شهرداری تهران: نگذارند مهاجران افغان وارد تهران شوند
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۲    ۱۴۰۰/۷/۳۰ کد خبر: 168717 منبع: پرینت

یکی از معاونان شهرداری تهران خواستار اخراج مهاجران افغان 'جدید' یا به گفته او 'غیرقانونی' از پایتخت ایران شده است.
امین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، از دستگاه‌های متولی خواسته که نگذارند مهاجران افغان وارد پایتخت این کشور شوند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، به نقل از معاون فرهنگی شهرداری که تازه به این مقام انتخاب شده، نوشته است: "دستگاه‌های مسئول موظف هستند که ابتدا جلوی مهاجرت اتباع افغانستان به ایران را به هر نحو ممکن بگیرند و افرادی را که مهاجرت کرده‌اند، برگردانند و از مرزها رد کنند، زیرا تهران وضعیت مناسبی در این زمینه ندارد. "

به گزارش طلوع، در پی تسلط طالبان بر افغانستان شمار زیادی از شهروندان افغانستان از بیم جان شان از این کشور گریخته‌اند. بسیاری به کشورهای غربی، هند و برخی دیگر به کشورهای همسایه از جمله پاکستان و تعدادی کم‌تر به ایران رفته‌اند.
وزیر داخله ایران چند روز پیش به مهاجران افغانستان که راهی مرزهای ایران بودند، توصیه کرد بازگردند.

ایران از زمان بحرانی شدن وضعیت در افغانستان اعلام کرد که تدابیری در مرزها اتخاذ کرده که مانع ورود مهاجران افغان شود.
وزارت داخله ایران اواخر مرداد ماه در ابلاغیه‌ای به استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی دستور داد تا در صورت حضور اتباع افغانستان در مرزها، آن‌ها را به کشور خود برگردانند.

امین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران می‌گوید: تهران از حضور اتباع مهاجر افغانستان اشباع شده است و باید جلوی ورود حجم جدید از مهاجران به پایتخت گرفته شود.
او خواستار کمک بین‌المللی به ایران شده و گفته مسوولیت مهاجران افغانستان با نهادهای بین‌المللی است.
معاون شهردار تهران در عین حال تاکید کرده که باید "شأن انسانی اتباع افغانستان که به ایران مهاجرت کرده‌اند نیز به خوبی رعایت شود."
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرده بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان افغانستان در این استان به صورت قانونی زندگی می‌کنند و "به همین میزان" هم مهاجر غیرقانونی در این شهر ساکن هستند.
او از "مهاجران تحمیل شده به ایران" سخن گفته و افزوده است: "این مهاجران به طور قانونی باید برگردند و ما موظف نیستیم که همه مهاجران را بپذیریم و کسی را به طور غیرقانونی در کشور سکنی دهیم."

پس از تسلط طالبان در افغانستان در ۱۵ اوت، موج پناهجویان از این کشور به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.
پس از ورود طالبان به کابل، آمریکا و کشورهای غربی در دو هفته تا قبل از پایان ماه اوت، توانستند حدود ۱۲۴ هزار نفر را از فرودگاه کابل خارج کنند. این در حالی است که هزاران نفر دیگر هم از طریق مرزهای زمینی گریخته‌اند.

صندوق بین‌المللی پول گزارش داد که با کوچک‌تر شدن اقتصاد افغانستان، بحران پناهجویان کشورهای همسایه آن از جمله ترکیه و سپس اروپا را در برخواهد گرفت.
سازمان ملل متحد هم پیش بینی کرده است که تا پایان سال جاری میلادی حدود نیم میلیون پناهجوی افغان عازم کشورهای همسایه خواهند شد.
از ترکیه هم گزارش رسیده که این کشور در مرز مهاجران افغانستان را به سوی ایران بازگردانده است. مهاجران افغان که به ترکیه می‌روند، معمولا در صدد آن هستند که به اروپا برسند.
مقام‌های اروپایی نیز از هجوم مهاجران افغانستان به اروپا اظهار نگرانی کرده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شهرداری تهران
مهاجران افغان
نظرات بینندگان:

>>>   ایران و افغانستان سیصد سال است توسط افغانها از هم جدا شده اند و هرات هم چند دهه بعد از آن جدا شد
متوجه می شوید این دو کشور از هم جدا شدن
پس چرا سالهاست می آیید ایران؟

>>>   باید توجه داشت که هم دولت وهم مجلس و هم شورای شهرها ار جمله شهرداری تهران به دست اصولگرایان افتاده و اصولگرایان همیشه به استفاده از ظرفیت و امکانات داخل کشور برای اشتغال زایی داشته و به هیچ عنوان فرصت به دست آمده که تمام دولت و مجلس و شوراهای شهر را دارد از دست نخواهند داد و اصولگرایان بودند که پارسال طرح سامان دهی اتباع خارجی را در مجلس یردند
حالا هم موضوع بیکاری به مسءله امنیتی تبدیل شده که نگران از اعتراضات گسترده مردم هستند و از آن طرف این تعداد افغان را تهدید امنیتی هستند
پس باید منتظر اخراج روز افزون افغانها باشیم

>>>   اتحادیه اروپا داره از دست افغانها داره مرزهایش رو دیوار میکشه و یونان هم جداگانه داره دیوار میکشه مرزش رو و همچنین ترکیه هم مرزش با ایران از دست افغانها دیوار کشیده هست
پاکستان مرزش را فنس کشیده تاجیکستان هم ارتش خود را در مرز مستقر کرده و اجازه نداده افغانها وارد کشورش شوند
همه از دست افغانها خسته شدند
اکثریت قاطع کسانیکه دارند فرار می کنند چه کسانیکه در مرز ایران چه کسانیکه در راه ترکیه مردان جوان که کاملا سلامت هستند و بجای دفاع از وطن و ناموس خود فرار کردند

>>>   مهاجران تحمیل شده زیباترین جمله
گرچه میشد گفت مهاجمان تحمیل شده

>>>   شبکه اطلاع رسانی افغانستان
برای شما فرغی نمی کند که غنی مارمولک حاکم باشد یا طالبان ولی شما همان کینه و ایران ستیزی را همچنان حفظ کرده اید.
معون شهرداری تهران صحبت های قانونی و منطبق بر قوانین ایران وبین المللی کرده است. چه دلیلی دارد که ایران تاوان اشغالگری آمریکا را بدهد. همان ترکیه فرصت طلب و دوست شما، برای پذیرش مهاجران افغان از سازمان های بین المللی و کشور های اروپایی باج می گیرد. دوستان آمریکایی شما کشور شما را اشغال کردند و البته با کمک شما مزدوران غرب پرست و حالا کشور ایران بایستی پذیرای بی ظابطه مهاجران باشد. چه دلیلی دارد که هرکسی بدون مقررات و قانونی وارد کشور ما بشود. اگر کسی بدون اطلاع شما وارد منزل شما بشود، شما چه عکس العملی نشا می دهد. کشور ما خانه ما است و کسی نباید بدون اجازه ما وارد بشود. به جای اتهام زدن بی اساس به ایران، یا بگیرید که با هم زندگی کنید و حکومت تشکیل بدهید و هم خود را و هم همسایه ها را راحت کنید.

>>>   1- تقریبا 90 درصد کارگران شهرداری تهران افغان های ثبت شده هستند
2- در میان اوارگان جدید احتمالا عناصری از داعش و القاعده حضور دارند برای انجام کارهایی در اینده نامعلوم
3- همین سه و نیم ملیون اواره عزیز در روز سقوط کابل به دست طالبان مشغول پخش شربت و شیرینی در خیابان های شهر های ایران بودند

>>>   حالا خوبه افغانیا ناراضی هستند

>>>   من ایرانیم ایران وضعیت خوبی به لحاظ اقتصادی نداره و کمک بین المللی هم نمیرسه اما به شخصه مخالفم با اخراج مهاجران افغان با توجه به فصل سرما و تهدیدات داعش و طالبان ایران بهتره شیعیان افغانستان و بپذیره مردم ایران راضی به این اخراج نیستن از سر تسلط دوباره طالبان خیلی از کسانیکه مخالف حضور مهاجران غیرقانونی افغان بودن (منم مخالف بودم ) دیگه نمیخوان مهاجران غیرقانونی افغان اخراج بشن مخصوصا شیعیان افغان و هرچه زودتر باید تابعیت بدیم چون در معرض نسل کشی هستن به شخصه مخالف این تصمیم معاون شهرداری تهران هستم

>>>   ما ایرانیان باید اجازه بدهیم مردم افغانستان وارد کشور ما شوند و سخت‌گیری نکنیم به بندگان خدا.

>>>   بهترین راهکار یکپارچه شدن مجدد ایران و افغانستان هست تا مانند گذشته مردم هر دو کشور یک ملت شوند.

>>>   ایران هشتاد و پنج میلیون جمعیت دارد کی وقت کردی از همه پرسیدی راجب عدم اخراج؟
ببین افغانها هر کدوم آن طرف فک و فامیل دارند
یعنی در آینده یک جمعیت مثل آذری ها و کردها و بلوچها که که عناصر تجزیه طلب دارند پیدا می شود
شما را ارجاع میدهم به غاءله کردستان در اوایل انقلاب کردهای عراق بودند که به ایران آمده تابعیت گرفته بعد از آشوب زمان انقلاب استفاده کرده و خواستار تجریه شدند همین طور در آذربایجان که آذریهای آنطرف ارس در ایران بودند و آنها هم تجزیه می خواستند

>>>   معلوم نیست بین اینها افراد داعش و القاعده باشند یا نه برای حملات تروریستی در ایران
خدایا خودت رحم کن

>>>   آرزو میکنیم تا افغانستان امن بشود و رو به آبادی برود. من به شخصه به عنوان یک ایرانی دوست دارم مرز میان دو کشور نباشد اگرچه اگر کسانی دوست دارند کشورها جدا باشند ؛ مشکلی نیست ولی مرز فرهنگی و اقتصادی کمرنگ باشد. از میان شهرهای باستانی ادب پرور و فرهنگ پرور امروز بخارا که گذشته خود را فراموش کرده است. خوارزم که تلی از خاک است. گنجه که خود را ترک میپندارد و نمیداند فرق آذری و ترک چیست. فرهنگ یکی دو شهر در پاکستان هم تحت تاثیر عرب پرستی نابود شد. تاجیکستان هم زبان را از یاد برده و ارتباطش با گذشته خویش قطع شده است. تنها بلخ و هرات مانده که هنوز دریاد داشته باشد فرهنگ چیست. ای کاش بار دیگر صدای عارفان از بلخ و هرات و نشابور و تبریز و اصفهان و شیراز و سیستان برخیزد.

>>>   ایران و افغان و تاجیک همه فارسی زبان یک سرزمین و یک فرهنگ . خارجی و میمونهای دست اموزش تفرقه انداختن و حکومت میکنن شمپانزه پرورن و تفرقه افکن.... باید کمک کرد بنی ادم اعضای یک پیکرند ما همه یک سر زمین هستیم. 👉🐫 😁 love ya


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است