زلمی خلیلزاد استعفا کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۰    ۱۴۰۰/۷/۲۷ کد خبر: 168695 منبع: پرینت

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه دولت آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان از سمت خود کناره گیری کرده است.
آقای خلیلزاد در حالی از نمایندگی آمریکا کنار می‌رود که نیروهای نظامی این کشور کمتر از دو ماه پیش در شرایطی پر هرج و مرج و مرگ‌بار این کشور را ترک کردند.

به گزارش بی بی سی، آقای خلیلزاد در ماه‌های گذشته هدایت گفتگوهای دیپلماتیک آمریکا طالبان را برعهده داشت. این مذاکرات به امضای توافق صلح منجر شد اما با خروج نیروهای نظامی آمریکا، جنگجویان طالبان به پیشروی نظامی در افغانستان ادامه دادند و کابل را تسخیر کردند.
آقای خلیلزاد در تازه‌ترین گفتگوها میان نمایندگان وزارت خارجه آمریکا با هیات بلندپایه طالبان که اخیرا در قطر برگزار شد حضور نداشت.
بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، توماس وست، معاون آقای خلیلزاد جانشین او به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان شده است.

خلیلزاد در کابل: به قدرت رسیدن طالبان به زور پذیرفتنی نیست.
تونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با تایید خبر استعفای آقای خلیلزاد به عنوان نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان از "چندین دهه خدمت" او به مردم آمریکا قدردانی کرده است.
زلمی خلیلزاد سیاستمدار افغان-آمریکایی است که دونالد ترامپ او را در سال ۲۰۱۸ به عنوان نماینده دولتش در مذاکرات صلح افغانستان معرفی کرد و پس از پایان دولت ترامپ همچنان با دولت آقای بایدن نیز همکاری می‌کرد.

آقای خلیل‌‌‌زاد ۷۰ ساله که در مزارشریف، در شمال افغانستان متولد شده است در سال ۲۰۰۲ به دولت جورج بوش کمک کرد تا طالبان را از قدرت کنار بگذارد.
در ماه سپتامبر مقام‌های وزارت دفاع آمریکا گفتند تسخیر کابل توسط طالبان را می‌توان به توافق صلح با این گروه ارتباط داد.
در ۳۱ اوت ۲۰۲۱، ۲۰ سال بعد از آن که آمریکا طالبان را از قدرت ساقط کرد، جو بایدن به توافق صلحی که دونالد ترامپ با طالبان امضا کرده بود متعهد ماند و نیروهای این کشور را از افغانستان خارج کرد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
امریکا
نظرات بینندگان:

>>>   استعفاٰ به این آسانی بدون محکمه یک ملت را بدبخت کرد و دو قرن به عقب کشاند جواب این کارش را باید بدهد !!!!!!!!

>>>   خلیلزاد و غنی هردو از یک آبشخور تغذیه شدند و با خانم های یهودی خود در حق افغانستان و مردم آن جفا کردند. وطن را معامله کردند و آبرو و عزت اردوی وطن و ۳۵ ملیون مردم را از بین بردند. در حقیقت از اوایل جهاد این چهره منحوس بحیث ترجمان وارد قصر سفید شد و از همان آوان به سرنوشت مردم بازی کرد. آب و هوای وطن حرام هردوی شان باد. همچنان تکنوکرتهای دیگر که بخاطر جور و جپاول دارو ندار وطن را به یغما بردند.

>>>   خلیلزاد شریر ترین موجود زمین با روی سیاه از سیاست بیرون ساخته شد.

>>>   افسانه کشته شدن رییس استخبارات پاکستان در ارگ
در برخی از منابع گفته می شود، فیض حمید رییس استخبارات پاکستان در ارگ کابل کشته شده است. اگر واقعا چنین اتفاقی افتاده باشد، یک رخداد بزرگ تاریخی و بی سابقه است.
من دی‌شب نوشته ای از قاسم عمر به زبان پشتو در یکی از واتساپ‌گروپ های معتبر، خواندم که تمام جریان سفر او به کابل را در اولین روز های تسلط طالبان بر کشور، شرح داده بود و به تعقیب آن، به چندین فایل صوتی منتسب به طالبان، برخوردم که عین محتوای قصه آقای قاسم عمر را تایید می‌کرد.
خلاصه آن گزارش این است که وقتی جنرال فیض به کابل آمد در جلسه با سران طالبان، خواسته های فوری و مالکیت مستقیم پاکستان بر افغانستان را مطرح کرد. طرفداران شبکه حقانی، خواسته های او را بدون ضیاع وقت، پذیرفتند و حمایت کردند؛ اما ملا برادر گفته است که ما نمی‌توانیم این ننگ تاریخی را قبول کنیم و تمام امور افغانستان را به پاکستان بسپاریم؛ ملت افغانستان از پاکستان تنفر دارند و با ما در جنگ خواهند شد. به تعقیب آن، بحث منجر به درگیری لفظی می‌شود و جنرال فیض دست به تفنگچه برده، ملا برادر را زخمی می نماید و خودش با افراد خود به‌دنبال ترک جلسه و فرار می‌رود. در این اثنا ملا برادر به افراد طالبان دستور می‌دهد که او را بزنند. یک مرمی و چندین چاقو به جان فیض اصابت می‌کند و جا‌درجا کشته می‌شود. در این درگیری از هردو طرف حدود چهل تن کشته می‌شوند سپس با دخالت سران طالبان و پاکستان از خارج، جنگ خاموش شده، جنازه فیض و پاکستانی های همراهش مخفیانه توسط طیاره پاکستان برداشته شده و ملا برادر را هم فورا از معرکه بیرون و سپس برای تداوی به قندهار انتقال می‌دهند؛ گویا دلیل چندوقت غیابت ملابرادر و آوازه زخمی شدن او و مخالفت درونی طالبان نیز همین موضوع بوده است.
شاید باورش سخت باشد که بپذیریم کسی در سطح رییس استخبارات کشوری چون پاکستان اینگونه بدون سر و صدای در ارگ افغانستان کشته شده باشد؛ اما شواهد بعد از ۱۵ اگست، کمی ذهن ها را مشکوک می‌کند. چون احتمال فوری این بود که پاکستان به حیث اولین کشور، طالبان را به رسمیت بشناسد و حمایت کند؛ اما دیدیم که بعد از آمدن فیض روابط پاکستان و طالبان خراب شد، مرزهای پاکستان بسته شد، موضع‌گیری های پاکستان در قبال طالبان، تند تر گردید. روسیه، ایران و چین هم که احتمال می‌رفت طالبان را به رسمیت بشناسند، شاید تحت فشار پاکستان، مرموزانه عقب‌نشینی کردند.
جالب هم این است که مدتی بعد از سفر فیض در کابل، رسانه های پاکستان اعلام کردند که فیض از ریاست استخبارات عزل و به یکی از قول اردوهای آن کشور تبدیل شده است؛ اما آنجا هم دیده نشد و چیزی تا کنون از او به مشاهده نرسیده است.
اگر واقعا این اتفاق افتاده باشد، یک رخداد کاملا تاریخی و بی نظیری است که می‌تواند قضاوت ها در مورد سران طالبان از جمله، ملا برادر و سراج حقانی را عوض کند و آینده طالبان را هم دیگرگون سازد.

>>>   Abdul Basir Azimi
ما قدر آقای خلیلزاد را ندانستیم.
به عنوان یک عضو تیم تخنیکی هیئت مذاکرکننده ج.ا.ا. در دوحه-قطر شاهد زحمات دلسوزانه آقای خلیلزاد بودم. ایشان تلاش بی‌نهایت زیاد کرد تا دو طرف را قناعت دهد تا از طریق تفاهم سیاسی روی یک آینده مورد قبول برای همه مردم افغانستان توافق صورت گیرد.
آقای خلیلزاد تقریبا در ماموریت خود موفق بود ولی تسلیمی ولایتها و فرار آقای غنی باعث شد شاخه نظامی طالبان (حقانی) بر تمام کشور تسلط پیدا کند و شاخه سیاسی طالبان (ملا برادر) که مورد حمایت جامعه جهانی نیز بود به عقب زده شود و تفاهم سیاسی در آخرین لحظات سنگسار شود.

>>>   زلمی شیطان زاد حماقت و شرارت و شیطنت اش را به کار بست و طالب را بر کشور حاکم ساخت حال فرصت نیاز دارد تا تفریح کند و شاید تا یکی دو هفته خبر ابتلایش به مرض سرطان نشر شود.

>>>   Touryalai Ghiyasi
حالا که خلیل‌زاد استعفاء داده همه او را «شیاد» خطاب می‌کنند! در حالی که سه چهار ماه پیش همین آدمک‌ها برای ملاقات با او صف می بستند.
به نظر من خلیل‌زاد به عنوان چهرهٔ سیاسی‌استخباراتی یک مامور بود برای پیشبر یک بخشی از سیاست خارجی راهبردی ایالات‌متحده امریکا در چارچوب - منافع منطقه‌یی پاکستان محور - آن کشور در قبال افغانستان و چگونگی شکل و ماهیت دولت آینده و انتقال قدرت به امارت اسلامی تحریک طالبان.
این‌که او با مهارت شخصی دیگر بازیگران داخلی را در جمهوریت فاسد و شورای‌عالی مصالحه منفعل، در راستای منافع و اهداف راهبردی منطقه یی امریکا، اغوا کرد و سخت فریب داد، مقصر شمرده نمی‌شود.
به قول آقای جان بولتون که از زبان دونالدترامپ رییس جمهور پیشین امریکا، گفته بود: « دونالدترامپ از زلمی خلیل‌زادن نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان یاد کرده و گفت؛ شنیدم او یک شیاد هست؟ گرچه برای این‌کار به یک شیاد نیاز داریم» ازین اظهار نظر آقای ترامپ بر میاید که او را به عنوان یک مامور خوب شایستهٔ این ماموریت می‌داند.
اما اینکه چرا امریکا پس از ۲۰ سال تصمیم می گیرد تا با چهره‌ها و شخصیت‌های تحمیلی و به اصطلاح تحصیل یافتگان و زیست‌کنندگان جوامع غربی بویویژه دو تابعیته‌های دست پروده خود، وداع گفته خلع قدرت کند و طرح جاگزینی آنان را به منصه اجراء گذارد و سپس این ماموریت به یک شیاد کاردان بسپارد، بحث جداگانه ایست که در مجال دیگر قابل بحث می‌باشد.

>>>   خلیل زاد با سرافگنده گی و شرم در برابر ملت افغانستان استعفا داد . وی طراح درجه یک پشتون سازی سراسر افغانستان ، کشتار هزاره ها ، حذف زبان فارسی و ازبکی و حذف قوم هزاره از نقشه افغانستان بود . وی بی دریغ تلاش نمود تا یکی از جنایت آمیز ترین و خونخوار ترین گروه های تروریستی پشتو را در افغانستان حاکم سازد و آرزو ها و آرمان های یک نسل جوان را به خاک برابر کند و متاسفانه موفق هم شد . شرم برتو باد!

>>>   این 'نوکرزاد' به آرزوی رسیدن به جایزه صلح نوبل یک ملت را دربدر کرد. اگر وجدان میداشت تا حال خودکشی کرده بود !!
آتش خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است