گروپ هفت خود را باز مي يابد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۸    ۱۴۰۰/۳/۲۷ کد خبر: 167408 منبع: پرینت

گروپ هفت خود را باز مي يابد، امريكا به رهبري بايدن در صدد پينه گذاري درز هاي است كه حكومت ترامپ، در ايجاد آن نقش داشت و مقاومت جرمني به رهبري زن آهنين انگلا مركل اين فاصله ها را بيشتر ميكرد و حرف هاي اروپا صنعتي را در خوان امريكا مي ريخت.
اختلافات به پله هاي بلند رسيد و امريكا يي سهم بيشتر اروپا را در ناتو در شوراي امنيت اروپا مطالبه كرد.

روسيه بعد از واپس گيري كريمه از اوكراين از اين گروپ كه از ٧به ٨ ارتقا نموده بود طبل خارج شدن نواخت و گروپ هفت كه هشت شده بود و مي رفت روسيه را ببلعد دوباره هفت شد.
بعد از قدرت رسي دموكرات ها برهبري بايدن امريكا در تلاش اروپا قدرتمند در پهلوي امريكاي داراي هزار گپ است.

انگليس در همه حال شانه به شانه امريكا مي رود و ياري را فراموش نكرده است، اين كشور داخل حوزه يورو نشد و پول خود را خارج از حوزه پولي اروپا نگهداشت.
جاپان يگانه قدرت صنعتي آسيايي گروپ هفت است، مطابق پروتوكول هاي بعد از جنگ جهاني دوم اطاعت كننده امريكا است هرچه امريكا بگويد همان مي كند؛ نه زياد و نه كم.

جلسه گروپ هفت دو روز پيش به اشتراك سران كشور هاي هفت از جمله بايدن به پايان رسيد، فضاي جلسه را صدراعظم جالب انگليس جالب تر ساخته بود او مي خنديد و خنداند.
بايدن در تلاش زنده كردن مهر گذشته بود كه تا اندازه موفق شد، ديگر اروپا در برابر خود يك دوست قهري مانند ترامپ را كه هر لحظه قهر بود، نمي بيند. ايستادگي در برابر روسيه از ديد تهديدات امنيتي و ايستادگي در برابر چين از دهليز تهديدات اقتصادي حرف هاي بود كه همه بدون چون و چرا موافق آن بودند.
همه گروپ با وجود ياد آوري از موفقيت ها در برابر كرونا، از كم كاري ها بحث كردند و اكثريت از تحليل گران آنرا تا هنوز ناكام خوانده اند. آنان تصميم گرفتند بزودي دو میليارد دوز توليد خواهند كرد.

برايم جالب است كه اين هفت، ١٠كشور صنعتي خارج از دايره هفت را با خود دارد و مي شود ١٧كشوز صنعتي. اين كشور ها دعواي مالكيت جهان را دارند.
در اينسو بريكس ظاهرا آهسته ولي پرشتاب در حركت است، بانك انكشاف زيربنايي كه در جنب اين سازمان در حركت است طوفاني شده است و تهديد جدي براي كم جلوه دادن بانك جهاني است.

بريكس در تقسيم جهان به شكل كه خودش مي خواهد عمل مي كند، زير زميني ميرود و حلقه ضد را ايجاد مي كند، بعد پشتيباني مي كندو در تمويل اقتصادش مي كوشد و يا حمايه سياسي بين المللي مي كند.
نيروي بريكس حالا براي هفت قابل فهم است،
- قريب به نصف نفوس جهان شهروندان بريكس اند،
- ٣٥ درصد توليدات جهان در اين كشور ها صورت مي گيرد،
- حاكم توليدات متوسط و كوچك جهان اند،
- توليدات نظامي خوب و بازار نظامي خوب را در دسترس دارند،
- دارنده انرزي فراوان اند،
- جلب كننده شركت هاي چندين مليتي در جغرافياي خود اند،
- با اكثريت از گروپ هفت پيمان هاي دارند،
با اين همه، هفت و بريكس در جهان خواري در يك مسابقه جهان خواري قرار دارند، ديده شود ما سهم دهن كدامين نهنگ مي شويم.
هيولاي هفت سر؟
يا نهنگ پنج سر؟

عشق آباد
سید مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گروپ هفت
بایدن
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است