سند نقشه راه پروژۀ راه آهن مزار-کابل-پشاور امضا شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۴    ۱۳۹۹/۱۱/۱۶ کد خبر: 166222 منبع: پرینت

افغانستان، ازبکستان و پاکستان سند نقشه راه پروژه راه آهن مزارشریف-کابل-پشاور را امضا کردند.
بربنیاد این نقشه راه، قرار است سه کشور عضو این پروژه با ایجاد گروه کاری مشترک، زمینه‌ها را برای امکان سنجی، تمویل و عملی سازی این پروژه فراهم سازند.

محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه که روز (سه‌شنبه) در نخستین نشست سه‌جانبۀ کشورهای عضو پروژه دهلیز راه آهن آسیای جنوبی-آسیای مرکزی شرکت کرده بود، گفت: «امروز ما در برنامه‌ریزی و ساخت راه آهن مزارشریف-کابل-پشاور نقطه عطفی را برجا می‌گذاریم. نهادهای مالی جهانی شریکان معتبر و ارزشمند ما در سفر پرچالش اما امیدوارکننده ما به سوی توسعه و موفقیت بوده‌اند.»

ادارۀ خط آهن افغانستان پیش از این بررسی‌هایی را در پیوند با این پروژه انجام داده‌است که بربنیاد مسیر اصلی این پروژه ۵۸۰ کیلومتر و با استیشن‌ها در مجموع با درازی بیش از ۶۵۰ کیلومتر راه آهن ساخته خواهد شد.
میرویس غفوری، معاون عملیاتی اداره خط آهن اظهار داشت: «در ابتدا تفاهم شده‌است که این گروپ‌های مشترک تخنیکی از مسیر پروژه بازدید بکنند.»

پیش از این ازبکستان پشنهادی را برای تمویل این پروژه چهارو نیم میلیارد دالری آماده ساخته بود که پس از امضای رهبران سه کشور عضو پروژه به بانک جهانی و نهادهای مالی دیگر فرستاده شده‌است.

ادارۀ خط آهن می‌گوید که افزون بر کشورهای عضو این پروژه و شماری از نهادهای مالی جهانی، برخی از کشورهای دیگر منطقه همچون روسیه و کازاخستان علاقمند به سهم گیری در تمویل این پروژه چهار و نیم میلیارد دالری است.

وزارت امور خارجه می‌گوید که در نشست روز سه شنبه در تاشکند، افزون بر بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی، بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا، بانک توسعه اسلامی، سفارت امریکا در ازبکستان و شماری از نهادهای مالی دیگر در پیوند با تمویل و پشتیبانی از این پروژه اعلام آماد‌گی کرده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
راه آهن
اربکستان
نظرات بینندگان:

>>>   چرکستان از همین حالا در انتظاررسیدن فلزات قاچاقی است. اشرار هنوز زنده هستند.
آتش خاوری

>>>   خیلی کار خوب شد.
چون لوله گاز ترکمنستان در حال خلاص شدن است و ساخت آن از بندر تورغندی تا سپین بولدک در سرحد پاکستان ماه آینده تکمیل میشود و همچنان مس عینک نیز استخراج شده است و معدن آهن حاجی گک نیز دوماه بعد به فعالیت شروع میکند و کار گران بیکار میشوند،خوب شد که کار جدید برایشان پیدا شد.
راستی بادم رفت که شهر کابل جدید نیز کاملاً تکمیل شده است و امسال دو میلیون نفر به این شهر کوچ میکنند و کار گران آن نیز بیکار میشوند.
مه نمی فهمم که همین بانک هایی که ساخت این پروژه را بدوش میگیرند،یک دفعه از مسؤلین دولت افغانستان پرسان میکنند که پروژه های سابق را چند فیصد تطبیق کرده اید و مصارف آن چه شد؟
یا این که مسؤلین این بانک ها نیز مثل مسؤلین دولت افغانستان مشغول دزدی و چور و چپاول هستند و همراه مسؤلین دولت افغانستان دهن جوال را میگیرند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است