است هرکاری کردید لیکن زنان باید برده باشند من یک خانمم بی حجابی را دوست ندارم و به همین خاطر علی رغم همه سختی ها از ایران خارج نشدم نفاق در شما بیداد میکند حسی که تو داری هیچ ربطی به اسلام ندارد مستقیم برمیگردد به جهل و عقب مانده گی اسلام میفرماید خودرا اصلاح کن بعد با زبان نرم به دیگران تذکر بده تو خودت در اروپا در پی عشق وحال رفتی حالا زنان را میخواهی بکشی من نمیدانم شما در کدام قبرستان اسلام اموختید اصلا چه اسلامی شمارا حیوان بار اورده اند بخدا که شاید تو نتوانی حتی قران را از رو بخوانی ان رگی که برای کشتن ناموست باد میکند چرا وقتی در افغانستان از فرط گرسنگی به فحشا میرسند اثری ازش نیست خداشما را هرچه زودتر به جهنم ببرد بلکم مردم ما نفس بکشن بی غیرت تو باید دو شیفت کارکنی پول بفرستی کشورت دراین شرایط نصیحت برای امثال تو یاسین به گوش خر خواندن است

>>>   مسخره تو هستی که نمیفهمی این ها سالها با پولی که برای ملت بود تحصیل کردند اموزش دیدند برج و بارو پیدا کردند و حالا براحتی در کشور دیگری اولین کارشان پشت پا زدن به فرهنگ خودشان بود نفهم تویی که خیال میکنی پسان فردا از این ها چیزی بهتر از کرزی و غنی تحویل ما خواهند داد بله کسی که ملیتش را عوض کرد فرهنگ و دینش را حراج زد در بند وطن نیست واز این به بعد هم هرچه افتخار بیاوردند هیچ افتخاری بنام کشور ما ثبت نخواهد شد زحمتش پای افغانستان و برداشتش برای خارجی ها این ها و امثال کیمیا علیزاده به هیچ جایی هم نمیرسند انسان های تهی از ارزش ها خیلی زود افول میکنند فرهنگ افغانستان هم هرگز بچه بازی یا سنگسار نبوده این ها همه صادراتی است برو تاریخ مارا بخوان بعد بیا تا باهم درباره فرهنگ افغانستان گفتگو کنیم

>>>   من زن افغان هستم در ایران زندگی میکنم
از دست جاهلها مادرم ما را در کودکی به ایران آورد و منظورم از مردان افغان در ایران بود که اختیار تنبان خود را ندارند حال از دختران کشور همسایه مانند کیمیا علیزاده صحبت می کنید
نکند اختیار دختران و زنان و کشور ایران هم شده اید؟
زنان و دختران افغان را بیچاره کرده اند برای ورزشکار کشور ایران هم ابراز تاسف می کند
بچه بازی انتحار انفجار همه از مردان افغانستان است
خرابی آوارگی جنگ از مردان است
تاریخ در گذشته برای گذشته ها
ولی آیندگان به چه چیز شما افتخار کنند؟

>>>   واقعا متاسفم برای این دختران که حجاب اسلامی را رعایت نکردند , ما مردان افغان غیرت داریم و مسلمان هستیم .....
محمد از هرات

>>>   كليم الله همسخن
هر زمانی از خیبر پختون‌خواه سخنی به میان آید، شماری از وطندران ناراحت می‌شوند و به خود می‌گیرند. من دی‌شب پرسشی را مطرح کردم که: تعلق خاطر بازیکنان تیم کرکیت، به خیبر پخون‌خواه پاکستان زیاد است یا به شمالی افغانستان، شماری از دوستان ناراحت شدند.
حالا می‌خواهم پرسشی را مطرح کنم و از وطندران پاسخ می‌خواهم؛
چندین دهه می‌گذرد که حکومت‌های پشتونی کابل پیوسته به اهالی خیبر پختون‌خواه باج می‌دهد- از زمینه‌ی تحصیل شروع تا زمینه‌ی زن داری و زمین و خانه را فراهم کردند. در سال‌های پسین(حکومت‌های کرزی و غنی) وزارت اقوام و قبایل اساسا خادم و بار بردار اهالی خیبرپخون‌خواه بوده- از نام افغانستان به جوانان خیبرپخون‌خواه بورسیه‌ی تحصیلی به بهترین کشورهای جهان فراهم شده، در شهر کابل مکتب و آموزشگاه‌های مجهز با خوابگاه و جیب خرجی در خدمت شان بوده است. اما، در عوض خیبرپختون‌خواه همیشه مرکز تربیه و تولید تروریسم، جنجگو و فدایی علیه‌ی مردم افغانستان است.
فکر نمی‌کنید به جای سرمایه‌ گذاری روی بچه‌های خیبرپخون‌خواه، اگر آن همه پول برای فرزندان افغانستانی هزینه می‌گردید- مکتب و مدرسه ساخته می‌شد، از رفتن کودکان این کشور به مدارس پاکستانی جلوگیری می‌شد؛ یعنی بچه‌های افغانستانی هم‌چون مواد خام وارد کارخانه‌های تولید تالب و تروریسم نمی‌ شدند، چه می‌شد؟ از خیبرپخون‌خواه به افغانستان نه فیزیکدان می‌آید و نه طبیب، نه جامعه شناس می‌آید و نه ادیب زبان پشتو، نه مهندس می‌آید و نه بازرگان- خلاصه مثل اعلای تولید خیبرپختون‌خواه به افغانستان همین تالب است که از فکر و فرهنگ و تمدن آن منطقه نمایندگی می‌کند.
راستی نمی‌دانم که جهان دیده‌گان پشتون از خیبرپخون‌خواه و در خیبر‌پختون‌خواه چه دیده‌اند که این همه عاشق سینه چاک اند؟

>>>   ما افغانها مسلمان هستیم عاشق اسلام هستیم , ما نماز میخوانیم , قرآن میخوانیم , روزه میگیریم , عبادت میکنیم بخاطر اسلام گریه میکنیم زیرا اسلام خیلی خوب است من خودم در جرمنی زندگانی میکنم و عاشق اسلام هستم
چرا برنمیگردی افغانستان زندگی کنی کنار زیر سایه حکومت برادران مسلمان طالبانیت که از پیروزیشون خوشحالی زندگی کنی ؟ اگر انقدر طالبان و حکومتش خوبه چرا رفتی اروپا برگرد افغانستان و با طالبان زندگی کن و برای اسلام گریه کن البته باید هم برای اسلام گریه کرد که عربستان خودش به اسلام عمل نمیکند و کشورش در آرامش است اما سوریه و افغانستان و درگیر جنگ و تندروی اسلامی کرده

>>>   ما مردم افغانستان مسلمان هستیم , ما مردان افغان غیرت داریم , زنان افغان باید حجاب داشته باشند , چرا بی آبرویی میکنید ای زنان و دختران افغان باید شما را مجازات کرد و سر از تن تان جدا کرد - غیرت ما مردان شیر مرد افغان کجا رفته است , ای داد ای بیداد به کجا شکایت کنیم ای خدا , ای خدا چیکار کنیم از این بی حجاب ها ما افغان ها مسلمان هستیم برای باید به کجا بگیم این چه ننگی است که دخترکان افغان بی حجاب هستند
پسر مسلمان افغان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است