"۳۹" زخمی در حمله نیروهای امنیتی به منازل مردم
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۲    ۱۳۹۹/۱۲/۱۴ کد خبر: 166488 منبع: پرینت

در درگیری میان نیروهای امنیتی و تفنگداران مربوط به حبیب‌‎الله غوریانی، یک متهم زیرپیگرد در شهر هرات، ۳۴غیرنظامی و پنج نظامی زخم برداشته‌اند.
این درگیری شب گذشته پس از آن آغاز شد که نیروهای امنیتی برای بازداشت حبیب الله غوریانی بر خانه اوعملیات کردند؛ پس از چندین ساعت درگیری او موفق به فرار شد.
به‌گفتۀ منابع، در این درگیری دو نگهبان غوریانی کشته شده‌اند.

محمد علی، پدر حبیب‌الله غوریانی گفت: «ما نه به گناه خود می‌فهمیم و نه به گناه همسایه‌های خود، اما نمی‌دانم که چرا دولت تصمیم به این اقدام گرفت.»
احمد، باشندۀ شهرک جبرییل هرات نیز افزود: «اگر دنبال مجرم و دزد هستید، راه‌های زیادی به دستگیر آن وجود دارد. چرا می‌آیید در خانه‌های مسکونی عملیات انجام می‌دهید؟ هشت ساعت عملیات در ساحه مسکونی هیچ سابقه نداشته است.»

مقام‌های محلی هرات می‌گویند که نیروهای امنیتی موفق نشدند غوریانی را بازداشت کنند.
سید وحید قتالی، والی هرات در این باره گفت: «تعدادی از مردم ملکی زخمی شدند، زندانی شخصی او و محل قرارگاه غیرمسؤولانه آن توسط نیروهای امنیتی تسخیر شد. تعدادی از این نیروهای مسلح و زورگو تسلیم شدند اما خود آن متواری است و تحت تعقیب قرار دارد.»

به گزارش طلوع‌نیوز، دیده می‌شود که حبیب الله غوریانی در حالت زخمی در یک جای ناروشن دیده قرار دارد.
محمد نعیم غیور، آگاه نظامی بیان داشت: «برخورد حکومت با چنین اشخاصی عمومی نیست. بسیار افراد و گروه‌های دیگر هم استند که مسلح استند، حتی گروه‌های مسلح مخالف دولت و گروه‌‎هایی که دست به کارهای غیرقانونی می‌زنند اما دیده می‌شود که برخورد لازم در برابر آن‌ها صورت نمی‌گیرد.»

عملیات نیروهای امنیتی برای بازداشت حبیب‌الله غوریانی در شهرک جبرییل در ناحیه سیزدهم شهر هرات پس از چاشت چهارشنبه آغاز شد و تا نیمه‌های شب گذشته ادامه داشت.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حبیب الله غوریانی
حمله
نظرات بینندگان:

>>>   آقای فرهاد، حبیب‌الله غوریانی را به داشتن افراد مسلح غیرمسئول متهم کرده و می‌گوید: «عملیات برای بازداشت غوریانی عصر روز گذشته راه‌اندازی شده بود و نیمه‌های شب گذشته پایان یافت. در حال حاضر، ساحه در کنترل نیروهای دولتی قرار دارد و ۱۲ تن از افراد مسلح وابسته با غوریانی بازداشت شده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان؛ در نتیجه‌ی عملیات نیروهای امنیتی برای بازداشت حبیب‌الله غوریانی در مربوطات شهرک جبرئیل ولایت هرات، ۲ نفر کشته، ۳۹ نفر زخمی و بیش از ۲۰ نفر دیگر بازداشت شده‌اند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که نیروهای امنیتی پس از چاشت روز گذشته (چهارشنبه، ۱۳ حوت)، عملیاتی را برای بازداشت حبیب‌الله غوریانی راه‌اندازی کردند.

آقای فرهاد، حبیب‌الله غوریانی را به داشتن افراد مسلح غیرمسئول متهم کرده و می‌گوید: «عملیات برای بازداشت غوریانی عصر روز گذشته راه‌اندازی شده بود و نیمه‌های شب گذشته پایان یافت. در حال حاضر، ساحه در کنترل نیروهای دولتی قرار دارد و ۱۲ تن از افراد مسلح وابسته با غوریانی بازداشت شده‌اند.»

سخنگوی والی هرات می‌گوید که نیروهای امنیتی، موفق به بازداشت آقای غوریانی نشده‌اند.

از سویی هم، سیدعبدالوحید قتالی، والی هرات، به رسانه‌ها گفته است که در جریان درگیری، دو تن از افراد وابسته به آقای غوریانی کشته شده‌اند و بیش از ۲۰ نفر دیگر نیز بازداشت شده‌اند.

با این حال، یک منبع در شفاخانه‌ی ولایتی هرات، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که ۳۹ زخمی به شمول زنان و کودکان، از درگیری اخیر در شهرک جبرئیل به این شفاخانه منتقل شده‌اند.

گفته می‌شود که بیشتر زخمی‌های این رویداد، غیرنظامیان اند.

درگیری در شهرک جبرئیل، پس از چاشت روز چهارشنبه (۱۳ حوت)، به دنبال حمله‌ی نیروهای دولتی به خانه‌ی مسکونی حبیب‌الله غوریانی، نامزد پیشین انتخابات پارلمانی آغاز شد و تا نیمه‌های شب ادامه داشت.

گفته می‌شود که رهبری این عملیات را سید عبدالوحید قتالی، والی هرات به عهده داشت.

اداره‌ی محلی هرات، حبیب‌الله غوریانی و افراد او را به لت‌وکوب چند شهروند هرات و زخمی کردن دو تن در جریان روزهای گذشته در مربوطات شهرک جبرییل متهم کرده است. اداره‌ی محلی هرات، همچنان آقای غوریانی را به داشتن افراد مسلح غیرمسئول متهم کرده است.

از سویی هم، یک منبع می‌گوید که باشندگان محل علیه یک رستورانت نزد آقای غوریانی شکایت کرده بودند و به همین دلیل، آقای غوریانی نیز تلاش کرد تا این رستورانت را ببندد؛ اما در این هنگام، نیروهای پولیس به ساحه رسیده و بر محافظان او تیراندازی کردند و پس از آن، درگیری میان دو طرف آغاز شد.

با این حال، حبیب‌الله غوریانی، در یک کلیپ ویدیویی که در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود، می‌گوید: «یک قلیان و کافی شاپ چقدر برای دولت عزیز شده که به خاطرش خون صدها جوان را می‌ریزانند؟ میگن که کافی‌شاپ را بسته کردی و پسرم را نگذاشتی که شراب بخورد و چرا برای شراب‌خواری اش مزاحمت کرده‌ای! به همین دلیل سر ما عملیات کردند.»

دفتر مطبوعاتی والی هرات، به دنبال آغاز درگیری‌ها، در اعلامیه‌ای گفت که نیروهای دولتی به اساس شکایت مردم و خانواده‌های زخمیان و هدایت ارگان‌های حراست از قانون، برای بازداشت غوریانی به جبرئیل رفته‌اند.

بر اساس اعلامیه، مقاومت مسلحانه‌ی افراد وابسته به حبیب‌الله غوریانی در برابر نیروهای دولتی، سبب درگیری و جراحت سه سرباز پولیس و شماری از غیرنظامیان شد.

یکی از باشندگان شهرک جبرئیل، می‌گوید که نیروهای امنیتی، خانه‌ی حبیب‌الله غوریانی را محاصره کرده و بر آن گلوله‌باری کردند.

باشندگان شهرک جبرئیل، می‌گویند که در جریان تیراندازی نیروهای دولتی، به ده‌ها خانه‌ی مسکونی خسارت فراوان مالی وارد شده است.

حبیب‌الله غوریانی، در انتخابات پارلمانی اخیر از ولایت هرات نامزد بود؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات، آقای غوریانی را متهم به دست‌داشتن در قاچاق مخدر کرده و نام او را از فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی حذف کرد.

آقای غوریانی نیز در برابر اتهام کمیسیون مستقل انتخابات، دست به اعتراض زد؛ اما موفق نشد که در انتخابات پارلمانی شرکت کند.

>>>   خوب وقتی زورش به ملا انصاری نمیرسد باید یک کم زور را بکوبد که کوبید.

>>>   آقای قتالی دروغ میگوید افراد کشته شده بی گناه و غیر مسلح بودند خداوند انتقام مظلومین را خواهد گرفت.

>>>   تقصیر از خود هزاره است وقتی ما تاجیک ها ندای خراسان خواهی سر میدهیم سکوت و سازش می‌کردید و جاهلان ساده لوه شما گفتید افغان میشویم کدام اعتراض نکردید گفتید اوغان برای ما بهتر از تاجیک بود بفرما نتیجه خواب و خوشخیالی و خوش خدمتی رهبران خود را دریافتی؟ هرچه کاشتی همان برداشت کردی. وقتی ساده لوه شوی افغان تمامیت خواه دلش به حال من و تو نسوخته است و جان تو کدام ارزنی برایش ارزش ندارد.
عبدالله‌، سمنگان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است