مجلس نمایندگان بودجه سال مالی ۱۴۰۰ را رد کرد
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۹    ۱۳۹۹/۱۰/۱۰ کد خبر: 165923 منبع: پرینت

مجلس نمایندگان سند بودجه سال مالی ۱۴۰۰ دولت را رد کرد. این بودجه بالغ بر ۴۵۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون افغانی (حدود ۵.۵ میلیارد دلار) بود.
در نشست روز چهارشنبه (دهم جدی) ۱۳۷ نماینده حضور داشتند که فقط ۱۴ نماینده با سند بودجه موافق و بقیه رای رد به آن دادند.

دلایل رد بودجه که توسط کمیسیون مالی و بودجه افغانستان قرائت شد، ۱۷ مورد بود. مهمترین این موارد عبارتند از اختصاص بودجه ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون افغانی به نهاد عملیاتی ریاست جمهوری افغانستان بود. نمایندگان مدعی بودند که این ریاست برای آنان رسمیت ندارد.

مورد دیگر که نمایندگان به عنوان دلیل رد بودجه ذکر کردند، اختصاص ۳.۶ میلیارد افغانی به کدهای ۹۱ و ۹۲ بود. مصرف صلاحیت از این کدها را ریاست جمهوری و معاونان او دارند. بارها مصرف بودجه از این کدها در افغانستان خبرساز شده است.

اختصاص ۹.۷ میلیارد افغانی به کد احتیاط نیز دلیل دیگر برای رد بودجه بود.

انتقال اداره راه سازی روستای از وزارت توسعه روستاها به وزارت فواید عامه نیز دلیل دیگر رد بودجه بود، چون نمایندگان مدعی هستند که وزارت فواید عامه ظرفیت اجرای این همه پروژه را ندارد.

اعضای مجلس نمایندگان بودجه سال ۱۴۰۰ را نامتوازن و غیر عادلانه خواندند و افزودند که حقوق کارمندان دولت نیز دراین بودجه به صورت نامتوازن در نظر گرفته شده است. آنان مدعی هستند که در سند بودجه حقوق کارمندان بین ۶۰۰ هزار افغانی تا ۶ هزار افغانی در نوسان است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
بودجه
نظرات بینندگان:

>>>   مجلس نمایندگان باید جایگاه قانونی و عزت خانه ملت را حفظ کنند و نگذارند که هر بی عزت و فاسدی مثل سلطان زوی بر نمایندگان ملت بتازد.
غنی شکارچی است و ور موقع ضرورت خم خم رفتن را بلد است ، یاد تان باشد خم شدن صیاد نه از بهر اطاعت و حرمت است بلکه بهر قتل مرغان است.
بر مواضع قانونی خود محکم بایستید و یک پول را هم غیر قانونی اجازه درج بودجه ندهید.

>>>   بودجه های مخفی و مخصوص ارگ نباید اجرا شوند .

>>>   کار خوبی انجام دادن امید که تابودجه اصلاح نشود رای ندهند.
نگرانی ما ملت داغ دیده این است که فردا از طرف تیم ارگ باز با دالر های زبان بسته روانه مجلس میشوند و پروسه ختم بخیر خواهد شد.
امید که این بار پارلمان بخاطر دالر های زبان بسته تسلیم ارگ نشینان نشوند.

این حق مردم فقیر و مظلوم کشور ما است که بدانند پول های شان در کجا و چی گونه به مصرف میرسد.
اولین کاری پارلمان باید انجام بدهد این که باب بودجه بی بی گل ارگ را از بنیاد ببندن و بی بی گل (بی)
بی بی گل چون هر ساله مبلغ گزافی مصرف بی بی گل و دارو دسته اش میشود معلوم نیست که چی کار میکند و یا چی کرده است در حالی که ما نهادی داریم بنام حقوق زن ها یا حقوق بشر و غیره.

بااحترام

>>>   اشرف غنی در دور اول ریاست جمهوری خویش احمد ضیا مسعود را که معاون رییس جمهور بود و بیشتر از صد خدمتگار و و پرسونل را به عناوین مختلف به کار گماشته بود از خود دور ساخت البه انگیزه های دگر هم وجود داشت ولی حالا چرا نهاد ریاست جمهوری چرا بنیاد خانم رولا غنی و غیره و غیره. اعتراضات مجلس نمایند در موارد که در رد بودجه تذکر رفته موجه است.
اگر خانم غنی میخواهد برای زنان محروم افغانستان مصدر خدمت شود بهتر است که مستقیما سازمان زنان افغانستان و پرورشگاه وطن زیر کار بگیرد و بودجه مشخص نظر به پلان کاری شان از دولت تقاضا کند. گذشته از ان ده ها سازمان خیرات ده در سطح بین المللی وجود دارد که این دو بنیاد اساس را کمک کنند تا همه زنان افغانستان مستقیما از کارهای سازمان مذکور مستفید شوند. در شرایطیکه هزاران زن بی شوهر و بدون نان اورند هزاران مادر بی فرزند شده اند و نان اور دارن اینجاست که خانم رولا در کنار سایر موسسات ذیربط میتواند کارهای مفید را انجام بدهد و از سیاست دست بکشد و از دادن انترفیو های خبر ساز پرهیز کند.
بیاد دارم محبوبه کارمل خانم ببرک کارمل رییس پرورشگاه وطن بود و خانم دکتور نجیب الله مدیره لیسه مکررویون بود هر کدام مصروف کار خویش و مصروف پرورش اطفال کشور بودند و به جز معاش تعیین شده که حدود پنج شش هزار افغانی بود دگر کدام بودجه شخصی نداشتند و نه در سیاست دولت مداخله داشتند و نه هم در فکر حیف و میل مال بیت المال بودند.
ثاقب ارغندیوال


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است