این حقیقت تلخ را نادیده گرفتم...!
ممکن نیست آنهاییکه امروز در این نظام اند و از برکت این نظام صاحب هستی و آرگاه و بارگاه شده اند، شوق جهاد را بر سر بپرورانند، چه رسد به اینکه دیگر به کوه ها بالا شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۸    ۱۳۹۹/۱۲/۱۱ کد خبر: 166448 منبع: پرینت

حتمآ به چهره خانم شکریه بارکزی آشنا هستید و من در مورد زندگی شخصی و سیاسی ایشان زیاد نمی پیچم و مطمینا هموطنان ما این خانم را با تمام خصوصیات اش میشناسند...
ولی بحث من در مورد یک حرف و یک راز جالبی است که وی اگر اشتباه نکنم در تلویزون طلوع سال های قبل گفته بودند و هرگز این سخن ایشان فراموشم نمیشود و ممکن است این اولین حرف صادقانه، درست و منطقی در طول زندگی شان بوده باشد. البته این حرف شان برمی گردد به سال های قبل که مارشال قسیم فهیم هم در آنزمان در قدرت بودند، مردم آهسته آهسته ماهیت این نظام را درک کرده بودند و سروصداهای اینجا و آنجا علیه این حاکمیت و نظام بخاطر بی امنی و قتل های زنجیره ای بگوش میرسید و گاهی هم در همان زمان سخن از به اصطلاح مقاومت و خیزش مردمی بر سر زبان ها بود.

خبرنگاری در هین دوره نظر به شرایط از خانم بارکزی پرسید: فکر نمیکنید که نظام و حاکمیت در خطر است و مجاهدین دوباره به کوه ها خواهند رفت و سنگر بگیرند؟ آیا این خود آغاز جنگ های داخلی دیگری نیست؟
خانم شکریه بسیار پوست کننده پاسخ داد و گفت: "نخیر من فکر نمیکنم آنهاییکه امروز در این نظام اند و از برکت این نظام صاحب هستی و آرگاه و بارگاه شده اند، شوق جهاد را بر سر بپرورانند، چه رسد به اینکه دیگر به کوه ها بالا شوند. وی گفت بصراحت میتوانم بگویم چنان مزه زندگی را پیدا کرده اند اگر توسط جرثقیل هم روانه جهاد کنید دیگر نخواهند رفت؛ زیرا با چنان تعویذ سکوت (دالر) عادت کرده اند که بدون آن زندگی کرده نمیتوانند و هرگز به فکر خیزش مردمی و مقاومت دیگر نخواهند بود.

"گرچه بنده در آنزمان سخنان وی را توهین آمیز میدانستم حتی مطالبی را هم در زمینه علیه وی در سایت های گوناگون نوشته بودم. بدبختانه این حقیقت تلخ را نمیدانستم که سخن ایشان درست از آب درآمد و به یک واقعیت تلخ غیرانکار تبدیل شد.
بنآ تقاضایی من از شما هموطنان با دیانت این است که با اینچنین افراد معامله گر شکم پرستی که همه چیز را فروختند و برباد دادند، قطع رابطه کنید و تمامی نیروی هست و بود خویش را بالای نسل آگاه و رسالتمند مسموم ناشده سرمایه گذاری کنید.

عطا صفوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شکریه بارکزی
جهاد
نظرات بینندگان:

>>>   اقای صفوی!
خوب شداصلا به یک اشتباه خودمتوجه شدید وبه ان معترف هستید.
دیریازود ان زمان خواهد رسید که متوجه خواهی شد،که همه نوشته ها وتصورات تان هم اشتباه بوده است.ایستادشدن درکنار یک گروه های اوباش وبی معرفت وبی معاشرت،وطن فروش،ضدترقی وپیشرفت چه بنام مجاهل یاطالب مایه سرافگندگی است.
ناصرنصرت

>>>   سخن خانم بارکزی سراسر درست ونه توهین ونه هم در تحقیر در ان دیده میشود ،کسانیکه لاف از مقاومت میزنند مانند خلقی ها وپرچمی های دوران هفت ثور است که لاف از طبقه مظلوم کارگر افغانستان میزدند و اما برعکس هزاران کارگر بیچاره را راهی زندانها ساختند به جوخه های پولیگونهای ارسال داشتند و چهره کذاب خود را آشکارا ساختند ،البته احترام به مجاهد وجهاد مقدس که در آنزمان برعلیه روس و روس پرستان شد این مقاوتگران بدروغین در مقابل پول خود را چنان فروختنتد که کوه گزاشته ولا در سرک قیر هم برضد کسی خارج نخواهند. شد این اشخاص و افراد در مقابل پول خود را چنان فروختند که پول ودالر برایشان ایمان شان شد و اما جالب این مقاوتگران در کرسی بلند دولتی جا دارند و. هنوزهم از تبیعض وقومگرایی سخن میگویند ،وای به حال این دروغین که یکی جنرال ودیگری مارشال شد یکی چور وچپاول نمود و. دیگری ایشجی را سوار شد و. تا هنوز هم دم از دیموکراسی میزنند نمیدانم این چه نوع حکومت و چه نوع مقاومت بود که همه مانند وطنفروشان پرچمی وخلقی شدند و. عمل شان هم مانند ان بیدینان میباشد .
عبدالله ریحان

>>>   فردا اگر چانسی برایت دست دهد اولین کس خواهی بود که با آنان همراه و ستایشگر شان میشوید این خصوصیت مخصوصا پگنشیری هاست

>>>   آقای ریحان و آقای نصرت،
مشکل اصلی در مردم عام افغانستان است.
عام نه به معنی عوام بی خبر بلکه عام به مفهوم درس خوانده ها و تحصیلکرده های بی اراده و بی جوهر.
در پهلوی کرزی و غنی جوان هایی رشد کردند که شیاد تر از هر شیادی و شیطان تر از هر شیطانی وضعیت را تا به اینجا مدیریت کردند و انتخابات ها را به گند کشانیدند.
اما جوان های ملیونی با سواد که حد اقل اراده یی برای ایستادگی و تفکری برای بهتر زیستن ندارند فقط منتظر اند تا به لطف این و آن در کدام اداره مامور شوند و اگر وظیفه دندان دار باشد چه بهتر.
از تیکه داران قدرت و شهرت گله نکنید که ایشان به وظیفه خود عمل میکنند.
اگر اراده دارید و آینده نگر هستید و برنامه جامع برای افغانستان دارید در تشکل های قوی جوان ها و به مدیریت جوان ها فارغ از قید و بند احزاب و افکار و عقاید شرقی و غربی دور هم جمع شوید و یک دور نمای قابل قبول ارایه کنید و برای رسیدن به اهداف دراز مدت قدم های اولیه را بردارید.
به لطف پروژه های این کشور و آن کشور و این بنیاد و آن بنیاد و این سفارت و آن سفارت کار به جایی نمیرسد.
یکی و خلاص

>>>   من بار ها از طریق همین سایت نوشتم که افغانستا در طول تاریخ خود چهار حالت داشته است:
یا متجاوزین خارجی حمله کردند و مردم دو تقسیم شدند،نیم شان در پهلوی متحاوزین ایستاد شدند و از همین راه امرار معیشت کردند و نیم دیگر شان به کمک همسایه ها در مقابل متجاوزین ایستاد شدند و جنگ کردند و از همین راه امرار معیشت کردند.
و یا هم متجاوزین بیرون رفتند و جنگ داخلی بوده است.
و یا هم نه متجاوز بوده است و نه جنگ داخلی و فقر بوده است.
و چهارم که دوران شکوه این کشور بوده است،میدانید چه وقت بوده است؟
درست فرمودید.زمانی که این کشور خودش متحاوز بوده است و به کشور های همسایه حمله کرده است و چور و چپاول کرده اند.مثل سلطان محمود غزنوی چهارده مرتبه به هند،احمد شاه بابا هفت مرتبه به هند و به همین منوال غوریان و هوتکی ها و تیموریان و غیره.
شهر غزنه از کجا آباد شد؟
از چور و چپاول هندوستان.
منا جام غوریان که سلطان غوری به هند حمله کرد.
دوران تیموریان که شهر هرات مرکز فرهنگ و تمدن شد.تیمور به هندوستان حمله کرد که در عقب اسپ ها چوب و کاه و خس و خاشاک زیاد را نصب کرد و آنها را آتش زد و در مقابل لشکر هندوستان که با فیل ها مجهز بودند فرستاد و فیل ها از آتش ترسیدند و به هر طرف گریختند و لشکر خود را پایمال کزدند و از بین بردند و تیمور هندوستان را فتح کرد.
از روی همین جنگ پسان در هندوستان بازی شطرنج رویکار آمد.

>>>   جواب قاطع به عبدالله ریحان
اقای ریحان اگر از حزب دموکراتیک خلق افغانستان نظر به اختلافات ایدیالوجیکی تان نفرت دارید حد اقل از تهمت زدنها بپرهیزید برای شخص شما که کمی با سواد استید نمی زیبد.
جنایات حفیظ الله امین و شرکایش تاجیک و پشتون چون منصور هاشمی بدخشی و شرعی جوزجانی و یا دستگیر پنجشیری و براداران عالمیار و یا تلون و غیره چون ایینه روشن است و این قصاب حتی به کشتار اعضای حزب در قدم اول پرچمی و در قدم دوم خلقی های مخالف خویش پرداخت.تا اینجا موضوع حالی شد.
بعد از ششم جدی مرحله نوین اغاز یافت . البته در تحقق این تحول اتحاد شوروی نقش قاطع داشت همانطور که در شکست طالبان در ۲۰۰۲ و ایجاد حکومت جدید که شورای نظار امتیازات زیاد بدست اورد ایالات متحده اکریکا نقش اول را داشت ورنه طالب تا امروز در افغانستان حاکم میبود و پاکستان هم سیاست خارجی و داخلی افغانستان را رهبری میکرد.
تهمت و افترا شما که حزبی ها کارگر و زحمتکش را زندانی ساختند سراپا دروغ و ناشی از عدم معلومات شما از تاریخ چهل سال قبل افغانستان میباشد.
ایا شما میدانید که بعد از سال ۱۳۵۹ افغانستان به کمک کشور های سوسیالیستی مترقی ترین برنامه های اقتصادی و اجتماعی را در راه پیشرفت و اعتلای کشوررویدست گرفتند... عملا کار در جهت تساوی حقوق ملیت ها و تحویل قدرت از طریق ایجاد ارگانهای محلی به مردم بدست اجرا قرار گرفت.
دولت در سراسر کشور فارمسی های دولتی را ایجاد کرد تا مردم بتوانند از ادویه جات جنریک که خیلی ها ارزان و ازطرف کشور های هنگری و چکوسلواکیا کمک میشد استفاده کنند. صدها مغازه تعاونی کوپونی در کشور ایجاد و توسعه داده شد تا مامورین و کارگران بتوانند حد اقل نان روی دسترخوان داشته باشند جوانان بعد از فراغت به کار گماشته میشدند بیکاری مثل امروز وجود نداشت .البته دفاع از وطن فریضه هر افغان بود و است. لیست کار خستگی نا پذیر رهبران حزبی و دولتی و سپاهیان انقلاب در راه رفاه عامه خیلی طویل است که ازحوصله این نبشته خارج میباشد.
عبدالله ریحان
افغانستان از طرف پنجاو دو کشور خارجی در محاصره اقتصادی و جنگ قرار داشت تمام نیروی بشری کشور تمام نیروی مادی کشور صرف جنگ شد و کسانی این جنگ را دامن زدند و سود بردند که امروز شما به انها نفرین میگویید ولی حزب و دولت در همان هنگام شب و روز مقاصد شوم انها را افشا میکرد ولی کجا بود گوش شنوا...و حالا گاهی به عبدالرشید دوستم امید میبندید و گاهی هم به شخص دگر...
اقای صفوی
شما خیلی ها در حق نسل جوان کشور جفا کرده اید. تمام مقالات شما زهری بود که در حلقوم جوانان کشور ریخته شد. تعصبات قومی و لسانی را دامن زدید شما نسبت به همه تردید نشان دادید شما همه را خاین معرفی کردید شما هیچگاهی در پی افشای حقایق قلم نزدید ...
شکریه بارکزی مطالبی را گفت که همه ای توده های مردم میدانستند .شکریه بارکزی مطالعه جامع از خصوصیات جنگ نابرابر و غیر عادلانه افغانستان که باعث عقب ماندگی کشور گردید به خوبی میدانست. این خانم همه ای رهبران اخوان المسلمین از احمد شاه مسعود تا ربانی و سیاف و غیره را میشناخت . من هم میشناسم . دکتور عبدالله خاندان مسعود گلبدین و شرکایش همه را میشناسم ما همه زیر شعار های از هم متفاوت علیه دولت های وقت موضعگیری داشتیم. انها خدا و رسول را بازی دادند. اسلام را بد نام کردند و وحشت چنگیزی را حاکم ساختند.
امروز کتابها و مقالات زیاد علیه حزب بخصوص کارمل و نجیب نوشته شده است چون بازار توهین و تحقیر انها گرم است هر بیسواد تاریخ نویس شده است و هر گاه کتاب شان را ورق بزنی جز دشنام چیزی دگر ی به چشم نمیخورد. چرا وقت تان را ضایع میکنید همه چیز مثل افتاب روشن است.اگر میخواهید حقایق را بدانید بروید از یک پینه دوز روی جاده از یک کراچی کش هزاره و از یک دهقان تاجک و پشتون بپرسید که حزبی ها چگونه مردم بودند
بیجهت نیست که تا امروز در شهر های کابل مردم روز شهادت داکتر نجیب الله را تجلیل میکنند و مرثیه خوانی میکنند . و این عشق مردم به رهبران اسبق حزب چون کارمل و نجیب عشق خود مانی و قلبی میباشد برای مردم چیزی جز خاطرات نیک از انها باقی نمانده زیرا توده های ملیونی کشور همه هست و بود خود را در سایه جمهوری اسلامی افغانستان و حاکمیت امریکاییان از دست دادند و هر روز فرزندان شان در حوادث مختلف در سراسر کشور جان میسپارند و یک اقلیت کوچک تیکه داران دین و قدرت سود میبرند.
فخر اهنگر

>>>   ریحان اغا!
انکه درقرن ۲۱ زندگی میکندودارای تحصیل ودانش وسواد،ضمیرووجدان وتعقل است بایدخودتوانایی تشخیص خوب وبدراداشته باشد.اگراساس زندگی ماتصورات مبتذل ده هاقرن پیش باشد،مگرای صواب است؟
بز وگوسفندرایک نفره،شترووگاورا هفت نفره وخروسگ رابایددوازده نفره سربرید؟
ناصرنصرت

>>>   سالها پیش زمانی که داکتر نجیب شکست خوردو کشور به دست مجاهدین افتاد، در ایران طلبه های افغانی در یکی از مساجد قم تجمع کردند و یک یک برگ کاغذ به همه دادند که نظر شان را درباره پیروزی مجاهدین بنویسند. بنده در همان زمان روی برگ کاغذ نوشتم که جنگها و خونریزی ها بعد از این شروع خواهد شد. تا حالا که همه علیه روسها و کمونست ها متحدانه می جنگیدند و مسئله قدرت و حکومت مطرح نبود. حالا که روسها و کمونستها از بین رفته است جنگهای خونینی بر سرقدرت بین همین مجاهدین آغاز خواهد شد. در جنگ با کمونستها همگی کمونستها را نمی خواستند اما بعد از پیروزی مسئله خواستن مطرح است و این خواستنها با هم تعارض دارد. دیدیم که کشتاری که مجاهدین بین خود شان راه انداختند، ده فی صد آن را روسها و کمونستها انجام ندادند. مردمی را که مجاهدین از کشور به کشورهای بیگانه مهاجر کردند، یک فی صد آن در زمان حکومت کمونستها مهاجر نشده بودند. تجاوزی که با ناموس مردم انجام گرفت، کمونستها و روسها جرأت تجاوز به ناموس مردم را نداشتند. تخریب ساختارها و داشته افغانستان توسط مجاهدین محقق گردید. این جریان تا امروز ادامه دارد و خدا می داند که تا چه زمانی دوام خواهد داشت.

>>>   سخنان محترمه شکربه بارکزی وگذشت تاریخ چهل سال افغانستان نشان دهنده آنست که درین خاک هیچ کسی وهیچ حزبی صادقانه کدام کاری برای مردم نکرده اند، هرکسی به اندازه توان خویش درتخریب وویرانی این سرزمین سهم خائینانه خویش را اداکرده اند.
خطاب من به جوانان است که : ازتاریخ بیاموزید نگذارید تاریخ گذشته تکرارشود به سخنان کسی که شما را به فروش میرساند قطعاً باورنکنید خود تصمیم بگیرید وآگاهانه قدم بگذارید.
احترام

>>>   اقایان که انگشت انتقاد را نسبت من داشته و از حزب دیموکراتیک خلق افغانستان دفاع نموده که کویا همه اعمال بد. حزب دیموکراتیک افغانستان امین و امینست ها کردند ،هراعضای حزب دیموکراتیک مسول واقعات ناهنجار ودلخراش انزمان خلق وپرچم است مگر همین کارمل نبود که در سوم حوت مردم کابل را که برضد قوای متجاوز روس به پا خاسته بودند قتل عام نمودند ،طیارات هلیکوپتر روسی از سر چوک کابل گرفته تا نزدیگ جاده همه را به توپ بستند مگر مناطق هزا ره نشین را در چنداول کابل قتل عام نکردند مگر در بالاحصار کابل همه به مرمی نکشتند ،این کشته شده کان مگر مردم غریب وبیچاره نبودندو. هزاران انسان بیگناه را به زندانها نیفگندند،در زندان پلچرخی کابل همه جوانان پوهنتون های کابل نبودند ویا همه اولاد اشرار بودند،در زمانی که کوچکترین مظاهره بر ضد دولت براه انداخته میشد همه را نیست ونابود نمیکردند کشته شدن جوانان پوهنتون جوانان لیسه حبیبه غازی لیسه نادریه و لیسه های نسوان کابل را همه فراموش کردید کشته شدن دختران لیسه زرغونه کابل را از یاد. بردید ،مگر ناهید شهید چه کرده بود بجز شعار دادن بر ضد روس ،بهتر خواهد بود از پدران تان بپرسید اگر خودتان نمی دانید،زمانیکه اقای نجیب ریس خاد بود و پای خود را روی گلوی متهم میگزاشت وفشار میداد که بگو که حالا خدایت کجا است نعوذبالله و گلو متهم را فشار میداد تا جان به جانان بدهد ،در زمان نجیب آن جوان ۱۶ و. یا ۱۷ ساله راکع افراد خاد بوتل شیشی را در مقط جوان فرو. برده بود و. آن جوان بعد از رهایی از زندان در لندن تداوی شد و. مصاحبه ان جوان در بی بی سی وجود دارد مراجعه به این مصاحبه هولناک دوران نجیب کوشش کنید بعضی مضامین را در باره خیانت های پرچمی وخلقی بخوانید و آنزمان به واقعیت پی خواهید برد .
عبدالله ریحان

>>>   اقای ریحان.
به یقین شمااین تصورات منفی رادرمورد حزب دیموکراتیک اززبان ماما اشرار،یاکاکامجاهل خودشنیدید.انهایی که کشته شدند من ازشاهدان زنده ان دوران هستم،ازقماش گلووسیفو بودندوهمه قابل کشتن بودند.صرف دریک بخش انها غفلت واشتباه کردندکه موفق نشدندتاهمه راگفتارکنندمثل گلووعده راپس ازگرفتاری ازمحبس رهاکردندمثل سیفو.اگرسیفوراازپلچرخی رهاکردند،پس کدام بیگناه راکشتند؟انهایی راکه نکشتندمن وتورابه این روزوروزگاررسانید.
بشیربشارت

>>>   اقای ریحان انچه را شما مینویسید اغراق کامل است. من در زمان کودتای هفتم ثور محصل پوهنتون بودم و تا امروز در افغانستان زندگی میکنم و شاهد همه ای حوادث بودم. در این جای شک نیست که بیعدالتی در همان وقت صورت گرفته است. کشته شدن یک انسان غم انگیز است چه رسد که انسانها کشته شوند در این بخش با شماهم نظر استم. و اینرا فراموش نباید کرد جوانانیکه بنام جهاد در افغانستان شهید شده اند همه فرزندان این سرزمین اند و فریب دشمنان کشور را خورده بودند ولی تا جاییکه یادم میاید زیاده تر محبوسین تروریستهای احزاب اسلامی بودند. انها باید سرکوب میشدند و هم تعدادی فعالیت های تخریبی داشتند . اگر باور ندارید به کتاب {{{تلک خرس}}} اثر جنرال اختر پاکستانی مراجعه کنید حقایق تلخ در مورد گویا جهاد را درک خواهید کرد.اثار زیاد هم بزبان انگلیسی موجود است که از مداخلات و توطیه های امریکا و ناتو و اسراییل علیه جمهوری دموکراتیک افغانستان حکایت میکند.
شما بگویید که چرا امروز پلچرخی پر از اعضای طالبان حزب اسلامی و جواسیس پاکستان است؟ خوب فکر کنید به نظر من این ها تروریست استند و باید سرکوب شوند ورنه انها ما را با انتحاری و بمب های چسپک از بین میبرند.
در زمان نجیب هم قضیه چنین بود. یک عده سران تنظیم ها که شما امروز انها را شخصیت های کاذب خطاب میکنید جوانان این وطن را بنام اینکه دین در خطر است و افغانستان را روسها گرفته اند به دم توپ برابر کردند و خود شان با فامیل های شان ملیونر شدند ...
اگر نگاهی به تاریخ جهان و به خصوص به تاریخ افغانستان بیاندازید در همه اوقات جنگها تعرضات و کشتن بوده است. افغانستان قبل از سلام توسط ایرانیان قرنها اشغال شده بود بعدا توسط الکساندر و بعدا توسط اسلام که کاملا بنیاد تاریخی افغانستان را تغییر داد و شما میدانید که با حملات اعراب
مردم افغانستان چه زجر ها کشیده اند. دختر مقبول پسر مقبول و جامهای طلا همه مال اعراب بود. دولت های ان وقت به اعراب خراج میدادند و هفتصد سال
خلفای اسلام بنام اسلام مردم خود و مردم ایران و افغانستان را غارت کردند.مردم باید مالیه میدادند و انهاباید عیاشی میکردند.چنانیکه شما امروز شاهد استید.
خلیفه اسلام هفتصد زن در حرم خود داشت تا اینکه تمام زنها و کنیزان و غلامان خوبصورت خلیفه به تصرف مغلها در امد.
ریحان صاحب افغانستان در زمان حزبی ها اشغال نه شده بود و افغانستان داشت در راه ترقی گام مینهادولی همه چیز هدر رفت . لطفا به متن قرار دادهای بین دو دولت وقت مراجعه کنید انگاه خصوصیات حقوقی مسایل برایتان معلوم میشود.شوروی در افغانستان برای اعمار کشور امده بود
متجاوز کشوری و یا شخصی است که بدون اطلاع و بدون قرارداد و درخواست جانب مقابل بر تو حمله کند...طور مثال حمله بیخبر امریکا در سال ۲۰۰۲ بر افغانستان. این یک اشغال کامل و واقعی از نظر حقوق است ولی برای سران جهادی حلوای شیرین بود زیرا شکر ان از دالر ساخته شده است...
شما امروز نگاهی به مناسبات بین کشور ها بیاندازید. روسیه حکومت بشارالاسد را از شکست حتمی نجات داد. حکومت اسراییل به اذربایجان مسلمان پنج ملیارد دالر سلاح فروخت و هم متخصصین نظامی ان اذری ها را در جنگ علیه ارمنستان کمک کردند .. دولت اذربایجان یا دولت سوریه حق کامل دفاع از خود را داشتند ولو این دفاع به کمک روسیه کافر و اسراییل صهیونیست صورت گرفته است. چنین حق را جمهوری دمو کراتیک افغانستان نیز داشت.چنانچه حکومات کرزی و غنی قرارداد های نظامی را با امریکا بخاطر دفع تروریزم امضا کردند. و ملیارد ها دالر حیف و میل شد. اقای فخر اهنگر مختصرا از کارکردهای دولت وقت برای مردم یاد کرده است .
من به بی بی سی و دگر مراکز خبری غربی باور ندارم زیرا انها اخبار جعلی را به نفع ناتو پخش میکردند. انها یک خبر هم از توجه دولت انوقت در راه رفاه مردم پخش نکرده اند.این پالیسی انها بود.انها از خیانتهای امریکاییان در جنگ عراق نیز چشم پوشی کرده اند.
بخش دگر از گفتار شما در مورد کشتار جوانان در پوهنتون و یا پسران لیسه های ذکور و دختران یک پروپاگند محض است . چنین افواهات را احزاب اسلامی و سازمان استخباراتی پاکستان برای بدنام ساختن دولت پخش میکردند که متاسفانه افرادی چون شما به ان باور کرده اید.انتخاب بدست خود تان است ولی حقایق به گونه دگر است.اینکه رهبران انوقت را توهین و تحقیر و دشنام میدهید سلیقه ای شخصی شماست.
صحت و سلامت باشید.
م.ن. ارزگانی

>>>   اقای ریحان!
طالب امروز همان مجاهل دیروزاست ومجاهل انزمان همین طالب امروز.
تفاوتی میان مجاهل،ملا وطالب موجودنیست اینها همه یک اش درسه کاسه اند.
بلی همانطوریکه امروز پلچرخی ازطالب پراست،درزمان حزب دیموکراتیک ازمجاهل پربود.درهمه جهان جای تروریست واوباش وولگردمحبس است.
نادم اله

>>>   آقای ارزگانی لطفا تعارف و ترس را کنار بگزارید شما در زبان فارسی سخن میگویید و از کلمه کاملا فارسی دانشگاه استفاده کنید هرگاه به لسان پشتو گپ زدید در او زمان کلمه پوهنتون را به کار برده میتانید.
مینا بانو کابل جان

>>>   آقای ارزگانی این که گفتید افغان‌ستان قبل از اسلام توسط ایران اشغال شده بود یک فکاهه بیش نیست چون اولا افغانستان یک نام جدید و معاصر است و آنچه در فرهنگ و تاریخ و تمدن این منطقه میشناسیم ایران=آریان و خراسان باستان است اتفاقا ایران نام حقیقی و اصلی خراسان زمین است که گونه فونتیک آن بر شیوه یونانی آریانا است من تحقیقات و مطالعات بسیار بر زبانهای اوستا پهلوی و فارسی میانه داشتم آنچه واضح است تمام زبانهای بلوچی کردی لری طبری تالش پشتو زبانهای مرتبط به فرهنگ ایران باستان و در شمول زبان های ایرانی یا آریانی داخل میشوند که بسیار کمتر از فارسی نو از عربی تاثیر مستقیم پذیرفته است اما در فرهنگ اقوام منطقه نزدیکی خاص یافت میشود و اقوام هم خانواده شناخته میشوند تا قبل از ساسانیان یعنی زمان مادها که پایتختشان هگمتان یا همدان فعلی بود و مادها نیای کوردها و تات‌ها=مردم آذربادگان باستان میشوند نام کشور اقوام آریانی به نام کشور ماد بود و بعد زمان پارس‌ها یا هخامنش باز هم نام ایران نبود بلکه نام کشور پارس بود که پایتختشان شوش و پارسه نزدیک شراز فعلی بود نیاکان فارس و قوم لر بود که لور سرداران جنگی بودند که با کوردها ترکیب قومی قبیلوی داشتند در این زمان دهرات و زرنج و فراه ساتراپهای مهم هخامنش بوده است. اما بعد زمان پارث‌ها که به اشتباه پارت گفته میشوند نام کشور پارث یا اشکانی بود که نیاکان آریانی های شرقی یعنی زبان پهلوی است که بعضی تحقیقات نشان می‌دهد اقوام تاجیک و بلوچ و هرویان و (مروزیان=ساکنان مرو باستان که کاملا از مین رفت) بطورکل تمدن خراسان فعلی روی آن نقش اساسی داشتند, پایتخت آنها اشک‌آباد =عشق آباد فعلی و قومس و کاشمر و نیسا شهرهای اصلی آنان بوده است. اولین بار از زمان ساسانیان ایران نام سرزمین خود را ایران‌شهر یا ایران‌ویچ نامیدند و ای نام را از روی ایران(آریان) که منطبق بر هرات(آریا) و سرزمین خراسان و یا افغانستان فعلی است گرفتند و بالای کل سرزمین ساسانی ماندند.
شما اگر آثار مورخان و شاعران خراسان زمین از سنایی رودکی فرخی و فردوسی را مطالعه کنید می‌بینید بیشتر شهرهای ایران زمین که ازو نام برده میشود شهرهای افغان‌ستان کنونی است.
محل اصلی بود و باش قوم پشتون اطراف کوه سلیمان و پیرامون شهر پیشاور تا پکتیا پکتیکا بوده است و در سیصد سال اخیر با سیاست پشتوسازی حاکمان پشتون به طرف شهرهای سیستان و خراسان و زابلستان کابلستان کوچیدند در غرجستان و تخارستان هم تا حدودی بسیار از هجوم آنها محفوظ ماند.
ما بنا به احترام به برادران پشتون هیچ گاهی نگفتیم شما خراسان و آریان ما را اشغال ساختید!
اما خوب است بدانید ایران و خوراسان منحیث ناموس ما هست که سر از او غیرت داریم من فلکی دیدم استاد پدرام در یک شبکه ایران دعوت شده بود آنجا گفت جمهوری اسلامی ایران چهل سال است آمده است وقتی ما گپ از تمدن خراسانی و ایرانی می‌زنیم منظور ما کدام ربط به جمهوری اسلامی ندارد ایران و خراسان منحیث تمدن باستانی وطن خود ما مطرح است.
من اینجا میگویم به پشتوپرست حد و حدود خود را بفهم که ایران خانه نیاکان من و پیوند دل من است.
فرهاد از هریوا

>>>   ارزگانی صاحب ای طور که تو میگویی اگر ما همه اقوام افغانستان هرکدام یک بخواهیم این طور تاریخ را تحلیل کنیم از روز شروع خلقت افغانستان هر روز توسط کدام قوم اشغال شده بود.
۱)تاجیک ها/پارسیوان‌ها /آریانی:ایرانی خراسانی
این مردمان که قرن ها قبل و بعد اسلام داخل این سرزمین حکومت و مدنیت داشتند از سوی اوغان ها اشغالگر شناخته میشوند !!
۲)برادران هزاره که در هزاره‌جات و غرجستان صدها سال پیش به این سو می‌زیستند و در زمان غوریان تمدن و حکومت بزرگ داشتند باز از سوی اوغان ها به آنها تهمت و برچسب مغولی زده میشود و به آنها میگویند اولاد چنگیز و اشغالگر شناخته میشوند!!
۳)اما اوزبیک ها و ترکتباران باز از سوی اوغان یا پارسی‌زبانان بر آنها گفته میشود اولاد تاتار و تیمورلنگ که بر سوی خراسان هجوم کردند و اشغالگر محسوب میشوند!!
۴)قوم اوغان و پشتون/پختون به آنها از سوی اقوام غیر اوغان گفته میشود پسین‌ترین قوم داخل شده به افغانستان که نام قوم خود را روی سرزمین خراسان ماندند و در سیصد سال اخیر حکومت خود مردمان تاجیک و هزاره و ترکتبار را تصفیه قومی ساختند و پشتوسازی کردند و باز بر اینها هم اشغالگر گفتن میشود!!

اما یک تعداد اشغالگر دیگر هم داشتیم!
۱)یونانیان و سربازان لشکر روم که زیر پرچم اسکندر وطن ما را در اشغال خود داشتند!!
۲)عرب ها که برخی‌شان با طمع و عده زیادشان هم برای گسترش اسلام امپراطوری ساسانی را که مردم ایران‌باستان از ستم شاهانش خسته بودند شکست دادند و این طور اسلام به سرزمین ایران و خراسان وارد شد بنآء حکومت امویان عباسیان اشغالگران سرزمین ایران و خراسان بودند. اما یک بار دیگر هم در معاصر بنام جهاد امارت اسلامی القاعده ملاعمر و داعش بخشی از کشور ما اشغال داشتند و با انتحار وانفجار و اختطاف مردم ما را کشتند و اسیر ساختند.
۳)انگلیس که در زمان اشغال هندوستان در سیاست سرزمین حایل با روس با بازی خود سیستان و خراسان زمین را تحت اشغال خود داشتند و مردم ما را بسیار کشتند و بالاخره با سختی بسیار و پس از چند جنگ از شر آنان رهایی یافتیم.
۴)روس‌ها که در زمان شوروی کشور ما را تحت اشغال داشتند و در زمان حکومت های غلامان شاهان دست پرورده خود بسیاری از مردم ما از اقوام مختلف را شهید ساختند.
۵)آمریکا /در زمان اکنون هم که کشور ما از سال ۲۰۰۱ به این سو تحت اشغال آمریکا و ناتو و ده ها کشور هم پیمان هست تا هنوز از اشغال نظامی آمریکا ها خارج نشده است و تاکنون بسیار از شهر ها را بمبارد ساخته و زنان و دختران ما را بی حجاب و عریان ساخته است رییس جمهور هم با تقلب و رای گوسپندی از سوی آمریکا بالای ما مشخص میشود و بعد ترامپ او را در کمپ سربازان آمریکایی وسط لشکر خود ها میدهد !
۶)پاکستان هم که از زمان استقلال از هندوستان همواره با ما روابط تیره و جنگ و جدال داشته است چونکه برادران پشتوی ما میگویند آن طرف سرحد دیورند از خاک پشتونستان را اشغال ساخته است بناءا پاکستان که ارتش نظامی قوی و سلاح هستوی دارد به هیچ عنوان زیر بار این گپها نرفته و سعی دارد علاوه بر بلوچستان و پشتونستان افغانستان/خراسان را صوبه پنجم ایالت فدرال خود بسازد و هرچند یک بار با تمویل و تجهیز طالبها یکبار کل افغانستان را تحت نام امارت اسلامی اشغال ساخت و در مزار و هرات و بعضی شهرها جوی خون راه انداخت باز هم راضی نشده است هنوز طالبها زمان فعلی حدود ۶۰ فیصد خاک ما را در اشغال خود دارد و هر از گاهی گروهی از کودک و جوان و پیر و مرد و زن طفل و کلان ما را کشتار میکند.

این چنین معلوم میشود این سرزمین نفرین شده از ابتدای خلقت تا کنون همواره در اشغال اقوام مختلف قرار داشته است!!
یار محمد

>>>   او ....ارزگانی جان برو تاریخ بخوان اگر تاریخ کهن را با نداری تاریخ معاصر تو را کفایت است نام اصلی این سرزمین ما ایران است تاریخ را جعل ساختند و خیال کردند ریشه هویت ما را بسوخت
احمد خان ابدالی از اول پادشاهی خود را شاه ایران و خراسان میدانست و به نام ایران زمین ادیبان براو شعر خواندند و بنام شاه خراسان سکه زد.
هنگام پادشاهی برش خواندند:
جهاندار احمد شه سرفراز
که درهای دل هاست بر وی فراز
خداوند دولت بر ایرانیان
در درج اقبال درانیان
سعید تاجیک

>>>   دوستان عزیز این قدر سر به سنگ نکوبید.امروز کشوری در غرب افغانستان است که ایران نامیده میشود و این نام ثبت دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای بین المللی گردیده و این نام با موافقت دولت وقت افغانستان به جای فارس توسط دولت وقت ایران گذاشته شد.اینکه ما گلو پاره کنیم چیغ بزنیم یخن بدریم سودی ندارد.انچه شما جنابان از روی متون تاریخ قدیم افغانستان و جهان نقل قول میکنید جز گذشته تاریخ است شما به جای پیکار و یخن دریدن بروید از یخن ایرانیان بگیرید که تمام افتخارات ادبیات کلاسیک افغانستان را به نام خود درج کرده اند ...نه برای تان شاعر گذاشته اند و نه نویسنده و مورخ ...
در بخش کلمه افغانستان باید گفت که منظور من از افغانستان قدیم است .هر کسی که یک صفحه ای از تاریخ افغانستان را مطالعه کرده باشد میداند که افغانستان نام تازه در ادبیات تاریخ معاصر کشور است ولی مورخین بزرگ چون غبار احمد علی کهزاد و غیره همه برای تشریح تاریخ قدیم کشور جمله افغانستان قدیم را ذکر میکنند ولی ما میتوانیم بگوییم که بخشی از افغانستان قدیم تحت اشغال هخامنشی هاو ساسانیان بوده است ایا از این موضوع انکار میکنید ما با ایران بار ها تاریخ مشترک داشته ایم. ایا از حمله اسکندر و اشغال افغانستان توسط این جهانگشاه حسد میبرید و منکر استید؟؟ مشکل ما افغانها یا افغانستانی ها همین است که به واقعیتها تن نمیدهیم خون به جوش میاید.. ایا هرات و قندهار سالها بدست ایرانیان {فارسها} نبود ؟؟ برای انکه هرات و قندهار اهمیت استراجیک و منبع عایداتی بودند .. شاه طهماسب در هرات تولد شده است و بالاخره هرات بر اساس معاهده پاریس در زمان قاجاریان به افغانستان تعلق گرفت و لی در حین زمان افغانستان حق داشتن روابط با کشور ثانی را بدون مشوره انگلیس از دست داد..
هر مورخ زمانی که به تحلیل هر فصل از تاریخ میپردازد انجاست که به کلمات و اسامی قدیم برای تشریح تاریخ همان زمان از نامهای قدیم استفاده میکند . در غیر ان طور عمومی همان کلمه افغانستان بر ای صحبت روی برگهای تاریخ گذشته افغانستان بکار برده میشود.
دوستان گرامی از اینکه نام خدا هر یک شما در تاریخ پروفیسور استید و از این سایت و از ان سایت کاپی و بسیاری از متون این سایت ها جنجال بر انگیز هم است به دست نشر میسپارید و من که در این راستا سوادی ندارم معذرت میخواهم....
دوست دگر ما که مرا به مطالعه تاریخ معاصر کشور دعوت کرده است تصمیم خوب است ولی ایکاش ما تاریخ را از دیدگاه واقعیتها و عینی گرایی مینگریستیم انگاه مشکل فضل فروشی ما کم میبود....
== نکته دگر و خیلی ها مهم به جواب مینا بانو کابل جان:
خواهر گل من به افتخار در لابلای جملات فارسی بعضی کلمات مروج پشتو را بکار میبرم و این جای ترس و تعارف نیست. قرنها تاجیک و پشتون در کنار هم زیسته اند و این پروسه برای قرنهای دگر نیز ادامه خواهد یافت.من به وحدت افغانستان تساوی حقوق ملیتها و به زبان فرهنگ و عقاید مذهبی همه ای باشندگان این مرز و بوم احترام دارم. شما ها نیز حتما اصطلاحات انگلیسی و دگر کلمات خارجی را در نوشته ها و صحبت هایتان تان بکار میبرید عیبی ندارد . زبان فارسی کلمات زیاد از زبان عربی به عاریت گرفته است داشتن چنین طرز تفکر نمایانگر تعصبگرایی است.امروز در هندوستان مردم در صحبت هایشان از کلمات مروج فارسی در زبان اردو و زبان خالص هندی و حتی انگلیسی و سانسگریت استفاده میکنند و این پروسه قرنها است که ادامه دارد.متاسفانه در چند سال اخیر افراد متعصب چون شما در رهبری سیاسی هندوستان قرار گرفته و برنامه سرتاسری ساختن زبان گویا خالص هندی را در دستور کارش دارد و شعار های تعصبگرانه را که در اینده باعث نقض دموکراسی نیمه جان هندوستان خواهد شد نیز پیش کشیده اند . مینا جان : نیمی از خویشاوندان من پشتون استند و انها به مراتب بهتر از من و تو فارسی بلد استند ولی هیچکاه انها از من نپرسیده اند که چرا من پشتو صحبت نمیکنم...اینکه یک گروه و یا یک خانواده نه مجموع قبیله بر سرنوشت افغانستان بازی کرده اند نه باید کفاره ای انرا مجموع یک ملیت بپردازد لطفا تعصب تانرا کنار بگذارید.
م.ن.ارزگانی

>>>   برادران : انچه اقای ارزگانی نوشته اند که افغانستان در زمان هخامنشی ها و ساسانیان تحت اشغال بوده چیزی غیر قابل انکار است. حالا اگر بجای دوره های هخامنشی و ساسانیان کلمه ایران بنویسیم منظور همان دوره های قدیم است . زمانیکه کامنتها نوشته میشود به خصوص ذکری از برگه ای تاریخ صورت میگیرد دوستان نمیتوانند عمیقا به جزییات مساله بپردازند.
حالا اگر کشور ما هر چه نامیده شود چه دردی را برای مجموع نفوس که اکثریت مطلق انها زیر بار فقر به سر میبرند دوا خواهد کرد...بنوسید هر چه دلتان میخواهد . امروز هر کشور تاریخ خود را به ده و بیست و پنجاه هزار سال نسبت میدهد.اما ما حدود نیم قرن اخیر و سی سال گذشته چه دستاوردی داشته ایم ؟؟اگر ما ایران نامیده شویم یا خراسان یا افغانستان چه افتخاری را برای ما به ارمغان اورده است.بسیاری ما در پناه کشور ها ی متمول غربی زند گی میکنیم عقبگرایی و عقب ماندگی با نام افغانستان قرنها است که گره خورده است بیایید این گره و لکه ننگ را از تاریخ کشور بیزداییم.
فراموش نباید کرد که بیشتر از هشت ملیون کودک ما شکم گرسنه دارد..زنان بیوه مادران داغدیده و هزاران معیوب جنگ.
بیایید برای اعمار فردای کشور کار کنیم و حوصله برداشت یکدیگر را داشته باشیم.تمام کشور ها پله های ترقی را پیموده اند به شمول ایران و پاکستان ولی ما تا هنوز در عشق کلمات قرنها قبل مجنون استیم.
ثافب

>>>   به لافوکهای تاریخ سعید جان تاجیک وفرهاد از هریوا این افغانستان بیچاره را با این جغرافیای کنونی ان حفظ کرده نمیتوانید لاف و پتاق از خراسان کبیر و ایران میزنید....در خارج از کشور زندگی میکنید پولهای خیراتی مالیه دهند گان کشور های خارجی را میگیرید و هم کار های سیاه میکنید و در اتاق های گرم در زمستان و سرد در تابستان زندگی بیسر و صدا دارید و بعد ان لاف و پتاق از تاریخ قدیم و معاصر میزنید ...
از تاسیس دولت اسراییل بیشتر از هفتاد سال میگذرد ولی یکی از کشور های پیشرفته جهان است...با همین تاریخ کوتاه تاسیس دولت یهودیان افتخار میکنند.بیایید در افغانستان و مثل ان دخت هزاره سکینه که به قندهار رفته فارسی درس میدهد شما هم مرد شوید بیایید سلاح بدست بگیرید از خانه و کاشانه و خاک تان دفاع کنید امریکاییان و اروپاییان را با ابراز تشکر از خاک بیرون کنید.در وقت شوروی ها نیمی از شما خراسان طلبان به پاکستان فرار کردید از خدمت زیر بیرق به بهانه اینکه روسها امده گریختید.بیست سال است که نیمی از شما در زیر سایه امریکاییان زندگی میکنید و با کمال بیشرمی مدعی استید که تاریخ ده هزار ساله داریم ... هر روز در کشور خون زیخته میشود و شما دنبال خراسان ....استید.
مرد شوید مثل ان قهرمانانیکه فاشیزم هیتلری را شکست دادند وطن را از بدبختی جنگ نجات دهید کشور را حد اقل به سطح پاکستان برسانید بعد ان
تاریخ جدید افغانستان را بدست خود بنویسید ...نوش جان تان . در غیر ان از خواب های تخیلی که انجام ان دیوانگی است بپرهیزید.
سید عمر از چنداول کابل

>>>   آقای ارزگانی صاحب گویا من فکر میکنم اصلا معنای کلام من را متوجه نشدید من گفتم اصلا ایران اصلی خود ما هستیم نه فقط بلحاظ ادبیات بلکه هم بلحاظ تاریخ و تمدن هم قبل از اسلام هم بعد از اسلام ایران اصلی خود ما هستیم نام افغان بالای ما از زمان اخیر حاکمان پشتون ها گذاشته شده است حتی از اول هم نام ایران و خراسان باقی بوده است این بی لیاقتی و ناکفایتی شاهان پشتون را نشان میدهد.
دوم این که خیر ما تاجکان هیچ گاه این را نپذیرفته هخامنشیان و ساسانیان اشغالگر بودند چون آنها پارسیان و اصل ما هم تبار ما تاجکان بودند شاید هر قوم تاریخ را از دریچه نگاه خویش نگاه کرده است. ما تاجک یا پارسی‌زبانان اصلیت خود را ایرانی میدانیم بین ما و ایران فعلی زمان انگلیس جدایی افتاد همینطور که تو پشتو زبان قندهاری عنعنات خود را با با پشتو زبان لوگری و پیشاوری یکی می‌پندارید ما هم بنآءا بین مردم فارسی‌زبانان از کابل هرات و بلخ تا نیشابور و شیراز و تهران اصفهان کرمان تا کولاب و دوشنبه و سمرقند یک رشته تمدن متصل میبینیم اگر نام خراسان پشتون پرست را عصبانی میسازد فهم کرده میتوانم چون او افغانیت را میپرسند به همی نسبت ما تاجکان را خوشحال میسازد من وقتی دیوان حافظ و سعدی را می‌خوانم با دیوان عطار و مولوی سنایی ناصرخسرو بلخی و رودکی همه اش یک لذت میبرم و حکایت شیرین پندآموزش یک ریشه دارد.
هرات هریوا

>>>   سالها عمر خود را صرف تحصیل تاریخ و تمدن و ادبیات فارسی و مطالعات باستان شناسی و زبانشناسی کردم.
یقیین پیدا کردم نام فعلی کشورم یک نام کاملا صد درصد دروغ جعلی است و بخدا قسم از این نام جعلی انگلیس متنفر هستم هیچ کس باورش نمی‌شود اینچنین تاریخ و گذشته کشورش به تاراج تقلب رفته باشد! نام کشورما قطعا خراسان و ایران بوده است و ایران که در تمام تواریخ آمده است قطعا بخش اصلی آن حدود خراسان زمین بود است صدها مستندات در آثار تاریخ نگاران وجود دارد که نشان میدهد. کشور ما ایران نام داشته است.تمام شعرای خراسان زمین بلا استثنا نام ایران را ستایش کرده اند این قدر که ستایش ایران زمین در آثار شعرای خراسان و سیستان دیده میشود از مقداری که مدح ایران در شعرای فارس و کرمان و آذربایجان و طبرستان یافت میشود بسیار بیشتر است. نشان میدهد شاعران و دانشمندان ما روی مسأله خراسان و ایران و زبان فارسی بسیار غیرت داشته اند و پیوند بسیار عمیق با آن داشته اند هیچ گاه حاضر نیستم از نام ایران و خراسان دست بکشم و حتی حاضر هستم بر سر این موضوع جان بدهم هیچ گاه نام افغان را روی خود نمیپذیرم اگر پشتونیست بخواهد به بهانه تشابه و ارتباط لفظی نام ایران و خراسان با کشور همسایه یعنی جمهوری اسلامی ایران نام ایران و خراسان مرا بدگویی کند در دهنش میکوبم و هیچ کس حق ندارد مرا بابت عشق به زبان هویت تاریخ و تمدنم مرا تهمت بزند پای این موضوع ایستاده ام و هیچ ترسی ندارم افغان پرست های پررو و تقلبکار تمامیت خواه با قلدری و یاغی گری اگر چیزی بگویند سخنشان مفت اندر مفت است روی این موضوع
اگر منطق نپزیرند با روی شمشیر و عتاب باشان سخن میگوییم.
خراسانم آرزوست. خراسانم تار و پودم است.
نصرالله بلخ باستان

>>>   جناب محترم هریوا:
برداشت های مان از تاریخ متفاوت است. اثار تحقیقی و کتب تاریخی هم با طرز و دیدگاه های از هم متفاوت تالیف گردیده است. من به انچه شما باور دارید احترام میگذارم لی سر موافقت ندارم.اینجانب به واقعیتهای عینی جامعه بیشتر توجه دارم تا به گذشته های دور.
در شرایط کنونی کشور من در حالت نزع به سر میبرد از جنگ با سلاح گرم تا جنگ در عرصه های مختلف حیات سیاسی و اجتماعی. همه هست و بود این خطه زیبا را سوختانده است.انچه برایم علویت دارد ایجاد صلح سراسری در کشور میباشد .راه دور و دراز و دشوار برای احیای دموکراسی واقعی در شرایطیکه اهریمن طالب در تبانی با بقایای تنظیمهای جهادی روی سرنوشت توده های ملیونی کشور در حال معامله اند در پیش داریم .
تا زمانیکه ما به داشتن یک نظام عادل دموکراتیک نایل نگردیم معضلات سمتی ملیتی ما به شمول تغییر نام جنجال برانگیز کشور حل نمیگردد ولو شب و روز گلو پاره کنیم .
من به خوبی سنگینی تبیعض زبانی و ملیتی را بر شانه های همه مردم درک میکنم و این ناهنجاری ها همه ناشی از موجودیت و حاکمیت نظامهای استثمار گر غیر وابسته به مردم ناشی گردیده است.
من هیچگاهی هیچ نوع خشونت قلمی در برابر سایر ملیتها به خصوص ملیت پشتون نداشته ام.حاکمیت عده ای قلیلی از فیودال و اشراف پشتونها به معنی ان نیست که ما به مجموع ملیت پشتون که اکثریت مطلق شان دهقان کار و زحمتکش اند شب و روز دشنام بدهیم این راه حل نیست و در نتیجه با برخورد های تند زمینه را برای همین حاکمان دگماتیست پشتون فراهم میسازیم تا انها یکبار دگر به توده های وابسته به ملیت خویش تفهیم نمایند که گویا حاکمیت پشتونها در خطر است باید به هرقیمت میشود به مبارزه برخاست صحبت به درازا کشید .
موفق باشید.
م.ن. ارزگانی

>>>   ریحان هنوز از خواب بیدارنشده !
ایا خبرندارد که همان مجاهد نماهای اجیر پاکستان حتی امروز اعضای حزب دموکراتیک را نمونه از صداقت ووطن پرستی میدانند ومردم حسرت انزمان را دارند؟ البته به استثنی مزدوران فریب داده شده تومسط استخبارات پاکستان ،
همین امروز چرا پلچرخی از زندانیان پر است حکومت همین امروز چرا بمبارد میکند؟ اما بمبارد درجای میکند که یاغیان شرارت بپا میکنند نه درجائیکه مکردم ۀآرام وپگیرو قاون ومصروف امور خود هستند
همان حکومت جهادی حتی کوته سنگی را بمبارد نکرد ؟ کوه تلویزیون را بمباران نکرد/ هرحکومت از خود دفاع میکند ،بشمول ححکومت دموکراتیک که برای مردم سواد برای دهخقانان زمین منع دختر فروشی وترقی وپیشرفت را می خواست اما برای خود شان هیچ نخواستند نه بلند منزل نه غصب نه اختلاس نه دالر ونه هم روبل، نه معاشات شش صثد هزار افغانی در یک ماه !
اگر ریحان صاحب قاضی باشی خدالت را به زنجیر می بندی،
ر

>>>   ارزگانی عزیز شما را دوست دارم هرچه هست با هم توافق داریم دولت اشرفغنی نوکر آمریکا است و حاکمان طبقه بالای پشتون بالای مردم ظلم و ستم میکنند بر روی مسأله اهریمن بودن طالب های خون آشام هم با هم مشترک هستیم همه مسلمان و امت نبی اکرم ص هستیم.باز من هم با عامه طبقه متوسط و مردم دهقان پشتونها کدام مشکل ندارم مشکل ما با حاکمان ستمگر پشتون است.

>>>   تاجیکم! تاج سر اهل خراسانم هنوز
دختر پر افتخار آل سامانم هنوز

از تبار رابعه، فرزند پاک مولوی
خواهر تهمینه و اسفند یارانم هنوز

میرسد اصل و نژاد من به زردشت بزرگ
وارث ایران منم ،من اهل ایرانم هنوز

من طلیعه دار افریدون و پور آریا
رستم و تهمورث و هوشنگ دورانم هنوز

یک اوستا قصه دارم از نیاکان خودم
از خجند و اصفهان و کابلستانم هنوز

مادرم خواند بگوشم بوی جوی مولیان
رودکی وار از سمرقندم، نه افغانم هنوز

تا مرا پرورده اند با بیت های مثنوی
شرح درد دوری بلخ و نیستانم هنوز

دختر کولابی ام، از آریانای کبیر
زیب گلرخسارم و مخفی بدخشانم هنوز

کشورم سرتاسر جغرافیای پارسیست
من (حنایم) زاده ی فرغان و کاشانم هنوز

حنا عثمانی

>>>   جنگ جلال اباد ۱۶-۱۸ حوت ۱۳۶۷
قبل از همه پیروزی جمهوری دموکراتیک افغانستان را در دفاع از شهر همیشه بهار ننگرهار برای همه دوستان که یک حادثه پرافتخار تاریخی برای خلق قهرمان افغانستان و به خصوص قوای مسلح ج.د. ا. و فعالین حزبی بود صمیمانه تبریک میگویم و دعا به ارواح پاک مدافعین شهید این جنگ فرستاده و انهاییکه زنده اند برایشان تبریک باشد و یکی از قهرمانان این جنگ هم ستر جنرال نبی عظیمی بود که وفات کرده است. ..چرا من از این جنگ یاد کردم بخاطر انکه این روز از تاریخ نظامی کشور توسط خاینین جهادی و دولت امریکایی زدوده شده است و اینها فقط همیشه روی حوادث سوم حوت و بیست وششم دلو و ششم جدی مینویسند و انهم چرندیات.و از یاد کردن جنگ جلال اباد که در ان فقط سرباز وطن شرگت داشت چون پاکستانی ها و جهادی ها شکست خورده اند خجالت میکشند. احترامات برای دوست عزیز ما عبدالله ریحان که سخت از حزب دموکراتیک و ج.د.ا.نفرت دارند و صرف وصرف در پی نشر کمبودی های های ان دوران اند :
ریحان صاحب گرانقدر بنده دو موضوع اصلی را از جروبحث های دوستان در این بخش استنباط کردم
۱- موضوع تاجیک و پشتون حق تلفی های قومی که حتی یک تعداد را معتقد به این ساخته است که چیزی دگری از تاریخ بنویسند..
۲-خدمات و یا خیانت حزبی ها
بخش اول موضوع مورد بحث دوستان روی موضوع زبان و تفوق طلبی های قومی میباشد. رهبری حزب دموکراتیک افراد بیسواد و ملا نبودند
.انها طی سالها مبارزه و در اپوزیسیون بودن افرادی را در دامن حزب پرورانده بودند که در بخش های اقتصاد, سیاست خارجی ,مسایل داخلی و بخصوص بخش حل مسایل ملی معلومات و مطالعه کافی داشتند.بعد از به قدرت رسیدن به خصوص بعد از ششم جدی حزب طی ده سال بخصوص بر اساس تیزس های دهگانه که به تیزس های دهگانه ببرک کارمل شهرت دارد
مسایل مبرم حیاتی مورد ارزیابی قرار گرفته بود و برای انتقال قدرت بدست مردم یعنی تاسیس ارگانهای انتخابی محلی در حقیقت انتقال قدرت بدست مردم بود و این پله های ابتدایی ان بود که اگر جنگ اجازه میداد امروز ما و شما دارای یک نظام عادلانه میبودیم نظام باقی میبود ولی شخصیتها زنده نمیبودند . امروز کارمل و تره کی و نجیب و غیره رهبری حزب وجود فیزیکی ندارند ولی در عوض یک نظام خوب و مترقی شب و روز کشور اشک و خون میبارد و عنقریب هم جلو افغانستان دوباره به طالب و گیلانی خیل و غیره داده خواهد شد.
۲- حزب اشتباهات کرده است ناشی از هر چه بوده باید علما تحقیق صورت گیرد ولی حزب و رهبری ان خیانت به منافع ملت نه کرده اند.یک بلست این خاک را نه فروختند و هزاران سرباز و افسر و به خصوص فعالین حزبی در این راستا شهید شدند.با فروتنی زندگی کردند و با معاشات ناچیز دولتی زندگی میکردند.و اکنون دوستان جهادی تانرا نگاه کنید ...
زندان پلچرخی بعد از ششم جدی خالی شد که در جمله ازاد شدن اقای سیاف نیز بود.ولی دوباره پر شد خود شما میدانید که چرا.
یکی از قهرمانی های دولت وقت طوریکه در فوق ذکر شد دفاع از جلال اباد بود.جنگ شانزدهم حوت ۱۳۶۷ اغاز یافت و چهارماه دوام کرد. در این جنگ از طرف پاکستان بر علاوه تروریستهای افغانی تروریستهای چیچینی افریقایی عربی و البته ملیشه پاکستانی در جنگ شرکت داشتند رهبری نظامی این جنگ را ظاهرا جنرال رحیم وردک که بعد ها به حیث وزیر دفاع در زمان کرزی ایفای وظیفه میکرد به عهده داشت اینها سه روز اول شهر را تاراج کردند انچه سرمایه و دارای منقول و غیر منقول دولت و مردم بود چور کردند.اکثریت شان با ریسمان و مرکب و موتر های pickup داخل شهر شده بودند.
بعد از دفع تجاوز دشمن بر اساس چشمدید دگروال رحیم شاهین امر سیاسی
فرقه جلال اباد که موظف به جمع اوری اجساد سربازان افسران و فعالین شهید حزبی بود موصوف به چشم خود و شاهدان عینی یک گودال بزرگ که در ان اجساد بیشتر بیست تن از منسوبین اردو بدون سر کشف گردید. در این گودال اجساد سر های شان بریده شده بود و قرار دستور جنرالان پاکستانی در برابر سر هر افسر اردو پاکستان بیست هزار کلدار پاکستانی جایزه گذاشته بود.لذا تروریستها یا جهادی ها اسیران خود را سر بریده بودند تا این پول را بدست اورند و انها صرف به بریدن سر اکتفا نه کرده بودند . استخوانهای بدن شان در اثر ضربه ها خورد و خمیر کرده بودند و اجساد را نمیشد با دست انتقال داد لذا انها از بیل برای جابجا ساختن اجساد در زنبیل ها استفاده کرده بودند
این است نمونه اسلامیت و انسانیت . اجساد این شهیدان راه دفاع از وطن با احترام در منطقه سراچه در جلال اباد دفن است و علامه گذاری نیز شده است و دولت تصمیم داشت تا منار سپاهی گمنام در انجا اعمار کند ولی فرصت بدست نیامد و بلا های دگر بر سر ملت توسط دزدان جهادی و طالب بوجود امد .
در قسمت تنظیمهای جهادی سنی و شیعه باید بگویم که اینها مشتی از ملا و مولوی بودند اینها از علوم سیاسی اقتصاد و دانش در امور حربی خبری نداشتند مفتخواران و طفیلی هایی بودند که افغانستان را برباد کردند و اگر در صفوف شان افراد با دانش و وطنپرست هم بود انها کدام جا و مقام نداشتند و اگر حقایق را میگفتند ترور میشدند.
عبدالحلیم افسر متقاعد
افتخار خدمت در اردوی ج.د.ا.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است