سه ضربه کاری بر زیست مهاجرین افغانستانی در ایران
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۷    ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ کد خبر: 166438 منبع: پرینت

ماجرای امروز و دیروز نیست. سال‌ها است که مطلوب‌ترین گزینه کارفرمای ایرانی به حساب می‌آیند. از یک طرف ارزان و کاری و از سوی دیگر، امکان استثمارشان به‌ راحتی مهیا است.

مهاجران افغانستانی که سال‌ها است به امید یافتن زندگی بهتر یا درآمدی مطلوب راهی کشور همسایه می‌شوند، گاهی دست پر به وطن برمی‌گردند، گاهی خسته و دلزده هر‌ روز درجا می‌زنند و گاهی هم ناامید، بی‌پناه و با کوهی عظیم از بحران‌های نو روبه‌رو می‌شوند. این مهاجران اما چند ماهی است که از زمین و آسمان برایشان می‌بارد.

ضربه اول: طرح مجلس برای ساماندهی اتباع غیرمجاز
ضربه اولیه از بهارستان آغاز شد. اوایل آذرماه سال جاری بود که خبر رسید مجلسی‌ها سراغ طرحی رفته‌اند که عنوانش «ساماندهی اتباع غیرمجاز» است. طرح چهارم آذرماه به امضای ۳۲ نفر از اعضای مجلس رسید و اعلام وصول شد. طبق این طرح، هر تبعه خارجی که بدون مجوز وارد ایران شده یا در ایران اقامت یا تردد داشته باشد، علاوه بر طرد از کشور به مجازات محکوم شود. اهالی بهارستان با انتخاب دادگاه انقلاب به‌ عنوان مرجع ذی‌صلاح برای بررسی تمامی پرونده‌های مرتبط با این موضوع صراحتا از نگاه امنیتی خود نسبت به آن خبر دادند.

طبق طرحی که نمایندگان به دنبال تصویب آن هستند، مهاجران غیر مجازی که وارد ایران شده یا در ایران حضور دارند، مشمول مجازات درجه ۶ خواهند شد. این یعنی بین شش ماه تا دو سال حبس، دو تا هشت میلیون تومان جریمه نقدی و ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق. جای دیگری از این طرح آمده است: «تیراندازی به سمت خودروی حامل اتباع غیرمجاز چنانچه خودرو از ایست بازرسی پلیس فرار کند و ظن قوی به حمل اتباع باشد، با رعایت سایر ضوابط قانون به‌ کارگیری سلاح مجاز است. چنانچه اتباع غیرمجاز وارد ایران شده باشند و پلیس نیز ضوابط را رعایت کرده باشد، دیه‌ای پرداخت نخواهد شد».

طیبه سیاوشی، نماینده سابق مجلس مدتی پس از انتشار این طرح و در آستانه روز مهاجر، طرح مجلسی‌ها را مورد نقد قرار داد و نوشت: این طرح، دلایل توجیهی ندارد و علاوه بر ایرادات حقوقی، با رویکرد قانون کاهش مجازات (مصوب مجلس دهم)، یکسان‌ سازی مجازات‌ها و احصا صلاحیت دادگاه‌های انقلاب تعارض داشته و توجهی به انباشت زندان‌ها و آسیب آن بر فرد زندانی و خانواده‌ها و دیدگاه دستگاه قضا مبنی بر کاهش زندانیان نشده. محمدکاظم عمارتی، وکیل پایه یک دادگستری هم تاکید کرد این طرح بیش از ساماندهی، سراغ جرم‌ انگاری رفته است: هر چند ساماندهی قوانین و مقررات مربوط به اتباع بیگانه، امری ضروری است ولی متاسفانه محتوای طرح نمایندگان فقط در بردارنده جرم‌ انگاری و تعیین مجازات‌های جدید است. متن طرح نه‌ تنها هیچ تناسبی با نام آن ندارد بلکه با تورم قوانین می‌تواند موجب نابسامانی بیشتر شود.

نتیجه طرح مجلس بهره‌کشی حداکثری از اتباع در اقتصاد ایران است؛
آرش نصراصفهانی، جامعه‌ شناس، در گفتگو با «شرق»، طرح جدید مجلس را در راستای تضعیف بیشتر موقعیت قانونی مهاجران افغانستانی می‌داند: «مساله حضور مهاجران غیر متعارف یعنی کسانی که خارج از رویه‌ های قانونی وارد کشور شده‌اند، خصوصا از دهه ۱۳۶۰ و با ورود مهاجران افغانستانی در ایران همیشه دغدغه دولت بوده است. اینکه دولت باید از هویت همه افراد ساکن در کشور مطلع باشد، یک خواسته قابل فهم است زیرا به امنیت کشور مربوط است. اما ما در ایران درباره مهاجرین افغانستانی با یک تناقض بنیادی مواجهیم؛ از یک طرف نمی‌توانیم از منافع اقتصادی این نیروی کار ارزان‌ قیمت بگذریم و از طرف دیگر نگرانی‌های امنیتی از حضور مهاجرانی داریم که هیچ اطلاعی از هویت آنها در کشور ثبت نشده است.

نکته اینجا است که این نیروی کار به سبب همین خارج از چارچوب قانون بودنش به‌شدت مطلوب کارفرمای ایرانی است. طرح مجلس هم در این چارچوب است؛ یعنی تضعیف بیشتر موقعیت قانونی و حقوقی مهاجران غیرمتعارف که نتیجه نهایی آن بهره‌کشی حداکثری در اقتصاد ایران است و به دولت اجازه می‌دهد از هر شکلی از حمایت قانونی از این مهاجران خود را کنار بکشد».

نصر اصفهانی، این نوع جرم‌ انگاری با اعمال جریمه‌های بالا را با توجه به نوع زندگی مهاجرین اصلا ممکن نمی‌داند: «تا امروز مهاجرانی که اوراق هویتی نداشتند از کشور اخراج می‌شدند. این افراد هیچ امکانی برای مراجعه به دادگاه یا در خواست برای عدم استرداد ندارند. بر اساس قوانین بین‌المللی اگر کسی در موطن خود در خطر باشد، دولت حق بازگرداندن او را ندارد اما در ایران مهاجران غیرقانونی از کمترین حقوق یک پناه‌جو برخوردار نیستند. بسیاری از آنها در فرایند اخراج از کشور شرایط بسیار بدی را تجربه می‌کنند. به اعتقاد من این قانون در واقع رسمیت‌ دادن به این رویه است. یعنی قانون به شکلی تنظیم شده که در آن طرد از کشور تخفیف در مجازات به نظر برسد. وگرنه هرکس با شرایط زندگی مهاجران غیرمتعارف در ایران آشنا باشد، می‌داند که جریمه مالی چندان امکان‌پذیر نیست. حبس هم مطلوب دولت نیست؛ زیرا همین الان هم در تامین زندان و هزینه نگهداری از زندانیان مشکل وجود دارد».

ضربه دوم: مسدود شدن کارت‌های بانکی افغانستانی‌ها؛
اقدام مجلس اما تنها ضربه ماه‌های اخیر برای مهاجرین و اتباع نبود. اوایل بهمن‌ ماه بود که اتباع افغانستانی ساکن ایران، از مسدود‌ شدن ناگهانی کارت‌های بانکی خود خبر دادند. اتفاقی که سبب شد جمعی از این افراد، روز ۱۰ بهمن‌ ماه مقابل شعب بانکی تجمع کنند و خواستار رسیدگی به وضعیت حساب بانکی‌شان شوند. نگرانی اتباع افغانستانی از این بود که چرا بدون اطلاع قبلی این اتفاق رخ داده است. در مقابل اما بانک‌ها ادعا کردند که هشدارها درباره مسدود‌ شدن حساب‌هایی که اطلاعات آنها نزد شعب بانک کامل نیست، از یک‌ سال‌ونیم پیش آغاز شده بود. در این مدت ۸۰ درصد از مشتریان اتباع خارجی به شعب بانکی مراجعه کرده و کد اتباع خود را به بانک اعلام کرده‌اند ولی کارت بانکی ۲۰ درصد باقی‌ مانده که این کار را انجام نداده بودند، از ۱۰ بهمن غیرفعال شد.

ضربه سوم: تغییر شیوه‌نامه تابعیت برای فرزندان زنان ایرانی؛
در همین چند روز، اتفاق دیگری هم رخ داده که یک سر آن، وضعیت زندگی اتباع و مهاجرین را نشانه گرفته است. آن‌ هم تغییر شیوه‌نامه ابلاغی از سوی وزارت کشور (داخله) به استانداری‌ها، درباره قانون تابعیت فرزندان زنان ایرانی است. سال گذشته و بعد از مدت‌ها تلاش فعالان حوزه زنان و اتباع به‌طور توامان، مبنای تابعیت که تنها بر اساس خون و پدر بود، به زنان هم داده شد و به دنبال آن، فرزندان حاصل از ازدواج یک زن ایرانی با مرد خارجی هم می‌توانستند اوراق هویتی و مشخصا شناسنامه دریافت کنند. این پروسه البته با تشکیل پرونده و بررسی نهادهای امنیتی از جمله وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به سرانجام می‌رسید. در شیوه‌نامه اولیه، این مراجع امنیتی سه ماه فرصت بررسی داشتند و پس از این مدت، باید شناسنامه اعطا می‌شد. این قید زمانی اما در شیوه‌نامه جدید برداشته شده است. نتیجه آنکه، بیش از شش ماه از تکمیل پرونده بسیاری از خانواده‌ها گذشته اما خبری از شناسنامه نیست.

این قوانین، خشونت علیه اتباع و مهاجران را ترویج می‌کند؛
این ضربات یکی پس از دیگری در ماه‌های اخیر بر اتباع و مهاجرین ساکن ایران وارد شده و برخی بر این باورند که هدف‌گذاری این سیاست‌ها، ایزوله‌ کردن و سخت‌ترکردن معیشت و زیست روزمره مهاجران حاضر در کشور است، که اگر جز این بود، «ساماندهی» حقیقی با تسهیل‌گری و طرح‌هایی به منظور بهبود یک بحران سیاسی-اجتماعی تنظیم می‌شد.

از نگاه نصر اصفهانی، نتیجه این قوانین انسانیت‌ زدایی از مهاجران است: «وقتی فردی که در این کشور زندگی می‌کند، فاقد هر شکلی از حقوق مدنی است و هر لحظه در هراس دستگیر‌ شدن و از‌ دست‌ دادن اموال و بازگردانده‌ شدن به افغانستان است، طبعا در موقعیت اجتماعی بسیار متزلزلی قرار دارد. فرد در این موقعیت به‌ شدت آسیب‌پذیر است و در برابر اجحاف چاره‌ای جز مدارا و پذیرش نخواهد داشت. ریشه بسیاری از رفتارهای نامناسب با مهاجران به همین موقعیت اجتماعی باز می‌گردد که آنها در آن به سر می‌برند. کار فرمایی که به‌ جای پرداخت حقوق کارگر، او را تهدید به معرفی به پلیس برای اخراج از کشور می‌کند، دقیقا از همین ضعف برای استثمار بیشتر این کارگر بهره می‌گیرد‌. نکته مهم دیگر این است که در همین قانون بندی وجود دارد که شلیک پلیس به موتر حمل این کارگران را وجهه قانونی می‌دهد. این بند واقعا خلاف اصول انسانی است. ما در ایران از چند سال گذشته حتی برای کودکان مهاجر غیرمتعارف امکان تحصیل در مدرسه‌های دولتی فراهم کردیم اما در این قانون با بازگشت به عقبی حیرت‌ انگیز خشونت نسبت به این گروه را ترویج می‌کنیم».

این جامعه‌ شناس، مجازات ضعیف‌ترین و آسیب‌ دیده‌ترین گروه‌ها را گزینه مناسبی برای حل مسایل اجتماعی نمی‌داند: «مشکل اینجاست که در‌ حال‌ حاضر اگر یک کارگر افغانستانی بخواهد قانونی برای کار وارد ایران شود، آن‌ قدر هزینه و بوروکراسی زیادی دارد که عملا مقرون‌ به‌ صرفه نیست. در نتیجه ترجیح می‌دهد از راه‌های غیرقانونی وارد کشور شود. تا این مساله را حل نکنیم، موضوع مهاجرت غیرقانونی حل نخواهد شد. از طرف دیگر، تا زمانی که فقر و خشونت در کشورهای همسایه شرقی وجود داشته باشد، مهاجرت از سر استیصال برای کار و زنده‌ ماندن اجتناب‌ ناپذیر است. راه‌حل تنبیه و مجازات این افراد نیست بلکه هموار‌ کردن مسیر قانونی مهاجرت و مجازات باندهای قاچاق انسان چاره اصلی است».

منبع: روزنامه شرق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجرین افغانستانی
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   در ایران به هموطنان هزاره ما بسیار به چشم بد میبیند و ایرانی ها در بازار و کوچه به هزاره ها صدا میکنند که "ای بربری ..." و ایرانیان عقیده دارند که هزاره ها از نسل چنگیز هستند و ظلم های زیاد در وقت شان بالای ایرانی ها کرده است. ازینرو هرچه میتوانند ایرانی ها به هزاره ها بد میگویند و آنها را ذلیل میسازند.
خراسانی

>>>   روزنامه شرق از طرف خودش گفته نه مردم ایران
در تمام کشورهای اروپایی و کانادا و استرالیا و آمریکا که ایرانیها حضور دارند میلیونها افغان هم مهاجرت کرده و چهار میلیون هم در پاکستان مهاجر دارند پس دیگر بهانه مهاجرین ایرانی در اروپا کارساز نیست که هم میلیونها مهاجر در همان کشورها که ایرانیها هستند داشته باشند هم بگویند که ما به جای مهاجرین ایرانی که در غرب هستند آمدیم
حالا خوبه وضع زندگیشون انقدر که شرق گفته بد است ولی میلیونی وارد ایران میشوند
اگر خوب بود که حداقل بیست میلیون بودند

>>>   من نمیدونم این روزنامه شرق در کجا چاپ میشود که وضع زندگی مردم ایران که در تحریم کامل به سر میبرند و گرفتار کرونا هستند و میلیونها ایرانی بیکار هستند ولی این آقا میگه روند قانونی برای مهاجرت افغانها درست کنیم
اولا به وضعیت همین مهاجرانی که در ایران هستند رسیدگی کنید نمیخواد برای مهاجرت بیشتر فتوا صادر کنید که برای مهاجرت بیشتر

>>>   كارفرماها به فكر جيب خودشون هستند كارگران افغاني با حقوق كمتر كار ميكنند و باعث بيكاري كارگران ايراني شده اند و انتظار دارند مورد احترام كارگران بيكارشده ايراني هم باشند

>>>   خب اگر استمثار میشوند نیایند ایران
آقای کارگر افغان از شما خواهش میکنیم اگر استمثار میشوی نیا ایران چون سودش فقط در جیب کارفرما میرود و همین درخواست حقوق پایین از سمت کارگر افغان باعث بحران در سقف حقوق و بیمه کارگر ایرانی شده است
اگر کارفرما ایرانی میخواست بیمه کند و دستمزد زیاد بدهد که کارگر افغان نمیگرفت ایرانی میگرفت
ما خودمان در بحران هستیم و کار نیست

>>>   به همه فکر میکنند به جز مردم ایران
همش در حال فکر به فلسطین و لبنان و یمن و سوریه و عراق و افغانستان و ونزوءلا هستند
چرا از وظایف دولت افغانستان نگفتی؟
ما در سال 1747 به سر نمیبریم
این دو کشور از هم جدا شدن و حاکمیت جدا دارند و هر کدوم مسءول ایجاد شغل برای اتباع خود هستند
چطور کشوری که حمایت مالی آمریکا و اروپا را دارد نمیتواند برای مردمش شغل ایجاد کند و به کشوری می آیند که توسط آمریکا تحریم کامل هست

>>>   چه عجب که یک ایرانی حرف حق زد....

>>>   عزیزان شکوھ نکنید،از ماست کھ بر ماست!اگر اینھا از این طرف سر چھار تا مھاجر بی پناھ ظلم میکند خدا ظالم دیگری را بر اینھا مسلط میکند کھ تحریم نتیجھ اش است،گمان نکنید از ھمھ برتر وبھترید ویا زرنگید،ان للھ خیر الماکرین،چوب خدا صدا ندارد۔

>>>   نفر اولی کجای ایران دیده که به هزاره ها میگن بربر تو ایران صرفا میگن افغانی و همچنین کسی درباره مغول بودن یا نبودن چیزی نمیداند

>>>   نظر دهنده اول من از ایران نظر میدم کجا هموطنان شما رو ای بربری صدا می کنند. طرح سامان دهی اتباع برای مهاجرین غیر مجاز هست اگر متن کامل طرح مینوشتید می دید مجازات برای کارفرما و قاچاقچیا نی که با استفاده از مهاجرین غیر مجاز سود می برند هم مطرح شده آیا ندید که آمریکای بایدن هم اعلام کرد که مرزهای آمریکا برای ورود غیر مجاز بسته است. یک بار دیگه میگم گرچند نظراتی که با توضیح مفصل قبلا گفته بودم رو افغان پیپر منتشر نکرد . اگر افغانستانی های عزیز انتظار دارند دولت ایران وظایف دولت افغانستان رو انجام بده باید اختیارات دولت افغانستان رو هم به دولت ایران تفویض کنند که البته در هم چین حالتی حاکمیت ملی دیگه معنی نخواهد داشت و اصلا کشوری به اسم افغانستان وجود واقعی نخواهد داشت مثل امروز در حقیقت وضعیت امروز افغانستان از عدم توانایی دولت در اعمال حاکمیت ملی ناشی میشه دولت بیشتر از این نماینده حاکمیت افغانستان باشه یکی از طرفهای درگیر یک جنگه مثل جنگی که چند قبیله باهم داشته باشند برای رفع این مسئله و تمام شدن این انحطاط به دوستان افغانستانی پیشنهاد میکنم که متوجه باشند خودشون باید مشکلاتشون رو حل کنند مردمی تا به خود آگاهی نرسند که خودآگاهی از ویژگی های انسانیست که مستقله و بعد به خود اتکایی نرسند و وابسته به دیگران باشند و از اونها توقع حل مشکلتاشون رو داشته باشند مسیولیت پذیر نخواهند شد وظایف و حقوق و قانون چیزی که معنی واقعی حکومت هست اگر ایران سه ملیون مهاجر افغانستانی که نه بیست ملیون مهاجر افغانستانی با حقوق کامل شهروندی ایران رو بپذیره مشکل افغانستان حل نمیشه گسترش این نوع تفکرات در جامع افغانستان که به اسم حمایت از مهاجر در رسانه های افغانستانی مرتب تکرار میشه هم نتیجه و هم تقویت کننده انگاره استیصال و وابستگی و درماندگی در افغانستان هست مثل کسانی که به اسم حمایت از محرومین فرهنگ تکدی گری رو گسترش میدن بجای آنکه از دولت بخوان که نظام توزیع ثروت رو اصلاح کنه تعهدش برای ایجاد کار رو بعنوان حق طبیعی مردم تضمین کنه گدا پروری میکنن و عزت نفس یک انسان رو نابود میکنن بجای گسترش فرهنگ کار فرهنگ گداپروری رو به اسم حمایت از محرومین گسترش میدن امروز هم رسانه ها افغانستان به اسم حمایت از مهاجرین تلاش وافر میکنند که وضعیت مهاجرت قانونی و غیر قانونی مهیا بشه و مطمئن بشن که دولت های کشور های دیگه به خوبی از شهروندان افغانستانی مراقبت میکنند و تقویت وضعیتی که مردم افغانستان به جای حل مشکل کشورشون با دست خودشون از دیگرانی انتظار حل مشکلاتشون و به دوش کشیدن وظایف مشکلات اونها رو داشته باشند و اینجا عزت نفس و حاکمیت ملی در سطح یک کشور نابود میشه چون این مردم به جای اینکه دست بر زانوی خودشون بزارن و نا امنی و بی کاری رو حل کنن دنبال این که دولت کشور های دیگه برای شهروندان شون این مشکلات رو حل کنن متاسفانه. امیدوارم این بار منتشر کنید .
در پایان اینکه پاکستان در کشور شما نفوذ داره برای اینه که عده به پاکستان وابسته اند اگر شما از دیگران توقع حل مشکلاتی که وظیفه طبیعی خودتونه رو دارید یعنی به آنها وابسته اید نمیتونید از اونها توقع حل مشکل داشته باشید وابسته باشید بعدا بگید در زندگی ما دخالت نکن چون دیگران خدمتکار شما نیستند که به شما سرویس مجانی بدهند . اگر ایران و پاکستان وظیفه حل مشکل زندگی افغانستانی ها روکه وظیفه دولت افغانستانه به عهده بگیرند بعدا حق دخالت در سیاست داخلی که تنها متعلق به دولت یک کشوره رو هم به خودشون میدن (حقوق و وظایف) و بعد این باعث میشه که حاکمیت ملی شما تضعیف بشه.(چرخه وابستگی رو میبینید شما وابسته میشید دیگران دخالت مبکنن و شما باز ضعیف تر و وابسته تر میشید) یا اگر وظیفه تامین امنیت در قراردادی به ناتو یا آمریکا واگذار بشه بعد آمریکا به خودش اجازه میده بدون حضور دولت افغانستان با طالبان مذاکره کنه و قرار داد ببنده و البته منافع آمریکا براش الویت خواهند داشت نه افغانستان برای همین ظریف در مصاحبه با طلوع نیوز گفت اگر فاطمیون بیان در افغانستان مثل سوریه باید تحت فرماندهی مرکزی دولت افغانستان با تروریست ها بجگندند(نقل به مضمون) در حقیقت داشت به اصل حاکمیت ملی افغانستان اشاره میکرد اگر میخواهید انحطاط افغانستان تمام بشه باید حاکمیت ملی داشته باشید برای حاکمیت ملی باید مسئولیت ملی داشته باشید مردمی که فکر میکنند کشور همسایه مسئول تامین زندگی سعادتمند برای آنهاست فاقد حس مسئولیت ملیند

>>>   هراز گاهی مطالبی اینچنینی در مورد کشور همسایه ما ایران نوشته میشود که اهداف بسیاری درپشت ان خوابیده،ازنقش اپوزیسیون ایرانی ومخالف حکومت ایران بگیر تا عوامل آمریکا واسراییل وانگلیس وعربستان وگروههای تکفیری وآله دست آنها.من از شما پرسان میکنم افغانستان کشوریست که حکومت ان دست نشانده امریکااست وجه بخواهد وچه نخواهد شده است یکی از کشورهای حامی آمریکا با چند پایگاه.
بخش زیادی از وطنداران ما در کشورهای دیگر پناهنده شده اند از جمله ایران.چگونه است دریونان ترکیه جرمنی پاکستان وبسیاری از کشورها بارفتاری نامناسب با وطنداران ما برخورد میکنند وهمه خاموش وخفه هستند وفقط ایران را بد میگویند خوب علتش روشن است چون شبکه های خبری وجورنالیزم داخل کشور وشبکه های خارجی بشمول BBC همه یک خط را دنبال میکنند، وان تخریب چهره ایران است چون هدف دارندوهدفشان تفرقه است ومیترسند نکند افغانستان هم بشود عضوی از محور مقاومت.شما تعجب نمی کنید چرا اینقدر زبان فارسی را در داخل افغانستان میکویند وسعی در حذف ان دارند؟؟چون از اینکه دوملت ایران وافغانستان بیشتر بهم نزدیک شوند می ت‌رسند وگناه آنرا می اندازند بگردن پشتونها.روزنامه شرق در ایران متصل به جناح سیاسی اصلاح طلب است وچنانکه میدانیم این جناح سیاسی که شبه اپوزیسیون است وغربگرا اهداف آمریکا را در داخل ایران پیاده میکند واز این نمونه روزنامه ها که در ایران بنام روزنامه های زنجیره ای یا روزنامه های زرد نام گرفته اند یاد میشود.
کمی منصفانه فکر کنیم،کشوری که تحت شدیدترین تحریمهای ویکه و تنها درجلوی آمریکا وحامیانش ایستاده واز ملل مظلوم ومستضعف حمایه میکند وچهل سال باهمه مشکلاتش وطنداران ما را پذیرفته آیا باید اینگونه از او گپ زد؟؟؟بله تحریمهای آمریکا،وبدتر ازتحریمها خیانت نفوذی هادر داخل دولت فشار زندگی رانه به مهاجرین ما بلکه بخود باشندگان ایران هم تحمیل کرده است.درپایان باید گفت درهمه جای دنیا انسانهای احمق ،خودخواه وظالم وجود دارد وانسانهای خوب وبا ارزش وخداپرست ونوعدوست ومهربان هم هست یادی کنیم از ان خانم معلم ایرانی که دختر محصل هموطن ما را بخاطر فقری که داشت وتابلت وموبایل نداشت بطور خصوصی در پارک درس میداد،خوبیها رافراموش نکنیم"هرچند عده ای هستند که خودبین وخودخواه هستند واین دونوع رفتا در کشور ما وهرکشوری دردنیا وجود دارد.
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   هموار کردن مسیر قانونی مهاجرت چاره کار است
یا دست برداشتن دولت افغانستان از فساد و دلسوزی برای مردمش و ایجاد شغل در افغانستان؟
قانونی یا غیر قانونی بیایند کجا کار کنند وقتی ایرانی بیکار است؟

>>>   خطاب به نظر دهنده اول من ایرانی هستم
باید بگم که من نظر تو رو تایید میکنم و اینکه واقعا انصافا هزاره ها واقعا آدمهای خوب و زحمتکشی هستند و اتفاقا خیلی هم بخاطر ایران زحمت کشیده و خون دادند واتفاقا خیلی هم خوش اخلاق وهستند و در صورت کوچکترین اظهار محبت به آنها چند برابر جبران میکنند
متاسفانه هموطنان من هنوز خیلیها فرق هزاره و تاجیک و پشتون و ازبک رو نمیدونند و فکر میکنند فقط چشم بادومی ها افغان هستند
در صورتیکه نسبت به جمعیتشان هزاره ها تقریبا خلافکار ندارند در ایران ولی جنایت سایر قومیتها به پای اینها نوشته میشود

>>>   بعد از عمری یک روزنامه با انصاف ایرانی درمورد وضعیت سخت مهاجرین در ایران مطلب نوشت اما کاربران ایرانی چنان علیه این روزنامه مینویسند که گویا مهاجرین در ایران عامل تمام بدبختیهای شان اند. خود اینها بعد از چند سال زندگی در کشورهای غربی شناسنامه گرفته و خود را ایرانی امریکایی یا ایرانی انگلیسی یا.... مینامند اما مهاجرین افغانستانی در ایران بعد از چهل سال زندگی در ایران نه حق اقامت مطمئن و نه حق مالکیت دارند. اینها نه میخواهند که مهاجرین را اخراج کنند که اگر میخواستند ظرف چند ماه ایران را از افغانها خالی میکردند و نه میخواهند که حقوق برابر با اتباع ایرانی به آنها بدهند. بلکه همیشه تحت فشارهای اقتصادی و انتظامی از سوی دولت و فشارهای اجتماعی و توهین از سوی ملت خودشان قرار دهند و با دادن کمترین هزینه بیشترین بهره را از مجبوریت و ضعف این مهاجرین ببرند. خودم به شخصه امیدوارم هیچ مهاجر افغانستانی مجبور به زندگی و تحمل حقارت در ایران نشود. دوستان ایرانی هم بدانند زمین گرد است و در همیشه روی یک پاشنه نمیچرخد.
علی

>>>   هزاره بیچاره در جمع مصرف است تمام شاقه کاری در ایران با قوه بشری هزاره ها صورت میگیرد ، ایشان به صفت شیعه درجه 5 به نرخ کچالو استفاده میشوند .

>>>   تا تحریم های ایران برداشته نشوند اوضاع کار در ایران بهبود نخواهد یافت.

>>>   خدمت افغانیها باید عرض کنم
تو که لالایی بلدی چرا خوابت نمیبره ؟
چرا اون بلاها رو سر پناهندگان تاجیکستان که ازقتل و غارت و تجاوز به زنان و کودکانشان نمیگویید؟
چرا هزاره های بامیان تحمل بودن تاجیکها و پشتونها رو در استان یا ولایتشان نداشتند
چرا مردم هرات به هموطنان آواره خودشان که در هرات چادر زده بودن اعتراض میکردن؟
چرا بر علیه فقط 130 کارگر پاکستانی تظاهرات کردید و سیلزدگان پاکستانی رو نمیخواسنید؟
چرا پشتونها میگن تاجیک بروند تاجیکستان و ...
شما خودتون کور خود و بینای دیگران هستید
////

>>>   خدمت این آقا به اسم علی بگم که
جوان ایرانی در ایران که هزاران سال خاک آبا و اجدادیش هست پس از اتمام تحصیلات دو سال هم به خدمت سربازی میرود و به کشور عزیزتر از جانمان خدمت میکند و بعد از برگشتن از خدمت کار ندارد
تازه این آقا میگه حقوق برابر با ایرانیها
اینجا کشور ماست و باید در خدمت مردم ایران باشد
مردم افغانستان یکبار تصمیم گرفته از ایران جدا شده و کشور مطلوب خود را دارا شدن و بعدها هم به کمک انگلیس هرات را هم جدا کردند
ملت ایران مسخره اینها نیست که حالا نوادگان آنها پشیمان شده و حواهان تابعیت ایران هستند.ایران مال ماست افغانستان مال شماست

>>>   خطاب به نظر دهنده به اسم علی
آیا انگلیس و آمریکا جز افغانستان است که تو راجب مهاجرین ایرانی که به تو هیچ ارتباطی ندارند حرف میزنی و یا شایدم آمریکایی اروپایی هستی؟
در کنار ایرانیها میلیونها نفر از هموطنان افغان تو هم تابعیت اروپا و امریکا را دارند
هم خر و میخوای هم خرما که هموطنانت در اروپا آمریکا تابعیت بگیرن هم بخاطر مهاجرین ایران در غرب ایران به تو تابعیت بدهد؟این چه منطقیست
پس یادت باشه خودتون هم اونجا مهاجر داری پس باید دو میلیون بنگلادشی بیان افغانستان واسه تابعیت چون شما در غرب مهاجر دارید؟پس مهاجرین به تو ربطی ندارد

>>>   دوستی که از تحریم ایران اظهار خوشحالی کردن :
حاکمیت ملی حق طبیعی ملت هاست اگر حاکمیت ملی نباشد اصلا ملتی وجود ندارد وقتی یک افغانستانی به طور غیر قانونی وارد ایران میشود به حدود سرزمینی ایران تعرض میکنه یعنی تجاوز به حق ملت ایران هر تجاوزی به حق طبیعی انسانهای دیگر ظلم هست این اولین ظلم افغانستانی ها به ملت ایران تعجبی نداره در افغانستان برادران ناراضی به جای حرکت مدنی به خودشون اجازه تجاوز به حق حیات انسانهای دیگر رو میدن و هموطن خودشون رو در کوچه و خیابان با توجیهاتی که برای خودشون میارن منفجر میکنن شما هیچ اجازه ای برای تجاوز به حق دیگران ندارید به همین سادگی هیچ توجیهی وجود نداره سعی برای توجیه رفتارتون با این دلیل که مردم به دلیل مشکل امنیت و معشیت غیر قانونی به ایران میان و انداختن وظیفه ای به گردن دولت ایران و درخواست از ایران برای جوابگویی به مسئولیت امنیت و معاش مردم افغانستان که تحت حاکمیت افغانستان هستند و در حدود وظیفه ی ایران نیست ظلم بعدی شما به ایران نژاد پرست و ظالم خوندن مردمی که شما در خانه خودشون پناه دادن و در تمام این مدت در کنار افغانستان ماندن و از کشور افغانستان و حق حاکمیت ملیش دفاع کردن ظلم بعدی شما به مردم ایران و خوشحالی تون از زجر بردن مردمی در اثر تحریم های دیکتاتوری و استبداد آمریکا که از قضا مسئول بخشی از مشکلات شما هم هست ظلم مضاعفتون به مردم ایران شاید دلیل اینکه افغانستان به جایی نمیرسه همین تفکراته
به کسی که دنبال تسهیل قانون برای ورود مهاجرین هست:
گرچند با ایده شما مخالفم و بازار کار ایران و اقتصاد ایران در وضعیت تسهیل ورود نیروی کار خارجی نمیبینم اما حتی اگر نظر شما رو هم فرض بگیریم بازهم فرقی نمی کنه چون شرط اجرای قانون چه قانون سختگیرانه چه قانون سهل گیرانه اینه که کسی که غیر قانونی رفتار میکنه مجازات بشه قانون هر چقدر هم سهل باشه بالاخره محدودیتی درش اعمال میشه مگر اینکه اصلا در موضوعی قانونی وجود نداشته باشه در نتیجه عده ای محدودیت رو میشکنن و غیر قانونی رفتار میکنن تنبیه کسی که غیر قانونی رفتار میکنه ضمانت اجرای قانونه و بدون اون اصلا قانونی وجود نداره و شما در وضعیت آشوب خواهید بود در نتیجه طرح مجلس به طور کلی نه لزوما در جزئیات درست هست تنبیه باید باز دارنده باشه و در گلوگاه اعمال بشه گلوگاه یعنی بخشی از زنجیره شکل گیری جرم که بیشترین بازدارندگی از تنبیهش به دست میاد مثلا در این مورد بیشترین مجازات باید به کسانی که در امر قاچاق انسان شرکت میکنن در هر بخش زنجیره قاچاق انسان کارفرما هایی که مهاجر غیر قانونی استخدام میکنن کسانی که به مهاجر غیر قانون مکان میدن و ... تعلق بگیره. امیدوارم نظرم منتشر بشه
به رسانه های افغانستانی:
شما مسئول روشن گری در کشورشون هستید تا کشورتون رو از جهل و آشوب به عقل و صلح برسونید دست از تحلیلهای عوام گرایانه(پوپولیستی)بردارید و به سمت تحلیل منطقی وا قع گرایانه و منصفانه برید شما میدانید کسی حق ورود غیر قانونی به کشور دیگر رو نداره شما میدانید اگر کسی قانونی رو بشکنه مجازات میشه شما می دانید توجیه نبود امنیت و معاش درست نیست چون اینها مربوط به حاکمیت ملی شما و ملت خودتون هست همه ی این مسائل بدیهیات جهانه أین بدیهی است کشور ها حتی اگر بخواهند مهاجر هم بپذیرند بر اساس شرایط اقتصادی فرهنگی و قانونی خودشون این کار رو میکنن و حق طبیعی شون هست چرا این رو منصفانه عاقلانه و شفاف به مردمتون توضیح نمیدین و این روش رو در مسائل سیاسی اقتصادی و امنیتی هم پیگیری نمی کنید این طوری روش فکر کردن شون رو ارتقا میدین متوجهشون میکنید که احترام به حق دیگران و قانون یک امر بدیهی هست که با هیچ توجیهی قابل شکستن نیست أین برای افغانستان که سیاستمداران به خودشون اجازه تقلب در انتخابات و تجاوز به حق مردم و شکستن قانون ومعترضین اجازه دست بردن به اسلحه میدن حیاتیه و البته برای آیران هم به نحو دیگری .کلام اخر.اگر کشوری در شرایط جنگی کشور شما و وضعیت بد خودش اجازه ورود مردم شما رو به کشورش داده و شما رو طبق عرف بین الملل به کمپ نفرستاده(فارغ از رفتار خوبی که یک فرد ایرانی داشته یا رفتار بدی که یک فرد دیگه داشته ) لطف و انسانیت اون کشور میرسونه باید با لطف مردم سپاس گزارانه برخورد کرد تا بیشتر بشه هیچ کس انسان های همیشه طلبکار رو نمی پذیره باز هم امیدوارم نشر بدید باعث تاسف که زیر هر نظری که می نویسم باید این اظهار امید واری رو اضافه کنم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است