آيا صلح نزديك است؟
اگر وضعيت جنگ و فرار مردم از كشور و رفتن به ديگر كشورهاي جهان و قاچاق انسان از كشور همچنان ادامه پيدا نمايد ممكن است كه جهان، كشور افغانستان را به تحريم بكشاند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۵    ۱۳۹۹/۱۲/۶ کد خبر: 166414 منبع: پرینت

‎اين روزها فضاي صلح و سياست در اسمان تيره افغانستان روشن تر مي شود و صداي صلح خواهي از هر طرف از كشورهاي همسايه و جهان بين الملل واضح تر از قبل شنيده مي شود.

اكنون بسياري از كشور هاي منطقه و طرف هاي درگير موضوع جنگ هاي طالبان و دولت در افغانستان، در تلاش و رهايي از پيچيدگي ها و گره كور جنگ در اين كشور ميباشند تا در سايه صلح، منطقه و جهان و كشور هاي همسايه از خطر تروريزم بين المللي در امان باشند.

‎كنفرانس هاي روزهاي گذشته در شانگهاي، ‎صحبت هاى صريح و واضح پوتين ريیس جمهور روسيه، رهبر چين، ازبكستان، ریيس جمهوري ايران و موضع گيرى نسبتاً نرم اقاي اشرف غنى در قضيه صلح، در جلسه رهبران شانگهاي كه از طريق مجازي و انلاين پخش گرديد، به وضوح ميرساند كه جهان از صلح افغانستان حمايت قاطع داشته و يك افغانستان باثبات را متضمن امنيت منطقه و جهان ميدانند.

‎در ضمن سفر همزمان ضمير كابلوف و جنرال مكينزى به اسلام اباد و اغاز سفر منطقوى زلمى خليلزاد نماينده امريكا در روز هاي اينده در منطقه در امر صلح و رسيدن هيات همراه وي، به زودى به منطقه، جهت داير شدن مجلس مشترك امريكا، روسيه، چين، ايران و پاكستان، در اخر همين ماه در مسكو، نشان ميدهد كه زمان تصميم گيرى هاى اساسى براى حل قضيه اى افغانستان فرا رسيده است.

‎به احتمال قوي دور از امكان نيست تا در هفته هاى پيش روي در افغانستان و جهان، ما شاهد تحولات و انكشافات مثبت و روشني در مسير يك حركت صلح اميز پايدار و تشكيل يك حكومت مقتدر ملى كه قابل قبول و همه شمول براي همه طرف ها و مردم افغانستان باشد، باشيم.

‎جهان و همسايگان افغانستان از اينكه جنگ در افغانستان هر روز ريشه دار تر و داوام دار تر مي شود و دولت فعلي در اداره كشور هر روز ناتوان تر مي گردد و خون هاي زيادي از مردم ملكي بر زمين ميريزد سخت نگران مي باشند، انها نشانه هاي تروريزم بين المللي را از نبود دولتي قوي و ومردمي و جنگ هاي موسمي در افغانستان روشن تر ميبينند.

‎ايا براي مردم و گروه هاي درگير جنگ در كشور مظلوم ما، از طالبان و دولت فعلي افغانستان و رهبران محترم جهادي و فرماندهان قهرمان جهادي و علمای عظام كشور، زمان ان فرا نرسيده است تا از فضاي مثبت موجود و اجماع بين المللي براي صلح در افغانستان بهره برداري كنند و براي يك طرح جامع و دولت ملي و مردمي كه منافع همه اقشار قومي و مذهبي و منطقه اي ميهن را فراهم نمايد دست به كار شده و از جنگ هاي خانمان سوز كه هر روز ده ها نفر را به كام مرگ مي برد دست بر داشته شود؟

جنگي كه ملت ستم ديده افغانستان سال هاي زيادي، پر از درد و غم و سياهي و اوارگي و فقر و گرسنگي را در ان پشت سر گذاشته است و كشور را به كام نابودي برده است.
بدون ترديد با ادامه ان جنگ و با كمترين بي توجهي به موضوع صلح همه جانبه، باز ممكن است، اين كشور به سمت نابودي تمام كشيده شود و همسايگان و دوستان بين المللي ما كه حق زيادي به گردن ما دارند و مسووليت اوارگي هاي ما را به دوش گرفتند، نيز در درد سر هاي تروريزم جهاني و بين المللي مجددا گرفتار گردند.

با تاسف زياد از زبان وزير عدليه كشور در همين روز ها شنيده شد كه اگر وضعيت جنگ و فرار مردم از كشور و رفتن به ديگر كشورهاي جهان و قاچاق انسان از كشور همچنان ادامه پيدا نمايد ممكن است كه جهان، كشور افغانستان را به تحريم بكشاند.

مصباح هراتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صلح افغانستان
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   جنگ و جهالت اوغان ختم ندارد۰
ختم این جنگ با تجزیه کشور بدو قسمت بین اوغان و اتحاد قوم های غیر اوغان می انجامد. شاید هم آن بنفع همه باشد۰ بگذارید اوغان جنگ خود را با خودش ادامه دهد، سرش گردنش۰

>>>   جنگ افغانستان اگر جنگ تاکتیکی باشد،امکانات ختم آن بعد از حل مناقشات بین المللی بالای افغانستان،مناقشات منطقوی بالای افغانستان،اختلافات قومی و تنظیمی و مذهبی و سمتی و جلو گیری از کشت و قاچاق مواد مخدره و مبارزه علیه باند های مافیای بین المللی قاچاق مواد مخدره،امکانات ختم آن وجود دارد.
و اگر جنگ افغانستان یک جنگ استراتیژیکی باشد،ختم آن میعاد و زمان بیشتری را در بر میگیرد.
چون در صورت جنگ تکتیکی نیز اختلافات زیادی موجود است که حل تمام آنها کار نهایتاً مشکل است،بنأ چندان تفاوتی در میعاد ختم جنگ در افغانستان به اساس استراتیژی بودن و یا تکتیک بودن این جنگ،تفاوت ندارد،
پس ختم در جنگ در افغانستان مثال همان قرض قرضدار و کشت خار در سر دیوار و گذشتن کاروان پشم از بغل دیوار و جمع کردن پشم ها از خار ها و بافتن تار از آنها و ساختن گلیم از تار ها و فروش گلیم ها و سپردن قرض قرضدار است.
حالا که در افغانستان صلح می آید،چگونه خوش شدید و خنده میکنید؟

>>>   چهل سال قبل هم میگفتند که صلح نزدیک است تا افراطیون باشند صلح از قیامت دور تر است

>>>   این جنگ زمانی ختم میشود که .....های جنگی که به وحشت کشتار انفجار و آدم کشی دست میزنند و به آن عادت کرده افتخار هم میکنند به انسان تبدیل شوند و چنین کاری به این آسانی ها ممکن نیست.

>>>   در نظر ،نظر دهنده چهارم،مسؤل صفحه واژه حیوانات را حذف نموده است تا به حیوانات توهین نشود.
زیرا جنگی را که انسانها میکنند ،با میلیون ها نفر تلفات و با انواع و اقسام سلاح ها،حیوانات بیچاره قادر به چنین کاری نیستند.

>>>   حرف آقای معنوی بر احتمال پایه دارد
نباید تشوشی بر تشویش ها افزوده شود .
افغانستان بدون تحریم به فقر و افلاس
مواجهه است . چه دارد . که دارد که تحریمش میکنند. بی تحریم زندگی حرام شده و دلیل اصلی آن به خود مردم مخصوصآ
قوم برادر پشتون میرسد. کودتای داوود از کجا آب خورد. رهبری چپی های داخل کی ها بودند . طالبان از کجا اند. برادر به جان برابر طالبان کی و کدام رییس
جمهوربود که آنهارا دوباره احیا کرد .
باز هم تا مردم افغانستان خود دیده نکشایند و از حوادث که خود آفریده اند
و هنوز هم می آفرینند عبرت نگیرند این
کشور جور نمیشود. ( کس نه خارد پشت تو جزانگشت تو )

>>>   من یک تهرانی هستم که گهگاهی پیامهای شما افغانستانی ها را در فیسبوک می‌خوانم در کل فکر میکنم مردم افغانستان چند گروه هستند یک گروه از پشتونهای افراطی لوگری فقط به قوم پرستی خود مشغول هستند و هیچ کس را جز خود آدم نمی شمارند از همین گروه با پاکستان دوستی و نسبت به ایران عقده و خصومت شدید دارند اما یک گروه از پشتونهای قندهاری معتدل و میانه رو هستند هم با اخلاق و هم روابط انسانی نیک دارند و با همسایگان خود هم احترام دارند
هرات را مرکز ادب فرهنگ و اخلاق و انسانیت میشناسیم که با دیدن فرهنگ فارسی و خراسانی ایشان و نزدیکی زیاد که با خراسان ما دارند شادمان میشویم از این جهت که من خودم اصالتا اهل نیشابور هستم همچنین است مردم مزار شریف در مرتبه دوم و بعد عموم مردم تاجیکان و هزاره جات تا مرز تاجیکستان اما متاسفانه یک گروه با افکار افراطی خطرناک هم در این شهرها فعالیت دارند که طرفداران مولوی انصاری و گلبدین حکمتیار هستند و اینها فکر میکنند فقط خودشان مسلمانند و بقیه مردم را کافر می پندارند و همین گروه نیز نسبت به ایران توهم توطیه دارند از آن جهت که به مردمان افغانستانی حق باید داد پس از تجربه چندین دهه تجاوزات انگلیس و اشغال شوروی و بعد اشغال آمریکا و جنگ های داخلی بسیار احساس خطر امنیتی کنند و هجمه رسانه ای تبلیغات ایران هراسی و شیعه هراسی آمریکا و انگلیس و اسراییل در رادیو تلویزیون های افغانستان نیز واضح است گروهی از مردم نسبت به پاکستان و گروه کمتری نسبت به همه کشورهای همسایه افغانستان احساس توهم توطیه دارند که در القای این فکر رادیو تلویزیون های غربی نقش اساسی دارند. اما ما مردم ایران هرچند دشمنان بسیار زیاد و قسم خورده به سردستگی آمریکا و اسراییل داریم اما هیچ گاه نسبت به همسایگان خود توهم توطیه نداریم با وجود این که یک عده غربزده یا وهابی افراطی در شرق و غرب ایران در دشمنی با ما به سیم آخر زدند اما ما همیشه سعی داشته این با مردم کشورهای همسایه از عراق و سوریه تا لبنان در غرب و مردم افغانستان در شرق رابطه نیک و حسن همجواری داشته باشیم خصوصا این که با مردم افغانستان علاوه بر اشتراکات دینی احساس همبستگی تاریخی تمدنی زبانی نیز داریم.

امیدواریم جوانان افغانستان از دام های گروه های افراطی و متخاصم قوم پرست و تکفیری محفوظ باشند.
امید

>>>   به تنوع قومی و تنوع زبانی یکدیگر منحیث انسانها باید احترام کنید.
آن غول های بیفرهنگ که زبان دیگران را محدود سازی میکنند یا هویت دیگران را انکار و محو میخواهند کنند و کوشش دارند همه چیز را به بهانه های مختلف مطابق مرام های خود بر مردم تحمیل کنند باید بلاخره نخست خود انسان شوند و قبول کنند انسان های واقعی با تنوع های قومی و زبانی آفریده شده اند و باید آن تنوع ها قبول و احترام شوند.

>>>   از قوم تحجر وحشت نفرت و جهالت توقع آنرا نداشته باشید که به اصالت زبانی اصالت فرهنگی اصالت هویتی تاریخی و اصالت قومی دیگران احترام داشته باشند. این جاهل ها فقط زورگویی تمامیتخواهی و تقلب بلد هستند و در پی محو تمام ارزش های دیگران زیر عنوان ارزش های تحمیلی خود هستند.
زمان آن رسیده که علیه این خیانت ها و جنایت ها آزادانه و با جرئت صدا بلند کنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است