دو میلیارد دلار از پروژه‌های بازسازی به هدر رفته است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۸    ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ کد خبر: 166458 منبع: پرینت

اداره بازرسی آمریکا آمریکا در امور بازسازی افغانستان اعتراف کرد که موانع زیادی در برابر رشد اقتصادی افغانستان وجود دارد و در سال‌های گذشته ۲.۴ میلیارد دلار از پروژه‌های بازسازی نیز هدر رفته است.
اداره بازرسی آمریکا در امور بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار» در گزارشی اعلام کرد که دستکم 2.4 میلیارد دلار از هزینه‌ این کشور برای پروژه‌های بازسازی افغانستان هدر رفته است.

اداره سیگار اظهارداشت که حتی اگر دولت افغانستان بحران کرونا را مهار کند و توافق‌ صلح با طالبان نیز موفقیت‌آمیز باشد، رشد اقتصادی در این کشور با موانع بسیار زیادی روبرو است.
بر اساس این گزارش، بیش از 2 میلیارد و 400 میلیون دلار بر وسایط نقلیه و ساختمان‌هایی هزینه شده است که بدون استفاده بوده‌اند و یا تخریب شده‌اند.

«جان سپکو» سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان در این گزارش تاکید کرد: بزرگترین دلیل به هدر رفتن این پول‌ها نبود توانایی و ظرفیت لازم برای استفاده و حفظ این دارایی‌ها در افغانستان بوده است.
وی در این گزارش آورده است که بیشتر تاسیساتی که از آن استفاده نشدند مربوط به آمریکایی‌ها در افغانستان بودند.

آمریکا و گسترش فساد اداری؛
اگرچه که سپکو سال گذشته گفته بود که با وجود تاکید سران دولت افغانستان بر خودکفایی، حکومت وحدت ملی هنوز توانایی تامین هزینه‌های خود را ندارد اما پیش‌تر از آن نیز اعتراف کرده بود که آمریکا در گسترش فساد اداری در افغانستان تاثیرگذار بوده است.

از سوی دیگر، چند ماه قبل همزمان با احتمال کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان، بخشی از تاسیسات پایگاه هوایی بگرام، بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان توسط نظامیان آمریکایی تخریب شد.
گفته می‌شود که در دوهه اخیر حدود 700 پایگاه کوچک و بزرگ نظامی توسط آمریکا در افغانستان ساخته شده است که بسیاری از آنها را نیروهای آمریکایی بدون آن که به دولت افغانستان واگذار کنند تخریب کرده‌اند.

آمریکایی‌ها این تجهیزات را به دولت افغانستان نمی‌دهند و بیشتر آنها را به پاکستان منتقل کرده‌اند.
مقامات افغانستان به ویژه حامد کرزی رییس جمهور افغانستان همواره در گذشته آمریکا را به گسترش فساد اداری در افغانستان متهم کرده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پروژه های بازسازی
دالر
نظرات بینندگان:

>>>   پس به جای امین فرهنگ اول باید باداران امریکایی تان محکمه شوند. آیا جرات آنرا دارید؟
آتش خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است