آبگیری بند کمال خان در مرز ایران آغاز شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۵    ۱۳۹۹/۱۱/۱۶ کد خبر: 166223 منبع: پرینت

اداره ملی تنظیم آب افغانستان می‌گوید که آبگیری بند کمال خان در ولایت نیمروز از اول ماه دلو آغاز شده و این بند به زودی افتتاح خواهد شد.
نظام اخپلواک، سخنگوی اداره ملی تنظیم آب به بی‌بی‌سی گفت که کار ساختمانی این سد تکمیل و آبگیری آن آغاز شده است.
به گفته او پرشدن این بند بستگی به سیلاب‌های موسمی و همچنین پر شدن سد کجکی در هلمند دارد.
او گفت که این سد بر سر آب‌های هیرمند تاسیس شده است.

مشخصات بند کمال خان؛
ساخت بخش دوم سد کمال خان در بهار سال ۱۳۹۶ آغاز شد. بودجه ساخت آن ۷۸ میلیون دلار اعلام شده بود.
به گفته آقای اخپلواک این سد بیش از ۱۸۴ هزار هکتار زمین را آبیاری و بیش از ۹ مگاوات انرژی برق تولید خواهد کرد.

منطقه‌ای که بند کمال خان در آن واقع شده، بیشتر دشت است و شیب کمی دارد. ارتفاع این بند ۱۶ متر و ظرفیت ذخیره آب آن به گفته اداره ملی تنظیم آب، ۵۲ میلیون مترمکعب آب است. با آنکه این بند در مقایسه با بند سلما آب کمتری را ذخیره می‌کند اما توان کنترل آب آن بسیار بالا است.

اشرف غنی، در ماه میزان امسال گفته بود؛ بعد از ۷۰۰ سال بند کمال خان باز آب خواهد گرفت و نیمروز سرسبز خواهد شد.
به اساس اطلاعات وزارت انرژی و آب، کار بند کمال خان در سال ۱۳۴۵ آغاز شده بود اما به دلیل آغاز جنگ‌ها و تحولات سیاسی افغانستان، سالها تکمیل نشد.

آبگیری آزمایشی بند کمال خان حدود سه ماه قبل، در ماه عقرب آغاز شد.
به گفته مسوولین افغانستان این کشور فقط قادر به مدیریت ۳۰ درصد آبهایش است وبقیه به کشورهای همسایه سرازیر می‌شود.
این بند در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر زرنج ولایت نیمروز، در مسیر رودخانه هیرمند اعمار شده که از کوه‌های افغانستان سرچشمه گرفته و به دریاچه هامون؛ دریاچه‌ای مشترک میان افغانستان و ایران سرازیر می‌شود.

"بند کمال خان برای ایران مشکلی ایجاد نخواهد کرد"
ایران همواره با اتفاقاتی در مسیر رودخانه‌های منتهی به این کشور، با حساسیت نگاه کرده است. ساخت بند کمال خان و آب گیری آن نیز یکی از نگرانی ها است.
حدود سه هفته قبل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران موضوع بند کمال‌خان بر روی رودخانه هیرمند را با حضور وزیر نیروی ایران بررسی کرد.
ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته بود که محور مباحث جلسه بررسی آخرین وضعیت رودخانه‌های مرزی بود. او گفته بود که در این جلسه موضوع اجرای بند کمال خان افغانستان بر روی رودخانه هیرمند در جلسه طرح شده است. جزئیاتی از این نشست به بیرون نشر نشده ولی خبرگزاری ایرنا نوشته که وزیر نیرو، دستگاه‌های ذیربط و نمایندگان حوزه‌های انتخابیه مرتبط با این حوزه آبی هیرمند که تحت تاثیر این بند قرار می‌گیرند در این جلسه حضور داشته‌اند.

آقای اخپلواک گفته است که براساس معاهده هیرمند، افغانستان و ایران در این قسمت مشکل ندارند و مهار آب حق قانونی افغانستان است.
در ۲۲ حوت ۱۳۵۱ معاهده‌ای میان امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر وقت ایران و موسی شفیق، نخست‌وزیر وقت افغانستان در کابل به امضا شد که بر اساس آن مقرر شد در هر ثانیه ۲۶ متر مکعب آب (معادل ۸۵۰ میلیون مترمکعب در سال) از آب رودخانه هیرمند به ایران برسد.
به گفته آقای اخپلواک اکنون بیشتر از معاهده هیرمند به ایران آب می‌رسد.

بعد از ۴۸ سال، دو روز قبل (دوشنبه ۱۳ دلو) ایران اعلام کرد که اساسنامه پیگیری حق آبه رودخانه هیرمند میان افغانستان و ایران در هفت بند تدوین شده و دو طرف متعهد به اجرای آن هستند. نقشه‌برداری از حوضه آبریز رودخانه هیرمند بخشی از آن است.
قبل از این حکومت افغانستان برای گفتگو با کشورهای همسایه در مورد تقسیم منابع آب اعلام آمادگی کرده بود.

نعیم الله سالارزی، معاون کمیسار آب هلمند افغانستان در یک نشست خبری در ایران گفته که "ما ۱۰۰درصد مطمئن هستیم که بند کمال‌خان برای ایران هیچ مشکلی به‌وجود نخواهد آورد، حق‌آبه‌ای را که معاهده ذکر کرده ان‌شاءالله به ایران می‌رسد و دولت افغانستان طبق قانون آب این کشور و قوانین بین‌المللی هیچ کاری را نخواهد کرد که به ضرر آب هیرمند باشد."

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بند کمال خان
آبگیری
نظرات بینندگان:

>>>   ای نظام اخپلواک چی قرابت با اکرم اخپلواک دارد تا در اینده از دزدی های این جناب هم مطلع شویم چون از غنی گرفته که دزد است تا تمامت .
افغان

>>>   ایران در لب خلیج فارس موقعیت دارد و منابع زیاد نفت و گاز دارد.
چرا آب خلیج فارس را تصفیه نموده و سیستان و بلوچستان را سرسبز نمی کند؟
این کاری است که عربستان سعودی که یک سرزمین خشک و ریگزاری بیش نبود،انجام داده است و حالا اکثریت مواد زراعتی خود را در خود کشور تولید میکند و پروبلم کمبود آب ندارد.
در عوضی که با عربستان دشمنی کند،میتواند دوستی کند و ازین دست آورد آنها استفاده کند.

>>>   جناب نظر دهنده دوم مثل اینکه شما از اتفاقات دنیا خبر ندارید!!!!!
وجود ال سعود در منطقه مانند یک سلول بیمار هست
اگر ایران نبود انگل وهابیت کل خاورمیانه را در بر می گرفت و مردم خاورمیانه را بیچاره می کرد
به علاوه طبق قراردادی در دوران پهلوی امضاء شد دولت افغانستان موظف هست که حق اب ایران را پرداخت کند....دولت افغانستان علاوه بر این که این کار را نکرده تازه سد هم زده بر همین امر دیر یا زود باید منتظر پاسخ ایران بماند....اقتصاد و گمرک افغانستان همگی وابسته به ایران هست و ایران برای تحت فشار گذاشتن دولت افغانستان برای بازگشت به توافق نامه حتماً از این موارد استفاده می کند
ای کاش دولت افغانستان عوض دم تکان دادن برای امریکا و دنبال کردن اهداف پلید و ضدایرانی امریکایی در سیاست، در حوزه استراتژیک با ایران قرارداد امضاء می کرد و مشکلات خود در زمینه تروریست حل می کرد

>>>   خشکى هامون باعث خشکسالى درافغانستان مى گردد.
آيا ميدانيد "هامون" چه است؟
فردوسى نوشت:
بیاراست لشکر سپهدار طوس
بهامون کشیدند پیلان و کوس
دو رویه سپاه اندر آمد چو کوه
سواران ترکان و ایران گروه
برپايه شمارش من فردوسى درشاهنامه از سومين بزرگترين درياچه ايران يعنى درياچه کوه «درياچه هامون» «کوه هامون» با آبستانها ويا تالآبهاى اش 95 بار ياد کرده و مولوى بلخى و رومى 10 بار ازهامون نامبرده است. هر دو شان واژه افغان (ناله و فرياد) بکار برده ولى هر دو شان کشور به نام افغانستان نمي شناختند. رود و رودخانه که در شرق ايران باستانى و فرهنگى "دريا" (بحرعربى) مى گويند سرچشمه و "دهانه" (دهانه رود) دارد.

رودخانه ها و يا "دريا" هاى به گويشهاى کابلى و تاجيکى گويان هم آغاز و پايان دارند.آغاز و يا سرچشمه از چشمه کوه و يا درياچه به دهان (دهانه رود) (بحيره عربى) ويا دريا (اقيانوس)ديگرى مى ريزد. و بسيارى از رودخانه هاى جهان مانند هيرمند زمین‌چهره‌هایی چون و دلتاى پيش از رسيدن دريا دلتاها و سدهای ساحلی ٬ آبستانها ويا تالآبهاى ٬ مرغزارها٬ نى زار٬ لوخ زار. گياه ناى لوخ (لخ› [قدیمی] نوعی نی با گل‌های پرزدار که در آب می‌روید که در ساختن حصیر، پرده‌های حصیری، و کارهای ساختمانی به ‌کار می‌رود. فرهنگ فارسى جهانگيرى٬ فرهنگ آنندرج وفرهنگ برهان قاطع وفرهنگ عميد) در افغانستان لغ و يا لوخ را همان گياهى شمع نما با ِگل خمير مى شد و از آن سيمگل مى شد مانند سمنت ساختمانى سخت مى شد(لغ و يا لوخ گیاه یک گونه از سرده بانام لوئی، گرز، توتک ٬ نام علمی: Typha latifolia ناميده شده در سيستان و بلوچستان به "توت" هم گفته شده است
همين مواد توتى شمع نمادر ساختماناى گنبدى سه گوشهاى مرزى بلوچستان بکار مى رفتند.
درياچه و يا تالاب هامون با وسعت تقريبي حدود ۵۰۰۰ و ۷۰۰ كيلومتر مربع در زمان پر آبي از سه بخش هامون پوزك، هامون صابري و هامون كوه خواجه تشكيل شده است كه از اين مقدار ۳ هزار و ۸۲۰ كيلومترمربع آن در خاك ايران و مابقي در كشور افقانستان و هامون پوزك واقع شده است.
هامون چه ربطى به اوضاع زيست وآب وهواى افغانستان و منطقه دارد?
مغز متفکر داريم ولى به گفته استاد بزرگ امير محمد "چنته"٬ خرابات مغان٬ تفکر زنجيرى مهم است. که تفکر زنجيرى با زيانهاى موقتى حاکم حا ل دوکشور امروزى مى شود ولى کجاست آن انديشکده آن "خانه تفکر" که پيوند وبستگى زيستشناسى وجريان چرخ فلکى رودخانه هلمند که از زادگاه رودابه دخت هندوکابل (پدر مهراب و مادر سيند دخت) از رشته کوه هند کابلستان به سوى زابلستان سرزمين سام و زال و بلاخره از عروسى رودابه کابلى و زال زابلي سيستانى رستم جهان پهلوان براى نجات از بلخ تا کابل از کهندژ هامون تا باميگان و بلخآب سر چشمه آن در قله کوهاى هر پارا سين (ال٬ هر و گر و گار (غار کوه) و معرب غر و غار کوپ و کوف کوه و پارا سين يعنى بالاتر از پرواز عقاب) 6000-7000 مترى بين خط الرأس یا میان‌آب یا آب پخشان پخشگاه آب
(بلندترین قله کوهان اند که برفهاى زمستان آب باران از فراز کوهپايه ها به دو سوى دامنه هاى تقسیم مى شوند . رود بلخاب٬ هريرود فرارود٬ هيرمند و رود کابل از همين منطقه سرچشمه مى گيرد.

هر پديده و بويژه يک رود حرکت وجريان دارد که حرکت رود خانه را با چشم مى بينيم و پوست جلد لمس مى کنيم ولى شوربختانه گردش و چرخش از دهانه رود واپس به سرچشمه را نمى بينيم. گيولوگهاى افغانستان در خواب آب و هواشناسان در خواب
لطيفه پند آميز ملا نصرالدين اره نمودن شاخه درخت که سرهمان شاخه نشستتن
جريان گردش و چرخش آب رود خانه هيرمند و آمدن اش پس به هرپارا سين اوستايى پاراپاموزس (لاتين) کوه بابا (بابا معرب تا پامير ) !

جنگلات و دريا و درياچه ها براى بارش برف و باران و وزش باد اساسى اند.
کشور هندوکوه درياچه و جنگلات مهم ندارد که تاثيرپزير براى بارش برف و باران و وزش باد باشند.دريا و سه درياچه مسوول برفبارى در کشور هندوکوه است.

1 درياچه آرال دهانه رود آمو
2 درياچه خزر و يامازندران
3 درياچه هامون
4 درياى کابل با دهانه رودهايش که به سهند مى ريزد و پنجرودان در نيم قاره هند.
اوقيانوس ها تاثير کم به آب و برف در کشور هندوکوه دارد

>>>   با تلاشهای افغان ،خراسان و سیستان و زابلستان و کابلستان و تخارستان و غرجستان در تاریخ مدفون شدند و سرزمین افغانستان زنده شد و زنده باد افغان

>>>   ایران به دانش استخراج آبهای ژزف دست یافته ودراین رابطه احتیاجی به عربستان ندارد دیگران محتاج عربستان هستند.
مرتضی حسینی تهران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است