ایران از یک مرز جدید خبر داد؛ افغانستان اطلاعی ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۷    ۱۳۹۹/۶/۲۶ کد خبر: 164822 منبع: پرینت

مقامات ایرانی می‌گویند یک مرز جدید تجاری میان این کشور و افغانستان باز می‌شود، اما وزارت تجارت افغانستان در اینباره اطلاع ندارد.
در همین مقامات ایرانی می‌گویند تا دو ماه دیگر کار ساخت راه آهن خواف -هرات به پایه‌ی اکمال می‌رسد و این راه آهن می‌تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.

مقامات دو کشور نقش این راه آهن را در توسعه‌ی روابط اقتصادی ایران و افغانستان با اهمیت ارزیابی نموده، ابراز کردند که این راه آهن، خراسان رضوی را به ولایت هرات افغانستان وصل می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، معاون هماهنگی امور اقتصادی خراسان رضوی به شماری از رسانه‌های ایرانی گفته است؛ این راه آهن مشکل تراکم کالاهای تجاری در مرز دوغارون میان افغانستان و ایران را حل می‌کند.
این مقام ایرانی همچنان خبر داد که ممکن است در آینده نزدیک، مرز جدید تجاری میان افغانستان و ایران افتتاح شود.

در همین حال، جواد دبیر سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان در این باره به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: هنوز در مورد ایجاد مرز گمرکی جدید میان افغانستان و ایران اطلاعات دقیق وجود ندارد و کدام اقدامی هم صورت نگرفته اما کار خط آهن خواف-هرات در حال حاضر جریان دارد.
سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان اضافه می‌کند: در کل نگاه ایرانی‌ها این است که مساله روابط اقتصادی و تجارتی را با دولت افغانستان برجسته بسازد. به دلیل اینکه ایران در منطقه مناسبات چندان خوبی ندارد. به همین خاطر مقام‌های ایرانی در صحبت‌های شان در قسمت افغانستان روابط تجارتی خود با افغانستان را یک مقدار پررنگ می‌سازند.

در حال حاضر ایران یکی از مهم‌ترین شاهراه های عبور و مرور کالا به داخل افغانستان است و بنا به گفته‌ی تاجران، انتقال کالاهای تجاری به دلیل ظرفیت پایین پذیرش گمرک دوغارون، در این مرز با تاخیر و کندی همراه است.
گفته می‌شود که احداث این خط آهن، ولایت هرات افغانستان را به اروپا وصل می‌کند؛ زیرا افغانستان فاقد راه آبی می‌باشد، نقل و انتقالات کالاهای تجاری از مسیر زمین یکی از مهم‌ترین چالش‌های این کشور است. بنابراین، دولت افغانستان سال‌هاست در تلاش ایجاد راه‌های ارتباطی بیشتر با جهان، جهت تسهیل روند مبادلات کالا می‌باشد. در همین راستا، طرح احداث خط قطار از ترکمنستان به افغانستان را نیز از برنامه‌های دیگر در این زمینه می‌باشد.

آغاز ساخت طرح احداث راه آهن خواف-هرات به بیش از یک دهه قبل برمی‌گردد، اما تا کنون به پایه‌ی اکمال نرسیده است. مقصد نهایی این خط آهن شهرک صنعتی ولایت هرات است، اما به نسبت عدم دسترسی دولت افغانستان به بودیجه ی کافی جهت تکمیل بخش دوم این پروژه در داخل افغانستان، در حال حاضر کار ساخت این خط آهن تا روستای روزنک در ولسوالی غوریان هرات پیشرفته است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   ایران روابط تجاری با افغانستان را برجسته نمیکند ، افغانستان در حد یک درصد در اقتصاد ایران سهم دارد پس برجسته کردن سهمی به این کوچکی عاقلانه نیست
ایران فعلا برنامه چهار راه جهانی را موازی با پروژه جاده ابریشم دنبال میکند که به در همین راستا در حال احداث راه اهن به عراق و سوریه تا بندر لازقیه و ترکیه تا اروپا در غرب و از سمت شرق راه اهن افغانستان و ترکمنستان را شامل میشود

>>>   جواد دبیر سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان اينقدر بى خبر از خير وشر است راه آهن که (ولايت تازى;استان فارسى) هرات و استان خراسان وصل مى کند اما "مرز" يا به گفته اوغان "سرحد" بين کشور نامنهاد "افغانستان" (ستان پارسى نه ناميد: افغانتون بناميد از قرن نوزده بدين سو بادران حاکمان اوغان يعنى انگليس برتانيه مرزکشى نمودند. يا انيکه جواد دبیر مرز سال 1857 را قبول ندارد . قطار هاى بارکشى و مسافرى راه آهن بايد در مرز گمرکی مورد بررسى شود و همين مرز گمرکی ساخته شده نو و يادارد ساخته مى شود بازهم نو خواهد بود. "جديد" کلمه تازى عربى است و به زبانهاى هندوايرانى مانند پارسى و پشتو و بلوچى وکوردى هزاره گى واوزبيکى نو معنى مى دهد
پررنگ ساختن پيوند تجارتی و بازرگانى افغانستان و ايران که محمود طرزى پدر زن امان اله خان در روزنامه سراج التواريخ نگاريده بود "که خاک پاک ما يکى از اجزاى ممالک ايران بود" بى کفايتى ايالات متحده امريکا با چهل دزدان اش و دولت دستتشانده اش را در سر دولت درمانده و ورشکست حاکمان اوغان پشتون را شرمنده ساخته است.
چهل و دو سال است که ايران مستقل در حلقه خبيثه اقتصادى وسياسى ونظامى باداران افغانه و اشغالگران افغانستان قرار دارد - دولت- کشور درماننده ايکه بدون سيروم و شير گاوميش اروپا و بويژه کاکا سيم امريکادر شيريان اش نابود خواهد شد. چهل کشورهاى يهوديت و اسرائيل پرست بخاطر اسرائيلى بودن و اقوام گمشده اسرائيلى از دو رنگ حاکمان کثيف افغانه يعنى دولت حاکمان پشتونى نکتايى پوش و طالبان چتلپوش پشتونى حمايت مى کنند.
سرنگونى اين هر دو دولت رسيدنى است عربستان و امارت هاى عرب مس خود را معلوم کردند.

>>>   از بیست سال بدینسو در افغانستان آوازه است که در ظرف دوماه دیگر شاهراه حلقوی افغانستان تکمیل میشود.تا دو ماه دیگر خط آهن خواف -هرات تکمیل میشود.تا دو ماه دیگر خط آهن ترکمنستان-هرات-ترکمنستان-میمنه تکمیل میشود.تا دو ماه دیگر کار پروژه تاپی در افغانستان شروع میشود.تا دوماه دیگر کار استخراج معدن مس عینک شروع میشود.تا دوماه دیگر تأسیسات زیربنایی شهر کابل جدید شروع میشود.
تا دو ماه دیگر کار ساخت ادارات جدید دولتی در منطقه دارالامان شروع میشود.
فکر میکنم که در دروغ گفتن مسؤلین دولتی افغانستان در تمام دنیا جوره ندارند.

>>>   این سخنگوی لوده چی چرت و پرت میگه( به دلیل اینکه ایران در منطقه مناسبات چندان خوبی ندارد.)
مناسبات ایران در منطقه بهتر از افغانستان است تو بی خبر استی. سخنگوی که از هبچی خبر ندارد. واه واه همی ره کم داشتیم.

>>>   فهرست جنايات و خيانت ها و قلدرى و دزدى و بازى دادن متواتر و تقلبات وجعلکارى وحذف نامهاى غير ڀشتونى و تغيير نامهاى مکانى و نهادى و فرهنگى زبانهاى غير پشتونى با زور و ظلم حاکمان افغان يا حاکمان پشتون در تاريخ کوتاه با نام "افغان" وبا پسوند پارسى" ستان" از طومار کتاب تورات ملک افغانه نسل ملک اقوام گريخته وگمشده شاوول بنى اسرائيلى يهودى درازتر شده است.
۱ تقلب مير ويس خان هوتکى : نام پدر اش امیر محمد باقر بود. افسر سويدنى به نام "کرمول فارسی" کتاب تاريخ در سال ۱۷۲۳ميلادى در لندن چاپ نمود.
۲ تقلب احمدخان ابدالى : انگار وى نام افغانستان را ماند. و خدمت يازده ساله اش زير رکاب نادر افشار شاه ايران پته خزانه پنهان شد . سکه بر زرکرد نام سلطنت را در جهان نادر ایران زمین و خسرو گیتی ستان اختراع شد.
۳ داستان ملالى بر گرفته از ژان دارک فرانسه تنصيف و جعل شد. نه شهرستان ميوند و نه ملالى در استان قندهار . وجودداشت. "ولسوالى" يک لغت است که پشتوتولنه در سالهاى پس از اصلاحات زبانى 1936 اختراع کرد لويه جرگه سلامخانه 1964 ميلادى - اصطلاحات ملى
۴ تغير نامهاى شهر ها و شهرستانهاى پارسى وتورکتباران به زبان پشتو در زمان گل محمد خان مومند يا مهمند. شهرستان چمن پسانا ۷۰ سال پس از خط ديورند به سالهاى ۱۹۶۰م به "سپين بولدک" تغير نام کردند. نام جاده ميوند هم در کتاب هاى خارجى مربوط سالهاى ۱۹۶۰مى شود.
۵ شهرهاى مملکت قندهار (جهان نما "ممالک ايران" کاتب چلبى دوران صفويان ۱۶۰۰ و نقشه ابراهيم متفکريان دوران اوايل افشاريه ۱۷۲۹احمدک کوچک پسر زمان خان نبيره سدوخان ملتانى هفت ساله بود.
شهرهاى مملکت قندهار در زمان سدوخان که جهانگير يعنى سليم پسر جلال الدين اکبر سدوخان را به قندهار فرستاد و شاهنشاه ايران عباس اول ويا بزرگ وى را حاکم قندهار مقرر کرد: مملکت قندهار شهرهاى گوناگون داشت: شهرِ کُهنه یا تگین آباد٬ زورشهر٬ علی آباد یا بینی کَی٬ شهرِسیاه‌ریگان ٬شورتوغَی ٬ شهر صفا ٬ شیرآباد٬ فرخ‌آباد و شهر سفا و شهر قندهار.
کتاب مغزن جغرافيه دنيا. جلد چهارم چاپ سال ۱۸۷۷ميلادى
نخست خواجه خضر خان ، پسر اول "سدو خان" فرمانده شهر صفا قندهار و پس از آن پسر دوم "سدو خان سلطان موداد خان فرمانده شهر صفا انتصاب شد.
احمد خان ابدالى نواسه دولتخان (از نبيره نوادگان مستقیم "سدو خان" ) مى باشد.
حاکمان افغان تباران و افغانشده گان با دانش و مداد بيگانه ايد . اسلحه شما زور اسلحه توپخانه و شمشير اند ما دانشمنديم و چون دانايم توانايم ز دانش دل پيرما برنا (جوان) است. ما جوان ايم شما حاکمان پشتون ناجوان ايد.
۶ تقلب پته خزانه حاجت تفسير نيست داکتر زبان پشتو فطرت با دانش خود افشاگرى نمود
۷ تقلب تعداد جمعيت پشتون: پشتون را هميشه در پندار و گفتار اکثريت قلمداد کرديد واما در کردار و رفتار اقليت ناچيز خود را با زور بيگانه گان خارجى و اشغالگران اکثريت نموديد.
۸ تقلبات پى در پى در تاريخ افغان
۹ تقلبات پى در پى در انتخابات
چهل و دو سال است که حلقه خبيثه کمک اقتصادى و سياسى ونظامى باداران افغانه و اشغالگران افغانستان قرار دارد - دولت- کشور درماننده ايکه بدون سيروم و شير گاوميش اروپا و بويژه کاکا سيم امريکادر شيريان اش جريان است واز نابودى دولت حاکمان پشتون ونام هميشه کاذب ومنحوس اش جلوگيرى مى کنند و افغان افغان و داد و فرياد مى زند که مستقل است بلى مستقل در زير سايه و وابستگى و اشغال دايمى چهل کشورهاى يهوديت و اسرائيل پرست بخاطر اسرائيلى بودن و اقوام گمشده اسرائيلى از دو رنگ حاکمان کثيف افغانه يعنى دولت حاکمان پشتونى نکتايى پوش و طالبان چتلپوش پشتونى حمايت مى کنند.
خوب مستقل هستيد که روز استقلال تان معلوم نيست . هر کشوريکه روز استقلال دارد يعنى وابسته بوده و نامستقل بوده است.
از قرن نوزده ودر هردهه ها سرنوشت حاکمان پشتون در لندن و پاريس و مسکو و بن و واشنگتن و عربستان٬ اسلام آباد و قطر تعين مى گردد.
سرنگون باد دولت ائتلافى حاکمان پشتون دولت حاکمان پشتونى نکتايى پوش و طالبان چتلپوش پشتونى.
در سرخرابه هاى هر دوجريان بيگانه پرست دولت غنى- عبداله طالبانيسم دولت که با رستاخيز تمامى مليتهاى گوناگون در همايش هاى گوناگون مناطق زبانى و مليتى کمان رستمى فدرالى دولت شهروندى هندوکوهان و اسم افغان حذف شود. براى يک ستان آزاد و آباد وشگوفان بدون افغان و فغان و ناله و فرياد و گريان
سرنوشت ملتهاى کشور خراسان سابق در سرزمين قلب آسيا در استانهاى هندو کش تعين مى شود و نه در قطر يا در کشورهاى بيگانه.
مليتهاى گوناگون اين بوم رستم و سندوخت و توراندخت اسپنديار و بهمن و آذرنوش دقيقى بلخى و سنايى غزنوى و مولا رومى و جامى خراسانى سرنوشت خود را در همين خطه باستانى ايرانزمين مى سازد.
من نام ستان نامنهاد با پسوند بيگانه افغان رانام تحميلى مى شناسم نامگذاراش همان نام که يک اسکاتلندى هند برتانيوى بنام مونت استوارت االفنستيون بود. او در صفحه 125 کتاب چاپ سال ۱۸۴۲ می نویسد که "افغان هانام عمومى برای کشور خود ندارند. من همين مناطق ايکه است که در خراسان نام بردم ساده افغانستان
کتاب مونت استوارت الفنستيون : "گزارش سلطنت کابل" چاپ لندن.
نام اين کشور از سوى استعمارگران خارجى برتانيه وروسيه واکنون امريکا بابا و چهل دزد اش دفاع مى شود.
آيا خداى ناخواسته شهروندان کشور هندوکش اين قدر نادان اند که نمى دانند که بابا امريکا و چهل دزد اش در فاصله زمانى سال ۱۹۷۹تا ۲۰۲۰ که چهل ودوسال از انقلاب اسلامى شده ايران را حلقه خبيثه تحريم ها اقتصادى و سياسى و نظامى قرار داده و ايران بزرگ شده مى رود که سه ميليون شهروند کشور نامنهاد افغانستان که توليد از استعمار گران است آيا خداى ناخواسته ايران مستقل ايران بزرگ ايران مدارااين قدر حماقت مى کنند که تعبه افغانستان از مرزکاشغر تا بغداد عجم و شام را حمايت مى کند.
نياز به انديشه است....
کمک استعمارگران حلقه خبيثه حقارت و وابستگى و بى ننگى را بازتاب مى کند.
عدم کمک استعمارگران چرخه خيريه خودآگاهى خود رسانى و خودکارى را و رشد علم و دانش وخودسازى و بومى سازى چرخه صعنت و کارسازى را و استقلاليت و خودکفايى را رشد مى دهد.
راه آهن که هرات و خراسان را باز وصل مى کند اما "مرز" يا به گفته اوغان "سرحد" بين کشور نامنهاد "افغانستان" از قرن نوزده بدين سو بادران حاکمان اوغان يعنى انگليس برتانيه مرزکشى نمودند. قطار هاى بارکشى و مسافرى راه آهن بايد در مرز گمرکی مورد بررسى قرارگيرند. راه آهن پررنگ بودن پيوند تجارتی و بازرگانى افغانستان و ايران که محمود طرزى پدر زن امان اله خان در روزنامه سراج التواريخ نگاريده بود "که خاک پاک ما يکى از اجزاى ممالک ايران بود" بى کفايتى ايالات متحده امريکا با چهل دزدان اش و دولت دستتشانده اش را شرمنده ساخت

>>>   ما به راه آهن نیازی نداریم و آن را بمبارد خواهیم کرد اگر ایران میخواست کار خوب و خیر کند چرا در قندهار راه آهن نساخته است؟

>>>   او برادر کلمه افغانتون را بیاد. او غانها دادی. اینها خیلی بی حیا هستند، نشود که ستان. ا به تون تب یا کنند.

>>>   او جنایی که فرمود چه حاجت به ریل و ماشین بخار هست...ای گپ اشتباه هست بندر چابهار رگ حیاط اوغانستان است که جنس هایی که خرید می کنیم از مسیر لیلی با ماشین بخار میاید و اسان هم می شود برای خرید های ما...ای خبر خوشی برای تجار است چه اوغانی و چه ایرانی

>>>   این سخنگوی مسخره و بی سواد وزارت انگار نه تنها فهم و درک درستی از پتانسیل های اقتصادی ایران و افغانستان دارد بلکه شعور بیان سیاسی هم ندارد
مردم افغانستان این عقده ای رو چطور تحمل میکنند ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است