انفجار چهارشنبه، اخطار آمریکا به صالح
آمریکایی ها هرچند تلاش های بی وقفه صالح را در زمینه همگرایی با پشتون ها ستایش می کنند اما از موضعگیری های جسورانه وی در مقابل خودشان ناراضی اند و بارها عملا به وی بابت این موضوع تذکر داده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۲    ۱۳۹۹/۶/۲۰ کد خبر: 164746 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) این بار دومی است که به امرالله صالح از جانب آمریکایی ها اخطار داده می شود که مواظب گفتار خویش باشد.
صبح روز چهارشنبه نوزده سنبله، انفجاری در چهارراهی سابق تایمنی در حوزه چهارم امنیتی شهر کابل رخ داد که در نتیجه این انفجار حدود پنجاه تن کشته و زخمی شدند.
این انفجار حین عبور کاروان موترهای امرالله صالح معاون اول اشرف غنی از منطقه تایمنی رخ داد و آقای صالح از ناحیه دست زخمی شد.

سال گذشته نیز دفتر "روند سبز" در کابل که ریاست آن را امرالله صالح برعهده دارد مورد حمله مهاجمان قرارگرفت که دست‌کم 20 نفر کشته و 50 نفر دیگر زخمی شدند. آن زمان نیز امرالله صالح گفته بود که «آمریکا نمی تواند توافقنامه اش را بر ما تحمیل کند.»

امرالله صالح، دو روز قبل از این انفجار، در مصاحبه با طلوع نیوز، رفتار سیاسی ترامپ رییس جمهور آمریکا را نامتوازن و غیر معمول خواند و گفت: «ترامپ در دنیای سیاست یک پدیده از دید رفتار نو است، شما ترامپ را معیار قرار داده نمی توانید. رفتار آقای ترامپ در دنیای سیاست رفتار نورمال نیست.»

وی همچنین به منافع آمریکا بصورت ضمنی در افغانستان اشاره کرده افزود: «امریکا از افغانستان امریکا خارج نمی‌شود. این بحث برایش منافع استراتژیک است، جیواستلاتژیک است، اقتصادی است، مسایل بزرگ منطقوی است. نمی‌شود خارج، چرا شود؟ این جا قیمت نمی‌پردازند. این جا کشته نمی‌دهند، مصرف شان بسیار تقلیل پیدا کرده، امریکایی‌ها یک میلیارد دالر مصرف می‌کنند در ترمیم وسایط اردوی ملی، ما حاضر هستیم آن را خود ما در صد میلیون انجام دهیم.»

امرالله صالح در طول دوران فعالیت های استخباراتی و سیاسی خود نه مانند سران جهادی همطراز و یا حتی بالاتر از خود عمل کرده است و نه مانند از غرب آمده ها...! او همواره خودش بوده و روش های مبارزاتی خودش داشته است.
از جانب دیگر صراحت لهجه صالح در موضعگیری های سیاسی اش در مقابل آمریکا و پاکستان شهره عام شده و از وی چهره ای نصیحتگر در مقابل آمریکا و جسور در مقابل پاکستان به نمایش گذاشته است.

هرچند حالا که صالح معاون اول رییس جمهور است، هرگز مورد اعتماد ارگی ها نبوده و همواره با دیده تردید در ارگ به وی دیده شده است اما او نه مانند فهیم به زورگویی قومی اتکا کرده و نه مانند دوستم به انزوا و فرار از ارگ؛ بل همواره تلاش نموده تا خود را مورد اعتماد غنی و ارگ نشان بدهد در حالیکه چنین نبوده و نیست.

صالح همواره تلاش داشته تا از منافع قومی پشتون ها دفاع کند و آنگونه که در مصاحبه اخیرش نیز بدان اشاره نمود، خواهان اتحاد اقوام پشتون اینطرف مرز با آن طرف مرز است و همچنان تاکید دارد تا همه رویکردهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور پشتونیزه شود.

آمریکایی ها هرچند تلاش های بی وقفه صالح را در زمینه همگرایی با پشتون ها ستایش می کنند اما از موضعگیری های ناسنجیده و جسورانه وی در مقابل خودشان ناراضی اند و بارها عملا به وی بابت این موضوع تذکر داده اند.
اما زمانیکه صالح در مقابل مردم و خبرنگاران قرار می گیرد، مکنونات قلبی خویش را افشا می سازد و وارد خط سرخ آمریکایی ها می شود و این موضوع سیاستمداران آمریکایی را می آزارد.

همانگونه که حمله سال گذشته بر دفتر امرالله صالح با هدایت آمریکایی ها توسط مزدوران داخلی شان انجام شد، این حمله نیز به عنوان دومین اخطار عملی به دستور آمریکایی ها و اجرای پاکستانی ها محقق گردید.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امرالله صالح
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   داوود عرفان
حمله‌ به جان‌ امرالله صالح معاون اول رییس‌جمهور را نباید به مساله‌ی خط دیورند تقلیل داد. از دید من، مساله‌ی خط دیورند از دیدگاه پاکستان حل شده است و آنها فراتر از دیورند، دولتی سرسپرده در افغانستان را نشان گرفته‌اند.
حمله به جان صالح، فقط برنامه‌ی حذف آخرین مهره‌های درشت افغانستان است که علیه سامان سیاسی جدید موضع گرفته‌اند. این مهره‌ها می‌توانند در آینده مانع اجرایی شدن برنامه‌های پاکستان و‌ شرکا شوند.
احتمال دارد که در چانه‌زنی‌های آینده، صالح وجه‌المصالحه بین طرفین قرار گیرد و به نوعی به سرنوشت دوستم دچار شود. اما صالح با ظرفیت‌های بالایی که دارد، برای هر نوع سازشی می‌تواند خطرساز باشد، چه در داخل حاکمیت چه در بیرون از آن!
با این وصف، او باید بیشتر مواظب خود باشد، این آخرین حمله بر جان او نخواهد بود.

>>>   Shoja Mohseni
سخنان معاون اول رئيس جمهورى در خصوص پاكستان، متناسب با وضعيت فعلى سياست كشور و روند صلح نبود.
مشخص بود كه زمينه هاى شكل گيرى فكر سياسى آقاى صالح از گذشته تا كنون هنوز روى تحليل وى مسلط مى باشد. بهتر است در مقام تحليل وضعيت، از زمينه هاى سياستگرى گذشته خود موقتا جدا شويم و با نگاه جامع تر و اين زمانى، اتفاقات را تحليل كنيم. آقاى صالح در وضعيت سياسى كنونى كشور و از آدرس معاونت رئيس جمهورى، بايستى به دنبال تبيين انگيزه ها و زمينه هاى همكارى با پاكستان مى بود تا تكرار مواضعى كه هميشگى و مكرر مى باشند و مقدمات مذاكره را با چالش روبرو مى كنند.

>>>   Hasan Ali Adalat
امرالله صالح تا جایی به تنهایی تاوان ادعای خط دیورند و شوق پایتخت زمستانی در پیشاور را می پردازد !
این دومین بار است که حمله ی تروریستی برای حذف فیزیکی امرالله صالح رخ می دهد و امرالله صالح از آن جان سالم به در می برد .
امرالله صالح در ضدیت با طالبان ، خط دیورند و اخرا هم شوق پایتخت زمستانی در پیشاور در میان دیگر سران ارگی ها و حلقه تنگ قدرت بسیار افراط می کند و حتی تنها مانده است چون اشرف غنی احمدزی و حنیف اتمر هیچ وقت موضیع جدی ضد طالبانی ندارند ، در مورد خط دیورند سکوت اختیار کرده اند و هیچ گاه شوق رسیدن به پایتخت زمستانی در پیشاور را نکرده اند .
گذشته از همه این ادعا های امرالله صالح نه تنها خیالی و غیر عملی است بلکه مقبولیت بین المللی هم ندارد و خط دیورند فعلآ یک مرز شناخته شده بین المللی است .

>>>   Jawid Kohistani
صحبت های جناب امرالله خان صالح زیاد قابل بحث نیست و سرا پا تناقص گویی بود . اما فرمودند که طالبان در میدان سیاست باخته اند ، در حالیکه بار ها شما تقاضای گفتگو داشتید انها نپذیرفتند و اکنون هم منتظر موافقت انها استید تا به قطر بروید ، بقول خودتان با تروریست ها گفتگو کنید حالا بفرماید شما بازنده استید یا طالبان !

>>>   عطا صفوی
آقایی امرالله صالح !
درست است که شما گویا "قباله مفت " پشاور را به پاکستان نمیدهید ،اما مفت خون مردم بیگناه مارا هم مریزانید..
با اینکه امیدوارم این تکرار قتل های زنجیره نبوده باشد ، ولی دقیقآ شما پیش ازاینکه درغم قصه های زنگزده استراحتگاه زمستانی پایتخت شاهان "افغان" درپشاور درخاک پاکستان بوده باشید ؛ بهتر بود درغم امنیت خود و شهر خود درشهر کابل میبودید . حذف فزیکی افراد درضمن اینکه غیر اخلاقی و غیر انسانی است و جنایت بشری محسوب میشود خصوصاً آنانیکه دست شان به خون مردم الوده نیست وچپاول غارت نکرده اند . من به وابستگی استخباراتی آقایی امرالله صالح کاری ندارم ونمیخواهم هم بدانم ولی این عمل ضد انسانی علیه ایشان را محکوم میکنم ، اینکه درعقب این سناریوی جنایت آفرین چه کسی قرار دارد دقیقآ نمیدانم ، اما یک چیز معلوم است که همه وقت خسته را به پایی داعش ؛ طالب میشکنند وپاکستان را دخیل قضیه دانسته وآنرا محکوم میکنند ، اگر قراربراین بوده باشد که تکرار قتلهای زنجیره را نفی کنیم دراینصورت درعقب حامیان وتمویل کننده جریانی به نام طالب وداعش چه کسی قراردارند؟
‌ مشکل اساسی آقای صالح اینست که وی ازخود راضی وگاهی هم بی خود ضد ونقیض وبی خریطه فیر میکند ، بدون اینکه متوجه حرف ودیدگاه قبلی خویش بوده باشند . بطورمثال آقای صالح تازه درهفته قبل در تلویزیون طلوع درپاسخ خبر نگار گفت : " من انسان استخباراتی هستم ؛ من اطلاعات را مینوشم ؛ با این عادت کرده ام ؛معتاد اطلاعات هستم ؛ هرچیز را سه دفعه پشت روی میکنم ، بالایش تحقیقات میکنم ؛ صبح خودرا با اطلاعات آغاز میکنم ؛ اطلاعات دردین ما جایگاهی بزرگی دارد ، سابقها اینرا بنام عین الدولته ( چشم دولت ) میگفتند ، پیغمبر ما به اطلاعات عقیده عظیمی داشت ، سیاستمدار اگر اعتقاد به اطلاعات نداشت میلغزد."
سوال اساسی اینجاست : اینکه شما ادعا دارید که گویا اطلاعات را مینوشید ؛ معتاد اطلاعات استخباراتی شده ایید ......وووو ولی با اینهمه گویا استخبارات شما چندین بار است که بالای شما حمله صورت میگیرد وخسارات جانی و مالی به مردم میرسانید کجا شد آن اطلاعات شما ؟
فکر نمیکنید که چشمان شما درزمینه اطلاعات مشکل دارد؟
پیشنهاد من به شما اینست پیش از اینکه مصروف حرف های میانتهی واحساساتی شوید واز خود راضی باشید ، وضمنا بجای اینکه یک لشکر کماندوی وقوایی ضربتی را بخاطر گرفتاری یک فرد مصروف نگهه دارید وبه پنجشیر لشکر کشی نمایید ؛ بهتر است این قوایی ریزرف شده را برای امنیت خود در کوچه وپس کوچه های شهر جاه بجاکنید که مردم بخاطر شما آسیبی نبینند درماتم غم وسوگواری ننشینند.

>>>   Jawid Kohistani
صحبت های جناب امرالله خان صالح زیاد قابل بحث نیست و سرا پا تناقص گویی بود . اما فرمودند که طالبان در میدان سیاست باخته اند ، در حالیکه بار ها شما تقاضای گفتگو داشتید انها نپذیرفتند و اکنون هم منتظر موافقت انها استید تا به قطر بروید ، بقول خودتان با تروریست ها گفتگو کنید حالا بفرماید شما بازنده استید یا طالبان !

>>>   قصه دردناک و نافرجام امروز :
امرالله با هیجان زیاد قصه میکند. محب و عبدالله و دیگران مات و مبهوت گوش میدهند :
ـ امرالله : همینکه صدای انفجار را شنیدم با خود گفتم امرالله تو باید زنده بمانی تا ...
ـ محب الله : بلی خدا را شکر، در این لحظه حساس افغانستان به شما احتیاج دارد ...
ـ امرالله : حق دارید آقای محب، اما من میخواهم زمستان امسال را در پشاور بگذرانم.
ـ عبدالله : انشالله، انشالله، شاید با ملا برادر یکجا بروی. بازهم شکرخدا برادروهمسنگر که زنده ماندی.
ـ امرالله : غم مرا نخورید، من از این خطرهارا زیاد دیده ام. زماینکه جهاد علیه شوروی را در جبهات مقاومت رهبری میکردم، هزاران گلوله و موشک و راکت نتواست مرا به شهادت برساند، طالبان چه باشند.
ـ محب الله به دست چپ صالح نگاه میکند و میگه : کسی دیگری امروز صبح زخمی و کشته نشد ؟
ـ امرالله : نی فقط نورچشمی شما پسرم یک زخم کوچک برداشته و بفضل خداوند جور و تیار است.
پ.ن. از روسای حکومتی به بالا هرچه وزیر و معاون دوم ارگ و نظامی و ملکی صف بسته بودند که به این مرد دلیر که هدیه الهی برای مردم است افغانستان تبریک بگویند که شهید نشده و حالا از دیروز بیشتر مصمم است که "پایتخت زمستانی" شاهان پشتون را برای اشرف غنی فتح کند. بالاخره آخرهای روز کسی در گوشش گفته که ده ها نفر از نیروهای پر افتخار ملی و مردم ملکی کشته یا زخمی شده اند تا او زنده بماند و تصمیم گرفته که از بازماندگان آنها معذرت بخواهند.
همین آدم چندی قبل نمیگفت که دولت پول زیاد برای حفظ امنیت " رجال برجسته " مصرف میکند ؟ از این به بعد شاید نصف بودجه دولت مصرف حفاظت از امرالله صالح شود و یک محله چه که تمام کابل هر صبح و هرشب تعطیل و بسته شود تا کاروان بزرگ این برجسته ترین برجسته ها عبور کنند.
یک سوال : اشرف غنی که تمام افغانستان را مایملک خود میداند. سرور دانش، معاون دوم، و وزرا هم با کاروان بزرگ و راه بندان برای او سرکار حاضر میشود ؟
پ.ن ۲. من خوشحال هستم که حمله تروریستی علیه امرالله صالح ناکام ماند. از کشته شدن هیچ انسانی خوشحال نمیشوم. ولی از واقعه دردناک امروز میشد جلوگیری کرد. نه اینکه صالح با دو چرخه سرکار میرفت ( گرچه وی در کدام روزنامه دیده بود که رهبران اروپای شمالی با دو چرخه رفت و آمد میکنند ولی رهبر ما به این اکتفا ننموده و سال گذشته ادعا کرده بود که امنیت درافغانستان برقرار است و او میتواند با چرخه دور،افغانستان بگردد) بلکه با سکونت در نزدیکی یا در درون قصر بزرگ ارگ. جان مردم بیگناه را برای حفاظت خود قربانی نمیکرد. یک خانمی که پست کلان دولتی دارد دایم از فرزندان یتیم و زنان بیوه و مادران یتیم نیروهای دولتی صحبت میکند. یتیمان و بیوه ها و مادران داغ دیده امروز، از کشته شدن انسانهای بیگناه که برای حفاظت وطن و یا در میدان جنگ با تروریسم کشته نشده اند، هم چیزی خواهد گفت. یا فقط تروریست ها رامحکوم میکنیم. تروریست ها از آسمان نیامده اند، زاده عمدی یا غیرعمدی ما، قدرت های بزرگ ، بویژه امریکا میباشند. هیلاری کلیتون در کتاب خاطراتش اعتراف کرد که سیاست نادرست امریکا داعش را بوجود آورد.
کریم پاکزاد

>>>   امنیت ناصالح و تمام ارګی ها بدون کومک امریکا امکان پذیر نیست .

>>>   گستاخی جناب صالح در مقابل دستگاههای استخباراتی و بادارانی که وی را به اوج شهرت رسانیده و از وی شخصیت مطرح ساخته بودند نزد شان قابل قبول نبوده٬ زیرا نهادها به سادگی چنین مهره ها را میسازند و به همان سادگی مهره هارا هم از بین میبرند. نهادهایی که به اثر یک اشتباه میتوانند مهره هارا چون پوقانه بترقانند؛ ارتکاب دو اشتباه برایشان هیچگاهی پذیرفتنی نیست.
اما!
گستاخی جناب صالح به آن حدی رسیده بود که بدون اذن و برخلاف برنامه باداران٬ ایشان مرتکب دو اشتباه شدند؛ و می بایست برایش یادآوری میشد که لگامش به دست کیست و چوشک شیر را چه کسی به دهانش میگذارد؛ ازینرو نباید بیشتر ازین مانند گوساله های بهاری مست از بوی علوفه رسنی را که گردنش به آن بسته است پاره کند.
موصوف هنوز هم شاید این حقیقت تلخ را درک نکرده باشد که مهره استخبارات بودن یعنی روبات بودن٬ یعنی پرزه ماشین بودن است٬ وی تا آن حد میتواند به طبل بنوازد که به وی دستور داده شده٬ و اضافه تر از آن اراده مستقلی از خود ندارد.
واقعآ صالح با همه زیرکی این بار پارا فراتر نهاد. فکر نمیکنم که گرداننده هایش به وی اجازه داده باشند تا برنامه ای را که دولت مقتدر امریکا از سالها به اینطرف توسط اجنت شیادش خلیلزاد با عرق ریزی و قبول هزینه های گزاف آنرا به ثمر رسانده است؛ که آن عبارت از قباحت زدایی از طالب و بخشایش هویت٬ شخصیت و پرستیژ بین المللی به این قاطران است٬ تا ستراتیژی دراز مدت استعماری خویش را توسط این اوباشان تروریست آدمخوار پیاده سازد؛ مهره ای ذره بینی ای چون صالح با آن همه لاف و پتاقی که از کاردانی مسلکی استخباراتی میزند٬ و به اصطلاح خودش ( استخبارات را مینوشد) حداقل به این حقیقت پی میبرد که گردانندگی اعمال تروریستی زیر ریشش خوابیده و هر لحظه ای که خواسته باشند٬ میتوانند کسانی را به اوج شهرت برسانند و یا هم کسانی را چون گنجشکی سر به نیست نمایند.

>>>   بادنجان بد را بلا هم نمیزند۰ اما در حدود ده شهروند عادی و بیگناه قربانی بی کفایتی امنیتی او شدند۰

>>>   به تائید گفته های آقای پاکزاد
در زمان کمونیست ها روس ها تمام مشاورین و کارمندان ملکی خود را در داخل سفارت جای دادند و چندین بلاک رهایشی آماده کردند و دستگاه ساختمانی چهاردهی سال پر آنجا مصروف بود ، و این همه به خاطر امنیت شان بود.
کمونیست ها تماما" در مکروریان اول جابجا بودند و در امنیت کامل.
حال در داخل ارگ یا ماحول ارگ چند بلاک رهایشی را کرایه کنند و تمام کابینه و کارمندان ارگ را در آنجا جابجا کنند تا از شومی آنها شهریان کابل کشته نشوند.

>>>   گاهی انسان در یک مقام ولو خیالی هم باشد اگر میرسد خودرا گم مینماید راستی اگر ما کشور میداشتیم وازاد میبودیم وپای اشغال ودست استعمار از کشورما کوتاه میبود مقام معاونیت ریاست جمهوری مقام عالی وشامخی است که یک انسان به ان میرسد ولی متاسفانه این همه نواقص وکوتاهی های که در کرسی های تصنعی این مرزوبوم وجود دارد همه جز خود مقامات میدانند اینها بار بار نشخوار مینمایند که درینجا انتخابات صورت گرفته!!! اما نمیگویند چند درصد مردم رای داده وازان جمله چند درصد ارا را اینها بدست اورده ودران چقدر دست کاری وتقلب صورت گرفته اگر دمو کراسی که غربی ها بما هدیه داده بودند اینطور باشد ما ازقبول این هدیه سرباز میزنیم واین تحفه ای نا مرغوب ودست ساز را برایشان پس میدهیم ازین همه که بگذریم این تنبیه ها واخطار ها ویا نیت نابودی جناب معاون اول واقعی ودرست باشد وموضوع قهرمان سازی وفریب عوام در میان نباشد خارجی ها حق دارند که این شعر را زمزمه نمایند< اب چشمم ریخته ریخته در گلون زنجیر شد=== طفل دامن گیر من اخر گریبان گیر شد> وانها این حق را برای خود محفوظ میدارند که بگویند تا اینجا که رسانیدیم توقع داشتیم خضوع وکرنش شما در برابر ولی نعمت بیشتر گردد مگر این اقا نمیداند که در قاموس استعمار تمرد وسرکشی جرم وکفر است ؟ میدانیم که درین شخصیت استعداد وبرازندگی وجود دارد مگر دیگر اجنت ها ونوکر های ما کجافاقد لیاقت واهلیت اند وشایستگی این کرسی را ندارند حکمتیار با این همه حماقت هایش وجناب استاد وکرزی وعبدالله وغنی واتمر و خلیلی ودانش و... کدام یک بدون سنجیش وامتحان وتحقیق امتیاز
این کرسی مزدوری را کسب نموده اند
پس برجناب امرالله خان گوش زد مینمایندکه<ادب گاه محبت ناز وشوخی بر نمیدارد=== سرموی گر اینجا خم شوی بشکن کلاه انجا> ویا هم شاید ارباب بزرگ از جزءیات وحاشیه کاری ها خبر ندارد این اقدام را فرزند دلبند وتکه دار خون انسانها وافغانها انجام داده چه وقتی امرالله خان فرمود هیات پاکستانی ...گفت واعتراف نمود ما طالب را داریم وزیر تربیه ما هستند ولی از ترس این که صلح نشود امریکا مارا تنبیه وعتاب مینماید و... اگر راستی هم پاکستانی ها این اظهارات را کرده باشند در زیر لفافه ای این الفاظ خود نقشه ای بر چیدن ایشان بوده وعاقل ودانشمند ازهمان اظهارات باید احساس خطر میکرد درست است که شخصیت های افغانی را که نام بردیم همه نوکران فرمان بردار اند ولی جایگاه ومقام پاکستان وپاکستانی ها را نمیتوانند احراز نمایند

ازین موضوع هم که بگذریم کمی در مورد صلح موعود که قرار است روز شنبه در دوحه ای قطر اولین جلسه ای ان برگذار میگردد کمی مکس نمایم معلوم است که صلح نقطه ای مفقود شده ای افغان است وخارجی ها بیش از چهل سال است که اتش جنگ وخانمان بر اندازی را در کشور ما به عناوین مختلف به راه انداختند ودرامه ای را که کارتر وبوش پدر اغاز نموده بود واخلاف شان با موفقیت ودقت ان را ادامه دادند حال اقای ترامپ میخواهد ظاهرا این پرونده را ببندد وبه این تراژیدی ومصیبت پایان دهند ولی در حقیقت رسیدن به این ارمان مقدس سرابی بیش نیست واین خواب به این نزدیکی تعبیر نخواهد شد از کمپ دیوید عربها چند دهه گذشت ولی خون ریزی دران دیار چند چندان شددرینجا نیز بخاطر انتخابات خودشان کمپاینهای صورت میگیرد واوازه ای جایزه ای صلح نوبل هم کم کم بگوشها میرسد که باید اقای ترامپ بدست اورد واتشی را که خود افروخته اند وسه ملیون افغان را قربانی گرفته میخواهند بالای ان برای یک مدت معین سرپوش بگذارند وفکر اشتعال دوباره ای این نیران ملهب را هم کرده اند اگر طالب را به میز مذاکره کشیده اند داعش ودیگر بلاهای خطرناک تر از اینها را در چنته دارند ومعلوم است که خون ریزی وبر بادی که نقشه کشیده اند به این زودی هاتکمیل نمی نمایند وتا الی ما شا ا ادامه خواهند داد
تبنگچی

>>>   صالح از امریکا بخاطر استراتیژی جدیدش در کشور ناراض است ولی اصل مشکل با پاکستان و طالبان است ، صالح بعد از پروسه بن خود را وقف امریکا کرد و شاید نویسنده میخواهد ذهن مردم را از جانب پاکستان و طالبان دور بسازد و تقصیر را بدوش امریکا بیاندازد ولی بطور یقیین طرح از استخبارات پاکستان بوده است .
کابلی

>>>   بجز احمقستان درسایرممالک جهان طفل پنج ساله هم میداند که تامین امنیت درقدم اول وظیفه مردم است،مردم با مشاهده جزویترین حادثه مشکوک مسولین امنیتی رادرجریان میگذارند وبعدمسولین عمل میکنند.اگرمادست زیرالاشه بنشینیم که مسولین امنیتی بایدامنیت مارابگیرنداحماقت است.
عاقل

>>>   صالح فكر ميكند زياد هوشيار است . او مانند مرغ زيرك در چند دام افتيده و گير مانده كه نميتواند خودرا نجات دهد. حذف او چيزي حتمي است، اينكه بكدام شكل، بسيار زود معلوم ميشود. او به جفن گويي و چاپلوسي ميخواهد موقف تشريفاتي خودرا حفظ كند، ولي غافل از ان است كه غني به هيچ قول و قراري پابند نيست. براي زنده ماندن بهتر است مانند دانش بلي گوي باشد. او از حد خود بلند تر خيز ميزند در حاليهم پشتوانه مردمي، قومي و سمتي خودرا از دست داده، فير هاي بيجاه طرف پاكستان و كلمات بزرگتر از دهنش طرف بادار ها ميكند. از همه مهمتر تا هنوز درك نكرده كه او خار چشم، اتمر، ستانيكزي، سلطانزوي، يازنه ها و ديگر اطرافيان غني است.

>>>   همگیش دروغ است خود امراله ناصالح نواسه غلام بچه همه ترورها و بم گذاریها را طراحی میکند حمله سر خودش یک حمله ساختگی بود فقط اشخاص بیگناه که کشته شدند اصلی بودند من ۱۰۰۰/۱۰۰یقین دارم که این شخص نواسه غلام بچه بخاطر جوکی و قدرت حاضر به هر کاری است..
علی جان

>>>   همه را میکشند پس پیش از کشته شدن قاتلین معلوم الحال هم سنگران تانرا در جبهه جهاد و مقاومت سر به نیست کنید.
جنرال داود داود و جنرال عبد رازق را دو برادری که یکی والی قندهار و دیگر قوماندان قول اردوی شمال بود کشتند.
آلمان ها در نتیجه تحقیقات خود جنرال ویسا را قاتل معرفی کردند.
در غیر آن همه نیرو های غیر فاشیست را میکشند.

>>>   فکر کنم هم حافظه صالح خوب کار نمیکند وهم حافظه ملت به گفته خودشان چیز فهم ها، نشانه گیری ضد پاکستان از گزشته های دور درین کشور بی صاحب رواج بی فایده دارد صالح اگر سیاست مدار خوب میبود ویا بگفته خودش دردنیای استخبارات آتش کپه میکند. حرف های عوامی نمیزد،بجای آن کوشش مینمود تا کدرورت باپاکستان را به دوستی واحترام متقابل جامعه عمل بپوشاند،نه اینکه مانند عوام مرگ بر پاکستان گفته دهن خود را خسته نماید.ودوم اینکه روابط حسنه صالح با امریکایی ها از دوران مقاومت اساس گزاشته شده است ودرهمان وقت حرف شنویی وارتباط مستقیم با امریکایی داشته وحرف شنویی دارند ،چند جمله رد وبد گفتن ترامپ وسیاست هایش که حتی سکتر امریکایی خودترامپ هم به آن می پر دازد ، نباید محک گرفته شود به یاد نوشته های آقای صالح در سالهای 2002 تا کنون دقت نماید که ازین نوشته ها بوی امریکا پروروی میآید ،نه امریکا ستیزی.در شهر کور ها یک چشمه باید پادشاه شود.

>>>   آی مسلمانان غیرت شما کجا شد؟ یادم می آید قبلاً که نشریات اروپایی فرانسوی دانمارکی سویسی انگلیسی به پیامبر اعظم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم توهین میکردند همه کشورهای اسلامی يكصدا با غيرت اسلامي اعتراض میکردند و در عشق پیامبرشان تجمعات برگزار می‌کردند متاسفانه این دفعه همه جهان اسلام یکجا به خواب رفته است و فقط صداهایی بود كه از مردم شهرهاي ایران و عراق بلند شد ۵۷ کشور اسلامی داریم آیا بقیه خواب هستند جواب توهین این اروپایی ها را بدهند؟!
بهمنیار /جعفرعلی وردک

>>>   یکی از نشانه های انسانهای بزرگ چون صالح همین ترس دشمن وطن است از صالح

>>>   کریم! نشانه بزگی صالح حمله بر او است ور نه چرا تو واری بوتلها را هدف نمی گیرد؟

>>>   صلح عادلانه وپایدار خواست وآرزوی های چهل ساله مردم مومن وجنگزده افغانستان هستند.درسایه صلح وآرامش میتوان تمامی اقوام برابر افغانستان به زندکی مسالمت آمیز خودها ادامه دهندوهمچنین درتمامی زمینه ها رشدوترقی نمایند.درقرآن کریم خداوند الصلح خیر فرموده اند یعنی صلح یک عمل نیکو وکارخیر است. تمامی جنگ های جهانی وداخلی سرانجامش باصلح خاتمه یافته اند.شاعری درباره صلح چنین شعر جالب سروده است:
در سرای زندگانی جنگ قدرت تا به کی
این همه تعجیل کردن بهر ذلت تا به کی
با محبت دشمنی نابود و خنثی می شود
زندگانی بهر صلح است ، جنگ و نفرت تا به کی
ما که از اول همه اولاد آدم بوده ایم
بعد با شمشیر و ترکش ، مرگ ذلت تا به کی
جنگ از آغاز خلقت یکه تازی کرده است
این همه فکر جدایی رو به سرعت تا به کی
می توان در اوج قدرت یک کمی آرام شد
تا به خود آییی که دیگر هتک حرمت تا به کی
زشت باشد هر که را در دل عداوت پرورد
مهربانی خوشتر است آزار و محنت تا به کی
صلح را فریاد کن تا گوش هستی بشنود
زندگی معنا پذیرد روز حسرت تا به کی
آسمانی می شوی با مهربانی خو کنی
بیش از این نامهربان ، در جنگ سبقت تا به کی
ای وطندار این شعر هم این گونه می گردد تمام !
رشته ها را پنبه کردن فوت فرصت تا به کی

سعدی هم راجع به پیوند و رابطه انسان ها میفرماید:
بنی آدم اعضای یکدیگرند که درآفرینش زیک جوهرند
چوعضوی به درد آوردروزگار دیگر عضوهارا نماند قرار

برای اعاده وتحقق واقعی دیموکراسی ومشارکت تمامی اقشار مختلف سیاسی عم ازذکور واناث ،رشد وترقی وهمزیستی مسالمت آمیزتمامی اقوام برابر درافغانستان به صلح پایدار وامنیت سرتاسری اشد ضرورت دارد.جای نهایت خوشحالی ومسرت است که پوهنتون ها ودانشگاهای ملکی ونظامی زمینه رشد وترقی تعلیم وتربیه افراد مسلکی وملکی ونظامی عم ازذکور واناث درافغانستان مهیا گردیده اند وانتخابات برای زعیم دولت وشورای ولایتی و ولسی جرگه ومشرانو جرگه صورت گرفته اندوقانون آساسی به عنوان وثیقه ملی موجود است.بازسازی ونوسازی درتمامی نقاط افغانستان باسرعت ادامه دارد.باآنهم جنگ وخونریزی درافغانستان وخانه جنگی ازمردم مومن افغانستان هرروز قربانی میگیرد.متاسفانه ترورهای هدف مند در مرکزو ولایات برای ازبین بردن شخصیت های مومن، علمای دینی ووطندوست ادامه دارد.ازطرف دیگر تلاش های صلح ازطرف گروه های سیاسی وملی درداخل وخارج از افغانستان صورت میگیرند.لذالازم است که همه باهم به ندای صلح عادلانه وآشتی ملی لبیک گویند ودرجهت رشد وترقی وانکشاف در افغانستان جد وجهد بنمایند ونگذارند که افغانستان بیشتر ازین درجنگ خانمانسوز وویرانی مبتلا باشد بلکه سیاست مداران مومن ووطن دوست وعلمای دینی وروحانیون محترم همه باهم عم ازذکور واناث برای اعاده دیموکراسی وحقوق بشرتلاش خستگی ناپذیر نمایند وازتبلیغات سوء وزهرآگین به هرشکل که باشد لطفا پرهیز گردد که این تبلیغات افغانستان را به طرف نابودی وجنگ خانمانسوز سوق میدهد.گروپ های کوچک جنگ طلب وماجراجو ونفاق افگن که مخالف صلح وامنیت پایدار است ومنفعت خوهارا درجنگ داخلی وماجراجویی میداند توسط ملت مومن وصلح جو افغانستان انشالله به مرور زمان محو ونابود میگردند.درخاتمه به پیش به سوی صلح عادلانه پایدار، تحقق دیموکراسی وعدالت اجتماعی وحقوق بشر وامنیت دایمی ،رشد وترقی وانکشاف همه جانبه درافغانستان، محو ونابود باد گروه های هراس افگن وماجراجو وجنگ طلب درافغانستان.
ومن الله التوفیق.
عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   صالح گک بیچاره، مثل یخ آب شده بود و باز هم آب میشود۰ از غلام بچه های دربار فاشیزم و خودفروخته های چوکی و مقام تشریفاتی زیاد توقع نکنید۰ کور هم میداند که دلده شور است و ارزش آن چه است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است