قانونی: نقشه جدید راه صلح در حال شکل‌گیری است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۸    ۱۳۹۹/۱۲/۱۴ کد خبر: 166487 منبع: پرینت

محمد یونس قانونی از کار روی نقشه جدید راه در روند صلح افغانستان خبر می‌دهد و می‌گوید که روند صلح با کمک جامعه جهانی پیشرفت خواهد کرد.
آقای قانونی که در مراسم یادبود از جان‌باختن عبدالعلی مزاری در کابل سخن می‌زد، با اشاره به دیدار زلمی خلیلزاد از کابل گفت که نقشه جدید روند صلح با تمرکز بر ایجاد اجماع ملی، منطقه‌یی و جهانی در حال شکل‌گیری است و روند صلح از لحاظ شکل و محتوا تغییر خواهد کرد.

او بر جا گرفتن جناح سوم یعنی نمایندگان زنان، جوانان و جبهه گذشته مقاومت در برابر طالبان در روند صلح حکومت با طالبان نیز تأکید کرد: «شتاب بیشتر در پروسه روی دست گرفته خواهد شد. پروسه هم از لحاظ محتوایی و هم از لحاظ شکلی تغییر خواهد کرد.»

قانونی افزود: «فارمت و شکل مصالحه که تا اکنون ادامه دارد میان دو طرف، باید تغییر پیدا بکند. درست است دولت ما نهاد اصلی افغانستان است و بدون دولت صلح ممکن نیست، جانب مخالف طالب ها است، جنگ با طالب است. بدون آن‌ها مصالحه معنی ندارد؛ اما ضلع سومی که در مصالحه باید مدنظر گرفته شود و برجسته شود، ضلع مردم افغانستان است.»

به گزارش طلوع، در همین حال، محمد محقق در این مراسم بر حفظ جمهوریت تأکید کرد و گفت که هیات‌هایی که برای صلح آمده‌اند و با آنان گفت‌وگو کرده‌اند پیشنهادهای شان گنگ است: «سه چیز به ما گفتند؛ یکی این‌که بیعت کنید.. ما گفتیم برادر بیعت نمی‌کنیم. باز گفتند اگر بیعت نمی‌کنید، بیایید معیت کنید. گفتیم معیت چه‌گونه؟ گفتند تفنگ‌های تان را بگیرید و با حکومت جنگ کنید. گفتیم این‌کار را نمی‌کنیم. گفتند این کارها را که نمی‌کنید بی‌طرف باشید. بروید در کوه‌ها باشید؛ ما حساب دولت را که جمع کردیم باز به شما میاییم.»

سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور نیز گفت که طرح حکومت موقت به معنای فروپاشی نظام است و تعیین سرنوشت افغانستان باید از راه انتخابات رقم بخورد: «هیچ طرحی نباید در غیاب دولت افغانستان و بدون در نظر گرفتن منافع ملی کشور مطرح شود. و دوم این‌که هرنوع طرحی باید با حفظ نظام سیاسی و تداوم قانون اساسی افغانستان مطرح شود و نه با قیمت فروپاشی نظام و یا لغو قانون اساسی کشور.»

فضل هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا نیز اظهار داشت: «فکر کسانی که برای کشتن مردم افغانستان و بدبخت کردن مردم کرایه شدند و برای شان مزد داده می‌شود همین‌گونه است و هر روز به این فکر می‌کنند که چگونه بکُشند.»

این در حالی است که یک مقام وزارت خارجه امریکا تأیید کرد که واشنگتن دربارۀ ایجاد دورۀ انتقال قدرت، توافق بر سرنظام آینده وبرگزاری یک نشست جهانی را دربارۀ صلح افغانستان به سیاستگران افغان پیشنهاد کرده‌است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قانونی
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   واقعا باید دیگر جنگ ختم شود و غنی دیگر برای قدرت پیش هر حزب خود را کم نیاورد راه خوب این است که این شخص در لبنان نزد خیر خود برود و باز در اخیر نزد دختر خود در آمریکا برود

>>>   در کجای این جهان پول یک کشور به نام یک قوم بدوه است ؟؟ حتی نازی های آلمان هم چنین کاری نکردهند چرا پول کشور ما به نام قوم افغان است؟؟ قوم پرستی هم اندازه دارد

>>>   قانونی رهنمای معاملات دارد چون درمعامله خیلی تجربه دارد

>>>   قانونی و دیگر آدم های نظیر آن مانند مزدور ها صحبت میکنند و گو اینکه درین کشور اجاره ای زندگی دارند . چرا ای نامردان باهم اتحاد نمی کنید و در یک صف واحد در کنار حکومت قرار نمی گیرید . شما اردوی مجهز با قوای هوائی دارید و مردم نیز از طالبان نفرت دارند و طالبان جز گروه های مزدور و با سلاح های خفیفه امکانات دیگری ندارند ، شما بی همت ها خود را ذلیل ساخته سرنوشت تان را به خلیل زاد سپاریده اید و سخن های های باید و شاید میگوئید و مانند نوکر ها منتظر تصمیم گیری های امریکا در تعیین سرنوشت تان شده اید ، مردانه ایستاده شوید ، مردم در کنار تان است و این کشور را به طالبان تسلیم نکنید که اولین ضربه را شما بز دلان و بی همتان نوکر صفت خواهید دید . همیشه در جا و در هر اجتماع تصمیم گیری به سونوشت مردم افغانستان سر و کله شما بی همتان پیدا میشود و نوکر منشانه به به خلیل زادکله جنبانی میکنید . مردم را از تصمیم گیری و ابتکار در تعیین سرنوشت شان باز مانده اید و هم خود تان را فروخته اید و تصمیمی سرنوشت ساز گرفته نمیتوانید حتا منتظر تصامیم طالبان می نشینید. طالبان از شما کرده همت شان بلند تر است کمی شرم و خجالت بکشید . یک بار حرف خود را بزنید و نه تکرار سخن های خلیل زاد و دیگران .

>>>   بروید در کوه ها باشید؟
بعد به سراغ شما می آییم؟
گوسفند هستند یا مردم به کوه بروند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است