نوع حكومت اساس و پايه ديني ندارد. هرنوع نظام و يا عنواني كه عدالت و مردم داري و حقوق بشر و انسان در ان حكومت و نظام تامين و لحاظ گردد مي تواند نماينده خداوند و مردم باشد | ||||
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۱ | کد خبر: 164886 | منبع: | پرینت |
تعيين نوع نظام و حكومت داري در يك كشور اسلامي و يا غير اسلامي ربطي به دين و مذاهب اسلامي ندارد تا با مبناي مذهب خاصي تعيين گردد، چرا كه دين و مذهب هيچ روش ويژه اي را براي نوع نظام تعيین نكرده است. خلافت اسلامي و امارت اسلامي و سلطنت و يا جمهوريت همه اينها محصول و دستاورد و نيز فرزند زمان خود ميباشند. با وجود هريك از اين نظام ها اگر عدالت و برادري و حقوق بشري رعايت نگردد اين عنوان ها به قدر جوي هم ارزش عقلاني و بشري و ديني و مذهبي ندارند.
آنچه كه از نقطه نظر عقلاني و ديني در تعيين نوع حكومت مدار اعتبار مي باشد، نوع نظامي است كه مردم با ان رهبري و نظام قرارداد مي كنند و ان شخص را به عنوان وكيل خود تعيین مي نمايند تا عدالت و حقوق انساني و امنيت را در حكومت خود بر قرار سازد و بهترين شاهد در اين رابطه كلام علي عليه السلام براي حاكم مصر است كه مي فرمايد: مالك در فرمانداري و حكومت خويش مواظب باش كه: مردم دو نوع هستند، يا برادر ديني تو ميباشند (مسلمان هستند) و يا همانند و نظير تو ميباشند (انسان هستند).
و كلام حضرات ابابكر و عمر (رض) عنهما كه فرمودند هرگاه ما از عدالت خارج و كج شديم ما را با اين شمشير راست نماييد.
در فرمان فوق، امام عليه السلام خطاب به حاكم مردم، اشاره به نوع حكومت او نشده است، فقط عدالت و حقوق بشر كه دو ركن اساسي دين هست به ان تاكيد و سفارش شده است.
حاكمان گذشته تاريخ كشور ما و نيز حاكمان تاريخي ما اگر حكومت هاي شان داراي اين دو ويژگي و شاخصه فوق بوده است قابل تاييد هستند و الا به هر نوع و عنواني چه مذهبي و چه ديني و قومي كه انها بر كشور و مردم حكم راندند حكومت شان برخلاف دين و قران و قرارداد با مردم بوده است و لذا نوع حكومت اساس و پايه ديني ندارد.
هرنوع نظام و يا عنواني كه عدالت و مردم داري و حقوق بشر و انسان در ان حكومت و نظام تامين و لحاظ گردد مي تواند نماينده خداوند و مردم باشد.
اگر ديروز تعيين خلافت و امارت بر روش خلفاي راشدين و يا امارت ها و سلطنت ها بوده است انها محصول همان زمان و عقلانيت ان زمان بوده است و براي امروز ما دليل و حجت ديني و عقلي نميباشد.
ولي به عقلانيت اين زمان و مردم، حكومت بايد بر اساس قرارداد و انتخاب و وكالت دادن مردم به ان حاكم باشد و از جانبي حكومتداري جزء امور عبادي و احكام ديني و اسلامي نيست و داراي شكل مشخصي جزء اراده و انتخاب و قرارداد مشروط مردم با حاكم نمي باشد.
مصباح هراتی
>>> مطلب بسیار زیبا و پر محتوا، قراریکه شما خاطر نشان کردید هدف از دولت و حکومت خوب اعمال آن در مقابل مردم میباشد یعنی عدالت و رعایت حقوق بشر نه آسم دولت. به امید روزیکه دولت عادل در وطنمان داشته باشیم.
>>> ازنظرورهنمائی محترم مصباح هراتی یک جهان سپاس وممنون، چیزیکه به عنوان نظردرین جاتحریرکرده واقعاً یک کتاب رهنمابرای طالبان ودولت کابل است .نباید به نام یک نظام اکتفا کرد ومردم رافریب داد بلکه محتوای نظام وعملکردآن برای مردم مهم است که چی میکنند وتاکدام اندازه خواسته های انسانی اتباع کشوربدون کدام غرض وتعصب درعمل تحقق مییابد.
اگرمردم ازدولت خودراضی بودند همان نظام نظام مردمی است واگرمردم ناراض بودند هرنظام هر نام که داشته باشد مایه ننگ برای رهبران شان است.
>>> نظر به گفته شما که حکومت باید بر اساس قرارداد و انتخاب و وکالت دادن مردم باشد، میتوان به اشکال مختلف آن را بر گزار کرد.
طور مثال لویه جرگه دایر کرد و نمایندگان مردم را خواست و رای آنها را با دادن امتیازات و تحایف بطرف خود جلب کرد.
ویا یک تعداد افراد را منحیث اهل خبره و نمایندگان مردم قلم داد کرد و شورای اهل حل و عقد ایجاد کرد و با دادن رشوه و تحایف رای آنها را به خود جذب کرد.
حتی در بزرگترین دموکراسی های جهان نیز امروز در انتخابات تقلب صورت میگیرد و با دادن پول و رشوه رای مردم خریداری میشود و حتی بعضی اوقات خود دولت ها نظر به شرایط سیاسی و نظامی و اجتماعی وداقتصادی جامعه با هم مینشینند و فیصله میکنند که در کدام ایالت نظر به مقتضی وقت چه نوع حکومت ایجاد شود.
بعضی رهبر های کشور ها بخاطر نشات دادن دموکراسی در کشور هایشان اپوزیسیون های تقلبی میسازند و مظاهرات تقلبی بر پا میکنند و در وازه ها و کلکین های دکان ها را میشکنند و چند روز بعد مظاهرات خاموش میشود .
اما در بعضی کشور های دیگر که ضعیف هستند،قدرت های بزرگ جهانی دفعتاً یک اپوزیسیونی برضد دولت ها ایجاد میکنند که مجهز با سلاح و تانک و توپ و تفنگ برضد دولت هایشان قیام میکنند و رهبران دولت ها یا فرار میکنند و مظاهره چیان دولت را سرنگون میکنند و یا این رهبران مقاومت میکنند و در آخر کشته میشوند.
کشور های قدرتمند جهانی ،کشور هایی را که هم پیمان شان هستند،مثل عربستان سعودی،نه به نوعیت دولت آن کار دارند و نه به حقوق بشر درین کشور ها.
اما در کشور های دیگری مانند ونزویلا و اوکراین و روسیه سفید،اپوزیسیون ها تشکیل میدهند تا رهبران این کشور ها را برطرف کنند.
کشور های ابر قدرت جهانی هم توان مالی دارند و هم توان نظامی و هم توان سیاسی که علیه کشور های دیگر استفاده کنند و سازمان ملل نیز در اختیار شان است و مطابق امیال شان از آن کار میگیرند.
در بعضی جالات دیگر که میبینند که یک کشور مثل ایران نزدیک است که سلاح اتمی بدست بیاورد و یا بدست آورده است،ابر قدرت ها خود را بدو قسمت تقسیم میکنند.
یکی شان طرفدار رژیم ایران میشوند و از برجام دفاع میکنند و دیگرشات مخالفت میکند.
در نتیجه با تعزیرات اقتصادی به سرحدی خواهد رسید که کردم به مشکلات اقتصادی مواجه شوند و در نتیجه خودشان حکومت شان را سرنگون کنند.
اما در شرایط فعلی امریکا برای فروش سلاح و مهمات به کشور های عربی به موجودیت رژیم ایران ضرورت دارد و در خفا طرفدار ادامه این رژیم است،اما بخاطر خوش ساختن کشور های عربی،از چهل سال بدینسو ایران را تحریم کرده است.اما با وجود آنهم ایران از پا نیافتاده است.
این خود یک دروغ دیگر در مورد تعزیرات اقتصادی ایران است.
بنأ دموکراسی واقعی در جهان در هیچ زمانی وجود نداشته است و در هیچ زمانی نیز وجود نخواهد داشت.
این که رهبران جهان چقدر سؤ استفاده مالی از قدرت شان میکنند،موضوع جداگانه است.
دموکراسی واقعی رمانی تطبیق میشود که شما یک فرد را منحیث رهبر میخواهید انتخاب کتید،اما او با گریه و ناله میگوید:
از برای خدا! در حق من این ظلم را نکنید،من عدالت را درین مقام تأمین کرده نخواهم توانست.من در آتش دوزخ خواهم سوخت.با وجودی که نه قیامتی است و نه زنده شدن مرده به زنده و نه هم عدالت اخروی و نه هم دنیای دیگر.
اما کسانی که پول خرج میکنند و خود را کاندید میکنند،آیا عقل سلیم باور میکند که آنها بخاطر خدمت به مردم این کار را میکنند؟
معلومدار نی!
>>> خیلی درست و منطقی و مستند و با اسدلال در مورد ایجاد حکومت تحلیلی ابراز نظر کرده مرا خیلی خوش امد طالبان که پافشاری روی امارت اسلامی خود شانرا دارد و حکومت جمهوری اسلامی افغانستان را تا حال نپذیرفته اصلا منطق و معنا ادعای خود شانرا ندارند در نظر سحی که در کشور از جانب یک سایت رسمی خارج از دولت موجود در کشور در مورد جمهوریت و امارت بشمول مناطق تحت تسلط طالبان (۷فیصدمردم به امارت و بیشتر از ۶۷ فیصد مردم به جمهوریت رضایت نشان داده اند )امارت طالبانی رابا ظلم و ناروایی های خلاف دین و انسان انسانیت طالبان را عملا دیدند هیچ کار طالبان از نوع حکومتداری تا دیگر مسایل انزمان طالبان نه در دین اسلام جادارد و نه در قانون بشری به اصطلاح طالبان امیر المومنین را از زمان امدن الی نابودی امارت شان درین کشور هیچکس ندید که کیست که امیر المومنین خوانده شده عجب امیر المومنینی که از مردمی که بالایشان حکومت میچلاند از مردم روی گیر است .
>>> خیر بمانیدامریکاحکومت کند که بانی حقوق بشراست....
>>> افتخاروهزارافتخاربه همچو روحانی بادانش.
دستانت رانه بل پاهایت را میبوسم.
همواره بکوشیدمردم راتنویرواحمقان راانسان بسازید.
بیدار
>>> به امیدی آنروزی که گفتاروکردار ما یکسان باشد یعنی علم عمل ما یکسان باشد بسیار نیک نوشته اید اقای مصباح هراتی خداوند یکتا خیر وبرکت نصیب شما گرداند. وامید است که دولت افغانستان و طالبان از دسایس خود دوری بجویند. و راه نیکی را در پیش گیرند تا باشد مردم از این فلاکت رهایی یابند
عبدالله ریحان
>>> امارت طالب از گور تاریک تر است و از آتش دوزخ بدتر و از فاضلاب کثیف تر است. حکومت عدالت اسلامی صلح و تعادل و میانه روی است
>>> احسنت یاشیخ احسنت
>>> زنده باد آقای مصباح. اگر چهارتا مثل شما عالم دانا میداشتیم حال و روز مردم افغانستان این نبود .نه مثل بعضی عالم های نادان که یک عده مردم به سواد را به حرف های ایبلیس وارانه خد به برادر کشی وادار میکنند.ل.... بر این رانده شده های شیطان باد .
امیری مهاجر درایران
>>> ما واقعآ نیاز شدید به روشنگرانی چون جناب مصباح داریم؛ فقدان چنین شخصیت های اندیشمند در کشوراست که مارا به گرداب محنت٬ فلاکت٬ قتل٬ غارت٬ خودکشی٬ بیگانه پروری مبتلا و تهی از همه ارزش های انسانی نموده است.
>>> طالب اگر انسان می شد
دنیا گلستان می شد
>>> جناب آقای مصباح! کوتاه و گویا نوشته اید قلم تان رسا و عزت مستدام
>>> نظر آقای مصباح قطَعآ پایه ای علمی نه دارد. درعصر کنونی در حکومتداری نوع نظام وسیستم با رای
اکثریت باید تعیین و مردم درتعیین
رهبری نظام و عملکرد او باید نظازت داشته باشند.
م . ش.فروغ
>>> +++ سگ زرد برادر شغال. هیچ فرقی بین این دو عنوان نیست. هر دو عنوان باعث هلاکت و بدبختی انسانها در طی قرون متمادی گردیده است. مذهب در مجموع یک پدیده ای گنده و عفونی است که زندگی بشریت را برباد داده است از یهودیت تا عیسویت وز ردشتی و هندویزم و بودیزم همه و همه با سیاست عجین گشته و به زهر مار برای انسان تبدیل شده است..
یک خدا و هزاران مذهب . وقس علیهذا
>>> انچه بعدپنج سال زندگی دراروپا یافتم برایم بی نهایت جالب است.
انکه شرافت،ایمان،ادب ووجدان دارد،دین ندارد.
وانکه دین دارد،شرافت،ایمان،ادب ووجدان ندارد.
محمود
>>> در حکومت داری تعیین نوع وسیستم نظام به انتخاب مردم است و انتخاب هیات پیشبرد نظام و راس آن نیز به رای اکثریت است .همچنان وضع قانون بصورت
مستقیم و یا بالواسطه از صلاحیت مردم است . نظارت تطبیق آنهم از صلاحیت مردم است که توسط نمایندگان انتخابی خویش که نزد شان مسولیت دارند بعمل می آید .
کتله ها و جماعات انسانی در طول دنیای
کهن نظام های وافر را تجربه کرده و به وجود آورده اند .
از اینجاست که عدالت میتواند تامین شود
و شرط و اسباب تحقق عدالت در عمل جلو گیری از تقلب و فساد توسط قوت مردم است.
قوت مردم را دانش و سواد و اتحاد به وجود می آورد در غیر آن عدالت به خودی
خود و خدایی هیچ وقت تامین شده نمیتواند. زیرا انسان بدون عصیان و
نسیان و خطا نیست .
عزیز باور
>>> بهترین دولت برای افغانستان یک دولت سکولار است. تعصب های دینی خود را کنار بگزارید و دین را در حریم شخصی خود نگه دارید اگر بدنبال سربلندی میهن خود هستید. توافق با طالب ها هیچ گاه رخ نخواهد داد و اگر هم رخ دهد ناپایدار است. دین ابزاری در دست دولت ها برای رسیدن به اهداف غیراخلاقی ست.
>>> افغانستان کشوری بااکثریت ملت مسلمان است ودولت سکولار نمیتواند حکومت کند وتوسط ملت سرنگون میشود.
مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است