اعتصاب سراسری صرافان در پی تصمیمات بانک مرکزی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۲    ۱۳۹۹/۱۱/۱۸ کد خبر: 166233 منبع: پرینت

شورای سراسری صرافان افغانستان اعتصاب سراسری را در کشور اعلام کرده‌است.
به گزارش شفقنا؛ مسوولان این شورا می‌گویند، تا هنگامی‌که بانک مرکزی و وزارت مالیه در بخش جوازها و مالیه صرافان اقدام نکند به اعتصاب کاری خود ادامه خواهند داد.

هاشم رضوی سخنگوی این شورا به رادیو آزادی گفت: «اولین دلیل این‌که شورای ملی صرافان افغانستان همه صرافی‌های خود را تعطیل کرده‌است، صدور اجباری مجوز شرکت به صرافان توسط بانک مرکزی است و دلیل دوم لغو مجوزهای همه صرافان است.
که با این کار حدود ۴ هزار صرافی که در هر کدام آن چهار یا پنج نفر کار می‌کنند، بی‌کار می‌شوند. رهبری دولت افغانستان و وزارت مالیه باید این مشکل را جدی بگیرند.»
آقای رضوی می‌گوید، تا هنگامی‌که به خواست آنان پاسخ مثبت داده نشودبه اعتصاب‌شان ادامه می‌دهند.

در اعلامیه‌ای که روز پنجشنبه از سوی این شورا پخش شد آمده که بانک مرکزی باید بی‌درنگ برای تمدید جوازهای صرافی‌ها دست به کار شود.
در این اعلامیه همچنین از بانک مرکزی خواسته شده که فعالیت صرافان در ولایت‌ها و بازارهای بزرگ مبادله پول، قانونی و قابل اجرا کند.
در این اعلامیه به همه صرافان در افغانستان هشدار داده شده که خدمات پولی را تا اطلاع بعدی به حالت تعلیق درآورند و با هر کس که این تصمیم را نقض کند بربنیاد قوانین شورای ملی صرافان برخورد خواهد شد.

اگرچه بانک مرکزی به درخواست صرافان پاسخ نداده، اما فرید نوښت آمر بخش رسانه‌های وزارت مالیه به خواست این شورا مبنی بر توازنی در بخش مالیه، چنین می‌گوید: «وزارت مالیه از تمام مالیه دهنده‌گان به‌گونه یکسان مالیه گردآوری می‌کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اگر کسی در این بخش مشکل دارد به وزارت مالیه بیاید خواست‌هایش بربنیاد قانون حل خواهد شد.» شورای ملی صرافان افغانستان درحالی اعتصاب سراسری را اعلام کرده که بودجه سال مالی ۱۴۰۰ هنوز از سوی مجلس نمایندگان تصویب نشده‌است. آگاهان امور اقتصادی می‌گویند اگر به زودی برای حل این دو معضل گام‌ برداشته نشود پیامد آن چالش‌زا خواهد بود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اعتصاب صرافان
بانک مرکزی
نظرات بینندگان:

>>>   وزارت مالیه باید قوانین جمع آوری مالیات را با جزئیات نشر کند تا معلوم شود چه مشکلاتی در مالیه دهی و مالیه گیری وجود دارد.

>>>   من برای وزارت مالیه و هیت پارلمان می گویم اگر شما واقعا می خواهد معاشات کارمندان دولت و معلمان و متقاعدین سابق را یکسان سازید یکی از راه های حل آن این است که معاش های همه که کم می گرند ازدیاد کنید و معاش های کارمندان که زیاد می گرند کم کنید شما لطف کنید در شرکت افغان تیلی کام ریاست عطرها شرکت آریانا بروید و ارزیابی کنید که چقدر تفاوت بین دو کارمند در معاش است اگر کسی این پیام را مطالعه کرد لطف نموده همرای وکلا پارلمان و وزارت مایه به گوش شان برسانید از لطف شما تشکر می کنم

>>>   این را باید گفت اگر معاش ها مامورین و معلمین و افسران سابق یکسان نشود وصرف یک چند روپیه محدود زیاد شود هچ فایده ندارد نه نرخ و نوای تاثیر دارد فقط یگانه راه حل معاش با لا کم و معاش پاین زیاد شود

>>>   تبادله اسعار در افغانستان به جز بانکها همه طور نقد و بدون اسناد انجام میشود.هیچ سندی در بین پول دهنده و صراف در میان نیست. این عنعنه که از دهه ها است ادامه دارد . در زمان ظاهر خان و داود خان افغانستان صلح بود و فعالیتهای گسترده تروریستی به جز فعالیتهای ماجراجویانه و تروریستی اخوانی ها در زمان دادود خان دگر حادثه خاص وجود نداشت ولی فعلا افغانستان مرکز تروریزم است و استفاده از تبادله غیر قانونی اسعار توسط تروریستها کاملا معمول است و صد فیصد همه تبادلات از همین طریق که ظاهرا ما انرا نمیبینیم صورت میگیرد.باید یه این نوع فعالیت پاکستانی پایان داده شود..
برای انکه تعداد چهار هزار صراف بیکار نه شوند و هم دولت ریکارد تبادله اسعار داشته باشد و هم از اینطریق تکس بر جریان تبادله وضع گردد تا دولت نیز از این مدرک عواید بدست اورد در چنین وضعیت باید وزارت مالیه و د افغانستان بانک طرحهای لازم را در زمینه روی دست بگیرند و هم در صدد ان شوند تا یک مرکز جدید که ظرفیت جابجا سازی چهار هزار صراف را در زیر سقف داشته باشد نیز ایجاد نمایند و به مرور زمان سیستم دیجیتال سازی کار صرافی را سازماندهی کنند.بالاخره روزی ما اینکار را باید انجام دهیم.
فعلا دولت به بهانه جلو گیری از پولشویی در فکر محدود ساختن تعداد صرافان و انتقال کار صرافی را بدست چند شرکت محدود که ظرفیت سرمایگذاری بیشتر را داشته باشند میباشد یعنی انحصار سازی کار صرافی و بیکار شدن اکثریت صرافان.این نوع شیوه های انحصار طلبانه جامعه سرمایداری است و در عقب این طرح حتما یکعده سرمایداران دلال قرار دارند و در عقب پرده با مقامات بلند رتبه دولتی از طریق لا بی گری در تماس اند.باید بدانیم که شرکت های بزرگ بتدریج شرکت های کوچک را می بلعد و همه کار زار تبادله اسعار در انحصار شرکتهای بزرگ در میاید. مثلا کمپنی بزرگ امریکایی western union . متاسفانه زمامداران افغانستان و یک عده از افغانهای مهاجر اتباع امریکا و اروپا که بیست سال است بخاطر معاشات دالری خود را مثل جوک بر بدنه دولت چسپانده اند افکار خصوصی سازی را برویت کاپی از کشور های پیشرفته در تمام بخشهای دولت عملی ساخته و باعث بیکاری هزاران کارمند این کشور شده اند. این غربزده ها و امریکایی زده ها با وجود داشتن اسناد تعلیمی بیسواد مطلق اند. اینها از جامعه افغانی سالها دور بوده اند یا اصلا در افغانستان تولد نه شده اند بدبختی های جامعه را نمیدانند.اینها از اقتصاد سیاسی جامعه سرمایداری و اقتصاد سیاسی افغانستان با داشتن شیوه های مختلف حاکم اقتصاد بیخبر اند.از ایجاد ریفورم به شکل مثبت و با در نظرداشت حفظ کار برای صرافان دفاع مینمایم ولی همزمان ازاعتصاب صرافان بخاطر حق قانونی شان باید حمایت سراسری و بخصوص توسط مطبوعات وسیعا صورت گیرد...
فخر اهنگر

>>>   بهترین کار است بایدصرافان کارشان طبق قانون شود واز مالیات نگریزند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است