مذهب حنفی و حقوق شیعیان در مناقشه با طالبان
مردمان حنفی مذهب ما باید صدای خود را به دفاع از حقوق هموطنان شیعی خود بالا کنند و اجازه ندهند که خواسته تبعیض‌آمیز طالبان تحقق پیدا کند. طالبان خود را از تمام این مراکز علمی داناتر قلمداد میکنند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۶    ۱۳۹۹/۷/۲ کد خبر: 164910 منبع: پرینت

شنیده می‌شود که طالبان نمی‌خواهند برای شیعیان افغانستان حقوق مذهبی شان را به رسمیت بشناسند.
من در نوشته‌ای دیگر که پیش از این نشر یافته است، خصومت طالبان با شیعیان را شرح داده‌ام.
دفاع از حقوق مذهبی پیروان مذاهب مختلف و برابری همه شهروندان در برابر قانون، یکی از حقوق بنیادی شهروندی و یکی از راه‌های ختم منازعات و پایان دادن به تنش‌ها در جامعه است. هنگامی که حقوق یک بخش از جامعه، خواه اقلیت باشند یا نه، نادیده گرفته شود، این کار در را بر روی حق‌تلفی، تبعیض و ستم باز می‌کند. از این رو نباید هیات دولت در این زمینه کوتاه بیاید و به ستم در حق بخشی از شهروندان افغانستان تن بدهد. با گشوده شدن درِ چنین ستمی، راه ستم‌های دیگر نیز باز خواهد شد و در پیِ آن بی‌ثباتی و منازعات درونی از نو اشتعال خواهد یافت.

مردمان حنفی مذهب ما باید صدای خود را به دفاع از حقوق هم‌وطنان شیعی خود بالا کنند و اجازه ندهند که خواسته تبعیض‌آمیز طالبان تحقق پیدا کند.
چرا نباید موضع طالبان در زمینه ارجاع همه مسایل دینی به یک مذهب فقهی را پذیرفت؟ برای این کار چند دلیل وجود دارد:
1. پایه مسایل فقهی و شرعی اعتقاد باطنی است، و پایه امور قانونی توافق همگانی. زندگی مسالمت‌آمیز اجتماعی هنگامی تحقق می‌یابد که توافق اجتماعی شکل بگیرد، نه تحمیل گرایش‌های یک بخش از جامعه بر بخشی دیگر. پیامبر اسلام بعد از هجرت به مدینه، بر اساس توافق همگانی، قراردادی را با مردمان آن‌جا، مسلمان و یهودی، امضا کرد، و در آن برای پیروان دین یهودی در امور مذهبی شان استقلال بخشید. این قرارداد به نام وثیقه مدینه شناخته می‌شود. در آن وثیقه تاکید شده است که: “للیهود دینهم و للمسلمین دینهم” یعنی در مدینه یهودیان به دین خود عمل می‌کنند و مسلمان به دین خود. با توجه به این اصل، آزادی ادیان و مذاهب در طول تاریخ اسلام امری مسلّم در نظر مجتهدان بزرگ مسلمان شناخته می‌شده است.

2. تعدد مذاهب و اختلاف فقهی در طول تاریخ اسلام سبب غنای فقهی و تشریعی مسلمانان بوده است و انحصار جامعه بر یک مذهب سبب تنگناهای فراوان شناخته می‌شده است. عمر بن عبد العزیز در دوران خلافت خود تعدد گرایش‌های فقهی را ستود و گفت: “ما یسرنی أن أصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم لم یختلفوا” یعنی مورد پسند من نیست که در میان صحابه پیامبر خدا اختلاف نظر نمی‌بود. به همین جهت در روایتی منسوب به پیامبر اسلام آمده است: “اختلاف امتی رحمة” یعنی تفاوت نظر در میان امت من رحمت خداوند است. هنگامی که امام مالک کتاب المؤطا را گرد آورد، خلیفه عباسی ابو جعفر منصور به او گفت می‌خواهم از این کتاب نسخه‌هایی دیگر نوشته شده و به شهرهای دیگر فرستاده شود تا همه به آن عمل کنند. امام مالک با این کار مخالفت کرد و گفت: “این کار را نکن زیرا به مردم سخنان و احادیث و روایت‌های دیگری رسیده است و هر کس به عمل به بخشی از آن‌ها خو گرفته است، و برگردانیدن ایشان از آن سبب دشواری بر آنان خواهد شد، بگذار مردم بر آن‌چه هستند و برگزیده‌اند بمانند.”

3. مذاهب اسلامی در بستر تاریخ شکل گرفته‌اند و هیچ مذهبی، به شمول مذهب حنفی، نیست که تحت تاثیر تحولات مثبت و منفی تاریخی قرار نگرفته باشد. آن‌چه به نام مذهب حنفی می‌شناسیم بخش محدودی از آن، نظرات خود امام ابوحنیفه است، و بخش بیشتری از آن نظرات فقها و علمای مذهب حنفی در درازای قرون و اعصار است. از این رو دیدگاه‌های مختلف و ناهمگون در فقه حنفی، مانند هر مذهب فقهی دیگر، وجود دارد. آن‌چه برای جوامع اسلامی امروز، به ویژه برای افغانستان سودمند است متود/منهج اجتهادی شخص خود امام ابوحنیفه است نه هر چه که در طول هزار و دو صد سال به نام مذهب او در میان متقدمان و متاخران و دیوبندیان و بریلویان و پنج‌پیریان و سایر جریان‌های منتسب به مذهب حنفی ساخته و پرداخته شده است. طالبان با ارجاع مبهم به مذهب حنفی راه را باز می‌کنند تا راه و رسم مورد نظر خود را زیر این نام بر سر مردم تحمیل کنند.

4. مذهب جعفری نیز یکی از مذاهب فقهی اسلامی است که در بستر تاریخ پرورده شده و از همه پیچ و خم‌هایی که دیگر مذاهب اسلامی گذشته‌اند، این مذهب نیز گذشته است. از همین رو شیخ محمود شلتوت شیخ الازهر اسبق مصر حکمی مشهور در باره جواز عمل به مذهب جعفری صادر کرد، و شیخ محمد ابو زهره کتابی در باره زندگی امام جعفر صادق و آشنایی با دیدگاه‌های وی به نگارش درآورد. کنار زدن فقه جعفری از مشروعیت در افغانستان خلاف روحیه تسامح اسلامیِ مورد نظر بزرگان علم و فقه است.

بهتر است اسلام در مقیاسی بزرگ فهمیده شود، مقیاسی که شامل افغانستان، مصر، تونس، مراکش، ایران، عراق، عربستان، ترکیه، مالزی، اندونزی و سایر کشورهای مسلمان بشود. برای تفسیر امور دینی دست کم باید آن چیزی مبنا قرار بگیرد که مورد اتفاق مهم‌ترین مراکز دینی جهان اسلام باشد، مراکزی مانند الازهر در مصر، الزیتونه در تونس، القرویین در مراکش، دار العلوم دیوبند در هند، حوزه علمیه در نجف عراق، سازمان دیانت ترکیه، هیات کبار علمای عربستان سعودی، و وزارت‌های اسلامی اندونزی و مالزی.
طالبان نمی‌توانند و این حق را به هیچ صورت ندارند، که خود را از تمام این مراکز علمی داناتر به اسلام و غمخوارتر به مسلمانان قلمداد کنند.

محمد محق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذهب حنفی
حقوق شیعیان
نظرات بینندگان:

>>>   از كفتن حقيقت نترسيد!
يك جمله حق را با واقعيت تاريخي گفت صدها هزار دشنام دريافت كرد!
سرور دانش، يك جمله واقعيت انكار ناپذير را در مورد (تاريخ كوتاه حاكميت قبيله اي پشتونها بيان كرد، آن قبيله چنان غوغاي بر پا كرده اند انگار سرور دانش متهم به نسل كشي پشتونها شده است!
يكي از دلايل سكوت ببشتر رهبران غير پشتون در برابر جنايات فاشيست ها هراس از همين واكنش هاي مغرضانه و غير منطقي است كه افراط گرايان قبيله تحمل شنيدن آنها را ندارند.
پيشوايان غير پشتون نبايد سكوت كنند، از بيان واقعيت ها نهراسند سكوت بيشتر باعث فراموشي و سقوط جامعه غير پشتون از اريكه قدرت و تصميم گيري و در نتيجه باعث بدبختي و استمرار حاكميت قبيله گران ميگردد.
از هيچ چيز نترسيد و به هيچ چيز اهميت ندهيد و اين واكنش ها نبايد مانع بيان حقيقت هاي تلخ جامعه شود.
گل امیری

>>>   من سخت حیرانم که چرا درین مباحث به سوره مبارک (۱۰۹ ) الکافرون که دارای
۶آیات روشن و قاطع و در آخر ایت ششم به
صراحت و قاطعیت میفرماید (لکم دینکم و لی دین . توجه نه میشود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برمن منت میگذارید اگر دلیل و یا دلایل
محکم ارایه فرمایید.
م .ش .ف Middle east
استفهامیه ام متوجه آقای استاد محق است ؟

>>>   سوال من به اساس حکم ( فسالو اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون ایه ۴۳ سوره۱۶ نحل )است
ترجمه :اگر نمیدانید از آگاهان پرسان کنید . ترجمه سوره الکافرون که قبلآ ذکر شد : بنام خدا.
(ای پیامبر !)بگو ای کافران ۱
من نمی پرستم آنچه را که شمامیپرستید۲
و شما؛ نیز؛ نمی پرستید آنچه را که من میپرستم۳ ونه من پرستشگر آنچه شماپرستش
کرده ایدخواهم بود۴ ونه شماپرستشگر آنچه من می پرستم خواهید بود۵ ؛بنابرین؛ آیین شما برای خود تان،و آیین من برای خودم ۶
نوت : بر گرفته از تفسیر احسن الکلام
که ماخوذ است از صحیح البخاری، تفسیرابن کثیر،تفسیرقرطبی
مترجم: دکترحسین تاجی گله داری
تصحیح ومراجعه دکتر عبالغفورحسین بر،
عبدالواحد شمسی
دارالسلام اداره بین المللی برای نشرکتاب و سنت - ریاض،جده،شارجه،لاهور
کراچی،اسلام آباد،لندن،هوستن،نیویورک
نشانی های مزید در مجلد
به توجه جناب استاد محمد محق
م.ش.ف میدل ایست

>>>   جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
اما توجه به زمان مذاهب فرقه ها، گروه ها ، خطوط فکری با زیر مجموعه ها و زیرگروه ها و ما یتعلق باها ازشرعی فقهی صوفییزم عرفان از سنی تا تشیع به صد ها بالغ میشود.
اگر خود نگری ها و قدرت جویی ها و برتری جویی هاو ... و ... گم یاکم نشود
که با عجب و تاسف نوار فزونی دارد
بشریت تا ق قیامت یعنی قیام قیامت روی آسایش را به معنی اساسی نخواهد دید چار باید زیستن ناچار باید زیستن.
نرود میخ آهنین در سنگ.
م. امان تاجر

>>>   طالبان در در وقت استبداد اول خود ثابت کردند که شیعیان و اقوام هزاره ازبک و تاجیک را قتل عام میکنند و قتل عام کردند. این دفعه همه را میکشند و تبعید میکنند. یک راه وجود دارد یا مرگ یا دفاع مقدس. طالب از کشتن انسانها لذت میبرد با طالب باید با زبان طالب که زور است صحبت شود.

>>>   این همه منافقت است و کسی که سخن مذهب را در میان میاورد انها کافر مطلق هستند و از آسیاب دشمن آب میخورد و ....

>>>   توصیه بنده خدا اینست که قوم پشتون جاهل نگاه نژادبرتری را در سر دارد مانند بنی اسراییل این قوم حرف علمی و واقیت را نمی فهمد باید از این قوم فاصله گرفت! چون قرآن کریم فرمود از جهال های زمان فاصله بگیرید: «و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما» سوره فرقان آیه ۶۳

>>>   اقای محقق ضمن تشکر از نوشته ای علمی تان. سکوت منابع ومراکز و علمای و شخصیت های سیاسی کشور تامل بر انگیز است. شما از دید گاهی تاریخی بسیار دقیق و مستند برادری دو مذهب عمده را بر رسی نمودید. و هم به عنوان یک اگاه سیاسی و مذهبی رسالت مذهبی و دین ملی تان را ادا نمودید. من به عنوان یک ادم عامی از دید سیاسی به این قضیه نگاه میکنم. حرف اول من این است که طالبان از زمان به وجود امدنش تا امروز در عرصه عملی هیچ گونه قوانین و ضوابط مذهب حنفی را مراعات نکردند. بر خورد طا لبان در جبهات جنگ تا اعدام ها. گردن بریدن ها بر خورد با اسرایی جنگی نه تنها معیار های مذهبی که حتی معیار های انسانی را در نظر نگرفتند. جریان طالب پیش از انکه حنفی باشند وهابی استند و چه هم کاری و هم سویی ان ها در افغانستان.منطقه و جهان نشان دادند که عمل کرد انها به جز در محدوده ای وهابیت در هیچ کیش ومذهب انسان ها مطابقت ندارد. حرف دوم: اینکه طالبان با این شرط اهداف سیاسی اینده را در نظر دارند. اگر این شرط طالب قبول شود .در اینده با استاد به همین اصل نه تنها مذاهب دیگر را بلکه حنفی مذهب های افغانستان را نیز به چوبه اعدام می کشانند. پشتنون های سکلار را بنام بی دین و حنفی مذهبان فارسی زبان را بنام کمونیست و مرتد قتل عام میکنند چنانچه در زمان حکومت طالبان شاهد قتل عام های وحشیانه ای طالب در بین هموطنان تاجیکو اربیک بودیم. حملات وحشیانه و قتل عام مردم بیگناه در تخار. قندوز. مزار شریف. بغلان. باد غیس. میمنه .سمنکان. هرات. غزنی. تگاب.نجراب.کاپیسا. پنجشیر استا لف گلدره. غوربند بینگر این واقعیت است که طالبان هیچ باوری به مذهب حنفی ندارد. مناطق یاد شده تماما پیرو مذهب حنفی استند.
جامعه مدنی. رسانه ها .تلویزیون ها مراکز مذهبی. خانواده روشنفکران. نویسندگان. تحلیل گران سیاسی.قالم به دستان. معارف حضور زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی همه اهداف دقیق طالبان است که در اینده زیر نام مذهب و شرع یکی بعد از دیگر نابود خواهد شد. مناسبات اجتماعی .مراسم . عنعنات مردم در دکترین سیاسی طالبان جای ندارد. طلبان ای وهابی با شعار حنفی وارد جامعه میشوند اگر پیروان مذهب حنفی حساسیت موضوع را درک نکند و فریب طالب را بخورند سخت اشتباه میکنند و مانند چاهی میماند که به دستان خودشان کنده شده است. قتل عام مردم شمالی .هرات.میمنه.بادغیس. قندوز. تخار. کابل در زمان حکومت طالب در کجایی مذهب حنفی قرار دارد؟

>>>   متاسفانه تفکرات سلفی طالبان در افغانستان و هم فکران آن در سوریه و عراق چرا در مذهب حنفیه بیشتر نمود پیدا میکند ترکها هم از گروههای مهاجم و مهاجر ترک حنفی مذهب حمایت میکند پیروان حنفی مذهب این ننگ را از دامان خود پاک کند
رستم

>>>   ما مسلمانان بنام و بي عمل در تمام جهان شرائط را چنان تغير داده ايم كه بسيار زود از كفار كمك بخواهيم كه دين و سياست را در عالم نامنهاد اسلامي از هم جدا بسازند،

>>>   تبیین قاطع آیات شش گانه سوره ۱۰۹
قل یاایهالکافرون (۱) محتوی اصول اساسی دموکراسی است . چون غریزه قدرت طلبی های یک مجموعه ای معلوم الحال را
تامین نمیکند به آن توجه نه شده و نمیشود.
آقای محمد محق شما که یک روشنگر استیدچرا خاموشید؟ از شما دلیل میخواهم .
م.ش.ف کابل

>>>   انچه بعدپنج سال زندگی دراروپا یافتم برایم بی نهایت جالب است.
انکه شرافت،ایمان،ادب ووجدان دارد،دین ندارد.
وانکه دین دارد،شرافت،ایمان،ادب ووجدان ندارد.
محمود

>>>   آقای محمد محق باید به جای سفیر شدن می رفت در ارگ حداقل قرآن خواندن را به اشرف غنی و معاون اولش یاد می دادن و به معاون اول غنی می فهماند که خاتم الانبیاء محمد رسول (ص) است، نه او همخطانش.

>>>   آقای صالح جوان با هوش و لایق است اما
در قراءت قرآن توجه نه کرده . میتواند
لا اقل در هفته یک ساعت به تحیح قراءت
بپردارد تا سکته خواندن هایش درست گردد
ندیمه تخاری

>>>   بارک الله

>>>   اگر واقعا مذهب حنفی مذهب طالبان است و این مذهب امر به قتل و کشتار هزاره ها می دهد من ازین مذهب بیزارم و فی الحال ازین مذهب بریدم و دیگر من حنفی مذهب نیستم و خانواده ام را نیز دعوت میکنم که ازین مذهب پیروی نکنند و نسل آینده ام را نیز منع میکنم که اصلا کاری به همینطور مذهب قاتل و سفاک نداشته باشد
گفته بودند که اسلام دین رحمت و مروت است نه قتل و کشتار
فریدون ملبورن استرالیا

>>>   همه بیدار باشید
کفار با یک تیر دو نشان زده است
نه طالبان حنفی مذهب است و نه مذهب حنفی امر به قتل و کشتار مسلمانان میدهد
و نه هم شیعیان واجب القتل اند
گفتار طالبان بوی خون میدهد
مگر کشتار مردم شمالی و هرات بامیان فاریاب مزارشریف وووو را مذهب جنفی امر کرده بود و آنها واجب القتل بودن که طالبان قتل عام کردند
اگر ما حنفی مذهب ها واقعا در مذهب طالبان هستیم به شرافت و انسانیت قسم که دیگر نه انسانیم و نه شرافت داریم
همه بدانند که طالبان اصلا اسلام نیست چی رسد به حنفی
چرا نام مذهب حنفی را بد میکنید به نام طالب
چرا بین مذهب حنفی و جعفری جنجال درست میکنید
مگر امام جعفر صاحب استاد امام اعظم رح نیست؟؟؟
مذهب حنفی در هیچ جایی با مذهب جعفری ضدیت و دشمنی ندارد
مولوی نعمت اله

>>>   جنگ واختلاف در مذھب نیست؛ طالبان کھ راھ مسلمین را در سراسر افغانستان تخریب کردھ ومیکنند یک دین ومذھب دارد وآن دین مذھب اسلامی نیست بلکھ مذھب آ اس آی میکروبستان است؛ چون دین اسلام دین نجات،آبادی و مھربانیست،نھ دین وحشت؛قتل عام،تخریب؛نڑادپرستی،تبعیبز ونابودئاالحمدللھ کھ دین من دین اسلام ومذھبم جعفری است وافتخار میکنم اگر بتوانم یک انسان را حتی اگرکاافر باشد نجات بدم،
آزاد۔


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است