ثبت هزار نقطه مواد رادیواکتیو طبیعی در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۱    ۱۳۹۹/۱۲/۱۱ کد خبر: 166447 منبع: پرینت

در سال مالی ۱۳۹۹ بیش از هزار نقطه دارای دوز نسبتاً بلند تشعشع مواد رادیواکتیو طبیعی در شماری از بخش‌های کابل تشخیص و ثبت شده است.
به گزارش سلام وطندار، مسوولان اداره انرژی هسته ای افغانستان می گویند، که این مواد در کوهستان‌ها و معدن های سنگ‌های ساختمانی کابل مثل کوه‌های قصبه، کوه‌های افشار و برخی بخش‌های دیگر وجود دارد.

زاهدالله زاهد، سرپرست و معاون ادارۀ انرژی هسته‌ای افغانستان در برنامۀ حسابدهی دولت به ملت می‌گوید، که برای حدود ۲۵۰ خانواده که در اطراف این بخش‌ها زند‌گی و یا از این بخش‌ها رفت‌وآمد می‌کنند، آگاهی داده شده تا از آنجاها دور باشند.
ادارۀ انرژی هسته‌ای در بارۀ اینکه چه شمار از شهروندان کشور در مجموع در معرض خطر منابع هسته‌ای قرار دارند اطلاعی ندارد.

افغانستان در سال ۱۳۳۶ خورشیدی یعنی ۶۳ سال پیش عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به دست آورد و به عنوان بیست‌ودومین عضو این سازمان به گونۀ رسمی ثبت شد. کمیسیون انرژی اتمی نیز در سال ۱۳۸۹ خورشیدی در کشور ایجاد شد، اما تاکنون آگاهی لازم در بارۀ این منابع در میان شهروندان وجود ندارد و این منابع به گونه‌ای که باید زیر کنترل قرار نگرفته است.

فعالیت کمیسیون انرژی اتمی افغانستان صلح‌آمیز است و اکنون در بخش‌های درمان، کشاورزی، امنیت، معدن و آب فعال است و در نظارت بر منع استفاده از سلاح کشتار جمعی نیز سهم دارد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رادیواکتیو طبیعی
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   ویروس کرونا کم بود،حالا تشعشعات هستوی پروپاگند میشود.
تشعشعات هستوی در یک منطقه یا در اثر انفجار بمب هستوی در یک منطقه صورت میگیرد مثل انفجار بمب اتمی در هیروشیما و ناگاساکی جاپان و یا هم در اثر انفجار استیشن برق اتمی،مثل چرنوبل در اوکراین شوروی سابق و یا زلزله و سونامی در جاپان که در اثر آن استیشن برق اتمی تخریب شد.و یا هم در اثر آزمایشات سلاح های هستوی که تقریباً از چهل سال بدینسو این آزمایشات در سطح جهانی منع قرار داده شده است.
در شهر کابل هیچکدام ازین انواع تشعشعات وجود ندارد و ریاست انرژی اتمی قصداً مواد رادیو اکتیف لابراتواری خود را در مناطق مختلف کابل،غرض کوج دادن مردم و غصب زمین ها و خانه هایشان انجام ندهد و یا به بهانه پاک کاری تشعشعات هستوی از دولت بودجه نگیرند

>>>   این جمله: "هزار نقطه دارای دوز نسبتاً بلند تشعشع مواد رادیواکتیو طبیعی" شرایط بدتر از چرنویل را که سال ها قبل شاهد فاجعه اتمی بود نشان میدهد. ما از نظر دوز تشعشعات رادیو اکتیف واحدات کوری، ملی کوری و مایکروکوری داریم. که دوز بلند بیشتر تشعشات کوری را نشان میدهد که اگر حقیقت میداشت و آنهم نه در صد نقطه بلکه در هزار نقطه پس همه مردم منطقه باید به سرطان خون مبتلا باشند. چه پلان است؟
آتش خاوری

>>>   هى ، هى ،هى .أفت ها و مصيبت ها كم بود كه يك أفت ديگر هم بالاى مردم زياد شد .

>>>   با وزیر شدن محمود کرزی در وزارت شهر سازی و اراضی چند هزار نقطه دیگر را در کابل و ولایات ثبت کنند تا مردم آن محل ها را کوچ دهند آمدن این جناب در این وزارت دهن کرزی را نیز بند کرده حتمی کدام کار بزرگ تر دیگر نیز در راه است وشاید به این بهانه ها بسیاری مناطق را آماده جا به جائی های جدید بی جا شده گان دیورند لاین و قراردادی که با پاکستان عقد کرده اند انجام دهند و همان برنامه عبدالرحمان و امان الله را به شیوه نو روی دست گرفته اند که مردم را بترسانند که خانه وکاشانه خود یله کنند و غنی هم در بارهٔ آن وزارت در هیچ جائی نه شکایت کرده و نی هم تمجید فرموده چون برنامه مشترک است .در کابل برنامه های وسیع تر دیگر خواهد داشته باشند تا یک تصفیهٔ عمومی براه به اندازند تا طبق مرام شان کابل تنظیم گردد چون حالا نه به دل غنی احمدزی است و نه هم به دل کرزی و باید این خیمه بازی را با جا به جائی اساسی خاتمه دهند تا توازن قومی در کابل ترتیب شود. باید در این وزارت مهم شهرسازی و اراضی همه ئی چشم و گوش خود را باز نگه کنند و همیشه زیر نظرش داشته باشند و دل سوزان که به ملت و مملکت در آنجاکه انجام وظیفه میکنند ایمانی و وجدانی متوجه این مسلٔه مهم باشند چون امکان دست کاری در پلان ها و نقشه ها این وزارت امکان پذیر است چرا غنی در این وزارت با هیچ وزیر جور نیامد.
خارکش

>>>   دولت باید تمام آنتن ها مخابراتی که در بین خانه های مسکونی نصب شده اند را بگیرد
به عنوان مثال در خیرخانه گولائی پارک در کوچه ترکاری دو انتن در کوچه در بام های دو نفر خائی بنام مجتبی و جنرال پالک نصب شده است باعث خطرات صحی زیادی به به باشنده گان به بار آورده است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است