چگونگی گفتگوهای صلح در یک ‌سالگی توافق‌ امریکا
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۶    ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ کد خبر: 166473 منبع: پرینت

گفتگوهای صلح افغانستان؛
زلمی خلیلزاد، فرستادۀ امریکا برای صلح افغانستان با عبدالله و غنی و دیگر رهبران، دیدار و گفتگو کرد.
شورای مصالحه ملی در یک خبرنامه گفت که آقای خلیلزاد با رهبری این شورا در کابل، دیدار کرد.
خبرنامه می‌افزاید که در این دیدار، آقای خلیلزاد و آقای عبدالله دربارۀ مذاکرات صلح، بازنگری توافق‌نامۀ صلح دوحه از سوی حکومت تازۀ امریکا، تسریع روند مذاکرات صلح، دور دوم مذاکرات میان افغانان در دوحه، کاهش خشونت‌ها، راه‌های پیشرفت در مذاکرات صلح و دست‌یافتن به صلح همیشگی در افغانستان، بحث و گفتگو کردند.

پیش از این، وزارت خارجه امریکا در یک خبرنامه اعلام کرد که آقای خلیلزاد اینبار به دوحه، کابل و شماری از پایتخت‌های دیگر منطقه می‌رود.
خبرنامه می‌افزاید که در جریان این دید و بازدید با رهبران جمهوری و دیگر رهبران افغانستان، نمایندگان طالبان و کشورهای منطقه که منافع شان را در یک راه حل پایدار سیاسی و آتش‌بس فراگیر در افغانستان می‌بینند، بحث خواهد کرد.

ریاست‌جمهوری در یک خبرنامه اعلام کرد که رییس‌جمهور غنی با آقای خلیلزاد، دیدار کرد.
در خبرنامه آمده‌است که در این دیدار دربارۀ گام‌های بعدی در روند صلح، بحث شد و دو طرف بر تسریع این روند، تأکید کردند.
بر بنیاد این خبرنامه، آقای خلیل‌زاد "از اجماع داخلی و دیپلوماسی منطقه‌ای و بین‌المللی برای روند صلح ابراز خرسندی کرد و یکبار دیگر از نقش موثر امریکا در راستای برقراری صلح در افغانستان، اطمینان داد."
پس از آغاز کار حکومت جو بایدن در امریکا، این نخستین سفر خلیلزاد به کشورهای منطقه است.

یک ‌سالگی توافق‌ امریکا با طالبان؛
این سفر خلیلزاد درست در یک سالگی توافق امریکا و طالبان، صورت می‌گیرد.
امریکا و طالبان در دهم ماه حوت ۱۳۹۸ پس از ۱۸ ماه گفتگو، توافق‌نامۀ صلح را امضا کردند.
در این توافق‌نامه دو طرف تعهد سپردند که نیروهای خارجی تا ماه "می" سال ۲۰۲۱ میلادی از افغانستان بیرون شوند و طالبان نیز تعهد کردند که با شبکۀ القاعده قطع رابطه کنند و به دیگر گروه‌های هراس‌افگن اجازه ندهند تا از خاک افغانستان به امریکا و هم پیمانان اش تهدیدی باشند.

هم‌زمان با یک‌ساله شدن این توافق‌نامه، طالبان می‌گویند که این توافق‌نامه راه عملی برای دست‌یابی افغانستان به ثبات و امنیت است.
این گروه هشدار می‌دهد که تلاش‌ها برای بدیل این توافق‌نامه به نتیجه نخواهند رسید.
طالبان در اعلامیه‌ای که به مناسبت یک ساله‌گی توافق نامه دوحه صادر کرده‌اند، از ادامه حمله‌های هوایی نیروهای خارجی انتقاد می‌کنند: "توافق‌نامه دوحه راه عملی را برای برقراری امنیت و ثبات در افغانستان ایجاد نموده‌است. اگر در مقابل آن، به هر بدیلی دیگر تلاش می‌شود، نتیجه آن از همین اکنون به ناکامی محکوم می‌باشد."
عبدالسلام ضعیف، سفیر دورۀ طالبان در اسلام‌آباد گفت: "بربنیاد توافق دوحه اگر این پروسه به پیش برده شود، موضوع افغانستان از طریق سیاسی حل شده می‌تواند."

درهمین حال حکومت افغانستان می‌گوید که توافق‌نامه دوحه به دلیل افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان، نتیجه دلخواهی را به همراه نداشته‌است.
رحمت‌الله اندر، سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور گفت: "هنوز هم در این توافق‌نامه برای امیدوار بودن مردم افغانستان چیزی وجود ندارد و طالبان هنوز هم به کشتار مردم افغانستان ادامه می‌دهند."

بربنیاد این توافق‌نامه قرار بود ده روز پس از امضای آن، مذاکرات میان افغانان آغاز شوند، اما چگونگی رهایی پنج هزار زندانی طالبان سبب شد که این کار عملی نشود، تا این‌که لوی جرگه مشورتی صلح درباره رهایی چهار صد زندانی خطرناک این گروه تصمیم گرفت و حکومت افغانستان پنج هزار زندانی طالبان را رها کرد و گروه طالبان نیز یک هزار زندانی حکومت افغانستان را از بند رها کردند.

مذاکرات میان افغانان به روز دوم ماه سنبله سال ۱۳۹۹هجری خورشیدی شش ماه پس از امضای توافق‌نامه دوحه آغاز شد، اما دو طرف سه ماه رأی‌زنی کردند تا این‌که تنها دربارۀ کارشیوۀ آغاز مذاکرات صلح به توافق رسیدند.
مبنا قرار گرفتن توافق‌‎نامه دوحه و فقه حنفی در مذاکرات صلح دو موضوع جنجالی‌ بود که سبب شد مذاکرات دور نخست سه ماه به درازا کشیده شود.

پس از پایان دور نخست مذاکرات، هیات حکومت به کابل برگشت و برخی از اعضای هیات گروه طالبان به‌شمول ملا عبدالغنی برادر به پاکستان رفتند، اما هنگامی که پس از سه هفته دوباره به قطر برگشتند، گفتگوها دربارۀ تعیین اجندای مذاکرات بگونه جدی آغاز نشد.
دور دوم مذاکرات در حالی با سردی آغاز شد که حکومت جدید امریکا به رهبری جو بایدن از بازنگری توافق‌نامه دوحه سخن گفت که با اعلام این موضع امریکا، مذاکرات دور دوم، سی و شش روز متوقف شد.

اکنون که چهار نشست میان گروه‌های تماس دو طرف دربارۀ تعیین آجندای مذاکرات برگزار شده‌اند نتیجه‌یی را به‌همراه نداشته و منابع آگاه از این نشست‌ها می‌گویند که چگونگی سرعت در این مذاکرات به اعلام نتایج بازنگری امریکا از توافق نامه دوحه وابسته است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   آیا گفته میتوانید که امریکا چه وقتی در مذاکرات موفق بوده و زیر قول خود نزده است.
آتش‌خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است